Strona 6 z 7
Re: [UNIEWAŻNIONY] 90 tramwajów (30+30+30)
: 25 lip 2024, 9:30
autor: Kaszmir
Wojciech pisze: 25 lip 2024, 9:02Kolejna brakująca relacja skrętna?
Tak. Z pętli na Krowodrzy da się wyjechać tylko w stronę Dworca Towarowego albo Górki Narodowej - tu grafika ze strony ZTP:

Re: [UNIEWAŻNIONY] 90 tramwajów (30+30+30)
: 25 lip 2024, 21:35
autor: suchy
Kaszmir pisze: 25 lip 2024, 9:30
Tak. Z pętli na Krowodrzy da się wyjechać tylko w stronę Dworca Towarowego albo Górki Narodowej - tu grafika ze strony ZTP
No bo przy takim układzie pętli byłoby raczej niewykonalne, żeby zrobić jeszcze wyjazd z przystanków początkowych w kierunku Azorów - trzeba byłoby zwyczajnie usunąć te przystanki albo zrobić je o długości 10-15 metrów.
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
: 25 lip 2024, 21:52
autor: Kaszmir
Pętlę, jak i cały układ drogowy w okolicy, robiono od zera. Można było ją zaprojektować sensownie - tak, by zmieścił się drugi peron dla wysiadających oraz rozjazdy. Było miejsce na Trasę Wolbromską, było miejsce na labirynt przejść i morze asfaltu, to byłoby też i na pętlę. Trzeba było tylko chcieć

Re: Dyskusja o planowanych przetargach
: 26 lip 2024, 18:01
autor: GoMeZz391
Część dyskusji przeniesiona z tematu o unieważnionym przetargu na zakup do 90 tramwajów.
Zachęcam do kontynuowania tej dyskusji w tym wątku 
~Mod. Gz391
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
: 29 lip 2024, 21:42
autor: impuls
Tramwaje Śląskie otwarły dwie oferty.
Na krótki 13,5 metrowy z udziałem niskiej podłogi min 30% zgłosił się Modertrans zaoferował ponad 10 baniek brutto za sztukę.
10 sztuk to 101,721 mln zł brutto (82,700 mln zł netto). To sporo powyżej budżetu określonego na 63,960 mln zł.
Dzisiaj otwarto na niskopodłogowe 25 metrowe. Zgłosiła się tylko PESA
Budżet (40 szt.+ 25. szt.) - 729,4 mln PLN (11,22 mln PLN/szt.)
PESA - 924 mln (14,22 mln PLN/szt.) ale to są cenny netto
cenna brutto 1,136 mln (17,47 mln PLN szt.)
W takim razie sytuacja jest patowa i ogłaszanie kolejnego przetargu w Krakowie, chyba nic nie da. Ceny tramwajów strasznie poszybowały w górę.
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
: 29 lip 2024, 22:18
autor: kot_feliks
Nie tyle ceny poszybowały w górę, co są dotacje z KPO i krótkie terminy dostaw. Zamawiający są pod ścianą (mogą albo kupić za chore pieniądze, ale z dotacją, albo stracić dotację), to wygląda to jak wygląda.
Zresztą po co w Krakowie tramwaje? Dzisiaj prezydent Mazur mówił w radio, że "budowa metra jest tańsza od budowy tramwaju (podziemnego)", a do tego "tramwaje się przewracają i utykają w zaspach".
Jeszcze kilka takich perełek i ludzie zaczną tęsknić za starą ekipą...
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
: 29 lip 2024, 23:33
autor: Kojak
kot_feliks pisze: 29 lip 2024, 22:18
Nie tyle ceny poszybowały w górę, co są dotacje z KPO i krótkie terminy dostaw. Zamawiający są pod ścianą (mogą albo kupić za chore pieniądze, ale z dotacją, albo stracić dotację), to wygląda to jak wygląda.
Taka jest idea dotacji... windowanie cen do góry.
Ostatni przetarg pokazał, że zamawiający musi mieć kontakt z rzeczywistością. Jeśli wyciągną wnioski to niekoniecznie kolejny przetarg nie będzie miał sensu.
Wydaje się, że dopuszczenie kolejnego gracza będzie konieczne, bo szycie przetargu pod konkretną firmę skutkuje zbyt wysoką ceną faworyta.
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
: 02 sie 2024, 10:45
autor: Karol1994
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
: 02 sie 2024, 11:05
autor: kucyk
Planowane otwarcie na początku października 2024 godz. 11,00. Biorąc pod uwagę jak zawsze się kończą takie przetargi możemy śmiało stwierdzić, że rozstrzygnięcie nastąpi w okolicach marca 2025.
Edit - ja widzę 3 przetargi: Dwa na tramwaje ok. 32 metrowe (jedno i dwukierunkowe) oraz jeden na ok. 45 metrowe. Wygląda nadal, że chcą ok. 90 wagonów.
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
: 02 sie 2024, 11:16
autor: kot_feliks
Życzę powodzenia

Ciekawe, czy dobiją do 20 mln/pojazd

Re: Dyskusja o planowanych przetargach
: 02 sie 2024, 11:58
autor: Bayer2003
Wie ktoś może czy treść przetargów została jakkolwiek zmieniona?
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
: 02 sie 2024, 12:15
autor: impuls
Główna zmiana we wszystkich trzech przetargach dotyczy podpisania umowy na 15 sztuk z opcją kolejnej umowy do 15 sztuk ramowej. Przetargi są nadal bardzo rygorystyczne, strasznie szczegółowe, preferujące wielkie firmy, o dużych możliwościach obrotowych i finansowych. Muszą być wózki obrotowe, nie może być członów wiszących ani drzwi dwustrumieniowych poniżej 1300 mm. Konstrukcja TINA raczej dalej nie przejdzie, bo konstrukcja wózków musi być sprawdzona przez 2 lata w pięciu pojazdach. Nie mogą być wózki bezosiowe - czyli typu Jazz. Chyba wydłużono czasy realizacyjne od podpisania umowy od 18-28 miesięcy. Praktycznie pierwsze modele do Homologacji mogą pojawić się w drugiej połowie 2026 roku. Zatem eksploatacja w najlepszym układzie zacznie się od 2027 roku.
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
: 02 sie 2024, 12:26
autor: cynamon
W takim tempie działania i przy zapisach przetargu można spokojnie zacząć planować równoczesne zmodernizowanie 105-ek, żeby do tego czasu się nie rozleciały na części.
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
: 02 sie 2024, 12:31
autor: Ydhflx
impuls pisze: 02 sie 2024, 12:15
Główna zmiana we wszystkich trzech przetargach dotyczy podpisania umowy na 15 sztuk z opcją kolejnej umowy do 15 sztuk ramowej. Przetargi są nadal bardzo rygorystyczne, strasznie szczegółowe, preferujące wielkie firmy, o dużych możliwościach obrotowych i finansowych. Muszą być wózki obrotowe, nie może być członów wiszących ani drzwi dwustrumieniowych poniżej 1300 mm. Konstrukcja TINA raczej dalej nie przejdzie, bo konstrukcja wózków musi być sprawdzona przez 2 lata w pięciu pojazdach. Nie mogą być wózki bezosiowe - czyli typu Jazz. Chyba wydłużono czasy realizacyjne od podpisania umowy od 18-28 miesięcy. Praktycznie pierwsze modele do Homologacji mogą pojawić się w drugiej połowie 2026 roku. Zatem eksploatacja w najlepszym układzie zacznie się od 2027 roku.
Na min. 15 sztuk to zostało w maju przy poprzednim przetargu zmienione.
Niestety MPK nadal zamierza kupić pojazdy od potencjalnie 3 różnych producentów, a producent chcąc zaoferować pojazd 32m nie wie czy sprzeda ich 15, czy 60. Oczywiście odbija się w cenie, bo skoro de facto nie mamy przetargu na 90 sztuk, tylko 3 przetargi na 15+15 sztuk, to i ekonomia skali jest taka jak przy przetargu na 15 sztuk - czyli słaba, bo nie chcemy rozwiązań typowych.
Male serie, unikalne rozwiązania. Nie może być tanio. Pozostaje mieć nadzieję że pomoże dłuższy termin, bo obecnie producenci zawaleni są przetargami dofinansowanymi z KPO.
Re: Dyskusja o planowanych przetargach
: 02 gru 2024, 17:03
autor: kucyk
Kolejne przetargi na nowe autobusy w MPK przed nami:
W czwartek, 28 listopada została podpisana umowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie projektu „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Dzięki temu MPK w Krakowie uzyska 130 235 000 zł wsparcia finansowego na zakup 32 autobusów elektrycznych wraz z 22 ładowarkami typu plug-in oraz 10 autobusów zasilanych wodorem.
Źródło:
https://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosc ... jnych.html