KONSTAL 105N/Na

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 27 lis 2022, 11:32

impuls pisze: 27 lis 2022, 8:47 W Hali SO2 trwa remont HZ278+HZ279. Remont trwa już prawie rok a końca nie widać. To jest prawie naprawa główna z wyjęciem okien, drzwi, wymianą blachy w kilku miejscach. Obecnie wagony już mają zrobioną blacharkę i są wymalowane, ale jeszcze bez wstawionych okien. Mam mieszane uczucia jaki jest sens takich remontów i ponoszenia kosztów.
Sens jest dopóki remont taki trwa 2-3 miesiące. Rok to zdecydowanie zbyt dużo jak na wysokopodłogowe wagony.
impuls pisze: 27 lis 2022, 8:47 Rocznik 105Na 1985 czy 1986 może odgórnie być przeznaczony do kasacji nawet w najbliższych miesiącach (HZ278 rocznik 1986).
Ze wszystkich Konstali skład HZ278+HZ279 był zdecydowanie w najgorszym stanie. Jeżeli zdecydowano się go uratować, pozostałe egzemplarze też raczej nie zostaną skasowane, chyba że jakiś ulegnie poważnemu wypadkowy (jak HZ207+HZ208). Wagonów z roczników do 1986 jest sporo:
1983: RZ220
1984: HZ284
1985: RZ204, RZ206, RZ209, RZ213, RZ216, RZ217, RZ219, RZ226, HZ250, HZ251, HZ264, HZ265, HZ270, HZ271, HZ275, HZ276
1986: RZ242, RZ243, HZ278

Łącznie 21 wagonów na 58 posiadanych. Ich kasacja znacząco uszczupliłaby ilostan, a warto pamiętać, że jeżdżą i będą one jeździć poza "52" wyłącznie na liniach/brygadach szczytowych lub "16"/"21", gdzie i tak będą one lepsze od solówek E1.
impuls pisze: 27 lis 2022, 8:47 Tymczasem sporo EU8N wymaga prac blacharsko - lakierniczych a N8S HK458 od wielu miesięcy gnije w krzakach. Zwłaszcza chodzi mi o EU8N, które jeszcze kilka lat będą eksploatowane powinno się w nie inwestować. A w TR wstrzymano lub zakończono już kolejne remonty tych wiedeńskich wagonów.
Niektóre EU8N faktycznie już wyglądają źle, jednak absolutnym priorytetem przed nadchodzącymi remontami torowisk powinien być dwukierunkowy, pięciodrzwiowy tramwaj HK458.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: impuls » 27 lis 2022, 14:59

Na razie 105-i mają trochę spokoju, zajmą się nimi w drugiej kolejności. Teraz zaczęło się polowanie na najgorsze c3. I prawdopodobnie pierwszą ofiarą będzie HB524 którą odłączono od HW124.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 27 lis 2022, 15:36

impuls pisze: 27 lis 2022, 14:59 Na razie 105-i mają trochę spokoju, zajmą się nimi w drugiej kolejności. Teraz zaczęło się polowanie na najgorsze c3. I prawdopodobnie pierwszą ofiarą będzie HB524 którą odłączono od HW124.
Czy naprawdę doczepa ta była w stanie niezdatnym do dalszej eksploatacji, czy może pomimo zbyt krótkiego taboru na wielu liniach MPK postanowiło posiadać w ilostanie mniej taboru 32m, a więcej 20m :twisted:?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: impuls » 27 lis 2022, 23:44

Nie ma już gdzie wysyłać z nadpodaży składów E1+c3. Musiałyby zastępować 26 metrowe ale niskowejściowe lub niskopodłogowe pojazdy. A tego nikt nie chce. Ponadto muszą być zastąpione na "16" E1 te bez modernizacji. Na '16" chyba nie są potrzebne składy E1+c3 i wystarczą same solówki. Zatem po co mają zostawiać zbędne ponad 60-letnie trupy. To są wagony, które trzyma dobrej jakości szpachla aby się nie rozsypały. Widziałem raz rozprutą blachę po kolizji takiego wagonu, to ze środka wyleciał żwir, swoją misję spełniły i były kiedyś potrzebne. Przypomnę choćby 28 brygad na 52 w postaci E1+c3. Ale też zastąpiły w eksploatacji 105Na. I to były bardzo kontrowersyjne decyzje, gdy do GOP-u sprzedawano wagony 105Na z 1983 po przeprowadzonej modernizacji lub młodsze z 1985 czy 1986 roku bez modernizacji. A sprowadzano to próchno o 20 lat starsze.

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: LLoan » 28 lis 2022, 8:45

Sklad RZ244+RZ245 jeździ dziś na dwóch pantografach.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: kot_feliks » 28 lis 2022, 8:57

impuls pisze: 27 lis 2022, 23:44 Nie ma już gdzie wysyłać z nadpodaży składów E1+c3. Musiałyby zastępować 26 metrowe ale niskowejściowe lub niskopodłogowe pojazdy. A tego nikt nie chce.
Mogą tego chcieć te osoby, które do tych 26m się nie zmieściły :mrgreen: ;)

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 28 lis 2022, 17:39

impuls pisze: 27 lis 2022, 23:44 Nie ma już gdzie wysyłać z nadpodaży składów E1+c3. Musiałyby zastępować 26 metrowe ale niskowejściowe lub niskopodłogowe pojazdy. A tego nikt nie chce.
Nie zgodzę się z tobą. Chociażby linia "20" ma dwie wysokopodłogowe brygady 2x105Na, które bywają przepełnione i właśnie je można byłoby zamienić na E1+c3. Oczywiście są linie ("9", "10", "14"), które bardziej potrzebowałyby takiego taboru, jednak nie tylko tam dałyby one odetchnąć pasażerom.
impuls pisze: 27 lis 2022, 23:44 Na '16" chyba nie są potrzebne składy E1+c3 i wystarczą same solówki.
Na obecnej trasie zdecydowanie.
impuls pisze: 27 lis 2022, 23:44 Zatem po co mają zostawiać zbędne ponad 60-letnie trupy. To są wagony, które trzyma dobrej jakości szpachla aby się nie rozsypały. Widziałem raz rozprutą blachę po kolizji takiego wagonu, to ze środka wyleciał żwir, swoją misję spełniły i były kiedyś potrzebne. Przypomnę choćby 28 brygad na 52 w postaci E1+c3.
Tak, dziś to próchno, jednak weź pod uwagę, że to tylko doczepa bierna i nawet w obecnym stanie nie jest ona niebezpieczna dla pasażerów. Oczywiście o wiele gorzej sprawy mają się z wagonem silnikowym ją ciągnącym, o czym świadczyć może kilka dotychczasowych pożarów i jeden wybuch.
impuls pisze: 27 lis 2022, 23:44 I to były bardzo kontrowersyjne decyzje, gdy do GOP-u sprzedawano wagony 105Na z 1983 po przeprowadzonej modernizacji lub młodsze z 1985 czy 1986 roku bez modernizacji. A sprowadzano to próchno o 20 lat starsze.
To była bardzo zła decyzja - przystosowanie E1+c3 do ruchu też trochę kosztowało, a z wagonów 105Na dało się tworzyć tabor 40m+, który dzisiaj znacząco by pomógł.
kot_feliks pisze: 28 lis 2022, 8:57 Mogą tego chcieć te osoby, które do tych 26m się nie zmieściły :mrgreen: ;)
Na "14" w NGT6 bywa naprawdę nieciekawie, "9" i "10" osobiście nie jechałem, jednak również słyszałem o przepełnieniach w 26-metrowym taborze na tych liniach.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: impuls » 28 lis 2022, 18:00

Na "20" jest chyba też problem ciasnej pętli na Małym Płaszowie. Teraz są trzy linie.
Dostawy Stadlerów są teraz intensywne i muszą sukcesywnie zwalniać pod nie tory na Zajezdniach. Dlatego tyle kasacji i przetargów na wywóz złomu. A to jest proces złożony. Każdy wagon który zostaje skasowany musi przejść czasochłonną rozbiórkę z elektroniki cieczy, baterii itp. Później ogłosić przetarg, przygotować do wywozu. I to się teraz dzieje. To też jest powód dla którego zostawia się w planie większą rezerwę E1+c3 na terenie zajezdni. Nie da się codziennie wprowadzać nowych rozpisek taborowych. Ani też trzymać tych wagonów w nieskończoność. Po prostu muszą sukcesywnie pociąg za pociąg robić miejsce.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: kot_feliks » 28 lis 2022, 18:30

Bayer2003 pisze: 28 lis 2022, 17:39To była bardzo zła decyzja - przystosowanie E1+c3 do ruchu też trochę kosztowało, a z wagonów 105Na dało się tworzyć tabor 40m+, który dzisiaj znacząco by pomógł.
Imho sama zamienia 2x105Na -> E1+c3 była jak najbardziej dobrą decyzją, natomiast zgadzam się, że zamiast kasować (przynajmniej część) 105Na, można z nich było złączyć 3x105Na i zwiększyć w ten sposób jeszcze bardziej pojemność taboru :)

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 28 lis 2022, 18:34

kot_feliks pisze: 28 lis 2022, 18:30 Imho sama zamienia 2x105Na -> E1+c3 była jak najbardziej dobrą decyzją, natomiast zgadzam się, że zamiast kasować (przynajmniej część) 105Na, można z nich było złączyć 3x105Na i zwiększyć w ten sposób jeszcze bardziej pojemność taboru :)
Ponad połowa pozostałych jeszcze wagonów i tak jest w ten sposób połączona. Patrząc na ostatniego z połączonych ufoków, czyli HZ284+HZ288+HZ289, mam wątpliwości czy ich dalsze łączenie miałoby jakiś sens. Każdy kolejny byłby coraz bardziej awaryjny i w efekcie na liniach gdzie powinien być tabor 40m+ jeździłoby jeszcze więcej EU8N i GT8N z rezerwy. Oczywiście gdyby wagonów było dziś ponad 100, coś sensownego z pewnością dałoby się zrobić, jednak obecnie limit raczej został wyczerpany i po dziesiątym, skrajnie nieudanym trójskładzie zrezygnowano z łączenia kolejnych.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: tomek_m » 28 lis 2022, 20:27

impuls pisze: 27 lis 2022, 23:44 ... zastąpiły w eksploatacji 105Na. I to były bardzo kontrowersyjne decyzje, gdy do GOP-u sprzedawano wagony 105Na z 1983 po przeprowadzonej modernizacji lub młodsze z 1985 czy 1986 roku bez modernizacji. A sprowadzano to próchno o 20 lat starsze.
Tu zapewne się rozchodziło o mniejsze zużycie prądu przez ten złom w porównaniu do Konstali 105Na, a "52" w całości obsadzona E1+c3 to był najgorszy okres od czasu powstania tej linii i kpina z jej pasażerów.

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: LLoan » 01 gru 2022, 14:30

W ramach ciekawostki, RZ216+217 dziś na dwóch pantografach.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: kucyk » 01 gru 2022, 16:08

LLoan pisze: 01 gru 2022, 14:30 W ramach ciekawostki, RZ216+217 dziś na dwóch pantografach.
Od kilku dni widzę na "13" jakiś skład z Podgórza "z 2 patykami u góry". Nie widziałem tylko z odległości o jaki skład chodzi. Może to ten? :)

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: LLoan » 01 gru 2022, 17:46

kucyk pisze: 01 gru 2022, 16:08 Od kilku dni widzę na "13" jakiś skład z Podgórza "z 2 patykami u góry". Nie widziałem tylko z odległości o jaki skład chodzi. Może to ten? :)
Ostatnio, bo 3 dni temu był to skład RZ244+245:
LLoan pisze: 28 lis 2022, 8:45 Sklad RZ244+RZ245 jeździ dziś na dwóch pantografach.
Obydwa przypadki widziałem na "13".

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: impuls » 01 gru 2022, 21:03

Te składy, to są przecieraki, zwykle brygady pracujące na pierwszym kursie. Od wielu lat stosowany zabieg zwłaszcza tam gdzie jest jakaś górka do pokonania. Wydaje mi się, że jeden wagon techniczny do przecierania to jest mało. Sieć tramwajowa się rozrasta a 105-ek będzie ubywać. W przypadku obladzania się sieci potrzeba na każdej odnodze taboru technicznego lub tramwaju na dwóch patykach np. Pesy, ufoka lub składuz z podniesionymi pantografami.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości