Komunikacja miejska w 2022 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1014
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: yosujiro » 04 maja 2022, 7:58

Z ciekawostek objazdowych- 152 przystanek Teatr Słowackiego w obu kierunkach obsługuje z jezdni zamiast z torowiska.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Kaszmir » 09 maja 2022, 9:24

suchy pisze: 28 kwie 2022, 20:59Obecna trasa 6 (jak również 13) przebiega w pobliżu kilku liceów:
- 43 LO przy Limanowskiego / św. Kingi
- 4 LO przy Krzemionkach za Koroną
- Liceum u Augustianek przy Skałecznej
- 44 LO przy Bernardyńskiej
- I LO na Groblach.
ant_sm pisze: 28 kwie 2022, 21:25Fakty są takie, że to 24 jeździ więcej osób i to na tej linii są problemy z wejściem do tramwaju w szczycie. 6 ma swoje momenty właśnie tylko w zakresie dojazdu do szkół. W rejon Korony można jeszcze przesiąść się na 11, które napełnieniami nie grzeszy. Na 13 natomiast jest różnie, ale nie zgodzę się, że jest zapchana, bo owszem ma pojedyncze kursy z większym napełnieniem, natomiast w większości obserwuję, że miejsca jest sporo w przeciwieństwie do 24. Jeżeli będzie problem to jego rozwiązaniem może być tabor 32m. Poza tym nawet jeśli 6 nie wróci w obecnej formie, to w jej miejscu na pewno pojawi się coś w ramach rekompensaty, jasne pewnie trzeba będzie się przesiąść, jednak jestem zdania, że wzmocnienie 24 na całej trasie do 7.5min powinno być priorytetem w zakresie budowy sensownego układu linii, a nie utrzymywanie 6, która obsługuje niewielkie potoki.
Uważam podobnie jak ant_sm. Nie do końca też rozumiem listę liceów którą napisał suchy bo jest wybiórcza. Podano np. 43 LO które przecież jest tak samo przy trasie "6" jak i "24". Zresztą takich szkół przy trasie obu tramwajów jest więcej, czemu więc wymieniać tylko jedną?

Do tego sporo z pozostałych szkół (I LO, IV LO, 44 LO) jest też w zasięgu linii autobusowych z ciągu Kamieńskiego - Aleje. Może jest ciut dalej, jednak wciąż w zasięgu pieszym (dziesięć lub mniej minut). Sam chodziłem do liceum położonego między I a II obwodnicą i miałem znajomych z południa którzy woleli iść na autobus, nawet mimo tego że tramwaj był bliżej.

"6" jest wyraźnie słabiej zapełniona na Kurdwanowie. Można ją utrzymać, jednak w tym samym czasie "24" pęka w szwach. Lepsza jedna mocna linia zamiast dwóch słabych.
suchy pisze: 28 kwie 2022, 20:59O dziwo mogłoby się wydawać, że trasa przez Gertrudy - Stradom - Krakowską jest dłuższa, ale - O DZIWO - oszczędności nie ma praktycznie żadnej:
- linia 24 z Podgórza SKA do Poczty - 10 minut przelotu
- linia 6 z Podgórza SKA do Gertrudy - 10 minut przelotu, dodając +1min do Poczty wyjdzie 11 minut.
Jest oszczędność - blisko 1,5 km na kółko.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: fysztof » 09 maja 2022, 18:15

Z częścią argumentów się zgadzam, ale na pewno nie z myśleniem na zasadzie "jest też w zasięgu linii autobusowych z ciągu Kamieńskiego - Aleje. Może jest ciut dalej, jednak wciąż w zasięgu pieszym". W ten sposób do komunikacji miejskiej nikogo nie zachęcisz... jedynie pozostawisz w niej tych, co wyjścia nie mają. Zresztą już to widać jaka zmiana pokoleniowa nastąpiła. Za moich czasów szkolnych (lata 90-te) nikt żadnych dzieci do szkół nie woził, teraz poranne korki przy szkołach są aż nadto widoczne. Przypadek? Przecież "są w zasięgu pieszym".

Bez wygodnej KM będzie tylko coraz gorzej. Podobnie, ocenianie KM na zasadzie "owszem ma pojedyncze kursy z większym napełnieniem, natomiast w większości obserwuję, że miejsca jest sporo". Czyli jeśli tramwaj lub autobus nie jest sprowadzony do roli 'bydłowozu', to należy linię likwidować? Fajnie...

Największy opór widzę w tym, że nie ma szans w krakowskich realiach na pełne zastąpienie linii 6 na Piaskach i Kurdwanowie linią 24. Tu się przytnie, tam się przytnie itd. I za parę lat z tej "drugiej mocnej" linii zostanie to co dziś może może wzmocnione przez parę szczytowych godzin. Reszta się rozmyje. Podobnie jak już jest po cichu i po kawałku likwidowana linia 6.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1014
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: yosujiro » 10 maja 2022, 9:33

Wygląda na to, że tramwaje dostały priorytet na Kleparzu, albo dodano im cykl. Dzisiaj widziałem, że dość krótko czekają do skrętu w Kamienną, do tego przejeżdżają w innym momencie cyklu niż to miało miejsce wcześniej. Mogło mi się tylko wydawać, ale wczoraj jeszcze widziałem kolejki po 2-3 tramwaje, a dziś już się pojawiają przy Alejach pojedynczo.

Michajlo
Specjalista
Posty: 391
Rejestracja: 05 lip 2021, 10:34

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Michajlo » 10 maja 2022, 9:43

yosujiro pisze:Wygląda na to, że tramwaje dostały priorytet na Kleparzu, albo dodano im cykl. Dzisiaj widziałem, że dość krótko czekają do skrętu w Kamienną, do tego przejeżdżają w innym momencie cyklu niż to miało miejsce wcześniej. Mogło mi się tylko wydawać, ale wczoraj jeszcze widziałem kolejki po 2-3 tramwaje, a dziś już się pojawiają przy Alejach pojedynczo.
Dokładnie to samo zauważyłem i miałem pisać

Wysłane z mojego Redmi Note 5 przy użyciu Tapatalka


tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: tomta1 » 10 maja 2022, 20:31

Zgadza się, na Kleparzu zostało zaimplementowane podwójne otwarcie dla tramwajów.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Kaszmir » 11 maja 2022, 13:14

fysztof pisze: 09 maja 2022, 18:15Z częścią argumentów się zgadzam, ale na pewno nie z myśleniem na zasadzie "jest też w zasięgu linii autobusowych z ciągu Kamieńskiego - Aleje. Może jest ciut dalej, jednak wciąż w zasięgu pieszym". W ten sposób do komunikacji miejskiej nikogo nie zachęcisz...
Ja się... z Tobą zgadzam ;) Nie chodzi mi o zmiany typu "miałem szkołę 2 minuty od przystanku, a teraz będzie 15", tylko symboliczne zmiany, np. 9 zamiast 6.
fysztof pisze: 09 maja 2022, 18:15Bez wygodnej KM będzie tylko coraz gorzej. Podobnie, ocenianie KM na zasadzie "owszem ma pojedyncze kursy z większym napełnieniem, natomiast w większości obserwuję, że miejsca jest sporo". Czyli jeśli tramwaj lub autobus nie jest sprowadzony do roli 'bydłowozu', to należy linię likwidować?
Wiadomo, każdy pasażer się liczy. Z drugiej - km zawsze ma ograniczone możliwości: taborowe, finansowe, a także przepustowości ciągów i pętli. Trzeba to, co jest, zagospodarować optymalnie.

Inaczej powinniśmy protestować, że zabrano dawne "504" (Centrum JPII - Cracovia), "12" (KG - Cichy Kącik) czy "7" (Dąbie - Lubicz - Dw. Towarowy). One też miały swoich pasażerów, nawet jeśli mało. Sęk w tym, że zostały zlikwidowane by ustąpić miejsca ważniejszym i bardziej popularnym połączeniom.

Podobnie oceniam "6". Ma swoje momenty, jednak często jeździ słabo zapełniona albo wiezie losowe potoki (np. ludzi którzy jadą na Rynek, a którzy pojechaliby też "24" gdyby przyjechało pierwsze). To, że jest co chwilę zawieszana, też o czymś świadczy. I nawet gdyby odeszło kilku pasażerów, to pytanie ilu w zamian się zyska dzięki temu że ludzie będą mieścić się do "24", że linia pojedzie częściej i że z Rynku wszystkie kursy powrotne będą na jednym przystanku. W mojej opinii wynik będzie na plus, choć na pewno warto to wybadać. Być może obecne "74" właśnie takie ma zadanie?
fysztof pisze: 09 maja 2022, 18:15Największy opór widzę w tym, że nie ma szans w krakowskich realiach na pełne zastąpienie linii 6 na Piaskach i Kurdwanowie linią 24. Tu się przytnie, tam się przytnie itd. I za parę lat z tej "drugiej mocnej" linii zostanie to co dziś może może wzmocnione przez parę szczytowych godzin. Reszta się rozmyje. Podobnie jak już jest po cichu i po kawałku likwidowana linia 6.
Tylko to i tak się dzieje. A "24" ma lepsze zapełnienia i dlatego wg mnie dodatkowe kursy tamże mają większą szansę się wybronić.

Mam też wrażenie, że ZTP (trochę brzydko) tymi cięciami robi grunt pod wzmocnienia po otwarciu TŁ. Powiedzą, że teraz będą dodatkowo "10" i "11" (jeśli rzeczywiście trafią na TŁ) itd. i że one są "zadośćuczynieniem" za cięcia z ostatnich dwóch lat. Np. - był takt w weekendy "6/24/50" co 5 minut, teraz powiedzą że jest takt "11/24/50" co 5. Nie popieram takiej argumentacji, jedynie zaznaczam że się jej spodziewam.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: tomta1 » 11 maja 2022, 19:36

Zobaczymy jak będzie wyglądało napełnienie „74” po weekendzie. Bo teraz „74” robi za „24” dojazd z Kurdwanowa do Teatru Słowackiego. Tak, wiem że co to za problem, żeby pojechać „24” do Poczty Głównej i przesiąść się na „52”/„73”, które jeżdżą co 7,5 minuty, a poza tym to tylko jeden przystanek, ale mimo wszystko, ta relacja może mieć jakichś pasażerów. Po weekendzie „74” będzie dokładnym dublem „24” do centrum miasta, bardziej niż obecnie.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: fysztof » 12 maja 2022, 10:29

Kaszmir pisze: 11 maja 2022, 13:14 Inaczej powinniśmy protestować, że zabrano dawne "504" (Centrum JPII - Cracovia), "12" (KG - Cichy Kącik) czy "7" (Dąbie - Lubicz - Dw. Towarowy). One też miały swoich pasażerów, nawet jeśli mało. Sęk w tym, że zostały zlikwidowane by ustąpić miejsca ważniejszym i bardziej popularnym połączeniom.
No ja się... też zgadzam. Oczywiście, protestowanie przeciwko powyższym liniom jest bezcelowe. Jednak linię "6" oceniam lepiej niż te wymienione. Kluczowe natomiast jest to, co napisałeś w ostatnim zdaniu: "zostały zlikwidowane, by ustąpić ważniejszym i bardziej popularnym połączeniom". Przy naszych urzędach i zarządach NIE WIERZĘ, by zlikwidowanie linii "6" wydarzyło się w tym celu, by uruchomić lepszą linię. Bo jedyne, co mogłoby być lepsze (i to i tak nie dla każdego: część osób naprawdę potrzebuje dojazdu do Korony, Krakowskiej czy pl. Wszystkich Świętych i ceni sobie bezpośrednią linię), to "24" z częstotliwością f=7,5 od plus minus 6 rano do 20 wieczór w dni robocze oraz f=10 w soboty i niedzielę. Naprawdę NIE WIERZĘ, że coś takiego będzie mieć miejsce. Czy Ty w to wierzysz?
Kaszmir pisze: 11 maja 2022, 13:14 To, że jest co chwilę zawieszana, też o czymś świadczy.
Tylko i wyłącznie o dobrze znanym z kolei 'wygaszaniu popytu'. Ot choćby taki casus: obecna trasa. Z racji przekierowania do Cichego Kącika wydaje się nawet lepsza, bo na przykład w weekend mogłaby kapitalnie posłużyć jako dojazd do Błoń, do Parku Jordana itp. Super pod rekreację i wypad rodzinny. Z dziećmi, z wózkami dużo wygodniej nawet jest pojechać tramwajem niż autobusem, bo mniej szarpie, mniej rzuca, łatwiej się 'zmieścić'. No jest tylko jedno ale - z sobie tylko znanych powodów ZTP pozostaje ślepy na ten potencjał i z uporem godnym wyższej sprawy linii w weekend nie przywraca. Ale oczywiście Kraków zachęca do KM... i jest taki pro pro.

judash
Ekspert
Posty: 574
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: judash » 12 maja 2022, 14:29

Też uważam, że "6" na stałe powinna zostać docelowo na Cichym Kąciku, 7 dni w tygodniu. Relacja Cichy Kącik - Pl. wszystkich Świętych zawsze była pożądana.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: kucyk » 12 maja 2022, 18:27

judash pisze: 12 maja 2022, 14:29 Też uważam, że "6" na stałe powinna zostać docelowo na Cichym Kąciku, 7 dni w tygodniu. Relacja Cichy Kącik - Pl. wszystkich Świętych zawsze była pożądana.
Też jestem "za". Nie przekonują mnie argumenty Kaszmira i innych osób chcących likwidacji "6". :)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Kaszmir » 13 maja 2022, 14:15

kucyk pisze: 12 maja 2022, 18:27Też jestem "za". Nie przekonują mnie argumenty Kaszmira i innych osób chcących likwidacji "6". :)
Ależ ja nie uważam, że "6" zostanie zlikwidowana, a jedynie że - tak jak pisałem - pojawi się na nowej trasie. O tym poniżej.
fysztof pisze: 12 maja 2022, 10:29Przy naszych urzędach i zarządach NIE WIERZĘ, by zlikwidowanie linii "6" wydarzyło się w tym celu, by uruchomić lepszą linię. Bo jedyne, co mogłoby być lepsze (i to i tak nie dla każdego: część osób naprawdę potrzebuje dojazdu do Korony, Krakowskiej czy pl. Wszystkich Świętych i ceni sobie bezpośrednią linię), to "24" z częstotliwością f=7,5 od plus minus 6 rano do 20 wieczór w dni robocze oraz f=10 w soboty i niedzielę. Naprawdę NIE WIERZĘ, że coś takiego będzie mieć miejsce. Czy Ty w to wierzysz?
Nie wierzę, jednak (niestety) tak samo nie wierzę że "6" mogłaby wrócić do takiego rozkładu. O ile sytuacja z autobusami dalej jest niepewna (m.in. co za "132"?), tak w tramwajach wydaje się, że powiedziano już wszystko co miano powiedzieć. I pocięta "6", kursująca tylko w dni powszednie, od 6 do 20, to "nowa normalność".

ZTP chyba po prostu wykorzystało ograniczenia pandemiczne by na Kurdwanowie przygotować sobie grunt pod otwarcie TŁ. Nie zdziwiłbym się, gdyby finalna propozycja była podobna do tej którą przygotowaliśmy w Admince PKK (link), czyli:
"6": Salwator - Korona - Dworcowa - Mały Płaszów
"10": do Kurdwanowa
"11": Mały Płaszów - Kurdwanów - Czerwone Maki
"17": całodzienna
"24": f7,5
"50": co drugim kursem do Borku Fałęckiego

Czy dla Kurdwanowa byłoby to takie złe? Ok, z ciągu kurdwanowskiego do I obwodnicy byłoby mniej kursów niż przed pandemią (a tyle samo, ile jest od dwóch lat), za to doszłaby "11" (oprócz dojazdu na Ruczaj, to dodatkowy dojazd do Wielickiej) i "10" dla pasażerów z okolic pętli.
judash pisze: 12 maja 2022, 14:29Też uważam, że "6" na stałe powinna zostać docelowo na Cichym Kąciku, 7 dni w tygodniu. Relacja Cichy Kącik - Pl. wszystkich Świętych zawsze była pożądana.
ZTP też dostrzega, że przydałoby się utrzymać relację Cichy Kącik - Pl. Wszystkich Św. na stałe. Pomysły są, acz raczej nie za pomocą "6" której miejsce mimo wszystko jest na Salwatorze.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: fysztof » 13 maja 2022, 15:00

Przedstawiony układ może być całkiem ok, choć i tak uważam że jest sztukowany na siłę w efekcie przykrywania zaniedbań (czyli braku wiadomych rozjazdów). Poza tym ma też inną wadę. W mojej opinii potrzeby dla Kurdwanowa i Piasków w tygodniu i w weekend są bardzo różne. I o ile 11 na podanej trasie w tygodniu wydaje się ok i rokuje odpowiednimi napełnieniami, o tyle w weekend nie wróżę przy takiej trasie tej linii żadnego powodzenia. Chętnie więc poznałbym Waszą propozycję w ujęciu całotygodniowym a nie tylko szczytowym - bo inaczej wpadacie w takie same uproszczenia jak ZTP. W weekend KM też powinna istnieć;-P
Więc wobec tego co w weekend? Najsensowniej według mnie byłoby dać z wymienionych linii (zakładając powyższy układ):
24 i 50: f=10
6, 10 i 17: f=20
11: nie kursuje

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Kaszmir » 13 maja 2022, 15:19

fysztof pisze: 13 maja 2022, 15:00Chętnie więc poznałbym Waszą propozycję w ujęciu całotygodniowym a nie tylko szczytowym - bo inaczej wpadacie w takie same uproszczenia jak ZTP. W weekend KM też powinna istnieć;-P
To jest propozycja całotygodniowa. W weekend zakładamy brak zmian (przy czym tworzyliśmy ją wiele miesięcy temu, więc przyjęliśmy "6" całotygodniową bo zapewniałaby unikatową relację Płaszów - Podgórze). Zgadzam się z Tobą, że "11" w weekend będzie notować gorsze zapełnienia. Jednak i teraz ma słabsze, taki urok linii omijających centrum. Nie wyobrażam sobie przycięcia jej do dni powszednich bo wtedy z ciągu kurdwanowskiego nie byłoby w sob i św żadnego tramwaju w stronę Łagiewnik.

Czyli doprecyzowując, w weekendy:
"6", "10", "11", "24": f20
"50": f10, do Borku f20 (co drugim kursem)
I koniecznie koordynacja "11/24/50" by było f5 na odcinku Kurdwanów - Kabel.

Pytanie co z "17" - gdyby starczyło środków, to rzeczywiście warto by rozważyć kursy w weekendy. Acz może lepiej np. wzmocnić "52"? Pytanie otwarte ;)

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: fysztof » 13 maja 2022, 15:44

No ja zdecydowanie wyobrażam sobie brak 11 w weekendy, bo o tym właśnie mówię - w soboty czy niedziele jest zdecydowanie mniej potrzebna. Dlaczego uważasz, że tramwajowy dojazd z ciągu kurdwanowskiego do Łagiewnik (jako pętli) jest potrzebny w weekend? Teraz nie ma w sumie;-P
Dwie linie z Płaszowa w kierunku estakady - też nie widzę sensu (cały czas mając na myśli weekend).
No i z perspektywy ciągu kurdwanowskiego "11" nawet w koordynacji f5 jest do niczego, bo "6" dawała dojazd do centrum - a do czego da dojazd "11"? Do przystanku Kabel - gdzie będziesz miał przesiadkę na dwie linie kursujące z f'=20 ("3" i "13"), w układzie zwykle ok. 7+13. Znając życie pewnie trafisz w tę dłuższą przerwę;-P
Dlatego dla mnie, jeśli ta zmiana ma coś wnieść - i nie na gorsze - to w weekend "11" nie kursuje, za to "24" ma f=10. TYLKO wtedy będzie to coś na plus. Oczywiście cały czas odnoszę się do stanu, gdy mieliśmy "6" w weekendy. Bo takiego podejścia oczekuję...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 14 gości