Strona 7 z 7

Re: Metro / premetro

: 23 sty 2024, 4:13
autor: panA
Jaki S-Bahn ty chcesz stworzyć po zwykłych torach kolejowych?

Re: Metro / premetro

: 24 sty 2024, 13:16
autor: outofrange
panA pisze: 23 sty 2024, 4:13 Jaki S-Bahn ty chcesz stworzyć po zwykłych torach kolejowych?
Taki jak stworzono w innych zachodnich miastach na bazie zwykłych torów kolejowych. Rezerwa, nasypy etc. infrastruktura są gotowe.

Re: Metro / premetro

: 25 sty 2024, 21:01
autor: kucyk
Do ewentualnej budowy droga jeszcze bardzo daleka a już pojawiają się spóźnienia:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/co-da ... 54869.html

Re: Metro / premetro

: 02 lut 2024, 9:15
autor: panA
outofrange pisze: 24 sty 2024, 13:16 Taki jak stworzono w innych zachodnich miastach na bazie zwykłych torów kolejowych. Rezerwa, nasypy etc. infrastruktura są gotowe.
Nie, prawie nigdzie tak nie jest. Nie ma na to miejsca na zwykłych parach torów.

Re: Metro / premetro

: 29 mar 2024, 9:14
autor: kucyk
W wakacje zapadnie ważna decyzja w Krakowie:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/w-wak ... 55883.html

Re: Metro / premetro

: 29 mar 2024, 11:04
autor: Karol1994
Kolejny argument, jak bardzo przydałaby się linia tramwajowa z Cichego Kącika do Bronowic przez Piastowską... bo jeśliby faktycznie doszło do budowy stacji pod Bagatelą (w co trochę powątpiewam), to byłaby sensowna możliwość zorganizowania objazdów przy tak porządnie rozkopanym skrzyżowaniu o dużym natężeniu ruchu.

Tak swoją drogą, gdzie wtedy znajdowałyby się wejścia na ową stację? Bo ciężko widzę miejsca gdzie takowe by się miały znajdować.

Re: Metro / premetro

: 29 mar 2024, 11:26
autor: kbieniu7
Tak wyglądały propozycje, które można było wygrzebać ze studium:

1. Pod Dunajewskiego
Obrazek

2. Pod skrzyżowaniem
Obrazek

3. Pod elefantem
Obrazek

4. Pod Karmelicką
Obrazek

Re: Metro / premetro

: 01 kwie 2024, 0:07
autor: kbieniu7
Tak pro forma przekleję część swojego posta z SSC.

Obecnie etap centralny, obecnie procedowany, na Rondzie Młyńskim, gdzie wpinać się będzie w tunel KST IV (tj. "tramwaju na Mistrzejowice"). Obecny projekt KST IV przewiduje komorę rozjazdową na to:
Obrazek

Odcinek od Młyńskiego do DH Wanda nie jest procedowany i decyzje dotyczącą jego przebiegu podejmie zapewne już nowa ekipa. Mam nadzieję, że je wyjdzie z tego coś sensownego i będzie szybki i możliwie bezkolizyjny przebieg w stronę Bora i DH Wanda. Wtedy byłby taki trochę wilk syty i owca cała: zarówno Bieńczyce będą miały szybki, nieturlający się naokoło przebieg (prawie nieodróżnialny od metra), a Prądnik, Mistrzejowice i os. Piastów dużą dostępność. Co ważne na tym etapie, to przewidzieć komorę rozjazdową przed Rondem Młyńskim na ten ewentualny odcinek pod Bora-Komorowskiego.

Rozrysowywałem kiedyś dwie możliwości, jakie ja osobiście widzę: skrzyżowanie torów na jednym poziomie -1 (trzeba przebić się przez ściany pod samym rondem, tam gdzie jest "wanna"), lub przejście pod tunelo-wanną KST IV a poziomie -2.

Obrazek

Obrazek

Pierwsze rozwiązanie jest prostsze, ale ZTP niebyt widzi możliwość ingerencji w obecnie budowany tunel KST IV, w tym w przyszłości przebijania się przez ściany. Możliwe więc, że w grę wchodzi tylko przejście na poziomie -2. Jest to na pewno trudniejsze technicznie (i droższe), ale moim zdaniem możliwe - S2 w Warszawie kopano pod czynnym tunelem metra, które nawet nie miały przerwy w kursowaniu. Też zapewniłoby to większą przepustowość tego węzła.

W obu przypadkach byłaby tylko jedna relacja skrętna, tj. wg obecnie przewidzianego projektu premetra Młyńska-Pilotów. Przystanki widziałbym w takiej formie, jak na rysunku. Raz, że wykorzystać już obecnie budowaną parę peronów na KST IV (i nie dublowanie ich), a dwa: przy takim układzie linii byłyby "wspólne perony dla kierunków"
  • Do Mistrzejowic;
  • Do Bora-Komorowskiego/Bieńczyc;
  • Na Meissnera/Mogilską.
Do centrum niestety byłoby to rozbite na dwa perony, ale to zapewne będą na tyle silne relacje, że będzie to akceptowalne, biorąc pod uwagę możliwe koszty i trudności.

Z innych rzeczy, to zastanawiamy się jeszcze, czy rozważyć można by było nieco inny przebieg niż w stronę Wiślickiej, mianowicie tak, aby zahaczyć o Avię. ZTP zwraca uwagę, że to jest teraz największa dziura transportowa - ogromna liczba mieszkańców ze słabą dostępnością transportu zbiorowego w ogóle. Tak to mogłaby być stacja na skrzyżowaniu Stella-Sawickiego i Orlińskiego, gdzie byłyby przesiadki na tramwaj w Stella. Po zbudowaniu takiego układu też Wiślicka by straciła znaczenie jako węzeł przesiadkowy (większość obecnych relacji autobusowych przejęłyby obie odnogi premetra oraz tramwaj w Stella).

Obrazek

Oczywiście to większe koszty - bo wtedy chyba wszystko w tym odcinku od Młyńskiego do "DH Wanda" trzeba by drążyć TBMem, podczas gdy wariant przez Bora-Komorowskiego i przejściem przez węzeł "Wiślicka" by mógł być odkrywkowo/podstropowo lub na powierzchni (o ile się jakoś prześlizgniemy tuż za Młyńskim).

Tak czy siak, dokładny przebieg etapu nowohuckiego można rozwinąć w późniejszym czasie, teraz tylko skupić się na komorach rozjazdowych. I właśnie powtarzam ciągle, że tu też objawia się zaleta premetra: już po pierwszym - centralnym - odcinku będziemy mieli duży poziom funkcjonalności systemu.