Komunikacja miejska w 2022 roku
Re: Komunikacja miejska w 2022 roku
Z ciekawostek objazdowych- 152 przystanek Teatr Słowackiego w obu kierunkach obsługuje z jezdni zamiast z torowiska.
Re: Komunikacja miejska w 2022 roku
Uważam podobnie jak ant_sm. Nie do końca też rozumiem listę liceów którą napisał suchy bo jest wybiórcza. Podano np. 43 LO które przecież jest tak samo przy trasie "6" jak i "24". Zresztą takich szkół przy trasie obu tramwajów jest więcej, czemu więc wymieniać tylko jedną?ant_sm pisze: ↑28 kwie 2022, 21:25Fakty są takie, że to 24 jeździ więcej osób i to na tej linii są problemy z wejściem do tramwaju w szczycie. 6 ma swoje momenty właśnie tylko w zakresie dojazdu do szkół. W rejon Korony można jeszcze przesiąść się na 11, które napełnieniami nie grzeszy. Na 13 natomiast jest różnie, ale nie zgodzę się, że jest zapchana, bo owszem ma pojedyncze kursy z większym napełnieniem, natomiast w większości obserwuję, że miejsca jest sporo w przeciwieństwie do 24. Jeżeli będzie problem to jego rozwiązaniem może być tabor 32m. Poza tym nawet jeśli 6 nie wróci w obecnej formie, to w jej miejscu na pewno pojawi się coś w ramach rekompensaty, jasne pewnie trzeba będzie się przesiąść, jednak jestem zdania, że wzmocnienie 24 na całej trasie do 7.5min powinno być priorytetem w zakresie budowy sensownego układu linii, a nie utrzymywanie 6, która obsługuje niewielkie potoki.
Do tego sporo z pozostałych szkół (I LO, IV LO, 44 LO) jest też w zasięgu linii autobusowych z ciągu Kamieńskiego - Aleje. Może jest ciut dalej, jednak wciąż w zasięgu pieszym (dziesięć lub mniej minut). Sam chodziłem do liceum położonego między I a II obwodnicą i miałem znajomych z południa którzy woleli iść na autobus, nawet mimo tego że tramwaj był bliżej.
"6" jest wyraźnie słabiej zapełniona na Kurdwanowie. Można ją utrzymać, jednak w tym samym czasie "24" pęka w szwach. Lepsza jedna mocna linia zamiast dwóch słabych.
Jest oszczędność - blisko 1,5 km na kółko.suchy pisze: ↑28 kwie 2022, 20:59O dziwo mogłoby się wydawać, że trasa przez Gertrudy - Stradom - Krakowską jest dłuższa, ale - O DZIWO - oszczędności nie ma praktycznie żadnej:
- linia 24 z Podgórza SKA do Poczty - 10 minut przelotu
- linia 6 z Podgórza SKA do Gertrudy - 10 minut przelotu, dodając +1min do Poczty wyjdzie 11 minut.
Re: Komunikacja miejska w 2022 roku
Z częścią argumentów się zgadzam, ale na pewno nie z myśleniem na zasadzie "jest też w zasięgu linii autobusowych z ciągu Kamieńskiego - Aleje. Może jest ciut dalej, jednak wciąż w zasięgu pieszym". W ten sposób do komunikacji miejskiej nikogo nie zachęcisz... jedynie pozostawisz w niej tych, co wyjścia nie mają. Zresztą już to widać jaka zmiana pokoleniowa nastąpiła. Za moich czasów szkolnych (lata 90-te) nikt żadnych dzieci do szkół nie woził, teraz poranne korki przy szkołach są aż nadto widoczne. Przypadek? Przecież "są w zasięgu pieszym".
Bez wygodnej KM będzie tylko coraz gorzej. Podobnie, ocenianie KM na zasadzie "owszem ma pojedyncze kursy z większym napełnieniem, natomiast w większości obserwuję, że miejsca jest sporo". Czyli jeśli tramwaj lub autobus nie jest sprowadzony do roli 'bydłowozu', to należy linię likwidować? Fajnie...
