Infrastruktura piesza
Chodniki i ruch pieszy
Wygląda na to, że pandemia spowoduje zmianę sposobu patrzenia na parkowanie na chodnikach oraz zapewnienie odpowiedniej ilości miejsca dla pieszych i rowerzystów.
https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 64474.html
https://gazetakrakowska.pl/krakow-urzed ... 4-14936376
https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 64474.html
https://gazetakrakowska.pl/krakow-urzed ... 4-14936376
Re: Chodniki i ruch pieszy
Miasto przygotowuje dokument który ustali standardy infrastruktury dla pieszych - coś podobnego do standardów rowerowych przyjętych parę lat temu. ZTP chce skończyć prace do końca listopada.
Jakich chodników potrzebują piesi? Jednolite standardy coraz bliżej
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/jakic ... 37617.html
Jakich chodników potrzebują piesi? Jednolite standardy coraz bliżej
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/jakic ... 37617.html
Według propozycji projektantów, na terenie Starego Miasta chodniki miałyby być układane z granitowych płyt o wymiarach 50*50cm, a krawężniki z szarego granitu. Pasy techniczne czy nawierzchnie wykończeniowe, np. przy fasadach budynków, mają być wykładane szarą granitową kostką. W Nowej Hucie, na terenie objętym ochroną konserwatorską, chodniki powinny być układane z betonowych płyt 50*50cm. Na pozostałym obszarze podstawową nawierzchnią ciągów pieszych miałby być asfalt.
- pasazer_mobilisu
- Ekspert
- Posty: 1405
- Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01
Re: Chodniki i ruch pieszy
Standardy standardami a poruszając się głównie pieszo trafiałem na rozpędzonych rowerzystów mijających mnie na centymetry co kilka dni. W okresie wiosenno-letnim nie było szansy żeby przez kwadrans nie spotkać miłośnika jednośladów jadącego po chodniku, nikt z tym nic nie robił nawet policja stojąca z suszarką miała gdzieś rowerzystów.
Re: Chodniki i ruch pieszy
https://krknews.pl/sa-standardy-dla-chodnikow-w-krakowie/
Prezydent podpisał zarządzenie ws. przyjęcia Standardów Infrastruktury Pieszej, po wielomiesięcznym audytowaniu i opiniowaniu dokumentu, w ciągu których przyjęto wiele średnio dobrych rozwiązań projektowych, które na szczęście od teraz nie powinny mieć miejsca.
Pełny tekst Standardów: https://krknews.pl/wp-content/uploads/2 ... ieszej.pdf
Prezydent podpisał zarządzenie ws. przyjęcia Standardów Infrastruktury Pieszej, po wielomiesięcznym audytowaniu i opiniowaniu dokumentu, w ciągu których przyjęto wiele średnio dobrych rozwiązań projektowych, które na szczęście od teraz nie powinny mieć miejsca.
Pełny tekst Standardów: https://krknews.pl/wp-content/uploads/2 ... ieszej.pdf
Infrastruktura piesza
Chcą naziemnego przejścia dla pieszych w centrum Krakowa. „Wstyd dla miasta”
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/chca- ... 43897.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/chca- ... 43897.html
Przedstawiciele Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków chcą, aby urzędnicy na skrzyżowaniu ulic Lubicz, Westerplatte, Basztowej i Pawiej wyznaczyli naziemne przejścia dla pieszych.
Radio Alex 105,2 FM
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Re: Przejścia podziemne/naziemne
Moim zdaniem z wyznaczeniem naziemnych przejść dla pieszych pod Teatrem Słowackiego (Dworcem Głównym) należy poczekać do momentu, gdy I obwodnica przestanie być główną osią dla transportu tramwajowego. Niestety to co widać wokół Plant, to bezmyślne pakowanie się pieszych pod tramwaje i autobusy, brak partnerskiego podejścia do ruchu drogowego, stąd obawiałbym się podobnych zachowań pod Teatrem Słowackiego, a w rezultacie spowolnień przejazdu komunikacji miejskiej przez węzeł.
Re: Przejścia podziemne/naziemne
A ja odwrócę punkt myślenia: przy T. Słowackiego jest dokładnie ta sama liczba kursów/h (tak autobusowych, jak i tramwajowych) co przy T. Bagatela. Skoro przy T. Bagatela #DałoSię, to i tu mogłoby #DaćSię.
A przejście podziemne to jednak znaczny spowalniasz podróży dla każdego pieszego - więc i pasażerów kończących podróż przy T. Słowackiego albo tu przesiadających się na inne linie. Co gorsza, dla np. osób na wózkach inwalidzkich obecne rampy są wręcz niebezpiecznie i mogą być przeszkodą nie do pokonania gdy robi się ślisko.
Na Zachodzie odchodzi się od przejść podziemnych jako od reliktu przeszłości. W Krakowie też zaczęto, przykładem choćby powrót przejść przy Jubilacie czy pl. Boh. Getta. Jeśli nie sparaliżuje to ruchu, marzyłoby mi się by przy T. Słowackiego zrobić podobnie
A przejście podziemne to jednak znaczny spowalniasz podróży dla każdego pieszego - więc i pasażerów kończących podróż przy T. Słowackiego albo tu przesiadających się na inne linie. Co gorsza, dla np. osób na wózkach inwalidzkich obecne rampy są wręcz niebezpiecznie i mogą być przeszkodą nie do pokonania gdy robi się ślisko.
Na Zachodzie odchodzi się od przejść podziemnych jako od reliktu przeszłości. W Krakowie też zaczęto, przykładem choćby powrót przejść przy Jubilacie czy pl. Boh. Getta. Jeśli nie sparaliżuje to ruchu, marzyłoby mi się by przy T. Słowackiego zrobić podobnie
Re: Przejścia podziemne/naziemne
Też jestem za tym, by wreszcie powstały tam przejścia naziemne. Tym bardziej, że narożnik Pawia - Basztowa jest obecnie solidnie odcięty! Z jednej strony przejście jest dopiero przy Szpitalnej, z drugiej aż za Worcella... Trochę wstyd.
Może przejścia należy wprowadzić etapami - właśnie przy tym narożniku w pierwszej kolejności? Metodą małych kroków?
1. Na początek przejścia w poprzek Basztowej i w poprzek Pawiej - tu jest najprościej, najwięcej miejsca i najmniej zmian w infrastrukturze.
2. Przejście w poprzek Lubicz wraz z wprowadzeniem całodobowej strefy B na Lubicz od wysokości Bosackiej do Pawiej.
3. Przejście w poprzek Westerplatte z dojściem w kierunku przystanków od Basztowej wraz z wprowadzeniem strefy B na Westerplatte od Kopernika (ewentualnie Zamenhoffa) do Lubicz.
Może przejścia należy wprowadzić etapami - właśnie przy tym narożniku w pierwszej kolejności? Metodą małych kroków?
1. Na początek przejścia w poprzek Basztowej i w poprzek Pawiej - tu jest najprościej, najwięcej miejsca i najmniej zmian w infrastrukturze.
2. Przejście w poprzek Lubicz wraz z wprowadzeniem całodobowej strefy B na Lubicz od wysokości Bosackiej do Pawiej.
3. Przejście w poprzek Westerplatte z dojściem w kierunku przystanków od Basztowej wraz z wprowadzeniem strefy B na Westerplatte od Kopernika (ewentualnie Zamenhoffa) do Lubicz.
Re: Przejścia podziemne/naziemne
W sumie tu rzeczywiście w poprzek Pawiej można od razu wyznaczyć PdP - w pełni popieram
Kontrola strefy B pozostawia wiele do życzenia, ale nakierowałeś mnie na inny pomysł z elementami strefy B Otóż wytyczenie kolejnych PdP powiązać z wprowadzeniem ruchu 1-kierunkowego dla aut na całej ul. Westerplatte (od Poczty Głównej do Teatru Słowackiego), a na obecnej jezdni w przeciwnym kierunku wyznaczyć DDR/kontrapas. Oprócz tego, to co zaproponowałeś, czyli strefę B na Lubicz od wysokości Bosackiej do Pawiej i na Westerplatte od Zamenhoffa do Lubicz.fysztof pisze: ↑07 gru 2021, 14:392. Przejście w poprzek Lubicz wraz z wprowadzeniem całodobowej strefy B na Lubicz od wysokości Bosackiej do Pawiej.
3. Przejście w poprzek Westerplatte z dojściem w kierunku przystanków od Basztowej wraz z wprowadzeniem strefy B na Westerplatte od Kopernika (ewentualnie Zamenhoffa) do Lubicz.
Ponadto na ul. Pawiej wygrodzić torowisko tramwajowe i podnieść prędkość tramwajów do 40-50 km/h (obecnie ograniczenie prędkości wynosi 20 km/h).
Re: Przejścia podziemne/naziemne
Osobiście pomysł zdecydowanie popieram! Niemniej, pojawił się on już wiosną ubiegłego roku w ramach covidowej "tarczy dla mobilności" i niestety został zablokowany przez policję. Czemu - nie wiem... Ale Westerplatte miała być już jednokierunkowa. Może jednak trzeba próbować do skutku?
A tu akurat mam mieszanie uczucia... Wygrodzenie może by teoretycznie pomogło, ale tam jest bardzo krótki dystans między kolejnymi przejściami dla pieszych czy przystankami. Nie wierzę, by tramwaje mogły tam w jakikolwiek racjonalny sposób poruszac się szybciej niż te 20-30 km/h. Natomiast tworzenie takiego grodzonego tunelu w samym centrum miasta źle by jednak wyglądało i według mnie gra nie jest warta ścieżki.Ponadto na ul. Pawiej wygrodzić torowisko tramwajowe i podnieść prędkość tramwajów do 40-50 km/h (obecnie ograniczenie prędkości wynosi 20 km/h).
W tym kontekście Pawiej przydałoby się odświeżenie i przede wszystkim "odbetonowanie". Zwrócił na to nawet ktoś uwagę zgłaszając projekt do tegorocznego BO: https://budzet.krakow.pl/projekty2021/3 ... nowo_.html . Po uczynieniu z niej ulicy jednokierunkowej, prosi się przynajmniej o rozpoczęcie prac przeprojektowujących tę ulicę i tworzących z niej bardziej deptak i woonerf. Wtedy o oddalenie tramwajów od ruchu
pieszych może być łatwiej:-)
Re: Przejścia podziemne/naziemne
Nowe oświetlenie dla pieszych przy przejściach. Lista:
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowe- ... 43982.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowe- ... 43982.html
Re: Przejścia podziemne/naziemne
https://www.facebook.com/UlepszamyKrako ... 3417236397Na początku ulicy Pawiej zostanie wyznaczone naziemne przejście dla pieszych.
Radio Alex 105,2 FM
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Słuchaj: https://radioalex.com.pl/play/index.php?02
https://www.facebook.com/radioalexzakopane
Re: Przejścia podziemne/naziemne
Połowiczny sukces dla osób z niepełnosprawnościami. Powstanie przejście dla pieszych przez torowisko przy przystanku "Wlotowa":
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nie-d ... 45941.html
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nie-d ... 45941.html
Re: Przejścia podziemne/naziemne
Poza kwestią dostępności dla osób o ograniczonej mobilności, dochodzi też kwestia bezpieczeństwa. Pamiętam, że jakoś 15 lat temu to przejście cieszyło się złą sławą...
Re: Przejścia podziemne/naziemne
Odkopuję wątek, ale również poddaję propozycję na jego zmianę na "Infrastruktura piesza". Rozszerzyłbym zakres tego wątku również o generalne uwagi o chodnikach i elementach pieszej infrastruktury w naszym mieście.
Aby nie było na pusto, małe przemyślenie. Jeśli jednak lepiej będzie w innym wątku, to proszę o przeniesienie.
Generalnie ciekawostką dla mnie jest, że chyba większość drogowców chodniki projektuje funkcją "odsuń" w autocadzie. I to niemal wszędzie. Przykład: skrzyżowanie dróg klasy D w polu (obszar przeznaczony pod zabudowę mieszkalną na Toniach, audyt: https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... l-lokietka). Szersza ulica zaplanowana jako 2x2,5m pasów ruchu + 2,0m pas postojowy.
Dobrą praktyką jest poszerzenie chodnika na skrzyżowaniu (tak by nie parkować na nim) i najlepiej stworzenie wyniesionej tarczy skrzyżowania. Ponadto dobrze jest projektować chodnik oddzielony od jezdni pasem zieleni - poprawia to estetykę ulicy, ale również i wygodę chodzenia pieszo (cień).
Ale po co to komu, jedziemy funkcją "odsuń" (ang. "offset") i to najmniejszą szerokością chodnika, na jaką pozwalają przepisy. Potem tylko kreskowanie, kilka wymiarów i i gotowe, pora na CSa.
Na studiach przydałby się przedmiot jak "dobre praktyki projektowania infrastruktury pieszej". No i też ze dwa o infrastrukturze przystankowej, tramwajowej i węzłach przesiadkowych, bo jak przeglądam wszystkie projekty, chodzę na konsultację i słucham projektantów, to mam wrażenie, że tak - oni są naprawdę profesjonalistami w projektowaniu infrastruktury drogowej. Wiele rozwiązań jest przemyślanych. Ale... wszystko jest świetnie z punktu widzenia kierowcy. Piesi, rowerzyści, ale nawet i tramwaje na najważniejszych trasach mają odgięcia, spowolnienia, dodatkowe światła i za wąskie przystanki... @Kaszmir, jak masz kontakt do tej pani doktor z Politechniki, co była na panelu dyskusyjnym, to możesz jej podrzucić taki pomysł. Mała zmiana w programie studiów budownictwa na specjalności drogowej
Potem zostają tylko "aktywiści" i "eurolewacy", którzy zwrócą uwagę na audytach i projektach wyłożonych do wglądu...
Był temat "Chodniki i ruch pieszy", więc połączyłem oba w jeden - adm. K
Aby nie było na pusto, małe przemyślenie. Jeśli jednak lepiej będzie w innym wątku, to proszę o przeniesienie.
Generalnie ciekawostką dla mnie jest, że chyba większość drogowców chodniki projektuje funkcją "odsuń" w autocadzie. I to niemal wszędzie. Przykład: skrzyżowanie dróg klasy D w polu (obszar przeznaczony pod zabudowę mieszkalną na Toniach, audyt: https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... l-lokietka). Szersza ulica zaplanowana jako 2x2,5m pasów ruchu + 2,0m pas postojowy.
Dobrą praktyką jest poszerzenie chodnika na skrzyżowaniu (tak by nie parkować na nim) i najlepiej stworzenie wyniesionej tarczy skrzyżowania. Ponadto dobrze jest projektować chodnik oddzielony od jezdni pasem zieleni - poprawia to estetykę ulicy, ale również i wygodę chodzenia pieszo (cień).
Ale po co to komu, jedziemy funkcją "odsuń" (ang. "offset") i to najmniejszą szerokością chodnika, na jaką pozwalają przepisy. Potem tylko kreskowanie, kilka wymiarów i i gotowe, pora na CSa.
Na studiach przydałby się przedmiot jak "dobre praktyki projektowania infrastruktury pieszej". No i też ze dwa o infrastrukturze przystankowej, tramwajowej i węzłach przesiadkowych, bo jak przeglądam wszystkie projekty, chodzę na konsultację i słucham projektantów, to mam wrażenie, że tak - oni są naprawdę profesjonalistami w projektowaniu infrastruktury drogowej. Wiele rozwiązań jest przemyślanych. Ale... wszystko jest świetnie z punktu widzenia kierowcy. Piesi, rowerzyści, ale nawet i tramwaje na najważniejszych trasach mają odgięcia, spowolnienia, dodatkowe światła i za wąskie przystanki... @Kaszmir, jak masz kontakt do tej pani doktor z Politechniki, co była na panelu dyskusyjnym, to możesz jej podrzucić taki pomysł. Mała zmiana w programie studiów budownictwa na specjalności drogowej
Potem zostają tylko "aktywiści" i "eurolewacy", którzy zwrócą uwagę na audytach i projektach wyłożonych do wglądu...
Był temat "Chodniki i ruch pieszy", więc połączyłem oba w jeden - adm. K
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości