Teraz z taborem powinno być lepiej.Kaszmir pisze: 10 cze 2025, 11:30 Z tego co wiem, przed otwarciem TŁ przewijały się w ZTP propozycje linii przyspieszonej "5xx" na trasie Nowy Bieżanów - TŁ - Czerwone Maki, niestety rozbiły się o parę spraw w tym brak taboru i finanse.
Co do finansów, to:
a. przywrócenie "11" na przejazd przez Podgórze zamiast przez TŁ to skrócenie trasy o ~2 km na kurs a przywrócenie "6" na Kurdwanów to wydłużenie o niecałe 1,3 km co daje bilans ok 0,75 km, a wzkm tramwajowy jest dodatkowo ok. 2,5 niższy niż autobusy, czyli z tego byłoby pokryte ~2 km z około 13 km trasy autobusu w relacji Czerwone Maki - Bobrzyńskiego - TŁ - Nowosądecka - Wielicka - Aleksandry - Nowy Bieżanów Południe
b. wobec powrotu "11" na relację z Czerwonym Maków do Podgórza, realne byłoby odwrócenie częstotliwości dla "17" i "19" - to znaczy ta pierwsza byłaby szczytówką, a ta druga linią całodzienną; to znów oznaczałoby realne oszczędności, bo trasa od Łagiewnik do Borku jest o 2 km krótsza niż trasa od Łagiewnik do Czerwonych Maków, czyli dla międzyszczytów i weekendów mielibyśmy następne 5 km trasy sfinansowane
c. w obu powyższych przypadkach należy także uwzględnić, że linie tramwajowe mają f=15 przez cały dzień, a linia autobusowa miałaby f=15 tylko w szczycie, a poza szczytem i wieczorami f=20 (w celu zgrania z 503), więc wszystkie oszczędności z 1/4 kursów międzyszczytowych i wieczorowych w tramwajach finansowałyby dodatkowo mniejszą liczbę kursów autobusowych
Nie mam teraz czasu tego liczyć co do grosza, ale podskórnie czuję, że to już stanowiłoby pokrycie dużej części kosztów uruchomienia linii "5xx".
Pozostaje do rozważenia skrócenie linii "17" do Łagiewnik, skoro Czerwone Maki i Bobrzyńskiego dostałyby w zamian powyższy autobus. To już musiałoby swobodnie wystarczyć, a i pewnie byłoby nawet tańsze niż stan obecny. Czy ktoś właściwie by na tym realnie stracił? Właściwie nie... Przede wszystkim ego niektórych osób, które muszą uzasadniać sens powstania tunelu TŁ. Bo w praktyce trochę trudniej miałyby okolice przystanków Grota-Roweckiego, Lipińskiego i Brożka. Czy ktoś by zyskał? Zdecydowanie tak, bo relacja autobusowa Czerwone Maki - Bobrzyńskiego - TŁ - Nowosądecka - Wielicka - Aleksandry - Nowy Bieżanów Południe to liczne osiedla po drodze. Przy okazji też Borek miałby znów całotygodniowe "19", Kurdwanów "6" jako wsparcie dla przetłoczonego "24", Aleksandry z powrotem takt f=7,5/10 do Bieżanowskiej...
Bilans zysków i strat wydaje się mocno dodatni... tylko ktoś musiałby mieć jaja, by podjąć 'niepolityczną' decyzję.