Największy opór widzę w tym, że nie ma szans w krakowskich realiach na pełne zastąpienie linii 6 na Piaskach i Kurdwanowie linią 24. Tu się przytnie, tam się przytnie itd. I za parę lat z tej "drugiej mocnej" linii zostanie to co dziś może może wzmocnione przez parę szczytowych godzin. Reszta się rozmyje. Podobnie jak już jest po cichu i po kawałku likwidowana linia 6.
Bez wygodnej KM będzie tylko coraz gorzej. Podobnie, ocenianie KM na zasadzie "owszem ma pojedyncze kursy z większym napełnieniem, natomiast w większości obserwuję, że miejsca jest sporo". Czyli jeśli tramwaj lub autobus nie jest sprowadzony do roli 'bydłowozu', to należy linię likwidować? Fajnie...
Największy opór widzę w tym, że nie ma szans w krakowskich realiach na pełne zastąpienie linii 6 na Piaskach i Kurdwanowie linią 24. Tu się przytnie, tam się przytnie itd. I za parę lat z tej "drugiej mocnej" linii zostanie to co dziś może może wzmocnione przez parę szczytowych godzin. Reszta się rozmyje. Podobnie jak już jest po cichu i po kawałku likwidowana linia 6.
Re: Komunikacja miejska w 2022 roku
Wygląda na to, że tramwaje dostały priorytet na Kleparzu, albo dodano im cykl. Dzisiaj widziałem, że dość krótko czekają do skrętu w Kamienną, do tego przejeżdżają w innym momencie cyklu niż to miało miejsce wcześniej. Mogło mi się tylko wydawać, ale wczoraj jeszcze widziałem kolejki po 2-3 tramwaje, a dziś już się pojawiają przy Alejach pojedynczo.
Re: Komunikacja miejska w 2022 roku
Dokładnie to samo zauważyłem i miałem pisaćyosujiro pisze:Wygląda na to, że tramwaje dostały priorytet na Kleparzu, albo dodano im cykl. Dzisiaj widziałem, że dość krótko czekają do skrętu w Kamienną, do tego przejeżdżają w innym momencie cyklu niż to miało miejsce wcześniej. Mogło mi się tylko wydawać, ale wczoraj jeszcze widziałem kolejki po 2-3 tramwaje, a dziś już się pojawiają przy Alejach pojedynczo.
Wysłane z mojego Redmi Note 5 przy użyciu Tapatalka
Re: Komunikacja miejska w 2022 roku
Zgadza się, na Kleparzu zostało zaimplementowane podwójne otwarcie dla tramwajów.
Re: Komunikacja miejska w 2022 roku
Ja się... z Tobą zgadzam Nie chodzi mi o zmiany typu "miałem szkołę 2 minuty od przystanku, a teraz będzie 15", tylko symboliczne zmiany, np. 9 zamiast 6.
Wiadomo, każdy pasażer się liczy. Z drugiej - km zawsze ma ograniczone możliwości: taborowe, finansowe, a także przepustowości ciągów i pętli. Trzeba to, co jest, zagospodarować optymalnie.fysztof pisze: ↑09 maja 2022, 18:15Bez wygodnej KM będzie tylko coraz gorzej. Podobnie, ocenianie KM na zasadzie "owszem ma pojedyncze kursy z większym napełnieniem, natomiast w większości obserwuję, że miejsca jest sporo". Czyli jeśli tramwaj lub autobus nie jest sprowadzony do roli 'bydłowozu', to należy linię likwidować?
Inaczej powinniśmy protestować, że zabrano dawne "504" (Centrum JPII - Cracovia), "12" (KG - Cichy Kącik) czy "7" (Dąbie - Lubicz - Dw. Towarowy). One też miały swoich pasażerów, nawet jeśli mało. Sęk w tym, że zostały zlikwidowane by ustąpić miejsca ważniejszym i bardziej popularnym połączeniom.
Podobnie oceniam "6". Ma swoje momenty, jednak często jeździ słabo zapełniona albo wiezie losowe potoki (np. ludzi którzy jadą na Rynek, a którzy pojechaliby też "24" gdyby przyjechało pierwsze). To, że jest co chwilę zawieszana, też o czymś świadczy. I nawet gdyby odeszło kilku pasażerów, to pytanie ilu w zamian się zyska dzięki temu że ludzie będą mieścić się do "24", że linia pojedzie częściej i że z Rynku wszystkie kursy powrotne będą na jednym przystanku. W mojej opinii wynik będzie na plus, choć na pewno warto to wybadać. Być może obecne "74" właśnie takie ma zadanie?
Tylko to i tak się dzieje. A "24" ma lepsze zapełnienia i dlatego wg mnie dodatkowe kursy tamże mają większą szansę się wybronić.fysztof pisze: ↑09 maja 2022, 18:15Największy opór widzę w tym, że nie ma szans w krakowskich realiach na pełne zastąpienie linii 6 na Piaskach i Kurdwanowie linią 24. Tu się przytnie, tam się przytnie itd. I za parę lat z tej "drugiej mocnej" linii zostanie to co dziś może może wzmocnione przez parę szczytowych godzin. Reszta się rozmyje. Podobnie jak już jest po cichu i po kawałku likwidowana linia 6.
Mam też wrażenie, że ZTP (trochę brzydko) tymi cięciami robi grunt pod wzmocnienia po otwarciu TŁ. Powiedzą, że teraz będą dodatkowo "10" i "11" (jeśli rzeczywiście trafią na TŁ) itd. i że one są "zadośćuczynieniem" za cięcia z ostatnich dwóch lat. Np. - był takt w weekendy "6/24/50" co 5 minut, teraz powiedzą że jest takt "11/24/50" co 5. Nie popieram takiej argumentacji, jedynie zaznaczam że się jej spodziewam.
Re: Komunikacja miejska w 2022 roku
Zobaczymy jak będzie wyglądało napełnienie „74” po weekendzie. Bo teraz „74” robi za „24” dojazd z Kurdwanowa do Teatru Słowackiego. Tak, wiem że co to za problem, żeby pojechać „24” do Poczty Głównej i przesiąść się na „52”/„73”, które jeżdżą co 7,5 minuty, a poza tym to tylko jeden przystanek, ale mimo wszystko, ta relacja może mieć jakichś pasażerów. Po weekendzie „74” będzie dokładnym dublem „24” do centrum miasta, bardziej niż obecnie.
Re: Komunikacja miejska w 2022 roku
No ja się... też zgadzam. Oczywiście, protestowanie przeciwko powyższym liniom jest bezcelowe. Jednak linię "6" oceniam lepiej niż te wymienione. Kluczowe natomiast jest to, co napisałeś w ostatnim zdaniu: "zostały zlikwidowane, by ustąpić ważniejszym i bardziej popularnym połączeniom". Przy naszych urzędach i zarządach NIE WIERZĘ, by zlikwidowanie linii "6" wydarzyło się w tym celu, by uruchomić lepszą linię. Bo jedyne, co mogłoby być lepsze (i to i tak nie dla każdego: część osób naprawdę potrzebuje dojazdu do Korony, Krakowskiej czy pl. Wszystkich Świętych i ceni sobie bezpośrednią linię), to "24" z częstotliwością f=7,5 od plus minus 6 rano do 20 wieczór w dni robocze oraz f=10 w soboty i niedzielę. Naprawdę NIE WIERZĘ, że coś takiego będzie mieć miejsce. Czy Ty w to wierzysz?Kaszmir pisze: ↑11 maja 2022, 13:14 Inaczej powinniśmy protestować, że zabrano dawne "504" (Centrum JPII - Cracovia), "12" (KG - Cichy Kącik) czy "7" (Dąbie - Lubicz - Dw. Towarowy). One też miały swoich pasażerów, nawet jeśli mało. Sęk w tym, że zostały zlikwidowane by ustąpić miejsca ważniejszym i bardziej popularnym połączeniom.
Tylko i wyłącznie o dobrze znanym z kolei 'wygaszaniu popytu'. Ot choćby taki casus: obecna trasa. Z racji przekierowania do Cichego Kącika wydaje się nawet lepsza, bo na przykład w weekend mogłaby kapitalnie posłużyć jako dojazd do Błoń, do Parku Jordana itp. Super pod rekreację i wypad rodzinny. Z dziećmi, z wózkami dużo wygodniej nawet jest pojechać tramwajem niż autobusem, bo mniej szarpie, mniej rzuca, łatwiej się 'zmieścić'. No jest tylko jedno ale - z sobie tylko znanych powodów ZTP pozostaje ślepy na ten potencjał i z uporem godnym wyższej sprawy linii w weekend nie przywraca. Ale oczywiście Kraków zachęca do KM... i jest taki pro pro.
Re: Komunikacja miejska w 2022 roku
Też uważam, że "6" na stałe powinna zostać docelowo na Cichym Kąciku, 7 dni w tygodniu. Relacja Cichy Kącik - Pl. wszystkich Świętych zawsze była pożądana.
Re: Komunikacja miejska w 2022 roku
Ależ ja nie uważam, że "6" zostanie zlikwidowana, a jedynie że - tak jak pisałem - pojawi się na nowej trasie. O tym poniżej.
Nie wierzę, jednak (niestety) tak samo nie wierzę że "6" mogłaby wrócić do takiego rozkładu. O ile sytuacja z autobusami dalej jest niepewna (m.in. co za "132"?), tak w tramwajach wydaje się, że powiedziano już wszystko co miano powiedzieć. I pocięta "6", kursująca tylko w dni powszednie, od 6 do 20, to "nowa normalność".fysztof pisze: ↑12 maja 2022, 10:29Przy naszych urzędach i zarządach NIE WIERZĘ, by zlikwidowanie linii "6" wydarzyło się w tym celu, by uruchomić lepszą linię. Bo jedyne, co mogłoby być lepsze (i to i tak nie dla każdego: część osób naprawdę potrzebuje dojazdu do Korony, Krakowskiej czy pl. Wszystkich Świętych i ceni sobie bezpośrednią linię), to "24" z częstotliwością f=7,5 od plus minus 6 rano do 20 wieczór w dni robocze oraz f=10 w soboty i niedzielę. Naprawdę NIE WIERZĘ, że coś takiego będzie mieć miejsce. Czy Ty w to wierzysz?
ZTP chyba po prostu wykorzystało ograniczenia pandemiczne by na Kurdwanowie przygotować sobie grunt pod otwarcie TŁ. Nie zdziwiłbym się, gdyby finalna propozycja była podobna do tej którą przygotowaliśmy w Admince PKK (link), czyli:
"6": Salwator - Korona - Dworcowa - Mały Płaszów
"10": do Kurdwanowa
"11": Mały Płaszów - Kurdwanów - Czerwone Maki
"17": całodzienna
"24": f7,5
"50": co drugim kursem do Borku Fałęckiego
Czy dla Kurdwanowa byłoby to takie złe? Ok, z ciągu kurdwanowskiego do I obwodnicy byłoby mniej kursów niż przed pandemią (a tyle samo, ile jest od dwóch lat), za to doszłaby "11" (oprócz dojazdu na Ruczaj, to dodatkowy dojazd do Wielickiej) i "10" dla pasażerów z okolic pętli.
ZTP też dostrzega, że przydałoby się utrzymać relację Cichy Kącik - Pl. Wszystkich Św. na stałe. Pomysły są, acz raczej nie za pomocą "6" której miejsce mimo wszystko jest na Salwatorze.
Re: Komunikacja miejska w 2022 roku
Przedstawiony układ może być całkiem ok, choć i tak uważam że jest sztukowany na siłę w efekcie przykrywania zaniedbań (czyli braku wiadomych rozjazdów). Poza tym ma też inną wadę. W mojej opinii potrzeby dla Kurdwanowa i Piasków w tygodniu i w weekend są bardzo różne. I o ile 11 na podanej trasie w tygodniu wydaje się ok i rokuje odpowiednimi napełnieniami, o tyle w weekend nie wróżę przy takiej trasie tej linii żadnego powodzenia. Chętnie więc poznałbym Waszą propozycję w ujęciu całotygodniowym a nie tylko szczytowym - bo inaczej wpadacie w takie same uproszczenia jak ZTP. W weekend KM też powinna istnieć;-P
Więc wobec tego co w weekend? Najsensowniej według mnie byłoby dać z wymienionych linii (zakładając powyższy układ):
24 i 50: f=10
6, 10 i 17: f=20
11: nie kursuje
Więc wobec tego co w weekend? Najsensowniej według mnie byłoby dać z wymienionych linii (zakładając powyższy układ):
24 i 50: f=10
6, 10 i 17: f=20
11: nie kursuje
Re: Komunikacja miejska w 2022 roku
To jest propozycja całotygodniowa. W weekend zakładamy brak zmian (przy czym tworzyliśmy ją wiele miesięcy temu, więc przyjęliśmy "6" całotygodniową bo zapewniałaby unikatową relację Płaszów - Podgórze). Zgadzam się z Tobą, że "11" w weekend będzie notować gorsze zapełnienia. Jednak i teraz ma słabsze, taki urok linii omijających centrum. Nie wyobrażam sobie przycięcia jej do dni powszednich bo wtedy z ciągu kurdwanowskiego nie byłoby w sob i św żadnego tramwaju w stronę Łagiewnik.
Czyli doprecyzowując, w weekendy:
"6", "10", "11", "24": f20
"50": f10, do Borku f20 (co drugim kursem)
I koniecznie koordynacja "11/24/50" by było f5 na odcinku Kurdwanów - Kabel.
Pytanie co z "17" - gdyby starczyło środków, to rzeczywiście warto by rozważyć kursy w weekendy. Acz może lepiej np. wzmocnić "52"? Pytanie otwarte
Re: Komunikacja miejska w 2022 roku
No ja zdecydowanie wyobrażam sobie brak 11 w weekendy, bo o tym właśnie mówię - w soboty czy niedziele jest zdecydowanie mniej potrzebna. Dlaczego uważasz, że tramwajowy dojazd z ciągu kurdwanowskiego do Łagiewnik (jako pętli) jest potrzebny w weekend? Teraz nie ma w sumie;-P
Dwie linie z Płaszowa w kierunku estakady - też nie widzę sensu (cały czas mając na myśli weekend).
No i z perspektywy ciągu kurdwanowskiego "11" nawet w koordynacji f5 jest do niczego, bo "6" dawała dojazd do centrum - a do czego da dojazd "11"? Do przystanku Kabel - gdzie będziesz miał przesiadkę na dwie linie kursujące z f'=20 ("3" i "13"), w układzie zwykle ok. 7+13. Znając życie pewnie trafisz w tę dłuższą przerwę;-P
Dlatego dla mnie, jeśli ta zmiana ma coś wnieść - i nie na gorsze - to w weekend "11" nie kursuje, za to "24" ma f=10. TYLKO wtedy będzie to coś na plus. Oczywiście cały czas odnoszę się do stanu, gdy mieliśmy "6" w weekendy. Bo takiego podejścia oczekuję...
Dwie linie z Płaszowa w kierunku estakady - też nie widzę sensu (cały czas mając na myśli weekend).
No i z perspektywy ciągu kurdwanowskiego "11" nawet w koordynacji f5 jest do niczego, bo "6" dawała dojazd do centrum - a do czego da dojazd "11"? Do przystanku Kabel - gdzie będziesz miał przesiadkę na dwie linie kursujące z f'=20 ("3" i "13"), w układzie zwykle ok. 7+13. Znając życie pewnie trafisz w tę dłuższą przerwę;-P
Dlatego dla mnie, jeśli ta zmiana ma coś wnieść - i nie na gorsze - to w weekend "11" nie kursuje, za to "24" ma f=10. TYLKO wtedy będzie to coś na plus. Oczywiście cały czas odnoszę się do stanu, gdy mieliśmy "6" w weekendy. Bo takiego podejścia oczekuję...
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości