Re: Buspasy
: 12 maja 2023, 10:03
ZTCP to na pasie do prawoskrętu w Kalwaryjską są strzałki na wprost podpisane BUS więc buspas niby jest. Oczywiście jak jest dłuższa kolejka do Kalwaryjskiej, kierowcy jadą pasem ogólnym.
Co do propozycji zmian... w tej postaci w mojej opinii byłyby one ryzykowne. Nieraz byłem świadkiem i odczuwałem na własnej skórze jak ten lewoskręt na Matecznego potrafi zablokować całą ulicę. W szczególności pojazdy wyjeżdżające właśnie od Powstańców, które potem przeciskały się do skręcenia na Matecznym w lewo. Też jestem zdania, że jest on na tyle krótki a na samym skrzyżowaniu jest tak mało miejsca, że kolejka oczekujących do skrętu utrudniłaby ponad sensowność przejazd na wprost.kbieniu7 pisze: 12 maja 2023, 0:23 Ten podwójny lewoskręt jest tam od dawien dawna, jeszcze z czasów, gdy nie było ul. Tischnera i Turowicza. Wtedy to była jedyna większa droga od Nowej Huty i Prokocimia do Borku Fałęckiego. To się zmieniło, na dodatek mamy już i TŁ, która tym bardziej powinna wpłynąć na zmniejszenie zapotrzebowania na tę relację. Może by spróbować zmniejszyć lewoskręt do jednego pasa, a zaoszczędzone miejsce przeznaczyć na danie autobusom osobnego pasa dla siebie?
Jak usuniesz lewoskręt, to jednocześnie zlikwidujesz możliwość jakiegokolwiek zawrócenia dla aut jadących od strony Wadowickiej - czyli tych wyjeżdżających z Bumy, BP, McDonalda czy Biedronki. A przypominam, że jadąc spod Bumy czy Biedry, NIE MASZ możliwości skręcenia w lewo w Wadowicką => Borek, tylko masz nakaz skrętu w prawo w stronę Matecznego. Więc wszystkie te auta będą musiały robić ogromne koło, nadkładając drogi:fysztof pisze: 12 maja 2023, 13:15 A co do propozycji zmian dotyczących lewoskrętu, według mnie docelowo powinno się dążyć do tego, aby... go tam nie było. Akurat w tej konfiguracji jest on bardzo ciasny, powoduje liczne przyblokowania, koliduje z wlotem od Kalwaryjskiej i nierzadko wstrzymuje tramwaje... No i też jak zauważyłeś zapotrzebowanie na tę relacje jest mniejsze. Kiedyś była mowa, że powstanie łącznik Konopnickiej - Rydlówka koło stadionu Garbarni. I uważam, że to jest najpóźniej ten moment, gdy należy lewoskręt Kamieńskiego - Wadowicka zlikwidować, choć nie bałbym się tego zrobić już teraz. Wtedy można zrobić prawoskręt osobny, buspas pociągnąć dalej do samego Ronda i dwa pasy pozostawić do jazdy na wprost a ten ogryzek do lewoskrętu zasypać i obsiać trawą:-)
Tylko czy chcemy pchać ruch tranzytowy w tę ulicę?fysztof pisze: 12 maja 2023, 13:15A co do propozycji zmian dotyczących lewoskrętu, według mnie docelowo powinno się dążyć do tego, aby... go tam nie było. Akurat w tej konfiguracji jest on bardzo ciasny, powoduje liczne przyblokowania, koliduje z wlotem od Kalwaryjskiej i nierzadko wstrzymuje tramwaje... No i też jak zauważyłeś zapotrzebowanie na tę relacje jest mniejsze. Kiedyś była mowa, że powstanie łącznik Konopnickiej - Rydlówka koło stadionu Garbarni. I uważam, że to jest najpóźniej ten moment, gdy należy lewoskręt Kamieńskiego - Wadowicka zlikwidować, choć nie bałbym się tego zrobić już teraz.
Dokładnie tak, buspas będzie tylko od łącznicy z Kamieńskiego na Tischnera w kierunku Łagiewnik do łącznicy wyjazdowej z Powstańców Śląskich na Kamieńskiego czyli raptem 150 metrów i nic więcej.fysztof pisze: 12 maja 2023, 13:15 Według malowania, które widać na jezdni można się domyślać, że nowy buspas zakończy się w miejscu dołączania do Kamieńskiego łącznicy od strony Powstańców Śląskich. Zgodnie z przypuszczeniem przedstawionym na zdjęciu kilka postów wcześniej. Buspas będzie zatem na fragmencie, gdzie są dwa pasy ruchu.
Na pewno? Od Bumy i od BP jest włączenie w Wadowicką przed lewoskrętem w Rydlówkę, gdzie nie kojarzę zakazu zawracania, więc można zawrócić. Nawet od McDonalda czy Biedry w razie czego da się przejechać na tyłach BP do wyjazdu z niej. A co najważniejsze - może właśnie na tym powinno to polegać? Czyli jak ktoś naprawdę MUSI dojechać tam autem, to dojechać możliwość ma. A Ci, którzy wcale autem nie muszą, może jednak lepiej jak skorzystają z komunikacji? Do Bumy, do McDonalda - przecież można swobodnie dojechać i tramwajem i autobusem. Kursują tam licznie i często. Jeśli ktoś ma przede wszystkim na względzie czas, to wtedy wręcz dobrze, że autem wcale nie będzie najszybciej i trzeba robić koło...suchy pisze: 12 maja 2023, 18:07 Jak usuniesz lewoskręt, to jednocześnie zlikwidujesz możliwość jakiegokolwiek zawrócenia dla aut jadących od strony Wadowickiej - czyli tych wyjeżdżających z Bumy, BP, McDonalda czy Biedronki. (...) Więc wszystkie te auta będą musiały robić ogromne koło, nadkładając drogi(...).
Dzięki temu na Tischnera wygenerujesz jeszcze większe korki, które już obecnie w godzinach szczytu potrafią sięgać do estakady na Turowicza.
To jeden z argumentów dla których warto taką zmianę zrobić wcześniej;-) Póki tej alternatywy nie ma. Ten lewoskręt bardziej miałby służyć tym, którzy od południa chcą dojechać do Rzemieślniczej, Rydlówki itp. - czyli dla ruchu docelowego a nie tranzytowego. Tranzyt w zależności od celu niech leci przez Turowicza, Tischnera czy wręcz TŁ bo po to powstała ponoć. Ewentualnie nawet przez Monte Cassino i Kapelankę. W zależności gdzie jest miejsce docelowe.
Co do zawracania to nie wiem, o wiele częściej jeżdżę tamtędy tramwajem, więc się nie przyglądałem znakomfysztof pisze: 13 maja 2023, 20:20 Na pewno? Od Bumy i od BP jest włączenie w Wadowicką przed lewoskrętem w Rydlówkę, gdzie nie kojarzę zakazu zawracania, więc można zawrócić. Nawet od McDonalda czy Biedry w razie czego da się przejechać na tyłach BP do wyjazdu z niej. A co najważniejsze - może właśnie na tym powinno to polegać? Czyli jak ktoś naprawdę MUSI dojechać tam autem, to dojechać możliwość ma. A Ci, którzy wcale autem nie muszą, może jednak lepiej jak skorzystają z komunikacji? Do Bumy, do McDonalda - przecież można swobodnie dojechać i tramwajem i autobusem. Kursują tam licznie i często. Jeśli ktoś ma przede wszystkim na względzie czas, to wtedy wręcz dobrze, że autem wcale nie będzie najszybciej i trzeba robić koło...
No właśnie - już teraz korki na Tischnera są spore, a ty chcesz jeszcze bardziej je zwiększyć (samochodami, które nie będą mogły na Matecznym skręcić w lewo w Wadowicką czy też zawrócić)? Jazda przez TŁ też nie jest rozwiązaniem, bo jeśli ktoś potrzebuje się dostać w rejon Łagiewnik - to po 1. musi się ze swojego miejsca startowego najpierw dostać na TŁ (co w wielu przypadkach również wiąże się z nadkładaniem drogi, zamiast jechać przez Kamieńskiego), potem albo skręcić w Turowicza, Tischnera / albo zjechać na Zakopiańską - i w obydwu przypadkach odstać swoje w korku do Łagiewnik.To jeden z argumentów dla których warto taką zmianę zrobić wcześniej;-) Póki tej alternatywy nie ma. Ten lewoskręt bardziej miałby służyć tym, którzy od południa chcą dojechać do Rzemieślniczej, Rydlówki itp. - czyli dla ruchu docelowego a nie tranzytowego. Tranzyt w zależności od celu niech leci przez Turowicza, Tischnera czy wręcz TŁ bo po to powstała ponoć. Ewentualnie nawet przez Monte Cassino i Kapelankę. W zależności gdzie jest miejsce docelowe.
Tak, też mam to z tyłu głowy. Brak miejsca na tarczy ronda wynika także z faktu, że nie wszystkie pojazdy jadące od strony Kalwaryjskiej zdążają zjechać z ronda - może lekkie wydłużenie fazy zjazdowej dla tamtego kierunku by pomogło? Na pewno na razie trzeba zaobserwować, jak będzie działać obecnie wdrażane rozwiązanie, co potem, to zobaczymy.Kaszmir pisze: 12 maja 2023, 9:23 Mam trochę obawy, że ten pas drugi od lewej w szczycie się mocno przyblokowuje bo na tarczy ronda mieści się niewiele aut skręcających w lewo. W efekcie mogłoby się okazać, że do jazdy na wprost zostałby w praktyce tylko jeden pas.
Tak, dokładnie tak jest.WDZ pisze: 12 maja 2023, 10:03 ZTCP to na pasie do prawoskrętu w Kalwaryjską są strzałki na wprost podpisane BUS więc buspas niby jest. Oczywiście jak jest dłuższa kolejka do Kalwaryjskiej, kierowcy jadą pasem ogólnym.
Nie ma jeszcze znaków pionowych, więc nie obowiązuje. Samo malowanie nie wystarczy.fysztof pisze: 12 maja 2023, 13:15 W tej sytuacji najpierw dałbym czas kierowcom na oswojenie się, że buspas w ogóle jest. Choć powiem szczerze, że aktualna sytuacja jest trochę dziwna. Malowanie na jezdni już jest. Napisy "BUS" są namalowane. Wobec tego wbrew artykułom internetowym że dopiero będzie - ten buspas formalnie już należy respektować?! I to nawet 24 godziny na dobę, póki nie pojawią się żadne znaki pionowe...
fysztof pisze: 12 maja 2023, 13:15 A co do propozycji zmian dotyczących lewoskrętu, według mnie docelowo powinno się dążyć do tego, aby... go tam nie było. Akurat w tej konfiguracji jest on bardzo ciasny, powoduje liczne przyblokowania, koliduje z wlotem od Kalwaryjskiej i nierzadko wstrzymuje tramwaje... No i też jak zauważyłeś zapotrzebowanie na tę relacje jest mniejsze. Kiedyś była mowa, że powstanie łącznik Konopnickiej - Rydlówka koło stadionu Garbarni. I uważam, że to jest najpóźniej ten moment, gdy należy lewoskręt Kamieńskiego - Wadowicka zlikwidować, choć nie bałbym się tego zrobić już teraz. Wtedy można zrobić prawoskręt osobny, buspas pociągnąć dalej do samego Ronda i dwa pasy pozostawić do jazdy na wprost a ten ogryzek do lewoskrętu zasypać i obsiać trawą:-)
Likwidacja lewoskrętu do rozważenia, choć raczej też ciężko o nią będzie. Na pewno można spróbować zostawić możliwość nawrotki od Wadowickiej, a zabronić lewoskrętu z Kamieńskiego - co prawda niektórzy by pewnie jeździli łamiąc zakaz, ale większość pewnie by się stosowała.suchy pisze: 14 maja 2023, 1:01 Co do zawracania to nie wiem, o wiele częściej jeżdżę tamtędy tramwajem, więc się nie przyglądałem znakom![]()
Zaś odnośnie drugiej części twojego posta - pamiętaj, że w okolicy masz również sporo różnych zakładów oraz sklepów - ot na początek choćby Urząd Skarbowy na Wadowickiej, zaraz za McDonaldem jest dość duża Biedronka (z której korzystają okoliczni mieszkańcy, nawet z Łagiewnik), przychodnia, hurtownia papiernicza, skład materiałów budowlanych, itp.
(...)
Tu akurat mam naprawdę duże obawy. Też nad tym myślałem długo, ten odcinek faktycznie woła o buspas, ale sytuacja jest tam zupełnie inna niż na Kamieńskiego:fysztof pisze: 12 maja 2023, 13:15 No i kończąc, w obecnej sytuacji już ten kawałek buspasa jest sporą zmianą i dobrze, że wreszcie następuje! Pozostaje trzymać kciuki, by w przeciwnym kierunku też w końcu się ulitowano nad pasażerami. Myślę o Konopnickiej od mostu na Wildze do miejsca, gdzie przed rondem pojawiają się 3-4 pasy. Według mnie powinien tam pojawić się buspas na dokładnie tej samej zasadzie.
Faktycznie, nawet u mnie coś nie wyświetla się terazKaszmir pisze: 14 maja 2023, 15:19 Obrazki wrzucone na imgur z jakiegoś powodu nie działają, może to kwestia uprawnień. Przynajmniej mi się nie wyświetlają (jest tylko ikona uszkodzonego obrazka). Podobnie nie wyświetla się obrazek wrzucony wczoraj przez Bayera2003 w temacie o działalności MPK.
Testowane na dwóch przeglądarkach oraz dodatkowo osobno w trybie incognito.
U mnie teraz też, acz wcześniej te same grafiki się nie otwierały. Czary
Pomysł ciekawy i takie uciąglenie pasa dla autobusów by było mocno wskazane. Moim zdaniem jednak, ale niestety znak stop tam raczej nie przejdzie - względem połączenia Pawiej i Słowackiego jest parę różnic na niekorzyść:PE 099 pisze: Ten BUSpas powinien zaczynać się w zatoce przystankowej, a pas ogólny powinien łączyć się z pasem prawym z estakady. Dzięki temu autobus jechałby bezpośrednio w kierunku Imbramowskiej, a już techniczną organizację łączenia pasów ogólnych powinien zająć się ZDMK, tak żeby było bezpiecznie.
Skoro łącznicę od Pawiej do Słowackiego można realizować znakiem STOP na wysięgniku, to i tu się da.
Tak, właśnie dlatego ja nie jestem fanem estakad, bo one tak naprawdę przeszkadzają autobusom - właśnie w ten sposób, że trzeba znaleźć miejsce na pasy włączenia.Tramwajolog14 pisze: 20 maja 2023, 19:58 Podobne sytuacje są również w innych miejscach np. na omawianym kiedyś zjeździe z estakady Powstanców Śląskich - Powstańców Wlkp., albo także po drugiej stronie tego węzła na Al. 29L, gdyby nieco poprawić geometrię. Można by tam podobnie zrobić kawałek buspasu, a nawet pocisnąć go wzdłuż całej Lublańskiej, żeby zapewnić ciągłość:
W takich sytuacjach najrozsądniejsza wydaje się opcja ze światłami.