Transportowy ranking miast

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
pablo
Specjalista
Posty: 418
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: pablo » 18 lis 2022, 16:49

Urbino18 pisze: 17 lis 2022, 23:16
Porównania oparto na dwóch dokumentach publikowanych w Biuletynach Informacji Publicznej Warszawy, Krakowa, Gdańska, Wrocławia i Poznania: Budżetu miasta na rok 2022 oraz projektów Budżetu Miasta na rok 2023 w zakresie zadania 60004 LOKALNY TRANSPORT PUBLICZNY. Dane te przedstawiają się następująco:

L.p.\Miasto\Wydatki w 2022\Wydatki w 2023\Wzrost/spadek
1. Warszawa \ 4 018 235 229 zł \ 4 749 479 134 zł \ +18,20%
2. Poznań \ 1 083 365 016 zł \ 953 053 421 zł \ -12,03%
3. Kraków \ 602 274 293 zł \ 640 416 909 zł \ +6,33%
4. Gdańsk \ 566 067 782 zł \ 633 624 092 zł \ +11,93%
5. Wrocław \ 599 245 200 zł \ 575 681 467 zł \ -3,93%
Można jeszcze to zestawić z liczbą ludności tych miast. I tu Kraków wypada katastrofalnie (wydatki w przeliczeniu na mieszkańca).
Liczba ludności wg spisu z 2021.
Warszawa 1860281
Kraków 800653
Wrocław 672929
Poznań 546859
Gdańsk 486022
wydatki na mieszkańca (po zaokrągleniu do pełnych złotych) liczone ludność 2021, wydatki 2023.
Warszawa 2553 zł
Poznań 1743 zł
Gdańsk 1304 zł
Wrocław 855 zł
Kraków 800 zł

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: Jaky » 18 lis 2022, 16:54

Ciekawe porównanie, chociaż też jestem zdania, że powinno się porównywać wzkm w przeliczeniu na 1os. Gdyby ta suma wydatków nie dotyczyła inwestycji lub utrzymania bieżącego, to np. KM w Poznaniu powinna w takim wypadku działać dużo lepiej niż w Krakowie. Znam stosunkowo dobrze KM w Poznaniu, korzystam z niej często i szczerze nie odczułem (jako pasażer) czegoś, co byłoby lepsze niż w Krakowie w kwestiach wymagających finansowania.

- Linie tramwajowe z f10 za wyjątkiem dwóch z f5
- Ograniczenie wieczorne wchodzą praktycznie na wszystkich liniach już od 19, a i są przypadki, że już od przełomu 18/19
- Linie autobusowe magistralne nie częściej niż f15
- Brak tablic SIP na części przystanków tramwajowych
- Tabor tramwajowy bardzo przyzwoity, ale czy lepiej to wygląda niż w Krakowie? Nie powiedziałbym
- Do tego dodałbym małą gęstość torowisk w centrum miasta, co realnie utrudnia poruszanie się. Najbardziej brakuje połączeń przez centrum w relacjach północ-południe
- Przy tym bilety jednorazowe jeszcze droższe niż w Krakowie

Oczywiście nie uwzględniam tutaj dopuszczonej prędkości 70km/h na Pestce czy większej prędkości na rozjazdach, bo uznaję, że to nie wymaga w zasadzie nakładów finansowych.
Podsumuję to krótko. Czuć, że w Poznaniu stawia się na KM, jednak nie funkcjonuje ona lepiej niż w Krakowie, a jedynie porównywalnie. Zatem w mojej opinii ten wykaz wydatków nie do końca przedstawia realny obraz transportu zbiorowego w tych miastach. Wrocław wydaje niewiele mniej niż Kraków, a wszyscy wiemy, jak to tam wygląda...

pablo
Specjalista
Posty: 418
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: pablo » 22 lis 2022, 20:42

Jaky pisze: 18 lis 2022, 16:54 Ciekawe porównanie, chociaż też jestem zdania, że powinno się porównywać wzkm w przeliczeniu na 1os. Gdyby ta suma wydatków nie dotyczyła inwestycji lub utrzymania bieżącego, to np. KM w Poznaniu powinna w takim wypadku działać dużo lepiej niż w Krakowie. Znam stosunkowo dobrze KM w Poznaniu, korzystam z niej często i szczerze nie odczułem (jako pasażer) czegoś, co byłoby lepsze niż w Krakowie w kwestiach wymagających finansowania.

- Linie tramwajowe z f10 za wyjątkiem dwóch z f5
- Ograniczenie wieczorne wchodzą praktycznie na wszystkich liniach już od 19, a i są przypadki, że już od przełomu 18/19
- Linie autobusowe magistralne nie częściej niż f15
No to rzeczywiście, powinno być trochę lepiej niż w Krakowie, ale z tego co piszesz, to jest podobnie. W Krakowie tramwaj f5 - cała jedna linia. Mamy kilka f7,5, ale więcej tych f15. Ograniczenia wieczorne - podobnie jak Poznań, poza nielicznym wyjątkami typu 50 i 52, które f7/5 mają mniej więcej do 20. Chociaż w autobusach magistralnych jest lepiej, bo jest sporo linii f12 i parę f10.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: Kaszmir » 18 lut 2023, 11:53

Artykuł wprawdzie o Gdańsku (mocno krytykujący tamtejszą km), jednak przy okazji podana jest masa użytecznych porównań między miastami, z wyłączeniem Stolicy. Poniżej załączam kilka grafik, a tu źródło: https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmias ... tywna.html

1. Pokrycie kosztów km z biletów, 2019 vs 2022
Kraków spadł z 48 na 44%, acz i tak ma najwyższe z porównywanych miast:

Obrazek


2. Wielkość pracy i wydatki na km, oba w przeliczeniu na mieszkańca
W 2022 Kraków wypadał blado, w 2023 mocno nadrabia:

Obrazek


3. Wpływy z biletów oraz praca przewozowa na terenie sąsiednich gmin
W tym drugim Kraków pozostawia większość miast daleko w tyle, pewnie m.in. dzięki agloX:

Obrazek


4. Koszty wzkm za kurs miejskiego przegubowca
Kraków w środku stawki:

Obrazek


5. Łączna długość buspasów
Tu w większości wyniki w miarę proporcjonalne do wielkości miasta, zatem Kraków przoduje (nie licząc Warszawy), jednak inne nie są daleko w tyle:

Obrazek

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: Jaky » 18 lut 2023, 12:25

Cieszy fakt, że przeanalizowano to w kontekście innego miasta, ponieważ to oznacza rzetelne podejście do tematu.

Ogólnie jest tak, jak podejrzewałem. Czyli wcale nie ma tak źle w Krakowie, jak czasami da się usłyszeć, choćby z lokalnych mediów. Co zresztą da się poczuć jadąc do innych miast i korzystając z systemów w innych miastach, tu zaznaczam -> w polskich miastach i z wyłączeniem Warszawy.

Ale z drugiej strony smuci fakt, że Kraków jest pionierem w wielu kwestiach, a później gdzieś znika ten zapał. Choćby tematyka buspasów, okolice 2000 r. -> "Kraków pierwszym miastem wprowadzającym buspas", "rewolucja w Krakowie - w pełni wydzielony pas dla autobusów". A obecnie? No jesteśmy niby w czołówce, ale Warszawa przebija nas 2-krotnie, Łódź i Wrocław są niemal na równi z nami. I wszystko byłoby pięknie, gdybyśmy z tymi ~32 km mieli już wszystkie potrzebne buspasy, ale niestety realne potrzeby są znacznie większe.

Na duży plus zasługuje obsługa aglomeracji. Tutaj faktycznie całkowita deklasacja innych miast. To jest coś, co powinno być rozwijane w dalszym ciągu i mam nadzieję, że nie zostanie w tej kwestii zmarnowany potencjał.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: kbieniu7 » 18 lut 2023, 12:42

Ciekawe dane. Są tam może podane dokładne jednostki do każdego punktu? Nie mam dostępu do artykułu.

EDIT:
Jaky pisze: 18 lut 2023, 12:25 Ale z drugiej strony smuci fakt, że Kraków jest pionierem w wielu kwestiach, a później gdzieś znika ten zapał. Choćby tematyka buspasów, okolice 2000 r. -> "Kraków pierwszym miastem wprowadzającym buspas", "rewolucja w Krakowie - w pełni wydzielony pas dla autobusów". A obecnie? No jesteśmy niby w czołówce, ale Warszawa przebija nas 2-krotnie, Łódź i Wrocław są niemal na równi z nami. I wszystko byłoby pięknie, gdybyśmy z tymi ~32 km mieli już wszystkie potrzebne buspasy, ale niestety realne potrzeby są znacznie większe.
Dokładnie, Kraków przeciera szlaki, a potem daje je zasypać piachem... Tak samo było m.in. z rowerem miejskim.

Kierman
Specjalista
Posty: 350
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: Kierman » 18 lut 2023, 15:39

kbieniu7 pisze: 18 lut 2023, 12:42 Ciekawe dane. Są tam może podane dokładne jednostki do każdego punktu? Nie mam dostępu do artykułu.

EDIT:

Dokładnie, Kraków przeciera szlaki, a potem daje je zasypać piachem... Tak samo było m.in. z rowerem miejskim.
Są po prostu miejsca, gdzie ten buspas nie jest aż tak potrzebny, a inne miasta nas dogoniły pod względem ilości buspasów. Owszem znalazłoby się kilka miejsc, które podniosłyby statystykę, ale też z drugiej strony przy przebudowie dróg robi się miejsce pod ścieżki rowerowe, a nie pod buspasy (np odcinek Ludwinów - R. Matecznego). Słusznie lub nie, nie mnie oceniać, ale w ten sposób marnuje się pewien potencjał.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: kbieniu7 » 18 lut 2023, 18:18

Kierman pisze: 18 lut 2023, 15:39 Są po prostu miejsca, gdzie ten buspas nie jest aż tak potrzebny, a inne miasta nas dogoniły pod względem ilości buspasów. Owszem znalazłoby się kilka miejsc, które podniosłyby statystykę, ale też z drugiej strony przy przebudowie dróg robi się miejsce pod ścieżki rowerowe, a nie pod buspasy (np odcinek Ludwinów - R. Matecznego). Słusznie lub nie, nie mnie oceniać, ale w ten sposób marnuje się pewien potencjał.
Na tamtym odcinku akurat ta DDR była tam mocno potrzebna, a też wciśnięcie tam dodatkowego pasa ruchu byłoby ciężkie i bardzo by pieszych i rowerzystów "przycisnęło" do płotu parku. Mimo, że sam bym z buspasa w tamtym miejscu codziennie korzystał :(

Ale masz rację, że jest parę takich miejsc: ul. Armii Krajowej, albo ul. Nowohucka.

Kierman
Specjalista
Posty: 350
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: Kierman » 19 lut 2023, 0:23

A może trzeba było zrobić pas pieszo-rowerowy i wtedy zrobiłoby się dodatkowe miejsce dla buspasu? No cóż teraz już po ptakach (swoją drogą i tak spaprano tam robotę. Kto to widział, aby zawęzić oba pasy do prawoskrętu w Zakopiańską (z czego jeden to bus-pas na wprost) do takiego stopnia, że autobusem na żyletki się jedzie i nieraz ciężko przejechać obok, gdy stoi do świateł coś szerszego niż osobówka).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: Kaszmir » 19 lut 2023, 10:28

Jaky pisze: 18 lut 2023, 12:25Ogólnie jest tak, jak podejrzewałem. Czyli wcale nie ma tak źle w Krakowie, jak czasami da się usłyszeć, choćby z lokalnych mediów. Co zresztą da się poczuć jadąc do innych miast i korzystając z systemów w innych miastach, tu zaznaczam -> w polskich miastach i z wyłączeniem Warszawy.
Myślę, że jest średnio - ani kiepsko, ani dobrze. W części zestawień wypadamy mniej więcej w peletonie, razem z innymi miastami. Tylko czy tak powinno być? Jesteśmy drugim co do wielkości miastem Polski. Z Warszawą nie ma co się porównywać bo to inne zasady gry, jednak miasto mające tylu turystów (większe wpływy do budżetu), a jednocześnie takie problemy ze smogiem i plany co do Strefy Czystego Transportu, nie powinniśmy lądować razem z innymi miastami, tylko być do przodu, gdzieś między Stolicą a resztą peletonu.

Jak wspomnieliście, w buspasach nie ma się czym chwalić - jest ich procentowo tyle, ile w innych miastach.

Pokrycie wydatków z biletów mamy największe, tylko to można interpretować na dwa sposoby. Ktoś powie, że to oznacza że km jest bardzo popularna i dużo ludzi korzysta. Ktoś inny jednak powie, że to oznacza że Miasto wydaje stosunkowo mało względem tego co powinno. Co dobrze ukazują liczby za 2022, gdzie wydatki w przeliczeniu na mieszkańca mieliśmy dużo mniejsze niż Poznań czy nawet nie za bogata Łódź. Dopiero w tym roku nadrabiamy, pewnie by uniknąć drastycznych cięć w km.

Rozwój aglo jest super, acz pamiętajmy że odbyło się to kosztem miejskiej km. Wozy i wzkm na "307", "310" itd. zebrano kosztem "114", "132", "429" itp. Chwalę zmiany w aglomeracji, jednak czuć że w mieście jest coraz mniej połączeń i coraz rzadziej. Nie dziw, że kolejne rejony są skazywane na coraz gorsze częstotliwości, nawet f30 czy f40. Tak krakusów nie zachęci się do wyboru transportu miejskiego.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Transportowy ranking miast

Post autor: kbieniu7 » 19 lut 2023, 16:30

Kierman pisze: 19 lut 2023, 0:23 A może trzeba było zrobić pas pieszo-rowerowy i wtedy zrobiłoby się dodatkowe miejsce dla buspasu? No cóż teraz już po ptakach (swoją drogą i tak spaprano tam robotę. Kto to widział, aby zawęzić oba pasy do prawoskrętu w Zakopiańską (z czego jeden to bus-pas na wprost) do takiego stopnia, że autobusem na żyletki się jedzie i nieraz ciężko przejechać obok, gdy stoi do świateł coś szerszego niż osobówka).
Szerokość DDR+chodnik między płotem parku a jezdnią wynosi 4,5-5,0m. Po dodaniu trzymetrowego buspasa zostałoby zaledwie 1,5-2,0m. Za mało.
Jedyna opcja to ewentualnie puszczenie ruchu pieszo-rowerowego przez park.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości