Zabierzów

- Linie, trasy, rozkłady
Scania_9640
Ekspert
Posty: 868
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Zabierzów

Post autor: Scania_9640 » 21 lip 2022, 1:17

Paulow pisze: 20 lip 2022, 20:56 W Zabierzowie chyba nie ma tylu busów, a z tego co wiem gmina zamawia swoje, bo MPK nie chciało/nie mogło obsługiwać niektórych miejscowości z powodu wąskich dróg - patrz Niegoszowice i Nielepice. Bilet metropolitarny, który zaproponował pan Łukasz Franek w prezentacji sprzed tygodnia dużo zmieni w mentalności pasażerów. Jeden bilet, skoordynowane autobusy z pociągiem i się okaże, że w przypadku Zabierzowa nie będzie trzeba wydawać pieniędzy na wydłużanie autobusu do centrum Krakowa, bo przykładowo z Kochanowa ktoś dojedzie dowozówką do Zabierzowa, a potem pociągiem szybko do Dworca Głównego lub Łobzowa, gdzie też złapiesz autobusy na Aleje.
Tu ktoś miał rację, że jak ruszy budowa obwodnicy to będzie istny Armagedon w rejonie Futury w Modlniczce. Obecnie w godzinach szczytu autobusy stoją między Leroy Merlin a skrzyżowaniem przy przystanku Modlniczka Mała. Autobusy również stoją w centrum Zabierzowa. Problematyczny jest również lewoskręt w Bolechowicach od strony Zabierzowa w stronę Więckowic. To są elementy, które będą sprawiać, że autobus nie będzie atrakcyjny z powodu opóźnień.
Jakbyśmy patrzyli na korki to nie powstałyby takie linie jak 307, 310 czy 337, bo również na swoich trasach mają korki i to nie małe, a frekwencja jest dobra na tych liniach, a nawet bardzo dobra. Jestem mieszkańcem gminy Zabierzów i wiem, że ludzie chcą i potrzebują bezpośrednio autobusu do centrum Krakowa czyli na Aleje. Pociąg ma swoich pasażerów, ale autobusy również mają ich całkiem sporo.
Co do busów to jest ich jeszcze trochę na trasie z Krzeszowic do Krakowa, i od strony Bolechowic.

ant_sm
Specjalista
Posty: 272
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Zabierzów

Post autor: ant_sm » 21 lip 2022, 8:05

Scania_9640 pisze: 21 lip 2022, 1:17 Jestem mieszkańcem gminy Zabierzów i wiem, że ludzie chcą i potrzebują bezpośrednio autobusu do centrum Krakowa czyli na Aleje. Pociąg ma swoich pasażerów, ale autobusy również mają ich całkiem sporo.
Dokładnie, Wieliczka i Niepołomice mają dostęp do pociągu a mimo to 301 i 304 nie jeżdżą puste bo obsługują zupełnie inne relacje podróży.

Zieleńczanin
Moderator globalny
Posty: 665
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Zabierzów

Post autor: Zieleńczanin » 23 lip 2022, 13:37

Kaszmir pisze: 20 lip 2022, 20:13 Nie musi być f15 na całej trasie. Zawsze można zrobić tak jak z "310" (połowa kursów wariantowo skrócona) albo jak planowano z "318/358" (dwie linie z f30, skoordynowane na wspólnym odcinku do f15). Myślę, że linia częściowo po trasie "238" albo "248" by się przyjęła bo jak wspomniano, SKA nie zapewnia dojazdu choćby do Alej. Agloekspressy mają walczyć z busami i żeby były skuteczne, muszą obsługiwać podobne połączenia.
Dlaczego mamy walczyć z busami, skoro nie jesteśmy w stanie zapewnić godnej oferty na większości obszaru gminy?
Cały obszar gminy Zabierzów na północ od kolei za wyjątkiem Bolechowic, Zelkowa i części Brzezia ma żenującą ofertę, zwłaszcza w weekendy (chyba, że 12 kursów dziennie to jest sporo, ale wtedy nie mamy o czym rozmawiać). I to bynajmniej nie jest jedną miejscowość, tylko spory obszar. Niewiele lepiej zresztą jest na południe od DK79 - jedynie "218" ma dość dobry rozkład (chociaż raczej wymagający poprawy w weekendy), "228" znośny, zaś "258" to tragedia. Dodajmy jeszcze, że spora część linii nie jeździ najkrótszymi trasami.
Realnie tylko miejscowości na trasach "208", "218", "238" i "248" (i te, gdzie kilka linii się spotyka) mogą liczyć na niezłą jakość transportu. W weekendy ta lista kurczy się o "218".
Inne gminy z agloekspresami zapewniają znacznie lepsze warunki na (prawie) całym swym obszarze, przez co częste połączenia głównymi trasami wydają się być naturalną koleją rzeczy (no, może za wyjątkiem Niepołomic, ale tam jest inna sytuacja, bo jest jedna bardzo duża miejscowość).
Scania_9640 pisze: 21 lip 2022, 1:17 Jakbyśmy patrzyli na korki to nie powstałyby takie linie jak 307, 310 czy 337, bo również na swoich trasach mają korki i to niemałe, a frekwencja jest dobra na tych liniach, a nawet bardzo dobra.
"337" żywcem zaprzecza Twojemu stwierdzeniu, że autobus koniecznie musi dotrzeć do Alej, jako linia która ledwie o nie zahacza. A zapełnienia ma dobre, chociaż odczuwalnie niższe niż "307". I doskonale widać, że wyssała pasażerów "227", która jeździ z kolei puściutka.
Scania_9640 pisze: 21 lip 2022, 1:17 Jestem mieszkańcem gminy Zabierzów i wiem, że ludzie chcą i potrzebują bezpośrednio autobusu do centrum Krakowa czyli na Aleje. Pociąg ma swoich pasażerów, ale autobusy również mają ich całkiem sporo.
Ok, załóżmy, że jedziemy z Młynki Pętla do AGH. Porównajmy czasy dojazdu hipotetycznym "338" i z przesiadką na pociąg, wszystko jest podane dla szczytu porannego w okolicach godziny 7:15.
Wariant 1 - jedziemy "338":
Młynka Pętla - Bronowice SKA - 37 minut;
Bronowice SKA - AGH/UR - 11 minut.
Razem 48 minut.
Wariant 2 - jedziemy pociągiem:
Młynka Pętla - Rudawa PKP - 4 minuty*;
Dojście do stacji - 7 minut;
Rudawa - Kraków Łobzów - 16 minut;
Łobzów SKA - AGH/UR - 8 minut.
Razem 35 minut + czasy oczekiwania. Nie widać problemu, aby "238" zsynchronizować z pociągiem w Rudawie, przyjmijmy więc że będzie 5 minut oczekiwania. W Łobzowie będzie to średnio 6 minut, więc razem 46 minut.
Straszne rzeczy, dwie minuty krótszy czas przejazdu (bez korków, a te z pewnością dotkną "338", co będzie przewagą opcji kolejowej) w najbardziej korzystnej dla "338" opcji. Do Placu Inwalidów czy 1O różnica będzie znacznie bardziej widoczna.
* - zakładając, że "238" zatrzymałoby się na przystanku Rudawa PKP jadąc w stronę Rynku w Rudawie).
ant_sm pisze: 21 lip 2022, 8:05 Dokładnie, Wieliczka i Niepołomice mają dostęp do pociągu a mimo to 301 i 304 nie jeżdżą puste bo obsługują zupełnie inne relacje podróży.
Nie wiedziałem, że pociąg dociera do Niepołomic.
A co do Wieliczki - widzisz różnicę między Wieliczką a Rząską, Zabierzowem, Kochanowem, Rudawą i Młynką?
Liczba mieszkańców tych miejscowości:
Wieliczka - 24 215 mieszkańców.
Rząska - 2430 mieszkańców.
Zabierzów - 5542 mieszkańców.
Kochanów - 373 mieszkańców.
Rudawa - 1894 mieszkańców.
Młynka - 256 mieszkańców.
Łącznie miejscowości na całej trasie "338" mają ponad dwukrotnie mniej mieszkańców (10 495 vs 24 215), niż jedna Wieliczka. Dlatego Wieliczka ma agloekspres obok pociągu, bo po prostu są na to potoki. W Zabierzowie taki wariant jest bezsensowny.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 563
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Zabierzów

Post autor: mkm3 » 23 lip 2022, 14:35

@Zieleńczanin - pełna zgoda. Niech do każdej miejscowości będzie autobus przynajmniej co godzinę, do większej co 30-40 minut. A nie jak w Wielkiej Wsi - centrum ma super 310, a w weekendy Giebułtów, Tomaszowice, Modlniczka - autobus rzadziej nic co godzinę... Zatem kuriozalna była propozycja ZTP z utworzeniem 318 i 358 na południu z jednoczesnym olaniem potrzeb pozostałej części gminy.

Zieleńczanin
Moderator globalny
Posty: 665
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Zabierzów

Post autor: Zieleńczanin » 23 lip 2022, 14:49

Akurat Wielka Wieś ma według mnie raczej na tyle dobry zbiorkom, że "310" jest w miarę ok. Oczywiście "220" powinno zostać wzmocnione w weekendy, ale poza tym nie mają złej komunikacji. A z pewnością znacznie lepszą niż Zabierzów, szczególnie że "310" obsługuje większość gminy.
I jak dla mnie rolę agloekspresa powinien po prostu pełnić pociąg. Ewentualnie szybka linia południem gminy, ale powinna ona obsługiwać wszystkie końcówki na południu, może poza Morawicą. Wtedy miałoby to jakiś sens.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 563
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Zabierzów

Post autor: mkm3 » 23 lip 2022, 15:01

Nawet ma południu gminy agloekspres wydaje się bez sensu.. i tak musi się zatrzymać na wszystkich przystankach, a wjeżdżając do miasta pasażer na Aleje może sobie już złapać 139, po drodze jest pociąg na Kraków Młynówka i Bronowice, gdzie jest jednak duży wybór tramwajów.. no ja jestem za tym, że skoro ZTP jest takie skore do wydawania pieniędzy na wzmocnienia jednej linii i wydłużanie jej do centrum to w tym przypadku te pieniądze niech przerzucą na wzmocnienia istniejących połączeń.

Zieleńczanin
Moderator globalny
Posty: 665
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Zabierzów

Post autor: Zieleńczanin » 23 lip 2022, 15:20

W sensie uważam, że miałby sens tylko dlatego, że tam nie ma pociągu, a do AGH są dwie przesiadki. No i przy podziale na trzy końcówki koszty nie są ogromne.
Ale oczywiście z ideą wzmacniania istniejących linii się zgadzam. Może też warto część linii skrócić do pociągu, gdy będzie integracja taryfowa (chociażby "268", czy utworzyć nową linię do Radwanowic).

Scania_9640
Ekspert
Posty: 868
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Zabierzów

Post autor: Scania_9640 » 23 lip 2022, 16:11

Po pierwsze to niech wprowadzą wspólną taryfę biletową, bo na razie od kilku lat jest tylko gadane, i nic poza tym. Po drugie niech pociągi mają sensowną częstotliwość, a nie odstępy 40min czy nawet 1.5h. Z Krakowa Głównego: 16:32, 17:55, 18:08, 18:35, 18:46, 19:51, 21:33. To są jeszcze takie godziny co całkiem sporo ludzi wraca do domów. A jak widzimy po 17:55 w ciągu 1h są 4 kursy do Zabierzowa a potem duże przerwy. Zwłaszcza między 16:32 a 18. Efekt tego, że na tej trasie jeździ dużo pociągów IC.
Dlatego uważam, że jak najbardziej w naszej gminie powinny powstać agloexpresy jako uzupełnienie pociągów, bo po pierwsze pociągi nie zapewniają dojazdu bezpośredniego do Alej i w okolice, mają dość słabą częstotliwość, sporo kursów obsługiwanych jest jeszcze przez stare "kible" bez klimatyzacji. I pociągi wjeżdżające na stację w Zabierzowie są już wypchane pasażerami z innych miejscowości. Nierzadko też jeżdżą spóźnione. To wszystko wpływa negatywnie na kolej. Nie bez powodu na 238 w szczytach potrafiło jechać po około 100 osób, na 248 niewiele mniej. Kolej owszem też ma pasażerów z naszej gminy, ale zauważ, że nie wszyscy mieszkają blisko stacji kolejowych i nie każdemu kolej pasuje, i dlatego biorą autobusy.
Reforma linii autobusowych w naszej gminie przydałaby się i tu jestem za, ale nie wciskajmy wszędzie kolei, bo po prostu ona nie jest na takim poziomie jak np. w Warszawie czy na Śląsku. Gdyby tylko były fundusze to można byłoby utworzyć dwa agloexpresy, i zwiększyć częstotliwość linii 258, 268 i 278 we wszystkie dni tygodnia.

Adrian14
Specjalista
Posty: 347
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Zabierzów

Post autor: Adrian14 » 23 lip 2022, 17:51

A tak się zastanawiam. Może zamiast tego agloexpressu zmienić końcówkę linii aglo 2x8 na Krowodrzę, oczywiście po oddaniu trasy na GN. Miejsce się pewnie zwolni. A z KG do centrum to już kilka minut tramwajem. Wydłużenie trasy autobusów to jakiś 1km na kurs. Plus oczywiście wzmocnić te linie które tego wymagają, ale z częstotliwością co 15min to bym nie przesadzał.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 868
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Zabierzów

Post autor: Scania_9640 » 23 lip 2022, 19:20

Adrian14 pisze: 23 lip 2022, 17:51 A tak się zastanawiam. Może zamiast tego agloexpressu zmienić końcówkę linii aglo 2x8 na Krowodrzę, oczywiście po oddaniu trasy na GN. Miejsce się pewnie zwolni. A z KG do centrum to już kilka minut tramwajem. Wydłużenie trasy autobusów to jakiś 1km na kurs. Plus oczywiście wzmocnić te linie które tego wymagają, ale z częstotliwością co 15min to bym nie przesadzał.
Do dworca będzie szybciej owszem, (ale od tego są pociągi) ale do Bagateli, Placu Inwalidów czy PWŚ z Bronowic dostaniesz się szybciej niż tramwajem z KG + dojazd autobusem z Bronowic do Krowodrzy. Jak dla mnie pomysł do kosza bo ma praktycznie same minusy.

Zieleńczanin
Moderator globalny
Posty: 665
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Zabierzów

Post autor: Zieleńczanin » 23 lip 2022, 19:35

Scania_9640 pisze: 23 lip 2022, 16:11 Po pierwsze to niech wprowadzą wspólną taryfę biletową, bo na razie od kilku lat jest tylko gadane, i nic poza tym.
Oczywistym jest, że dowozówki do kolei wchodzą w grę dopiero po integracji taryfowej.
Scania_9640 pisze: 23 lip 2022, 16:11Po drugie niech pociągi mają sensowną częstotliwość, a nie odstępy 40min czy nawet 1.5h. Z Krakowa Głównego: 16:32, 17:55, 18:08, 18:35, 18:46, 19:51, 21:33. To są jeszcze takie godziny co całkiem sporo ludzi wraca do domów. A jak widzimy po 17:55 w ciągu 1h są 4 kursy do Zabierzowa a potem duże przerwy. Zwłaszcza między 16:32 a 18. Efekt tego, że na tej trasie jeździ dużo pociągów IC.
Pominąłeś jeszcze kurs o 17:16. Oczywiście kursy powinny być bardziej równomiernie rozłożone, ale myślę, że to jest zupełnie realne. Tak samo jak poprawa częstotliwości.
Scania_9640 pisze: 23 lip 2022, 16:11 Dlatego uważam, że jak najbardziej w naszej gminie powinny powstać agloexpresy jako uzupełnienie pociągów, bo po pierwsze pociągi nie zapewniają dojazdu bezpośredniego do Alej i w okolice
Wykazałem już, że do Alej w najgorszym dla pociągu przypadku i tak wychodzi szybciej. Czytałeś mój post w ogóle?
Scania_9640 pisze: 23 lip 2022, 16:11mają dość słabą częstotliwość
Tu jak wyżej.
Scania_9640 pisze: 23 lip 2022, 16:11 sporo kursów obsługiwanych jest jeszcze przez stare "kible" bez klimatyzacji.
Nie wiem, nie wypowiadam się.
Scania_9640 pisze: 23 lip 2022, 16:11 I pociągi wjeżdżające na stację w Zabierzowie są już wypchane pasażerami z innych miejscowości. Nierzadko też jeżdżą spóźnione.
Tu mogłoby pomóc albo zwiększenie taboru, albo wprowadzenie skróconych kursów Kraków - Rudawa, jeśli tak rzeczywiście jest. Skoro nie byłoby agloekspresów, to myślę że gminę byłoby stać na takie rozwiązanie - potrzeba znacznie mniej kursów, więc też nie musimy się obawiać o koszty.
Scania_9640 pisze: 23 lip 2022, 16:11 Kolej owszem też ma pasażerów z naszej gminy, ale zauważ, że nie wszyscy mieszkają blisko stacji kolejowych i nie każdemu kolej pasuje, i dlatego biorą autobusy.
Dlatego proponuję częste dowozówki do kolei.
Scania_9640 pisze: 23 lip 2022, 16:11 Gdyby tylko były fundusze to można byłoby utworzyć dwa agloexpresy, i zwiększyć częstotliwość linii 258, 268 i 278 we wszystkie dni tygodnia.
Nie wierzę, że gmina Zabierzów ma takie pieniądze i je radośnie ukrywa przed wszystkimi. To pewnie dwukrotny wzrost nakładów w porównaniu do obecnej sytuacji, tak na oko.
Adrian14 pisze: 23 lip 2022, 17:51 A tak się zastanawiam. Może zamiast tego agloexpressu zmienić końcówkę linii aglo 2x8 na Krowodrzę, oczywiście po oddaniu trasy na GN. Miejsce się pewnie zwolni. A z KG do centrum to już kilka minut tramwajem. Wydłużenie trasy autobusów to jakiś 1km na kurs. Plus oczywiście wzmocnić te linie które tego wymagają, ale z częstotliwością co 15min to bym nie przesadzał.
To nie jest 1 km, tylko 5 km w jedną stronę. I przez Bronowice po prostu jest szybciej, co bardzo łatwo można sprawdzić.

Adrian14
Specjalista
Posty: 347
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Zabierzów

Post autor: Adrian14 » 23 lip 2022, 20:00

Też myślałem, że różnica jest większa. Ale od ROK do Bronowic masz niecałe 2km. A od ROK do Krowodrzy Górki 3km.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 563
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Zabierzów

Post autor: mkm3 » 23 lip 2022, 21:57

Zieleńczanin pisze: 23 lip 2022, 19:35 Nie wierzę, że gmina Zabierzów ma takie pieniądze i je radośnie ukrywa przed wszystkimi. To pewnie dwukrotny wzrost nakładów w porównaniu do obecnej sytuacji, tak na oko.
Uchwalono w tym roku dodatkowe środki, których jak na razie nie wykorzystano, skoro nie uruchomiono linii 318 i 358. W pierwszej kolejności powinno iść na wzmocnienia istniejących połączeń i można to zrobić wprowadzając wewnętrzne linie wspomagające, będące jednocześnie dowozówkami do pociągów:
288 Brzoskwinia - Nielepice - Rudawa - Niegoszowice - Więckowice OSP - Zabierzów Rynek - Modlniczka Leroy Merlin
298 Radwanowice - Rudawa - Kochanów - Zabierzów Rynek - Ujazd

Scania_9640
Ekspert
Posty: 868
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Zabierzów

Post autor: Scania_9640 » 24 lip 2022, 0:32

Nie ma możliwości ułożenia innych rozkładów jazdy dla pociągów, ponieważ jest dużo kursów IC i muszą być zachowane bezpieczne odstępy. A linia Kraków-Katowice jest na granicy przepustowości, dlatego dalej uważam i nie tylko ja, a wielu mieszkańców, że autobusy do centrum są ważne i chcą takimi jeździć.
Nie można skrócić pociągów do stacji Rudawa bo tam są tylko dwa tory. Poza tym nikt na to się nie zgodzi, żeby skrócić pociągi, które jadą do Oświęcimia/Katowic. A dodać pociągów też już praktycznie nie można, bo przepustowość jest na granicy możliwości. Takie uroki kolei.
Patrząc po nicku to wątpię, że jesteś z Gminy Zabierzów, i masz dość małą wiedzę na ten temat. Mieszkańcy jak i ZTP jak i Pani Burtan chcą utworzyć autobusy i również postaram się w tym temacie coś zdziałać, tak jak z autobusami nocnymi.
mkm3 pisze: 23 lip 2022, 21:57 Uchwalono w tym roku dodatkowe środki, których jak na razie nie wykorzystano, skoro nie uruchomiono linii 318 i 358. W pierwszej kolejności powinno iść na wzmocnienia istniejących połączeń i można to zrobić wprowadzając wewnętrzne linie wspomagające, będące jednocześnie dowozówkami do pociągów:
288 Brzoskwinia - Nielepice - Rudawa - Niegoszowice - Więckowice OSP - Zabierzów Rynek - Modlniczka Leroy Merlin
298 Radwanowice - Rudawa - Kochanów - Zabierzów Rynek - Ujazd
Nie utworzono, bo wymaga to poprawek + są braki kierowców + braki autobusowe. A poza tym i tak najwcześniej powstałyby na jesień. Takie wewnętrzne linie nie będą oblegane przez pasażerów to raz, dwa nie ma punktów socjalnych dla kierowców czyli już MPK się nie zgodzi. Nie wiem dalej po co wszędzie wciskać kolej. Zrozumcie, że nie wszyscy chcą jeździć koleją, jak dla mnie ona ma więcej minusów niż plusów oczywiście w naszej gminie. Bo w innych miastach kolej jest na wysokim poziomie.

tomaszep42
Miłośnik
Posty: 76
Rejestracja: 19 maja 2020, 9:03

Re: Zabierzów

Post autor: tomaszep42 » 24 lip 2022, 8:37

Powtórzę raz jeszcze, dopóki nie będzie pełnej integracji taryfowej to dowozówki do kolei nie mają najmniejszego sensu.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 1 gość