Re: KONSTAL 105N/Na
: 09 paź 2020, 8:03
Na to wygląda, w końcu były przetargi na części do Konstali. Dodatkowo, krążą wieści, że są one remontowane i dba się o nie (wiadomo, coś tam wytną, ale spora liczba składów zostanie ).
W bezpłatnym egzemplarzu "Dwutygodnika Kraków.pl", którego internetową wersję można znaleźć tutaj: https://www.krakow.pl/zalacznik/370689 zauważyłem niedawno wywiad z Rafałem Świerczyńskim, prezesem zarządu MPK (strona 9). Najbardziej zaciekawił mnie w nim następujący fragment:
Wynika z niego, że nawet po dostawie 50 STL oraz 60 STL2 w ruchu pozostanie 10% tramwajów wysokopodłogowych. Nawet zakładając 300 sztuk ogółu ilostanu, oznacza to 30 składów lub trójskładów, czyli 60-90 pojedynczych wagonów. Strona internetowa MPK podaje, że obecnie w eksploatacji jest 66 pojedynczych stopiątek. Moim zdaniem jasno wynika z tego, że nie ma w planach złomowania 105Na w najbliższym czasie, a i niewielka część E1+c3 będzie prawdopodobnie musiała pozostać jeszcze przez kilka lat.RŚ: Przede wszystkim znacząco zwiększy się liczba niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. W czerwcu 2020 r. na liniach regularnych zaczęły kursować pierwsze nowoczesne wagony Lajkonik, produkowane przez firmę Stadler. Zapewniają nie tylko komfortową podróż, ale także są przyjazne dla środowiska, m.in. dzięki zastosowaniu w nich systemu rekuperacji umożliwiającego wykorzystywanie energii wytwarzanej podczas hamowania. W sumie do Krakowa trafi 50 takich wagonów, w tym dwa wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km. A to nie koniec, bo przecież MPK podpisało już kontrakt z firmą Stadler na dostawę kolejnych 35 nowoczesnych tramwajów. Co ważne, podpisana przy tej okazji umowa ramowa daje MPK możliwość zamówienia dodatkowych 25 takich samych pojazdów w przyszłości. To oznacza, że mieszkańcy Krakowa będą mogli już wkrótce podróżować niemal wyłącznie wagonami z niską podłogą. Pojazdy z tym udogodnieniem będą bowiem stanowić ok. 90 proc. całego taboru tramwajowego. Znacząco zwiększy się także liczba tramwajów wyposażonych w klimatyzację. MPK podejmuje bowiem próby montowania takich urządzeń w wagonach starszego typu.
Są wśród nich składy potrójne, czy tylko podwójne? Przyznam, że na "52" wyświetlacze by się przydały (teoretycznie jest to jednak linia KST)?
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... /page-1444#275+276 dostał wyświetlacze od E1 i jakieś odświeżenie, teraz w hali jest 270+271, także stozłomki jeszcze się czymią.
Prawdopodobnie chodzi o któryś wagon ze składu RZ213+RZ212 lub RZ216+RZ217 (składy te są niewidoczne w TTSS od kilku dni, a były już wcześniej odstawione i przywrócone zostały wyłącznie z powodu rekordowej liczby brygad). Kasacja taka oznacza jednak, że w zajezdni pozostanie jeden bezsensowny wagon solo - idealny, żeby przypiąć go do jakiegoś dwuskładu i stworzyć siódmy trójskład (jeżeli jest to technicznie możliwe). Widząc, co czasami się dzieje z podgórskimi ufokami (awaria trzech trójskładów w jednym dniu), taka rezerwa zdecydowanie by się przydała.
Bardziej spodziewałem się zdjęcia z ilostanu RZ213 niż RZ212 (ten pierwszy jest o 4 lata starszy), jednak być może stan techniczny wskazywał właśnie na taką decyzję (z tego co pamiętam z "13", cały ten skład generalnie nie był najlepszy, nie bez powodu kiedyś został już odstawiony). W każdym razie cieszy powstanie kolejnego trójskładu, a likwidacja elektroniki w RZ235 może świadczyć o tym, że będą tak one połączone do końca swojej eksploatacji. Każdy skład 40m+ przy obecnych częstotliwościach na najbardziej obciążonych liniach cieszy i mam nadzieję, że jeszcze kilka takowych powstanie wraz z dostawami kolejnych Lajkoników.
Ja widziałem dzisiaj kilka razy ten skład na "13" i nie widziałem na nim żadnych wyświetlaczy. Piękne brednie ktoś próbuje wciskać.