Strona 54 z 173

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 06 lip 2021, 10:18
autor: Lw25
impuls pisze: 05 lip 2021, 23:20 Dane z 5.07.21
Miałem trochę czasu i przyglądnąłem się w dniu dzisiejszym obsadzie taboru.
Od największego do najmniejszego udziału taboru.
Wykorzystanie w ruchu w dniu 5.07.21 / inwentarz
1. NGT6 42/50
2. Lajkonik 34/38 (+3 niewprowadzone do ruchu)
3. EU8N 29/40
4. Krakowiak 28/36
5. E1+c3 26/38
6. GT8S/N/C 21/28
7. NGT8 19/24
8. 2x105N 12/17
9. 3x105Na 7/9
10. E1 solo 7/10
11. N8S/C 5/12
12. 405N-Kr 0/1
To rekordowa ilość w ruchu Lajkoników. Jest już drugim najczęściej używanym taborem w ruchu a w dni wolne ma miejsce pierwsze. W klasyfikacji spada udział E1+c3 już na piątym miejscem. Przez kilka lat składy wiedeńskie okupowały miejsce 1 w dni powszednie.
I to chyba przy Krakowiakach i NGT8 na NG? Dodać do tego niskie wykorzystanie młodszych Duewagopochodnych i aż dziwi, że MPK się chyba upiera przy E1 solo, bo te mogłyby już teraz polecieć.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 06 lip 2021, 13:53
autor: impuls
Raczej na pewno w związku z ograniczeniami wakacyjnymi 10/20 od 19.07.21 znikną z "9" składy E1+c3. Być może nawet na "22" zawita częściowo inny tabor. Zwolni się sporo taboru niskopodłogowego 32 metrowego. Po przywróceniu w połowie sierpnia częstotliwości, będzie już więcej Lajkoników w ruchu i na "9" wiednie też już nie powrócą.
Korekta z 5.07.21
E1+c3 powinno być 25/38

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 06 lip 2021, 14:43
autor: Kitek
impuls pisze: 05 lip 2021, 23:20 Miałem trochę czasu i przyglądnąłem się w dniu dzisiejszym obsadzie taboru.
Dziękujemy za zestawienie, pokazuje ono, że są całkiem spore rezerwy taborowe :)
Lw25 pisze: 06 lip 2021, 10:18 i aż dziwi, że MPK się chyba upiera przy E1 solo, bo te mogłyby już teraz polecieć.
Myślę, że wszystkie wagony niezmodernizowane (2 składy E1+c3 w Hucie oraz solo 168-173) zostaną wykasowane podczas tego miesiąca, gdy będą niższe częstotliwości na liniach tramwajowych.
impuls pisze: 06 lip 2021, 13:53 Być może nawet na "22" zawita częściowo inny tabor.
Czyżby Lajkoniki? :)

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 06 lip 2021, 18:11
autor: Lw25
impuls pisze: 06 lip 2021, 13:53 Raczej na pewno w związku z ograniczeniami wakacyjnymi 10/20 od 19.07.21 znikną z "9" składy E1+c3. Być może nawet na "22" zawita częściowo inny tabor. Zwolni się sporo taboru niskopodłogowego 32 metrowego. Po przywróceniu w połowie sierpnia częstotliwości, będzie już więcej Lajkoników w ruchu i na "9" wiednie też już nie powrócą.
Korekta z 5.07.21
E1+c3 powinno być 25/38
Tylko czy MPK znowu nie stwierdzi, że "E1 muszą być w ruchu bo nie ruszą".

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 06 lip 2021, 20:41
autor: impuls
Lw25 pisze: 06 lip 2021, 18:11
Tylko czy MPK znowu nie stwierdzi, że "E1 muszą być w ruchu bo nie ruszą".
To bardziej chodzi o 105Na. Często nie wyłączają ich podczas postoju w zajezdniach.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 06 lip 2021, 22:13
autor: Lw25
impuls pisze: 06 lip 2021, 20:41
Lw25 pisze: 06 lip 2021, 18:11
Tylko czy MPK znowu nie stwierdzi, że "E1 muszą być w ruchu bo nie ruszą".
To bardziej chodzi o 105Na. Często nie wyłączają ich podczas postoju w zajezdniach.
Tych to zostało tyle w ruchu wg Twoich wyliczeń, że nie wiem czy do ich wywalenia nie wystarczy dostawa do końca Lajkoników + koniec NG.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 09 lip 2021, 17:21
autor: Lw25
Swoją drogą, patrzyłem na zestawienia brygad z KMK i zastanawia mnie coś. Czemu zawsze i widać to też wyżej, jest 8 Krakowiaków na zajezdniach. Czasem jest to 4+4, czasem 3+5, czasem 2+6, ale zawsze 8 stoi. NGT6 chyba maksymalne użycie miały 44/50 i pewnie z Lajkonikami będzie podobne. EU8N chyba max to 32/40, GT8 21/27 (może da się 22/28, skoro jeden doszedł?). To by dawało możliwość wypuszczenia na miasto 18 niskich pociągów więcej niż teraz. A jakby udało się zwiększyć użycie Krakowiaków i 405N wrócił, to spokojnie można by już chyba pożegnać 105N.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 09 lip 2021, 17:57
autor: fistaszek
Lw25 pisze: 09 lip 2021, 17:21 Swoją drogą, patrzyłem na zestawienia brygad z KMK i zastanawia mnie coś. Czemu zawsze i widać to też wyżej, jest 8 Krakowiaków na zajezdniach. Czasem jest to 4+4, czasem 3+5, czasem 2+6, ale zawsze 8 stoi. NGT6 chyba maksymalne użycie miały 44/50 i pewnie z Lajkonikami będzie podobne. EU8N chyba max to 32/40, GT8 21/27 (może da się 22/28, skoro jeden doszedł?). To by dawało możliwość wypuszczenia na miasto 18 niskich pociągów więcej niż teraz. A jakby udało się zwiększyć użycie Krakowiaków i 405N wrócił, to spokojnie można by już chyba pożegnać 105N.
Moim zdaniem to dobrze że tak jest. W przypadku zepsucia się np. PESY na "4", po jednym kółku EU8N z rezerwy może zostać podmieniony przez kolejny wagon 2014N z zajezdni. Do tego dochodzi kilka wagonów na remontach/naprawach (tych drobnych bądź tych generalnych). Oczywiście, pewnie by się dało wysyłać same niskacze, ale moim zdaniem kasacje wszystkich 105Na byłoby idiotyczne - odebrałoby to rezerwę, i w związku z tym przy niefortunnym zbiegu okoliczności mogłoby się okazać, że braknie wagonów.

PS. 105N jest tylko jeden i służy do odladzania ;) , czasem można go spotkać na muzealnej.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 09 lip 2021, 18:35
autor: Lw25
fistaszek pisze: 09 lip 2021, 17:57
Lw25 pisze: 09 lip 2021, 17:21 Swoją drogą, patrzyłem na zestawienia brygad z KMK i zastanawia mnie coś. Czemu zawsze i widać to też wyżej, jest 8 Krakowiaków na zajezdniach. Czasem jest to 4+4, czasem 3+5, czasem 2+6, ale zawsze 8 stoi. NGT6 chyba maksymalne użycie miały 44/50 i pewnie z Lajkonikami będzie podobne. EU8N chyba max to 32/40, GT8 21/27 (może da się 22/28, skoro jeden doszedł?). To by dawało możliwość wypuszczenia na miasto 18 niskich pociągów więcej niż teraz. A jakby udało się zwiększyć użycie Krakowiaków i 405N wrócił, to spokojnie można by już chyba pożegnać 105N.
Moim zdaniem to dobrze że tak jest. W przypadku zepsucia się np. PESY na "4", po jednym kółku EU8N z rezerwy może zostać podmieniony przez kolejny wagon 2014N z zajezdni. Do tego dochodzi kilka wagonów na remontach/naprawach (tych drobnych bądź tych generalnych). Oczywiście, pewnie by się dało wysyłać same niskacze, ale moim zdaniem kasacje wszystkich 105Na byłoby idiotyczne - odebrałoby to rezerwę, i w związku z tym przy niefortunnym zbiegu okoliczności mogłoby się okazać, że braknie wagonów.

PS. 105N jest tylko jeden i służy do odladzania ;) , czasem można go spotkać na muzealnej.
Pożegnać 105N jako rodzinę w służbie liniowej. W końcu Kraków miał 105N, 105NG, 105Na i 105Nb. :P

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 09 lip 2021, 21:38
autor: Jelczyk
105Na ma jeden plus nad wszystkimi innymi wozami. Potrzeba UFA to spinamy 3x105, potrzeba 26m spinamy 2x105 i trzeba by zrobić solo to też by dało radę. Wiem wiem, w Krakowie jest zakaz, ale też istnieje taka możliwość. Żaden inny wagon nie daje nam takiej elastyczności. Ale myślę, że spokojnie można by pospinać więcej 3x105, a zwolnione Pesy przekierować na inne linie np. 50. Zaś wolne Stadlery na uzupełnienie braków na 9.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 09 lip 2021, 22:55
autor: Kaszmir
Adrian14 pisze: 09 lip 2021, 21:38105Na ma jeden plus nad wszystkimi innymi wozami. Potrzeba UFA to spinamy 3x105, potrzeba 26m spinamy 2x105 i trzeba by zrobić solo to też by dało radę. Wiem wiem, w Krakowie jest zakaz, ale też istnieje taka możliwość.
Jaki zakaz?

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 10 lip 2021, 9:47
autor: Lw25
Kaszmir pisze: 09 lip 2021, 22:55
Adrian14 pisze: 09 lip 2021, 21:38105Na ma jeden plus nad wszystkimi innymi wozami. Potrzeba UFA to spinamy 3x105, potrzeba 26m spinamy 2x105 i trzeba by zrobić solo to też by dało radę. Wiem wiem, w Krakowie jest zakaz, ale też istnieje taka możliwość.
Jaki zakaz?
105Na solo.
Takie możliwości daje też nowoczesny tabor, ale ZTP i MPK nie są wybitnie tym zainteresowane. Nawet krótkie przystanki nie są problemem, bo nowoczesny tabor może mieć selektywne otwieranie drzwi albo można kupić 20 metrowe tramwaje. A jeśli MPK nie chce mieć składów nieprzechodnich to üstra już ten problem przerabiała Obrazek. Już kiedyś mówiłem, że imho, GT8 najlepiej będzie zastąpić wagonami 20 metrowymi, jednokierunkowymi, dwustronnymi, coś jak NGT6DE/MGT-K w Halle albo coś jak japońskie GT4 ale z układem jak Avenio Siemensa (Japonia ma specyficzne podejście do drzwi w tramwajach plus AEG/ADtranz miały często silniki poza wózkiem, w pudle, Avenio w wersji 4 członowej ma 8 par drzwi na stronę).

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 10 lip 2021, 10:27
autor: Kaszmir
Czemu jest zakaz na 105Na solo?

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 10 lip 2021, 10:34
autor: damian_krk2
Kaszmir pisze: 10 lip 2021, 10:27 Czemu jest zakaz na 105Na solo?
Jeśli się nie mylę, chodzi o to że 105Na solo miało problem z wyhamowaniem.

Re: Rozdział taboru - tramwaje

: 10 lip 2021, 10:50
autor: Bayer2003
Lw25 pisze: 09 lip 2021, 17:21 Czemu zawsze i widać to też wyżej, jest 8 Krakowiaków na zajezdniach. Czasem jest to 4+4, czasem 3+5, czasem 2+6, ale zawsze 8 stoi.
Czasem stoi 7, czasem 6, ale niestety zwykle jest to 8. Wiem, że zawsze trzymają jakąś rezerwę, jednak moim zdaniem przynajmniej 30/36 powinno codziennie wyjeżdżać.
Lw25 pisze: 09 lip 2021, 17:21 EU8N chyba max to 32/40
Wrócą linie "17" i "44", wróci i wysokie wykorzystanie EU8N (prawdopodobnie na tyle wysokie, że znikną one z "21", jednak do tego potrzebna jest wyższa sprawność dwukierunkowych N8).
Lw25 pisze: 09 lip 2021, 17:21 GT8 21/27 (może da się 22/28, skoro jeden doszedł?)
Podobnie jak w przypadku EU8N - GT8x trafią na "17" i "12" po wejściu z powrotem normalnych rozkładów. Ich wykorzystanie mogłoby spokojnie wynieść nawet 24/28, jeżeli tylko wszystkie byłyby już po remoncie.
Adrian14 pisze: 09 lip 2021, 21:38 105Na ma jeden plus nad wszystkimi innymi wozami. Potrzeba UFA to spinamy 3x105, potrzeba 26m spinamy 2x105 i trzeba by zrobić solo to też by dało radę. Wiem wiem, w Krakowie jest zakaz, ale też istnieje taka możliwość.
26m w Krakowie jest aż nadmiar i moim zdaniem ich ilość zdecydowanie przekracza zapotrzebowanie (32m przydałyby się m.in. na "8", "13", czy resztę brygad "14", gdzie obecnie jeździ krótszy tabor). Co do solówek - po co? Byłyby one za małe na wszystkie linie tramwajowe (no może poza "16", gdzie zresztą też nie byłbym zwolennikiem ich kierowania). Solówki Konstali są idealne w mniejszych miastach - w Elblągu czy niektórych miastach GOP. Do Krakowa nie nadają się one w ogóle i nawet brak zakazu by tego nie zmienił.
Adrian14 pisze: 09 lip 2021, 21:38 Ale myślę, że spokojnie można by pospinać więcej 3x105, a zwolnione Pesy przekierować na inne linie np. 50. Zaś wolne Stadlery na uzupełnienie braków na 9.
Pomysł w teorii dobry, ale wtedy "52" miałaby przynajmniej 12 brygad ufokowych. Nie mam nic przeciwko temu, jednak przy obecnej awaryjności ufoków jest to niedopuszczalne (codziennie z 7 lub 8 obecnie wyjeżdżających padają przynajmniej dwa). Najpierw trzeba przywrócić obecne trójskłady do akceptowalnej sprawności, a dopiero potem można myśleć o kolejnych (chyba, że zamiast padających ufoków chcemy ciągle kilka brygad GT8N na tej linii, ale od tego to już chyba lepsze te Lajkoniki na "50").
Lw25 pisze: 10 lip 2021, 9:47 Takie możliwości daje też nowoczesny tabor, ale ZTP i MPK nie są wybitnie tym zainteresowane.
Niestety, jednoprzestrzenność stała się pewnym dogmatem, przysłaniającym rozsądne myślenie. Nie oszukujmy się, Konstale 105Na nie zostaną zastąpione ani przez Lajkoniki, ani przez Tiny (mają otworzyć się nowe odcinki sieci, a więc ilość brygad trzeba będzie zwiększyć). Wyeliminuje je dopiero następny przetarg, który na razie nawet nie został ogłoszony i nie wiadomo w ogóle kiedy nastąpi (obecnie mamy jednak czasy kryzysu, więc może trochę to potrwać). Mam nadzieję, że zostanie w nim zamówiony jakiś inny tabor niż kolejne niskacze 32m. Najlepszym rozwiązaniem (z myślą o Azorach) byłyby dwukierunkowe wagony 20-22m, które dałoby się łączyć podwójnie w składy 40m+, jednak czy osoby decyzyjne pójdą tą drogą - osobiście wątpię.