KONSTAL 105N/Na

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: impuls » 05 sty 2023, 21:13

Wagony RZ204 i RZ220 ponownie wyjechały z Hali i stoją przez nią. Wydaje mi się, że nie mają już poszanowania do RZ204, otwarte okna i drzwi, brak biletomatu. W tym przypadku kasacja na 99%. Inaczej jest z RZ220 który na razie wygląda, że jest cały. Dlatego może dojść do podmiany jaką sugeruję Krakus, choćby na jakiś czas aż wyremontują RZ237.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: impuls » 06 sty 2023, 16:37

RZ237 stoi teraz przed Halą zamiast RZ220. RZ237 ma nie tylko zgnieciony przód, ale gorszą sprawą jest, że jest przechylony (przód wagonu jest niżej niż tył). Natomiast zabrali RZ220 i być może wstawili ten wagon do ufoka o którym wspominał Krakus.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 06 sty 2023, 17:06

impuls pisze: 05 sty 2023, 21:13 Wagony RZ204 i RZ220 ponownie wyjechały z Hali i stoją przez nią. Wydaje mi się, że nie mają już poszanowania do RZ204, otwarte okna i drzwi, brak biletomatu. W tym przypadku kasacja na 99%. Inaczej jest z RZ220 który na razie wygląda, że jest cały. Dlatego może dojść do podmiany jaką sugeruję Krakus, choćby na jakiś czas aż wyremontują RZ237.
impuls pisze: 06 sty 2023, 16:37 RZ237 stoi teraz przed Halą zamiast RZ220. RZ237 ma nie tylko zgnieciony przód, ale gorszą sprawą jest, że jest przechylony (przód wagonu jest niżej niż tył). Natomiast zabrali RZ220 i być może wstawili ten wagon do ufoka o którym wspominał Krakus.
Czyli prawdopodobnie będzie ufok RZ220+RZ238+RZ230. Naprawa RZ204 oraz RZ237 zapewne jest nieopłacalna i wagony te zostaną skasowane (z Twoich obecnych i wcześniejszych opisów wynika, że uszkodzenia są poważne). Decyzja zrozumiała, chociaż RZ220 to najstarszy wagon 105Na w Krakowie (rocznik 1983), więc może być ciekawie.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 09 sty 2023, 22:57

W dniu dzisiejszym "debiutował" ufok RZ220+RZ238+RZ230. Powszechnie wiadomo, że najlepiej współpracują ze sobą wagony z tego samego rocznika, jednak w tym przypadku połączono roczniki kolejno 1983, 1989 i 1985. Jak na taką mieszankę lat produkcji, ufok przeżył wyjątkowo długo i zjechał do zajezdni zgodnie z planem. Kojarząc z linii "13" skład RZ220+RZ230 jestem raczej dobrej myśli i uważam, że dodatkowy wagon RZ238 nie pogorszy jego sprawności, chociaż różnica roczników jest spora. Z artykułu u MW (https://psmkms.krakow.pl/16-aktualnosci ... -2023-roku) wynika jednak, że to nie koniec przepięć wagonów, a w Nowej Hucie powstał ufok HZ250+HZ262+HZ251 z wyświetlaczem. Roczniki kolejnych wagonów w tym przypadku to 1985, 1989 oraz 1985 - również różnica jest spora, jednak sprawność tego trójskładu ocenić będzie można dopiero po debiucie, który prawdopodobnie nastąpi w najbliższych dniach. Mam nadzieję, że nie powtórzy się sytuacja z HZ264+HZ265+HZ260, który okazał się gorszy od wcześniejszego HZ252+HZ253+HZ260. Jedno jest pewne - Nowa Huta musi popracować nad połączeniami wagonów, żeby trwale wysyłać 4 brygady ufokowe na "52", co z kolei pozwoliłoby posłać kolejną PESĘ na linię "24".
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: impuls » 09 sty 2023, 23:05

A RZ237 powędrował dzisiaj do Hali i sprawa kasacji nie jest przesądzona i są szanse na naprawę.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 09 sty 2023, 23:09

impuls pisze: 09 sty 2023, 23:05 A RZ237 powędrował dzisiaj do Hali i sprawa kasacji nie jest przesądzona i są szanse na naprawę.
Rozumiem, że w przypadku RZ204 kasacja jest już pewna?
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Krakowianin
Pomiarowiec
Posty: 286
Rejestracja: 17 lut 2020, 20:08

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Krakowianin » 13 sty 2023, 21:11

Z najnowszej aktualizacji taboru wynika, że zdjęty został z stanu skład Konstali 2x105Na #HZ248+#HZ249

https://www.psmkms.krakow.pl/ciekawostk ... -nowa-huta

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: impuls » 16 sty 2023, 21:32

RZ220 widziany dzisiaj solo na terenie zajezdni.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: kucyk » 17 sty 2023, 21:24

Roszady z wagonami. Dzisiaj był debiut kolejnego uffoka z wyświetlaczami:

https://psmkms.krakow.pl/16-aktualnosci ... ch-krakowa

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: brovar » 09 lut 2023, 20:54

Dalsze przepięcia kabelków w Hucie, powstał skład #HZ284+HZ289.
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: kucyk » 01 mar 2023, 16:57

Historia w Krakowie taka stara jak moja kalendarzowa metka. To już 48 lat:

https://gazetakrakowska.pl/mija-48-lat- ... 1-17331355

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: impuls » 21 mar 2023, 21:53

RZ204 wylądował dzisiaj na betonie. RZ220 ma zdrapane numery i być może też tam wkrótce trafi.
Na początku lat 80-ch do Podgórza trafiały co roku pokaźne partie wagonów. Po przybyciu łączone były w pary i zwykle już w tych parach funkcjonowały przez cały okres eksploatacji. Tak było do 1985. Wtedy po przybyciu nowych wagonów utworzono od razu trzy ufoki 808+809+810, 811+812+813, i 814+815+816. Nowiutkie 105-i pięknie się w takich trójskładach prezentowały. RZ204 to ex 811

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: LLoan » 22 mar 2023, 19:08

Co dalej z trójskładami?

Chciałbym poruszyć dosyć istotną kwestię ws. uffoków. Ich awarie są niestety codziennością, czego wynikiem jest zastępowanie ich przez krótkie, 26m rezerwy, które nierzadko nie zabierają wszystkich chętnych pasażerów na 52. Osobiście jestem wielkim miłośnikiem wytworów z Konstala, jednak o wagony te w Krakowie nigdy specjalnie nie dbano, czego wynikiem jest ich wysokie zużycie. Postanowiłem spojrzeć na sprawę z nieco innej, niż miłośniczej perspektywy.

Pociągi składające się z dwóch wagonów 105Na (2x105Na) wyjeżdżające na brygady szczytowe linii 13, 44 czy 49 lub kursujące po krótszych trasach - 6 i 21 radzą sobie całkiem nieźle i zazwyczaj przejeżdżają całe zaplanowane zadanie. Tymczasem 3x105Na kursują na długiej, dosyć wymagającej trasie, po 20 godzin na dobę (od 4 rano do 00:00) i dzień bez awarii choć jednego składu jest rzadkością. Niestety, ale z mojej perspektywy, ciężko sobie wyobrazić dalsze funkcjonowanie w obecnej formule do czasu przybycia nowych tramwajów 40m+. W związku z powyższym chciałbym przedstawić dwie z moich wizji (propozycji), które mogłyby choć częściowo rozwiązać problem.

1. Całkowite rozłączenie 3x105Na i utworzenie składów 2x105Na wraz z roszadami
W optymistycznym wariancie rozłączenie wszystkich uffoków pozwoliłoby na uzyskanie 15 składów, realnie jednak usuwając najgorsze egzemplarze - około 12. Jeśli chodzi o moją wizję, jakby znaleźć dla nich zatrudnienie, tym samym utrzymując przynajmniej 18/20 brygad 52 w PESACH, znalazłem następujące rozwiązanie - obecnie na 24 kursuje łącznie 8 brygad, z czego zazwyczaj na 6 są PESY (choć zdarza się i 8/8). Moja propozycja zakłada wyczekiwane wzmocnienie 24 do f=10 (około 12 brygad), w zamian jednak radykalne zmniejszenie taboru - do 2x105Na (uzyskane z uffoków). Zwolnione Krakowiaki zostałyby skierowane oczywiście na ex-3x105Na brygady 52. Niestety nie wiem, jak obecnie wygląda kwestia pojemności pętli na Kurdwanowie, ale jeśli udałoby się zmieścić tam czwartą linię, można by przetrasować tam z powrotem linię 6 - zapewniłoby to wyczekiwane wzmocnienie 24 na odcinku Kurdwanów - PSKA. W punktach postaram się wymienić plusy i minusy tej propozycji:
+105Na skierowane na krótszą trasę i w mniejszym zestawieniu (jest szansa, że ilość awarii zmniejszyłaby się)
+100% niskiej podłogi na 52
+wyższa częstotliwość na 24 i ew. wzmocnienie jej przez 6
-100% wysokiej podłogi na 24 (obie końcówki i przystanki na trasie tej linii mają jednak zapewnione częste relacje z niską podłogą)
-zmniejszenie taboru na 24
-utrata połączenia Podgórza z Estakadą i Płaszowem (w przypadku ew. przetrasowania 6)
Ani plusem, ani minusem jest kwestia tego, że może być ciężko będzie utrzymać obsługę 52 przez 100% wagony 40m+. Wymagałoby to wprowadzenia dopuszczenia NGT8/LAJK na 52.

2. Przeniesienie trójskładów
Propozycja nieco mniej radykalna i kontrowersyjna. Jeśli nie ma możliwości wykonania wyżej opisanych roszad, można zamienić tabor między liniami. Mowa ponownie o 24 i 52. PESY z 24 na 52, 3x105Na na 24. Jest to nieco mniejsze zło, gdyż z mojej perspektywy awaria trójskładu i tym samym rezerwa na 24 jest lepsza niż na 52. Ponownie plusy i minusy w punktach poniżej:
+3x105Na na krótszej trasie, jednak o podobnym czasie kursowania
+100% niskiej podłogi na 52
+100% taboru 40m+ na 24
-100% wysokiej podłogi na 24 (jednak jest ale, to samo co wyżej)
No i ponownie kwestia braku możliwości utrzymania 100% 40m+ na 52.

Być może jednak nadal będziemy się męczyć z trójskładami jeszcze przez 2-3 lata w dotychczasowej formie, wtedy jednak warto pomyśleć o dłuższej rezerwie - 33m. Moje propozycje są oczywiście uzależnione od innych czynników, są jednak realne do wykonania i mogą nieco poprawić obecną sytuację.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Ydhflx » 22 mar 2023, 21:27

Opcje na pewno do rozważenia. Faktem jest że rezerwa 26m na 52 jest codziennością, a jest to jedna z najpopularniejszych linii w mieście.

Niestety obawiam się że 24 nie udźwignie w 26m. Przed cięciami jeździło w 32m (a miało też 6, razem co 7,5min). Z drugiej strony jeżeli ufok padnie wieczorem to aż tak źle nie jest, bo wtedy i osób mniej. Problem jak padnie w trakcie szczytu. Także tu krótsza trasa niewiele zmieni, szczególnie że na krótszej trasie robi się więcej kółek.

Chciałem więc również zaproponować swoją wersję roszad:

Rozłączamy najgorsze trójskłady. Nie jest tajemnicą, że niektóre z nich do zajezdni zjeżdżają niemalże codziennie, a inne prawie wcale. Można by więc rozłączyć 5 trojskladow, a na 52 przenieść Pesy z 24. 24 wzmocnić poprzez utworzenie linii wspomagającej "42" na trasie Kurdwanów - jak 24 - Stary Kleparz - Dworzec Towarowy, a 44 z Dworca Towarowego do Bronowic. Tabor: na 42 składy 2x105 z rozłączonych trojskladów, na 24 - 32m zabrane tymczasowo (do czasu dostaw nowych STL2) z 9/14.

+Znacznie rzadsze rezerwy na 52
+Utrzymanie 52 100% 40+m
+Kurdwanów ma mocne połączenie do centrum
+44 i tak powinno być wydłużone do Bronowic

-Wyższy koszt
-Konieczność zabrania 32m z 9/14
-Nadal jakieś ufoki na 52

Niestety sądzę że ani ZTP nie chce tak radykalnych zmian, ani nie ma na to pieniędzy.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: KONSTAL 105N/Na

Post autor: Bayer2003 » 22 mar 2023, 21:52

Ydhflx pisze: 22 mar 2023, 21:27 Rozłączamy najgorsze trójskłady. Nie jest tajemnicą, że niektóre z nich do zajezdni zjeżdżają niemalże codziennie, a inne prawie wcale. Można by więc rozłączyć 5 trojskladow, a na 52 przenieść Pesy z 24. 24 wzmocnić poprzez utworzenie linii wspomagającej "42" na trasie Kurdwanów - jak 24 - Stary Kleparz - Dworzec Towarowy, a 44 z Dworca Towarowego do Bronowic. Tabor: na 42 składy 2x105 z rozłączonych trojskladów, na 24 - 32m zabrane tymczasowo (do czasu dostaw nowych STL2) z 9/14.
Jeżeli taka "42" (chociaż niezbyt ten numer mi do takiej linii pasuje) pojechałaby przez Koronę (przywrócenie zabranego bezpośredniego połączenia ciągu kurdwanowskiego z Koroną) to jak najbardziej jestem za, przy czym docelowo jedyną opcją na rozwiązanie problemów z ufokami jest zakup 60 tramwajów ponad 40-metrowych (przy czym połączenie ciągu kurdwanowskiego z Koroną oczywiście powinno nawet wtedy zostać).
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości