Komunikacja miejska w 2022 roku

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Kaszmir » 02 lis 2022, 22:52

kot_feliks pisze: 02 lis 2022, 21:44Wracam do tego tematu po raz kolejny, ale czy jest mi w stanie ktoś sensownie wytłumaczyć, z czym i gdzie jest skoordynowana '10' w weekendy, że musi gonić prawie zderzak w zderzak '52' i wozić powietrze? :evil:
kot_feliks pisze: 02 lis 2022, 21:44- pierwsze co nasuwałoby się na myśl to '8'/'10', ale tutaj takt to 8/12, przy czym '10' jedzie 8 min po '8'. Gdyby jechała 12 min "po", to takt byłby identyczny, a między '10', a '52' mielibyśmy 8/12 zamiast 4/16...
kot_feliks pisze: 02 lis 2022, 21:44- koordynację z '21' pomijam, bo to już kwestia dogrania '21', zresztą tam się liczy przede wszystkim zgranie z autobusami z Pleszowa;
Myślę że trochę sam sobie odpowiedziałeś. "10" jest skoordynowana na Pleszowie z autobusami oraz częściowo z "21". To nie jest takie łatwe do przesunięcia bo "21" z kolei jest skoordynowane z "52" do Piastów, a to jest skoordynowane z "18" itd.

Jak wspomniałeś, "10" jest też skoordynowana z "8" na odcinku św. Gertrudy - Łagiewniki SKA, takt 8+12. Pomysł z odwróceniem na 12+8 interesujący. Trzeba by poprzestawiać autobusy na Pleszowie, możliwe, że jest to do zrobienia. Większym problemem jest jednak postój na południu. Obecnie "10" na Kurdwanowie ma w weekendy 10 minut. Gdyby opóźnić przyjazd o 4 minuty, zostałoby 6 - trochę mało jak na tak długą trasę, jedną z dłuższych tramwajowych w Krakowie. Można niby też przesunąć odjazdy "10" w drugą stronę (do Huty) o 4 minuty, jednak wtedy posypie się koordynacja m.in. z "8" (obecnie 7+13, byłoby 3+17).

I tu pytanie właśnie, jakie jest rozsądne minimum postoju na Kurdwanowie. Gdyby np. wystarczyło 8 minut, można przesunąć "10" o 2. Choć trzeba sprawdzić, czy nie posypią się rozkłady na Pleszowie.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: kot_feliks » 03 lis 2022, 12:33

No to może zróbmy tę linię na odcinku Pleszów - pl. Centralny, bo od pl. Centralnego do Poczty jedzie tym po kilka osób. Ew. tym kilku osobom zamówmy taksówki, dla wszystkich lepiej:
- MPK oszczędzi więcej brygad;
- ludzie dojadą szybciej;

Puszczanie za kilka mln pln/rok kursów, które jadą zderzak w zderzak innego tramwaju przez całe miasto, tylko po to, aby sumarycznie ilość kursów / godzinę była większa, mija się jakkolwiek z celem :)

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Scania_9640 » 03 lis 2022, 12:37

kot_feliks pisze: 03 lis 2022, 12:33 No to może zróbmy tę linię na odcinku Pleszów - pl. Centralny, bo od pl. Centralnego do Poczty jedzie tym po kilka osób. Ew. tym kilku osobom zamówmy taksówki, dla wszystkich lepiej:
- MPK oszczędzi więcej brygad;
- ludzie dojadą szybciej;

Puszczanie za kilka mln pln/rok kursów, które jadą zderzak w zderzak innego tramwaju przez całe miasto, tylko po to, aby sumarycznie ilość kursów / godzinę była większa, mija się jakkolwiek z celem :)
10 nie jeździ pusta i nie jest tam po kilka osób. Nie wiem skąd takie wnioski, ale są błędne, + w soboty jest skoordynowana z 52 bo ta jeździ co 10min, i 10 idealnie w te dziury wpada, jest 11:01,06,11,21,26,31 itp

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: kot_feliks » 03 lis 2022, 15:57

Ja mówię o nd i świętach :)

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: suchy » 03 lis 2022, 16:01

Kaszmir pisze: 02 lis 2022, 22:52 Myślę że trochę sam sobie odpowiedziałeś. "10" jest skoordynowana na Pleszowie z autobusami oraz częściowo z "21". To nie jest takie łatwe do przesunięcia bo "21" z kolei jest skoordynowane z "52" do Piastów, a to jest skoordynowane z "18" itd.

Jak wspomniałeś, "10" jest też skoordynowana z "8" na odcinku św. Gertrudy - Łagiewniki SKA, takt 8+12. Pomysł z odwróceniem na 12+8 interesujący. Trzeba by poprzestawiać autobusy na Pleszowie, możliwe, że jest to do zrobienia. Większym problemem jest jednak postój na południu. Obecnie "10" na Kurdwanowie ma w weekendy 10 minut. Gdyby opóźnić przyjazd o 4 minuty, zostałoby 6 - trochę mało jak na tak długą trasę, jedną z dłuższych tramwajowych w Krakowie. Można niby też przesunąć odjazdy "10" w drugą stronę (do Huty) o 4 minuty, jednak wtedy posypie się koordynacja m.in. z "8" (obecnie 7+13, byłoby 3+17).

I tu pytanie właśnie, jakie jest rozsądne minimum postoju na Kurdwanowie. Gdyby np. wystarczyło 8 minut, można przesunąć "10" o 2. Choć trzeba sprawdzić, czy nie posypią się rozkłady na Pleszowie.
Skracanie przerw 10tki na Kurdwanowie w weekendy jest złym rozwiązaniem - zobaczcie, że przelot z Pleszowa na Kurdwanów (56min) jest o 3min KRÓTSZY niż z Kurdwanowa na Pleszów (59minut). Dodatkowo, 50tka z Borku na Towarowy jedzie wg rozkładu 2min po 10tce.

Jeśli więc 10tka przyjedzie spóźniona te 2-3 minuty na Łagiewniki SKA, to 50tka będzie ją prowadzić aż do samej pętli. To powoduje, że 10tki w potrafią wpadać na Kurdwanów opóźnione nawet po 4-5 minut.

Obecnie przy 10min motorniczy ma jeszcze tą chwilę dla siebie, żeby choćby rozprostować nogi czy wyskoczyć na siku. Ale przy 8min postoju motorniczowie mieliby ledwo 3min realnej przerwy - a w rzeczywistości prawie że żadnej, bo samo objechanie pętli po wszystkich krzyżakach 10km/h zajmie pewnie koło 2 minut = i zostaje 1min do odjazdu. Że o 6min przerwie już nie wspomnę, bo to byłby właściwie przyjazd-odjazd.

Co do Pleszowa - 10tka przyjeżdża na pętlę xx:13, 33, 53, natomiast 111/161 mają odjazdy z Pleszowa 17, 37 lub 57 (w zależności od pory dnia) - więc jeśli opóźnimy odjazd 10tki z Kurdwanowa nawet o 2 minuty, to przyjedzie na Pleszów dosłownie 2min przed autobusem. Dawanie ludziom tak małego zapasu na przesiadkę to chyba stanowczo za mało - więc trzeba byłoby przesuwać i dopasowywać odjazdy zapleszowskie.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: kot_feliks » 03 lis 2022, 17:19

No oczywiście, że skracanie przerwy jest złym rozwiązaniem, dlatego jest potrzebna dodatkowa brygada :D

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: suchy » 03 lis 2022, 21:08

kot_feliks pisze: 03 lis 2022, 17:19 No oczywiście, że skracanie przerwy jest złym rozwiązaniem, dlatego jest potrzebna dodatkowa brygada :D
Byłoby to poniekąd sensowne - kilka lat temu analogiczna sytuacja w weekendy była na 3, gdzie było chyba 5 brygad (?), przez co linia miała 15min przerwy na Bieżanowie oraz jedynie 6 czy 7min na Krowodrzy. Dopiero jakiś czas później dołożono dodatkową brygadę, dzięki czemu przerwy się wydłużyły - na Krowodrzy chyba 16-17minut, a na Bieżanowie po 27min (coś koło tego, dokładnych wartości nie pamiętam).

Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: LLoan » 09 lis 2022, 16:13

Pojawiły się rozkłady od 14.11: https://rozklady.mpk.krakow.pl/?lang=PL ... d=20221114
100% niskiej podłogi znika z "20".

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: kucyk » 09 lis 2022, 17:09

LLoan pisze: 09 lis 2022, 16:13 Pojawiły się rozkłady od 14.11: https://rozklady.mpk.krakow.pl/?lang=PL ... d=20221114
100% niskiej podłogi znika z "20".
Oczywiście związane z przywróceniem ruchu do Cichego Kącika i zmianami w liniach jadących na Cm. Rakowicki itd.

Ale dlaczego są zmiany na liniach: "123", "125", "163", "193" czy "425". Żadnego komunikatu w tej sprawie nie było. Może chodzi o jakąś koordynację między liniami? :?

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: suchy » 09 lis 2022, 21:00

kucyk pisze: 09 lis 2022, 17:09 Ale dlaczego są zmiany na liniach: "123", "125", "163", "193" czy "425". Żadnego komunikatu w tej sprawie nie było. Może chodzi o jakąś koordynację między liniami? :?
Pewnie tak - jak zmienią się przyjazdy 6 i 20 na pętlę, to zmienią się też odjazdy 123, 125 i 425 z Małego Płaszowa. Zaś 123 jest skoordynowane ze 163 (na odcinku Rondo Hipokratesa - Teatr Ludowy, a potem od os.Willowego do Półłanki) , a 163 ze 193 (od Hipokratesa do Alei Róż).

Awatar użytkownika
pawel200020
Specjalista
Posty: 213
Rejestracja: 26 sie 2020, 0:08

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: pawel200020 » 10 lis 2022, 15:06

20 od Poniedziałku straci status linii z taborem z niską podłogą. Pewnie skądś trzeba wziąć tabor na wydłużenie 17, 19 i uruchomienie 2. Tylko pytanie czy wyjadą 105Na czy może E1 + c3

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Bayer2003 » 10 lis 2022, 15:45

pawel200020 pisze: 10 lis 2022, 15:06 20 od Poniedziałku straci status linii z taborem z niską podłogą. Pewnie skądś trzeba wziąć tabor na wydłużenie 17, 19 i uruchomienie 2. Tylko pytanie czy wyjadą 105Na czy może E1 + c3
"17" i "19" wcale nie zostaną wydłużone - czas przejazdu Rondo Mogilskie - Cmentarz Rakowicki jest nawet większy niż Rondo Mogilskie - Dworzec Towarowy (przy czym na brygady nie wpływa to w żadnym stopniu). Uruchomienie "2" pożre cztery brygady. Do tego "6" wraca na Cichy Kącik - dodatkowe dwie brygady. Przedłużenie "50" - prawdopodobnie jedna brygada (linia ta zawsze miała ich dość mało). Rozdzielenie "73" na "3" i "18" - tutaj dojdzie aż siedem brygad. Oczywiście wykorzystanie 3x105Na, PES, STL czy NGT8 nie jest maksymalne, jednak aż ośmiu dodatkowych brygad z tego wycisnąć się nie da. Biorąc pod uwagę niechęć MPK do kierowania pojemnych składów E1+c3 na "9", "10" i "14", prawdopodobnie na którąś z tych linii trafi więcej niskich tramwajów o długości 26m (wszystkie one mają ramkę). Trzeba je skądś pozyskać i padło na "20", jednak szczegółów ciężko się domyślać - linia ta ma aż 12 brygad, które są podzielone pomiędzy dwie zajezdnie. Ile z nich będzie wysokopodłogowych i w jakim dokładnie taborze - do 14 listopada prawdopodobnie się tego nie dowiemy.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

pablo
Specjalista
Posty: 418
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: pablo » 10 lis 2022, 23:32

Zagadka komunikacyjna związana z nowymi rozkładami. O której godzinie 50 jeździ najczęściej? Jeśli ktoś myśli, że w szczycie, to nie ma racji... Kursy z Kurdwanowa w stronę Krowodrzy jeden po drugim w odstępie... dwóch minut. A potem 20 minut przerwy. Czy ktoś czuwa w ogóle nad takimi absurdami? Odjazdy z Kurdwanowa P+R 01: 20.08., 20.10., 20.30., 20.49. I tak przez całe miasto sobie jadą.
https://rozklady.mpk.krakow.pl/?lang=PL ... =50__2__35

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: kot_feliks » 14 lis 2022, 11:18

I znowu to samo, czyli powrót do Krk po weekendzie (nie autem)... To, jak działa KMK późnymi wieczorami to jest jakiś dramat.

Pociąg przyjechał ok 23:30, z pociągu wysypuje się tak gdzieś z +/- 1000 osób (nawet w 1kl ludzie stali na korytarzu) i... i nic :) Można sobie wziąć taksówkę (z cenami po 50 pln za przejazd w rejon... Tauron Areny) albo stać i czekać z 20 na ubera (jeśli znajdzie się kierowca, z mnożnikiem i tak z 2-3x). KMK już nie ma, bo to przecież środek nocy i nikogo wtedy na mieście nie ma. No dobra, są nocki za pól godziny, do których i tak by się nie zmieściła pewnie z połowa tych ludzi.

Ja sobie wróciłem hulajnogą, bo mam blisko i nie chciało mi się czekać 30 min na nockę (ani płacić 50 pln za taxi...). Ale praktycznie każdy przystanek wokół dworca był oblepiony ludźmi ze smartfonami, próbującymi zamówić jakiś przewóz :mrgreen:

Oczywiście można też poprosić kogoś, aby odebrał Cię z centrum milionowego miasta stawiającego na KMK i rowery... autem. No tylko jak rozumiem jest to zachęcanie do porzucenia auta.

A, i zapomniałem, nie ma przecież $ na wydłużenie godzin kursowania linii dziennych aby nie było dziury przed 6x/6xx, bo w tych godzinach zamiast lobby jeździliby ludzie :)

Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Komunikacja miejska w 2022 roku

Post autor: Kowalik » 14 lis 2022, 13:15

To samo można powiedzieć o podróży w drugą stronę. Jak chce się jechać pociągiem np. o 4:30. Trzeba jechać autem, bo KM jedynie po 3 rano, na zlot o 4 pod Teatrem Słowackiego. Co prawda jest kilka linii, jak np. 610, która jedzie przed 4:30, ale to nieliczne wyjątki. W wielu częściach miasta jest blisko 1,5h dziura między komunikacją nocną, a dzienną. Wyjaśni mi ktoś przy okazji dlaczego w soboty wiele linii rozpoczyna kursowanie wcześniej, niż dni powszednie?

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 7 gości