Komunikacja miejska w 2022 roku

- Linie, trasy, rozkłady
tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: tomta1 » 29 paź 2022, 7:32

suchy pisze: 28 paź 2022, 7:53 (…)więc czekał 1,5 minuty na kolejne światło (a my za nim). On przejechał, 52 dojechał do sygnalizatora - i również czekał 1,5 minuty. Na przystanek na Czyżyńskim wtoczyliśmy się więc jakieś -3 (patrzyłem na zegarek) - i do samego Mogilskiego już jechaliśmy na takim opóźnieniu.
Jest to o tyle dziwne, że dwa tramwaje mogą przejechać na jednej szczelinie.
suchy pisze: 28 paź 2022, 7:53 Problem w twoich wyliczeniach jest taki, że zakładasz, że tramwaj dojeżdżający do Czyżyńskiego dostaje szczelinę OD RAZU po dojechaniu do sygnalizatora - a nie pomyślałeś, że może zdarzyć się taka sytuacja, że dosłownie 5 sekund temu pionowa szczelina zgasła i teraz trzeba czekać 85 sekund na kolejne światło.
No nie 85 sekund, tylko mniej, bo pionowa nie trwa 5 sekund. Natomiast ten problem nie byłby jakiś duży, gdyby nie…
suchy pisze: 28 paź 2022, 7:53 A mamy w rozkładach takie sytuacje, gdzie wagony jadące w kierunku Mogilskiej są w odstępie 1-MINUTOWYM !!! Przykład z obecnej godziny (8:00) z rozkładów:
- 52 Maki 8:06
- 9 Bieżanów 8:07
- 10 Kurdwanów 8:08

Trzy tramwaje jeden po drugim jadą w tą samą stronę
…debilnie ułożone rozkłady jazdy. I tu muszę się poprawić co do przepustowości ronda – jest tu możliwe 40 pociągów na godzinę, a nawet więcej, pod warunkiem sensownego ułożenia rozkładów jazdy. Bo przy 60-sekundowym (teoretycznie) odstępie między tramwajami, które jadą na skrzyżowanie o cyklu 90-sekundowym, to jest proszenie się o nieszczęście. Wystarczyłoby, gdyby były odstępy nie 1+1, ale 1+2, a w tej minutowej „dziurze” mógłby jechać tramwaj na al. Pokoju. Wówczas, nawet gdyby drugi w kolejce tramwaj miał opóźnienie, to po pierwsze co najwyżej minutowe, a po drugie kolejny tramwaj z tego samego kierunku miałby tę minutową rezerwę.

Można to podać też na skrajnym przykładzie. Puszczenie 40 pociągów na godzinę może się odbyć poprzez puszczenie pierwszego o 8:00, i każdego kolejnego minutę po wcześniejszym, aż do 8:39, a następnie przerwie co najmniej do 8:59. Nie wydaje mi się, by tramwaj z 8:39 był punktualny… co więcej, jeśli od 8:00 do 8:23 będziemy puszczać tramwaje na wprost, a od 8:24 do 8:39 te skręcające w lewo, to też się przykorkujemy. ALE. Jeśli będziemy puszczać tramwaje tak, że najpierw dwa prosto, potem jeden w lewo, jeden prosto, jeden lewo, itd. (czyli: równomiernie), to dla tak ułożonego rozkładu jazdy jesteśmy w stanie osiągnąć ponad 40 pociągów na godzinę przepustowości.

Problem w tym, że dla tak ułożonych rozkładów jazdy nawet 60-sekundowy cykl mógłby wiele nie pomóc. I z tego wynika, że z uwagi na mnogość linii i ich teoretyczną koordynację gdzieś tam indziej na mieście, nie można było ułożyć rozkładów w taki sposób, by zapewnić przepustowość pomiędzy rondem Czyżyńskim a placem Centralnym.

Wojciech
Znawca
Posty: 126
Rejestracja: 18 lut 2020, 21:43

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Wojciech » 29 paź 2022, 9:49

Czy brak linii zastępczej na czas zamknięcia nitki na Cichy Kącik spowodowany jest brakami kadrowymi?

Parówczak
Specjalista
Posty: 225
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Parówczak » 29 paź 2022, 12:33

Dokładnie taką funkcję spełni 152 oraz częściowo 102, które ze względu na remont Woli Justowskiej jeżdżą właśnie taką relację jak potencjalna linia zastępcza.

Wojciech
Znawca
Posty: 126
Rejestracja: 18 lut 2020, 21:43

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Wojciech » 29 paź 2022, 13:33

Bardziej miałem na myśli brak linii wzdłuż al. 3 Maja.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1804
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Scania_9640 » 29 paź 2022, 13:56

Wojciech pisze: 29 paź 2022, 13:33 Bardziej miałem na myśli brak linii wzdłuż al. 3 Maja.
A gdzie tam przystanki chciałbyś postawić?

Wojciech
Znawca
Posty: 126
Rejestracja: 18 lut 2020, 21:43

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Wojciech » 29 paź 2022, 14:18

Teraz spojrzałem na mapę, faktycznie mogłoby być to kłopotliwe. Ale coś mi się kojarzy, że kiedyś zrobiono al. 3 Maja dwukierunkową i puszczono tam jakąś linię. Jeśli moja pamięć jest zawodna, proszę o korektę ;)

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: suchy » 29 paź 2022, 15:31

tomta1 pisze: 29 paź 2022, 7:32 Jest to o tyle dziwne, że dwa tramwaje mogą przejechać na jednej szczelinie.
Nie nie mogą, ledwo opisywane 74 wjechało na rondo, to gdy jego przyczepa była na wysokości sygnalizatora, już migało pionowe i za chwilę było już poziome.
No nie 85 sekund, tylko mniej, bo pionowa nie trwa 5 sekund.
Okej, 80 sekund - zadowolony? W dalszym ciągu to 1min 20 sekund. Jak pomnożysz przez 2 czekające wagony, to wychodzi już 2min 40sek.
Można to podać też na skrajnym przykładzie. Puszczenie 40 pociągów na godzinę może się odbyć poprzez puszczenie pierwszego o 8:00, i każdego kolejnego minutę po wcześniejszym, aż do 8:39, a następnie przerwie co najmniej do 8:59. Nie wydaje mi się, by tramwaj z 8:39 był punktualny… co więcej, jeśli od 8:00 do 8:23 będziemy puszczać tramwaje na wprost, a od 8:24 do 8:39 te skręcające w lewo, to też się przykorkujemy. ALE. Jeśli będziemy puszczać tramwaje tak, że najpierw dwa prosto, potem jeden w lewo, jeden prosto, jeden lewo, itd. (czyli: równomiernie), to dla tak ułożonego rozkładu jazdy jesteśmy w stanie osiągnąć ponad 40 pociągów na godzinę przepustowości.

Problem w tym, że dla tak ułożonych rozkładów jazdy nawet 60-sekundowy cykl mógłby wiele nie pomóc. I z tego wynika, że z uwagi na mnogość linii i ich teoretyczną koordynację gdzieś tam indziej na mieście, nie można było ułożyć rozkładów w taki sposób, by zapewnić przepustowość pomiędzy rondem Czyżyńskim a placem Centralnym.
I tutaj masz całe clue NIEDASIZMU - jak tutaj sobie poukładasz rozkłady "w 2min odstępach, żeby pasowało", to rozjedziesz ewentualną koordynację (oraz wjazdy na poszczególne tory na pętlach) w pozostałych częściach miasta - na Bronowicach (4 wjeżdża razem z 24) Bieżanowie (9 obecnie wjeżdża razem z 13), Makach (52 razem z 18) czy Kurdwanowie (10 razem z 24). Więc trzeba byłoby przesuwać rozkłady tych linii - ale one mogą być też skoordynowane z innymi. No sory, ale nie da się skoordynować całego miasta - zwłaszcza, że remont trwa w sumie tylko 2 miesiące, a nie rok czy dwa.

pjetrek
Ekspert
Posty: 624
Rejestracja: 22 gru 2020, 17:31

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: pjetrek » 29 paź 2022, 15:40

Wojciech pisze: 29 paź 2022, 14:18 Ale coś mi się kojarzy, że kiedyś zrobiono al. 3 Maja dwukierunkową i puszczono tam jakąś linię. Jeśli moja pamięć jest zawodna, proszę o korektę ;)
Tak było, ale wtedy zamknięty był most na Rudawie w ciągu al. Focha i wówczas objazd dla km poporowadzono właśnie przez al. 3 maja.

M0096
Miłośnik
Posty: 97
Rejestracja: 27 cze 2022, 0:27

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: M0096 » 29 paź 2022, 19:56

pjetrek pisze: 29 paź 2022, 15:40 Tak było, ale wtedy zamknięty był most na Rudawie w ciągu al. Focha i wówczas objazd dla km poporowadzono właśnie przez al. 3 maja.
Na tej trasie autobusy nie miały przystanków pomiędzy Muzeum Narodowym, a Cichym Kącikiem.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Kaszmir » 29 paź 2022, 20:03

Teraz zresztą ciężej byłoby puścić ruch dwukierunkowo całą al. 3 Maja, trzeba by zmienić malowanie, usunąć małą infrastrukturę itd., np. tu, tu, czy tu ;)

STADLER Tango
Pomiarowiec
Posty: 52
Rejestracja: 14 mar 2020, 9:38

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: STADLER Tango » 29 paź 2022, 20:16

W lutym 2019 roku podczas tygodniowego wyłączenia ruchu do Cichego Kącika była zastępcza komunikacja autobusowa, która kursowała przez al. 3 Maja ale tylko w kierunku Cichego Kącika, czyli zgodnie z obecnie obowiązującym tam ruchem jednokierunkowym. Oczywiście były tam wyznaczone wszystkie przystanki (Oleandry, Park Jordana i Reymana). Linia w drugą stronę jechała przez al. Focha.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: suchy » 30 paź 2022, 21:14

tomta1 pisze: 29 paź 2022, 7:32 Jest to o tyle dziwne, że dwa tramwaje mogą przejechać na jednej szczelinie.

No nie 85 sekund, tylko mniej, bo pionowa nie trwa 5 sekund. Natomiast ten problem nie byłby jakiś duży, gdyby nie...
Mały update - dzisiaj przed 13:00 wracałem 89 z Huty, 1min przed nami jechało 52 na Maki. Gdy byliśmy przed Czyżyńskim, specjalnie włączyłem sobie stoper, żeby sprawdzić jak długo dla 52 będzie się świeciło pionowe światło oraz jak długo później my będziemy stać na poziomym. Wyniki?
Pionowe - 7 sekund.
Poziome - 84 sekundy.

Możliwe, że jeden z wyników powinien być +1sek lub -1sek (pewnie ten drugi), skoro jak wszyscy mówią, cykl trwa 90 sekund. Jednak w dalszym ciągu nie zmienia to faktu, że dwa wagony nie dadzą rady przejechać jednocześnie przez Czyżyńskie - bo mimo, że 52 ruszyło prawie od razu, to i tak pozioma kreska zapaliła się już gdzieś na wysokości 3 członu Pesy. Jak również tego, że kolejny wagon jadący w tym samym kierunku musi czekać ponad 1min i 20sek na kolejną pionową szczelinę.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: kot_feliks » 02 lis 2022, 21:44

Wracam do tego tematu po raz kolejny, ale czy jest mi w stanie ktoś sensownie wytłumaczyć, z czym i gdzie jest skoordynowana '10' w weekendy, że musi gonić prawie zderzak w zderzak '52' i wozić powietrze? :evil:

Niby jeden z głównych ciągów w mieście (JPII - Mogilska), a rozkłady są ułożone tak do du...., że np. wczoraj czekaliśmy > 10 min na cokolwiek z Czyżyńskiego w kierunku Lubicz... W odstępie 5 minut(!) jechała '4', '52', '10', potem... 15 min przerwy :mrgreen: W '4' trochę ludzi, w '52'.... 6 osób(!). Mamy Bardzo Bogate Miasto, które Bardzo Lubi Wyrzucać Pieniądze w Błoto :/

Ale wracając do zwyczajnych rozkładów w weekendy:
- takt na Mogilskiej to: 3/4/13... peletonik zaczyna '4', po 3 minutach jest '52', po kolejnych 4 min '10' i.... 13 min przerwy;
- takt między '52', a '10' to 4/16(!);

'10' jedzie tradycyjnie w stadzie z '52' (4 min po '52'), co stoi na przeszkodzie, żeby tą '10' przesunąć o 4 min do przodu i zrobić dla '10' i '52' choćby takt 8/12? A na Mogilskiej w kierunku centrum sumaryczny takt 3/8/9, zamiast 3/4/13 (choć pewnie dałoby się i zejść bliżej 7/7/7).

Z czym ta '10' jest niby skoordynowana, bo nie za bardzo jestem to w stanie rozkminić... (poza tym, że pewnie tak dla MPK "taniej")(?)
- pierwsze co nasuwałoby się na myśl to '8'/'10', ale tutaj takt to 8/12, przy czym '10' jedzie 8 min po '8'. Gdyby jechała 12 min "po", to takt byłby identyczny, a między '10', a '52' mielibyśmy 8/12 zamiast 4/16...
- z '13' też nie, bo '8' i '13' mają ładny takt 10/10. '10' jedzie 2 min przed '13', a tak jechałaby 2 min po, więc bez różnicy...
- z '17' na Kalwaryjskiej? Tam mamy równie uroczy takt... 3/5/12. Gdyby '10' jechała te 4 min później, to mielibyśmy... 3/9/8, więc również... lepiej :mrgreen:
- tunel pod SBM, jako strategiczny przystanek w mieście, z racji dużej ilości osób wychodzących z psem na spacer na okoliczne tereny zielone? Takt 2/7/11 :mrgreen: Mielibyśmy 2/5/13. Nieznacznie gorzej, tyle, że to jest chyba najmniej uczęszczany przystanek, do tego jeden, a '10' za chwilę kończy trasę...
- koordynację z '21' pomijam, bo to już kwestia dogrania '21', zresztą tam się liczy przede wszystkim zgranie z autobusami z Pleszowa;
- jeśli chodzi o koordynację '4'/'10', to obecnie jest to 7/13, byłoby 9/11, więc prawie idealnie;

Na pierwszy rzut oka pół miasta jest w d..., po to, aby zaoszczędzić jedną brygadę na '10' (choć nie analizowałem ew. przesunięcia kursów w drugim kierunku). Obecnie na Kurdwanowie postój to +/- 10 min, tak byłby 6 (po raz drugi - nie analizowałem przesunięć godzin odjazdów dla kierunku Kurdwanów -> Pleszów). Naprawdę, mamy Bardzo Bogate Miasto, że "państwo w państwie" w postaci MPK, aby zaoszczędzić jedną brygadę, potrafi machać ZTP tak, żeby wydawał kilkaset tyś dziennie na wożenie powietrza :/

Trop okazał się sensowny, bo w drugą stronę '10' albo jest ok (w koordynacji z '4' w takcie 10/10) albo musiałaby być przesunięta o 4 min, ale w drugą stronę. Czyli jedna brygada więcej ;)

Obrazowo ujmując, licząc tylko kursy w nd i tylko w jedną stronę, dla wygody MPK wyrzucamy na puste przejazdy ok. 1 mln rocznie (długość trasy w jedna stronę ok. 20 km, 51 kursów, stawka 19,13). Licząc w dwie strony to już 2 mln, a z sobotami ok. 4 mln... Bardzo Bogate Miasto. Dla porównania, nawet gdyby tą dodatkową brygadę miał obsługiwać Super Hero na dodatkowym, dedykowanym etacie, to koszty przy obecnych zarobkach w MPK to jakieś 100 tys./rok (z narzutami pracodawcy) - a więc 10-40x... mniej, niż to, co wyrzucamy w błoto. Wiadomo natomiast, że nie byłby to dodatkowy etat, tylko 1/5 etatu, więc no to już oszałamiający koszt w skali miasta w wysokości 20 tyś/rok (1/2 wydatków na social media dla Play News Kraków 2050 :mrgreen: ). Nie wiem, na ile wzrosłyby koszty energii i sprzętu, ale to nadal tyle samo przejechanych km, a jedynie dodatkowa osoba.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: fysztof » 02 lis 2022, 22:12

kot_feliks pisze: 02 lis 2022, 21:44 Naprawdę, mamy Bardzo Bogate Miasto, że "państwo w państwie" w postaci MPK, aby zaoszczędzić jedną brygadę, potrafi machać ZTP tak, żeby wydawał kilkaset tyś dziennie na wożenie powietrza :/
Doskonała analiza, którą niestety najpewniej podsumowuje właśnie powyższe zdanie. Zapewne w ZTP nawet gdyby chcieli, to nie mają żadnego wpływu na MPK, nad którym czuwa odpowiedni parasol. Patrząc jak pewnie MPK czuje się w obliczu kryzysu i jak zarząd patrzy na kwestie własnych niemal oszustw, jak MPK podchodzi do obsługi taborowej i wygody pasażerów, jak przewoźnik traktuje sprawę widoczności swoich pojazdów w systemie itd.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: kot_feliks » 02 lis 2022, 22:23

Z tym kryzysem to powiedziałbym tak:
- rozumiem, że jest / był kryzys kadrowy ("taki mamy rynek", na tyle nas stać itd.) - można było coś robić lepiej, można było gorzej, ale MPK nie żyje w próżni. Pewnie z 90% osób, które krytykują różne działania, całość ogarnęłaby gorzej (bo zazwyczaj krytykować łatwo, ale już zaproponować coś konstruktywnego - trudniej);
- rozumiem, że można mieć różne zdanie odnośnie podejścia firmy do kar dla pracowników, taryfikatora itd. - ale on też się skądś wziął. Mam na to swoje zdanie, pewnie część rzeczy zrobiłbym inaczej, ale inna osoba jeszcze inaczej, kolejna jeszcze inaczej - pytanie, czy ogółem wyszłoby to na dobre, czy nie - każdy jest "mądry po szkodzie";
- rozumiem, że w firmie nie wszystko musi iść zawsze super, nikt nie jest nieomylny, łatwo krytykować, tylko sensowniej byłoby się postawić w sytuacji danej osoby w momencie podejmowania decyzji, kiedy nie wiadomo, co wydarzy się dalej;
- natomiast TOTALNIE NIE ROZUMIEM "mijania się z prawdą" w statystykach (powinno to być nazwane inaczej) i przyzwolenia na coś takiego przez osoby, które nadzorują spółkę;

I jak można imho różnie oceniać "całokształt" (imho na tle innych przewoźników działalność MPK oceniałbym jednak mocno pozytywnie), tak za potencjalne "mijanie się z prawdą" w dokumentach jednak powinny zostać wyciągnięte konsekwencje... ujmując to bardzo sympatycznie i bez niepotrzebnych określeń... Oczywiście jeśli.... nie było na to przyzwolenia z góry....

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 14 gości