Synchronizacja linii

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Synchronizacja linii

Post autor: Kaszmir » 13 gru 2021, 18:03

Odpiszę tu na post napisany przez kota_feliksa bo dotyczy bardziej ogólnej koordynacji niż Bronowic ;)
kot_feliks pisze: 12 gru 2021, 23:12Dojeżdżamy na Mogilskie, a tam... jakikolwiek tramwaj w kierunku Mogilskiej za 10 min (tzn. zbitka 10+52+...4 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ). Jakoś mnie to nie dziwi :roll:

Serio, nie wiem, czemu od lat 10 + 52 muszą jeździć wieczorami w stadzie, ale może to jest jakaś MPKowska tradycja? :) Naprawdę nie można z tego zrobić 10+10....? Pewnie nie, bo to może ktoś chciałby skorzystać :roll:
Nie bronię koordynacji na Mogilskiej bo też uważam że jest słaba. Co do samej "10", tu jednak sprawa jest niełatwa bo jest przynajmniej kilka linii z którymi powinna być skoordynowana:
- "21" (Pleszów)
- "4" (Centrum - Huta)
- "52" (Podgórze - Czyżyny)
- "8" (Podgórze - Centrum)
- "19" (Podgórze - Dworze Główny / Rondo Mogilskie)

Z wszystkimi skoordynować się nie da. Do tego trwa remont Borku, "8", "10" i "19" są upchane na dwóch torach w Łagiewnikach, zgaduję że "10" i "19" dzielą jeden. Na pewno trzeba było tymczasowo poprzesuwać rozkłady. A że jednocześnie nie przesunięto "4", "21", "52"? Wg mnie ma to sens bo trudno oczekiwać by zamknięcie krótkiego odcinka na południu przestawiało odjazd pasażerom w całym mieście.

Wg mnie priorytetem powinna być koordynacja "10" z "4" oraz "8". Tylko na razie nie da się tego zrobić przez upchanie w Łagiewnikach. Może będzie warto sprawdzić jak się sprawy mają po skończeniu remontu :)

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Synchronizacja linii

Post autor: ant_sm » 13 gru 2021, 18:56

Jak dla mnie możemy dyskutować przez kolejne X stron co z czym trzeba koordynować i gdzie jest źle, a gdzie trzeba poprawić, ale tak naprawdę im więcej linii tym trudniej wszystko ze wszystkim skoordynować. Gdyby na Mogilskiej zamiast obecnych 7 linii były 3 mocne, z weekendami np. co 10-12 minut to koordynacja byłaby dużo prostsza. I według mnie dopóki mamy system linii od 5 do 15 minut to będziemy w nieskończoność dyskutować o tym, że jest źle.

Michajlo
Specjalista
Posty: 391
Rejestracja: 05 lip 2021, 10:34

Re: Synchronizacja linii

Post autor: Michajlo » 13 gru 2021, 19:44

I "10" też ciężko skoordynować przez tabor generujący opóźnienia na trasie, oraz ich awaryjność niestety.

Wysłane z mojego Redmi Note 5 przy użyciu Tapatalka

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Synchronizacja linii

Post autor: kot_feliks » 13 gru 2021, 22:34

Kaszmir pisze: 13 gru 2021, 18:03 Do tego trwa remont Borku, "8", "10" i "19" są upchane na dwóch torach w Łagiewnikach, zgaduję że "10" i "19" dzielą jeden. Na pewno trzeba było tymczasowo poprzesuwać rozkłady.
Ale '10' z '52' jeżdżą w weekendowe wieczory w stadzie od nie wiem, dwóch-trzech lat? ;)

Efekt jest taki, że jeśli chcesz dojechać w kierunku Mogilskiej z Kazimierza, spod Poczty itd., masz tramwaj w układzie... 3/17 :mrgreen: Z czego ten drugi ('10') jedzie prawie pusty.

A potem jest biadolenie, że nie ma pieniędzy na dodatkowe kursy. No ale na wożenie totalnego powietrza, zderzak w zderzak za tramwajem 3 min wcześniej - najwyraźniej nas stać :roll:

W drugą stroną masz dokładnie to samo: takt 4/16.

Generalnie mamy niesamowicie dużo pieniędzy na KMK, że stać nas na puszczanie przez całe miasto de facto bisowych kursów tramwajowych np. o 23 w nocy w sobotę ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Synchronizacja linii

Post autor: Kaszmir » 13 gru 2021, 22:38

No ale właśnie wyjaśniłem powyżej, że choć koordynacja "10" z "52" jest ważna, to są też ważniejsze od niej - w szczególności do "8" ;)

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Synchronizacja linii

Post autor: Zieleńczanin » 13 gru 2021, 23:38

W stronę centrum takt "8" i "10" to cały dzień 16+4, w drugą 12+8.
"10" i "19" w stronę centrum 4+16, a w stronę Łagiewnik 3+17.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Synchronizacja linii

Post autor: Kaszmir » 14 gru 2021, 0:15

Zieleńczanin pisze: 13 gru 2021, 23:38w drugą 12+8.
Może to jakiś trop?

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Synchronizacja linii

Post autor: kot_feliks » 14 gru 2021, 19:28

Ale przecież to jest totalnie bez sensu. Masz dwa tramwaje jadące zderzak w zderzak praktycznie przez całe miasto i potem +/- 20 minut przerwy. '10' sobie jeździ radośnie totalnie pusta.... po co? ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Synchronizacja linii

Post autor: Kaszmir » 14 gru 2021, 20:32

kot_feliks pisze: 14 gru 2021, 19:28Ale przecież to jest totalnie bez sensu. Masz dwa tramwaje jadące zderzak w zderzak praktycznie przez całe miasto i potem +/- 20 minut przerwy. '10' sobie jeździ radośnie totalnie pusta.... po co? ;)
Jak wspomniano wyżej, rozkład jest chyba skoordynowany z "8". A jeździ m.in. ze względu na Pleszów i właśnie wzmacnianie "8".

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Synchronizacja linii

Post autor: fysztof » 20 gru 2021, 14:50

Z innych, choć nie aż tak odległych części miasta - w weekend przekonaliśmy się o fatalnej koordynacji na liniach 144/173. Myśl prosta - z Kozłówka do Bonarki daleko nie jest, więc w ramach ograniczania 'smogu' można skorzystać z KM. No i to był błąd...
Pierwsze, już od 18 na obu liniach wchodzi f=30! Są dwie, więc niby to jeszcze powinno być wypadkowo f=15 (co i tak w sumie sprawia, że dłużej można czekać niż jechać, a to z gruntu rzeczy dla mnie absurd). Niestety, okazało się, że takt obu linii w stronę centrum to 8+22! Złota myśl - można podjechać 304 do Kamieńskiego. Niestety niewiele to zmienia, bo 304 kursuje niemal w parze ze 173 - dając takt 8+3+19.
Zerknąłem z ciekawości na rano, gdy w pierwszych godzinach do 8 wciąż jest f=30. Jest jeszcze gorzej, bo 304 wpada w takt przed 173, więc jest układ 5+3+22. Komu gratulować???
W drugą stronę jest niestety nawet ciut gorzej, bo 144 i 173 jadą w takcie 7+23. Jeśli ktoś przyjechał pod koniec otwarcia centrum, to też dostaje w pakiecie czekanie na pojazd, bo zamknięcie jest o 21 - a pierwszy kurs któregoś z powyższych o 21:21. Więc tłum całkiem fajny czeka.
Podsumowując - kompletnie nie rozumiem tej sytuacji. I nie przyjmę żadnych tłumaczeń, że z taką albo siaką linią jest ważniejsza koordynacja. 144 i 173 to dwie kluczowe linie łączące całe południe z alejami. Mają chyba 16 wspólnych przystanków. Samo f=30 jest na takich liniach porażką, a już taktowanie 8+22 i 7+23 to czysta bylejakość!
A dla (raz) naiwnych, nauka prosta. Następnym razem myśl o KM nawet się nie pojawi. Tylko czy o to chodzi? PKPowskie wygaszanie popytu?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Synchronizacja linii

Post autor: Kaszmir » 20 gru 2021, 16:40

fysztof pisze: 20 gru 2021, 14:50w weekend przekonaliśmy się o fatalnej koordynacji na liniach 144/173. Myśl prosta - z Kozłówka do Bonarki daleko nie jest, więc w ramach ograniczania 'smogu' można skorzystać z KM.
fysztof pisze: 20 gru 2021, 14:50Pierwsze, już od 18 na obu liniach wchodzi f=30! Są dwie, więc niby to jeszcze powinno być wypadkowo f=15 (co i tak w sumie sprawia, że dłużej można czekać niż jechać, a to z gruntu rzeczy dla mnie absurd). Niestety, okazało się, że takt obu linii w stronę centrum to 8+22! Złota myśl - można podjechać 304 do Kamieńskiego. Niestety niewiele to zmienia, bo 304 kursuje niemal w parze ze 173 - dając takt 8+3+19.
Zerknąłem z ciekawości na rano, gdy w pierwszych godzinach do 8 wciąż jest f=30. Jest jeszcze gorzej, bo 304 wpada w takt przed 173, więc jest układ 5+3+22.
fysztof pisze: 20 gru 2021, 14:50Podsumowując - kompletnie nie rozumiem tej sytuacji. I nie przyjmę żadnych tłumaczeń, że z taką albo siaką linią jest ważniejsza koordynacja. 144 i 173 to dwie kluczowe linie łączące całe południe z alejami.
Z południa są cztery linie i trzeba sprawdzić wszystkie razem. Wziąłeś tylko trzy z nich, pomijając "503" które jest istotną częścią układanki. I choć "503" nie staje przy Bonarce, to jak sam wspominasz, kluczowe jest połączenie z Alejami. Wymieniłeś "144" i "173", a przecież "503" pokrywa się z obiema na południu bardziej niż te dwie ze sobą (ze "144" jeszcze na Jerzmanowskiego, ze "173" na N. Bieżanowie Południu).

Sprawdziłem i z południa w kier. centrum takt ułożono w ten sposób, by "144/304/503" jechały co ok. 10 minut z Jerzmanowskiego, Pr. Szpitala i Bieżanowskiej, a do tego "173" było w takcie z "503" z N. Bieżanowa. Jeśli uznać że dojazd do Alej jest najważniejszy, to wg mnie ułożono to najlepiej. Cały problem w tym, że "503" nie staje przy Bonarce więc jadący tamże mają gorzej.

Jak można by to zrobić inaczej? Można by dać takt "144" ze "173", jednak wtedy będzie to kosztem dojazdu do centrum bo zamiast wypadkowego f10 byłoby f15 i autobusów parami ("144" z "503", "173" z "304"). Przykładowo:
"173" 00 30
"144" 15 45
"503" 15 45
"304" 00 30
Gorszy dojazd do centrum, za to lepszy do Bonarki. Coś za coś - choć może tak byłoby lepiej (?)

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Synchronizacja linii

Post autor: Tramwajolog14 » 20 gru 2021, 21:30

Kaszmir pisze: 20 gru 2021, 16:40 Jak można by to zrobić inaczej? Można by dać takt "144" ze "173", jednak wtedy będzie to kosztem dojazdu do centrum bo zamiast wypadkowego f10 byłoby f15 i autobusów parami ("144" z "503", "173" z "304"). Przykładowo:
"173" 00 30
"144" 15 45
"503" 15 45
"304" 00 30
Gorszy dojazd do centrum, za to lepszy do Bonarki. Coś za coś - choć może tak byłoby lepiej (?)
Nie można zrobić tak?:
"173" 00 30
"144" 17 47
"503" 12 42
"304" 25 55

"144" z "173" jadą w takcie 17+13 (lepsze niż 22+8, prawie 15+15),
"304" z "503" jadą w takcie 13+17 (tak samo, lepsze niż 22+8, prawie 15+15),
"173" z "503" jadą w takcie 12+18 (-||-),
a wszystkie razem w takcie 12+5+8+5 (lepsze niż 15+0+0+15).

A jeszcze lepsze byłoby f=20 na tych liniach :)

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Synchronizacja linii

Post autor: kot_feliks » 20 gru 2021, 23:37

Kaszmir pisze: 20 gru 2021, 16:40Cały problem w tym, że "503" nie staje przy Bonarce więc jadący tamże mają gorzej.
W sumie to pytanie, czy nie byłoby sensownym rezygnacja z przyspieszenia 5xx w godzinach, gdy mamy żenujący takt typu f30 na większości linii? :)

Bo o ile w ciągu dnia jak najbardziej idea 5xx ma sens, o tyle o takich porach jak 20 w sb przyspieszenie niewiele daje, a dostępność w niektórych rejonach zaczyna być żałosna :)

Inna sprawa, że ja już się nauczyłem (niestety) nie korzystać w Krk z KMK wieczorami, w weekendy itd (chyba, że wracam z centrum na luzie po piwie... choć i tak mimo mieszkania przy jednej z głównych tras tramwajowych i blisko centrum potem są wpisy o żenującej koordynacji :mrgreen:) :/

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Synchronizacja linii

Post autor: fysztof » 21 gru 2021, 9:08

Kaszmir pisze: 20 gru 2021, 16:40 Z południa są cztery linie i trzeba sprawdzić wszystkie razem. Wziąłeś tylko trzy z nich, pomijając "503" które jest istotną częścią układanki. I choć "503" nie staje przy Bonarce, to jak sam wspominasz, kluczowe jest połączenie z Alejami.
Nie zgadzam się, że trzeba sprawdzić razem. Właśnie dlatego, że jak sam pośrednio zauważyłeś - zarówno 304 jak i 503 pomijają na swej trasie pewne kluczowe przystanki. Dla 503 jest to np. właśnie Bonarka. Dla 304 np. Rondo Grunwaldzkie [Centrum Kongresowe]. W związku z tym, nie można w mojej opinii iść w tym kierunku. Najpierw koordynacja 144 i 173, potem reszta.
Kaszmir pisze: 20 gru 2021, 16:40 Wymieniłeś "144" i "173", a przecież "503" pokrywa się z obiema na południu bardziej niż te dwie ze sobą (ze "144" jeszcze na Jerzmanowskiego, ze "173" na N. Bieżanowie Południu).
Sprawdziłem i z południa w kier. centrum takt ułożono w ten sposób, by "144/304/503" jechały co ok. 10 minut z Jerzmanowskiego, Pr. Szpitala i Bieżanowskiej, a do tego "173" było w takcie z "503" z N. Bieżanowa. Jeśli uznać że dojazd do Alej jest najważniejszy, to wg mnie ułożono to najlepiej. Cały problem w tym, że "503" nie staje przy Bonarce więc jadący tamże mają gorzej.
Z każdą z tych dwóch linii 503 ma cały jeden dodatkowy przystanek wspólny. Za to na trasie pomija 5-6 przystanków linii 144/173. Bilans raczej na minus w tym względzie. Więc na wybranych przystankach szczęściarze którym pasują akurat oba przystanki z dostępem do danej linii 304 czy 503 mają wygodnie. Pozostali kwitną ich kosztem... I dlatego:
kot_feliks pisze: 20 gru 2021, 23:37 W sumie to pytanie, czy nie byłoby sensownym rezygnacja z przyspieszenia 5xx w godzinach, gdy mamy żenujący takt typu f30 na większości linii? :)
Bo o ile w ciągu dnia jak najbardziej idea 5xx ma sens, o tyle o takich porach jak 20 w sb przyspieszenie niewiele daje, a dostępność w niektórych rejonach zaczyna być żałosna :)
Zdecydowanie popieram ten głos! Jest zbieżny z moim zdaniem, które kiedyś prezentowałem w dyskusji o 178/578. Tworzenie linii przyspieszonych gdy obowiązuje takt f=30 jest kompletnym nieporozumieniem. Za przeproszeniem, co Ci da przejechanie trasy może 3-4 minuty szybciej, jeśli najpierw na autobus poczekasz 15, 20 czy 25 minut??? Do komunikacji przede wszystkim zachęca jej dostępność, a nie pseudo szybkie przemieszczanie. Gdyby miastu naprawdę zależało na szybkim przemieszczaniu, to na Konopnickiej, Kamieńskiego, Wielickiej mielibyśmy na przykład ciągłość buspasów. I na przykład wczoraj popołudniu przejechanie linią 304 odcinka Jubilat - Bieżanowska nie zajmowałoby 45 minut. Wszystko na głowie postawione...
kot_feliks pisze: 20 gru 2021, 23:37 Inna sprawa, że ja już się nauczyłem (niestety) nie korzystać w Krk z KMK wieczorami, w weekendy itd (chyba, że wracam z centrum na luzie po piwie... choć i tak mimo mieszkania przy jednej z głównych tras tramwajowych i blisko centrum potem są wpisy o żenującej koordynacji :mrgreen:) :/
No i ja też. Zresztą czemu się dziwić? Według urzędników komunikacją jeżdżą tylko studenci i uczniowie. Więc w tygodniu jeszcze jakoś jest. Natomiast wieczory i weekendy to popis bylejakości. Nawet według wielu propagandowa linia 50 już oberwała, bo w niedziele ma f=10 dopiero od ok. 13-14... Wcześniej kursuje z f=20, więc w całe niedzielne przedpołudnia i południa Kurdwanów czy Piaski mają porywającą ofertę dwóch linii z f=20 (w takcie a jakże: w jedną stronę 6+14, w drugą 5+15).

Kitek
Pomiarowiec
Posty: 1278
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:26

Re: Synchronizacja linii

Post autor: Kitek » 21 gru 2021, 10:30

Przeniosę dyskusję do właściwego wątku :P
Kaszmir pisze: 21 gru 2021, 9:59 To nie jest prawda.
Nie jest prawdą wynik dzialania 20:3? :o W weekendy linie do Centrum powinny być bezwzględnie koordynowane na 10+10, bo tam są największe potoki (w końcu transport do Centrum jest priorytetem ZTP).
Kaszmir pisze: 21 gru 2021, 9:59Trzy linie nie są żadnym problemem. Można zrobić takt 7+7+6, tu problemem nie jest ta minuta różnicy, często zresztą nieodczuwalna przez drobne spóźnienia.
A to, że z 7+7+6 robi się 13+7 czy nawet 14+6 na długich odcinkach - i to się dzieje w wielu miejscach. A potem się dziwić, że w weekendy jest słaba frekwencja.
Kaszmir pisze: 21 gru 2021, 9:59 2) trzeba uwzględnić postój na końcówkach, nieraz różny dla poszczególnych linii,
3) w przypadku Kurdwanowa i N. Bieżanowa problemem jest też to, że ta pierwsza ma "50" z f10 i "24" z f20 więc nijak tego nie idzie skoordynować z tą drugą.
Od lat wycinane są weekendowe kursy tramwajów i potem są problemy z koordynacją. A 40 minutowe dziury na "21" już są kultowe.
Linia "52" co 5 minut w szczycie to komunikacyjna racja stanu!

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Semrush [Bot] i 11 gości