Komunikacja miejska w 2022 roku

- Linie, trasy, rozkłady
suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: suchy » 31 sie 2022, 21:00

Kaszmir pisze: 31 sie 2022, 19:43 Skargi prowadzących na wieczne problemy z odebraniem urlopu, nawet ustawowo należnego i często takiego, który był już umówiony od wielu miesięcy - pominął.
Ja jakoś nie słyszałem, żeby były WIECZNE problemy z urlopami w MPK - owszem, w zeszłym roku był pewien problem z osobami, które miały zaplanowane urlopy na początku wakacji w I połowie lipca. Bo nagle ZTP zamarzyło sobie, że rozkład wakacyjny jednak nie wejdzie w życie jak zwykle od końca czerwca, a dopiero od 15 lipca i to tylko na 1 miesiąc do 15 sierpnia.

Co więc twoim zdaniem miało zrobić MPK w takiej sytuacji? Udawać, że o niczym nie wiedzą, wypuścić ludzi na urlopy, po czym radośnie oznajmić "sory ZTP, ale nie wyjedzie 30 tramwajów i 50 autobusów, bo prowadzący mieli zaplanowany urlop na 1 połowę lipca"?

Przecież nawet Kodeks Pracy (art. 164 § 2) dopuszcza możliwość zmiany terminu urlopu przez pracodawcę (bez zgody pracownika) "z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy".

Jedyne co w takiej sytuacji może (ale nie zawsze musi) "uratować" takiego pracownika przed przymusową zmianą terminu, jest posiadanie wykupionej wycieczki, hotelu, biletu na samolot, itp. Bo zgodnie z prawem, jeśli firma przesuwa pracownikowi urlop, to pracownik ma prawo żądać od firmy zwrotu poniesionych kosztów. A większości pracodawców raczej nie uśmiecha się w takiej sytuacji wyciągać z własnej kieszeni np. 5tys.zł za 2tygodniową wycieczkę do Egiptu (przemnożone jeszcze przez XX pracowników) ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Kaszmir » 31 sie 2022, 21:20

suchy pisze: 31 sie 2022, 21:00Ja jakoś nie słyszałem, żeby były WIECZNE problemy z urlopami w MPK
To następnym razem popytaj u źródła, bo nam prowadzący zgłaszali historie jak im odmawiano urlopów które były zaplanowane i uzgodnione z kierownictwem od paru miesięcy. Teraz sytuacja się powtarza - dostaliśmy info że są problemy z urlopami na październik, było o tym też w prasie.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: kot_feliks » 31 sie 2022, 23:46

Kaszmir pisze: 31 sie 2022, 19:43 W ogóle wypowiadał się w tonie, że skargi to właściwie są od tych nielicznych prowadzących którzy odchodzą, często wyrzuceni przez MPK, więc wiadomo że będą próbowali oczerniać Przewoźnika.
"Dyrektorów" jest trzech. Chyba tylko o tym wypowiadającym się dzisiaj opinie wewnątrz są jednoznaczne ;) Można to eufemistycznie ująć "Ale tego to mi w ogóle nie było żal" ;)

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: suchy » 31 sie 2022, 23:47

Kaszmir pisze: 31 sie 2022, 21:20 To następnym razem popytaj u źródła, bo nam prowadzący zgłaszali historie jak im odmawiano urlopów które były zaplanowane i uzgodnione z kierownictwem od paru miesięcy. Teraz sytuacja się powtarza - dostaliśmy info że są problemy z urlopami na październik, było o tym też w prasie.
Ale podejrzewam, że te obecne problemy (czy też wcześniejsze) w przeważającej części dotyczą kierowców autobusów, wszak to tam są braki kadrowe. O tramwajach jakoś nie słychać, żeby drastycznie brakowało rąk do pracy.

A co do wpisów w prasie - było tam też przecież napisane, że MPK prosi pracowników w miarę możliwości o dobrowolne przesunięcie urlopu. Podejrzewam, że dopiero w ostateczności mogą się chwytać istniejących uprawnień z ustawy dot. odwoływania - wszak po to te przepisy zostały stworzone, żeby nie było zagrożenia, że nagle z powodu zaplanowanych urlopów praca firmy stanie.

Jamnik
Ekspert
Posty: 1117
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Jamnik » 01 wrz 2022, 0:02

suchy pisze: 31 sie 2022, 23:47 O tramwajach jakoś nie słychać, żeby drastycznie brakowało rąk do pracy.
Bo tu nie ma konkurencji, więc jeśli ktoś chce koniecznie być motorniczym i nie przeprowadzać się do innego miasta, to musi pracować w MPK. W przypadku kierowców bez problemu można znaleźć zatrudnienie, czy to w Mobilisie, czy na autokarach. I to, że wśród motorniczych nie ma takich braków wcale nie oznacza, że ich traktuje się lepiej niż kierowców.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1806
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Scania_9640 » 01 wrz 2022, 7:28

kot_feliks pisze: 31 sie 2022, 23:46 "Dyrektorów" jest trzech. Chyba tylko o tym wypowiadającym się dzisiaj opinie wewnątrz są jednoznaczne ;) Można to eufemistycznie ująć "Ale tego to mi w ogóle nie było żal" ;)
Dyrkacz jak dla mnie ma gorsze opinie wśród kierowców

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: kbieniu7 » 02 wrz 2022, 13:53

Kaszmir pisze: 31 sie 2022, 14:39 Buspasy pomagają. Jednak nie wszędzie fizycznie jest miejsce by je wyznaczyć (np. wiele ulic ma po jednym pasie), a do tego liczba kursów musi je uzasadniać. Mi też np. marzy się buspas na Nowohuckiej, pytaliśmy o to w urzędach i usłyszeliśmy, że jakkolwiek urzędnicy też by tego chcieli, to jest tam za mało kursów. Coś w tym jest, bo autobus co 5 minut nawet w szczycie wciąż oznaczałby, że większość czasu ten pas stałby pusty. A busów, autokarów itd. tamże też jest jak na lekarstwo. Choć może to akurat argument, by walczyć o kolejne linie na tym ciągu.
Zgłaszałem w tym roku do Budżetu Obywatelskiego projekt dobudowy buspasa od Centralnej do Ronda 308 Dywizjonu. Zakładałem aby dobudować go jako trzeci pas - na większości ul. Nowohuckiej jest bardzo szeroki pas drogowy. Ten jeden odcinek mógłby być dobrym startem w tym kierunku.

viewtopic.php?t=1280#p22305

Niestety projekt został odrzucony ze względu na koszty. ZDMK oszacował zadanie na ok. 2,1mln zł (przy limicie 1,5mln). Zgłosiłem protest, bo chciałem się dowiedzieć dokładnie, który wariant uwzględnili. Wzięli pod uwagę wariant bez przebudowy skrzyżowania z Centralną, więc i tak ten tańszy.

Na posiedzeniu był też wiceprezydent Kulig, który skomentował mniej więcej tak: "Myślę, że wszyscy się tu zgadzamy, że taki pas jest tam potrzebny, ale niestety do realizacji inną metodą niż przez budżet obywatelski".

Zakładając, że nawet w pełnym zakresie projekt mógłby kosztować ~3,5mln zł, to dwukierunkowe ubuspasowienie odcinka Most Nowohucki - Rondo 308 Dywizjonu można by ekstrapolować na ok. 24 mln zł. Jakby doliczyć po jednym kierunku na odcinku Most Nowohucki - estakada nad Kuklińskiego, to byśmy mieli ~40 mln zł. To duże pieniądze, ale niewiele porównując np. inwestycje tramwajowe. A jako efekt moglibyśmy mieć szybkie linie autobusowe łączące płd-zach. z płn-wsch. miasta, czyli na odcinku, który najgorzej jest przejechać komunikacją miejską. Normalnie premetro.

Chciałbym jakoś pchać dalej ten projekt, ale trochę nie wiem za bardzo jak. Macie jakieś pomysły może? Czy pomysł przez Kraboka trochę nagłośnić, by pomysł przebił się do większego grona? Jak dla mnie to jest to rozwiązanie leżące niemal na tacy...

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: tomta1 » 03 wrz 2022, 7:54

kbieniu7 pisze: 02 wrz 2022, 13:53 Na posiedzeniu był też wiceprezydent Kulig, który skomentował mniej więcej tak: "Myślę, że wszyscy się tu zgadzamy, że taki pas jest tam potrzebny, ale niestety do realizacji inną metodą niż przez budżet obywatelski".
Kulig powiedział coś, co dotyczy wielu wniosków zgłaszanych do budżetu obywatelskiego. I w sumie nie dziwię się, że te słowa padły z jego ust. Swoją drogą, wiele razy byłem na posiedzeniach dot. wniosków budżetu obywatelskiego i Kuliga jeszcze nie wiedziałem, za każdym razem najwyższą instancją był z-ca dyrektora wydziału – czyżby to skutek nowego regulaminu budżetu i nowej rady?
kbieniu7 pisze: 02 wrz 2022, 13:53 Zakładając, że nawet w pełnym zakresie projekt mógłby kosztować ~3,5mln zł, to dwukierunkowe ubuspasowienie odcinka Most Nowohucki - Rondo 308 Dywizjonu można by ekstrapolować na ok. 24 mln zł. Jakby doliczyć po jednym kierunku na odcinku Most Nowohucki - estakada nad Kuklińskiego, to byśmy mieli ~40 mln zł. To duże pieniądze, ale niewiele porównując np. inwestycje tramwajowe. A jako efekt moglibyśmy mieć szybkie linie autobusowe łączące płd-zach. z płn-wsch. miasta, czyli na odcinku, który najgorzej jest przejechać komunikacją miejską. Normalnie premetro.
Jak dla mnie powodzenie tego zależy od planowanej liczby kursów na tym ciągu. Bo obecnie nie ma ich zbyt wiele – 12 kursów na godzinę w szczycie, co daje średnio co 5 minut. Jeśli w czasie przejazdu dłuższego odcinka kierujący nie będą widzieli na buspasie autobusu, albo np. od ronda 308. Dywizjonu do mostu przejedzie im tylko jeden, to taki buspas nie będzie respektowany. Gdyby nie obecna sytuacja kadrowa w MPK, to pomyślałbym, że realizacja tego buspasa może być impulsem dla ZTP dla zwiększenia liczby kursów na tym ciągu (o co aż się prosi), ale sami wiemy, jaka jest sytuacja.
kbieniu7 pisze: 02 wrz 2022, 13:53 Chciałbym jakoś pchać dalej ten projekt, ale trochę nie wiem za bardzo jak. Macie jakieś pomysły może? Czy pomysł przez Kraboka trochę nagłośnić, by pomysł przebił się do większego grona? Jak dla mnie to jest to rozwiązanie leżące niemal na tacy...
Radny dzielnicowy, radny miejski – zwłaszcza ten drugi ma siłę oddziaływania, bo zatwierdza on (razem z 42 innymi osobami) budżet miasta, gdzie takie zadanie musi być wpisane. A ten pierwszy może uskutecznić uchwalenie przez radę dzielnicy postulatu ujęcia takiego zadania w budżecie miejskim.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Kaszmir » 03 wrz 2022, 12:15

My też zawsze chętnie takie sprawy nagłaśniamy :) Krabok, PKK - chętnie pomożemy.
tomta1 pisze: 03 wrz 2022, 7:54Jak dla mnie powodzenie tego zależy od planowanej liczby kursów na tym ciągu. Bo obecnie nie ma ich zbyt wiele – 12 kursów na godzinę w szczycie, co daje średnio co 5 minut. Jeśli w czasie przejazdu dłuższego odcinka kierujący nie będą widzieli na buspasie autobusu, albo np. od ronda 308. Dywizjonu do mostu przejedzie im tylko jeden, to taki buspas nie będzie respektowany. Gdyby nie obecna sytuacja kadrowa w MPK, to pomyślałbym, że realizacja tego buspasa może być impulsem dla ZTP dla zwiększenia liczby kursów na tym ciągu (o co aż się prosi), ale sami wiemy, jaka jest sytuacja.
Docelowo potencjał na nowe linie jest. Nowe bloki w rejonie Centralnej/Sołtysowskiej, EXPO, ale i chęć miasta do zwiększenia liczby kursów w rejonie przystanku kolejowego koło Hali Targowej. Wg mnie można by uruchomić linię np. w relacji Centralna - Nowohucka - rondo Grzegórzeckie - Hala Targowa / Starowiślna. Końcówka w Hucie (Na Załęczu? Czyżyny Dworzec?) i dokładny przebieg trasy do dogadania ;)

dwaeuro
Miłośnik
Posty: 50
Rejestracja: 17 sie 2022, 22:21

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: dwaeuro » 03 wrz 2022, 17:46

lolek-12 pisze: 29 sie 2022, 21:14 Punktualnego połączenia ostatnio domagali się mieszkańcy Mydlnik, więc może dlatego to rozcięcie 139, ale jeśli będzie się to wiązać ze zmniejszeniem częstotliwości to słabo.
Rozbudowują się budynki UR na Balickiej, za niedługo ma tu dojeżdżać 2000 studentów więcej, może warto pomyśleć o 2 linii chociażby szczytowej - np. 572 lub wybrane kursy 172.

Sgriffin
Pasażer
Posty: 20
Rejestracja: 18 sie 2022, 8:34

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Sgriffin » 03 wrz 2022, 20:49

suchy pisze: 31 sie 2022, 21:00 Ja jakoś nie słyszałem, żeby były WIECZNE problemy z urlopami w MPK - owszem, w zeszłym roku był pewien problem z osobami, które miały zaplanowane urlopy na początku wakacji w I połowie lipca. Bo nagle ZTP zamarzyło sobie, że rozkład wakacyjny jednak nie wejdzie w życie jak zwykle od końca czerwca, a dopiero od 15 lipca i to tylko na 1 miesiąc do 15 sierpnia.
[...]
Przecież nawet Kodeks Pracy (art. 164 § 2) dopuszcza możliwość zmiany terminu urlopu przez pracodawcę (bez zgody pracownika) "z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy".
Jaki urlop? Jaki Kodeks Pracy? Na B2B z KrakTransRem? ;)

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: suchy » 03 wrz 2022, 21:13

Sgriffin pisze: 03 wrz 2022, 20:49 Jaki urlop? Jaki Kodeks Pracy? Na B2B z KrakTransRem? ;)
Przecież w MPK nie sami ajenci pracują ;)

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: tomek_m » 04 wrz 2022, 14:22

W KrakTransRem podobno sami ajenci, taki był zamysł jak ta spółka córka powstawała. Jak jest teraz nie wiem.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1806
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Scania_9640 » 04 wrz 2022, 14:49

tomek_m pisze: 04 wrz 2022, 14:22 W KrakTransRem podobno sami ajenci, taki był zamysł jak ta spółka córka powstawała. Jak jest teraz nie wiem.
Tak, w KTR są sami ajenci

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: suchy » 04 wrz 2022, 18:23

tomek_m pisze: 04 wrz 2022, 14:22 W KrakTransRem podobno sami ajenci, taki był zamysł jak ta spółka córka powstawała. Jak jest teraz nie wiem.
Owszem, w KTR są sami ajenci - i oni nie podlegają pod Kodeks Pracy. Ale oprócz ajentów są przecież etatowi zatrudnieni bezpośrednio w MPK - i ich jak najbardziej obowiązuje KP ;)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości