DÜWAG GT8S/C/N

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: impuls » 23 kwie 2021, 22:09

Jak podaje strona
http://kmk.krakow.pl/ilostan.html
GT8S RF303 zostanie przekształcony na GT8C RF312. Są trzy, będą cztery GT8C od RF310 - RF313 ze sterowaniem chopperowym a reszta pozostanie z oporami na dachu jako GT8N. Powstanie luka RF303. Wcześniej zrobiono miejsce i zmieniono pierwotnego RF312 na RF316. Zastanawiające są dalsze plany MPK.
Czy luka RF303 pozostanie
Czy przenumerują RF329 na RF303
Czy sprowadzą jeszcze jednego GT8SU z Dusseldorfu i przydzielą mu RF303.
Ostatnie modernizacje. Tu znów dylemat czy dwa ostatnie człony niskopodłogowe dostaną kursujące RF302 i RF304. Wtedy nie będzie już oryginalnego zabytkowego GT8S. Jeśli pozostawią np. RF304 jako oryginalnego na wagon zabytkowy to co wtedy ze środkowym członem z Autosana który wyprodukowano i sprowadzono. Muszą wtedy sprowadzić jeden wagon z Dusseldorfu, bo mają zamówione części do modernizacji. Z placu z Brożka już ok. trzech tygodni temu znikł (wzięto do TR) jeden z dwóch ostatnich niskopodłogowych członów. Tymczasem oba GT8S kursują. Czy ten człon będzie dla jednego z nich czy tego trzeciego z Niemiec wkrótce zobaczymy. Zmieniono też nową czcionkę numerację w RF329, więc raczej ten wagon pozostanie przy swojej numeracji.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Bayer2003 » 23 kwie 2021, 22:57

Telenoweli pod tytułem "przenumerowania GT8x" ciąg dalszy. Zaburza to resztki jakiejkolwiek chronologii w numeracji tego taboru, nie wnosząc przy tym absolutnie niczego pozytywnego.
impuls pisze: 23 kwie 2021, 22:09 Czy luka RF303 pozostanie
Patrząc na poprzednie działania MPK pod tym względem to bym się zbytnio nie zdziwił.
impuls pisze: 23 kwie 2021, 22:09 Czy przenumerują RF329 na RF303
Byłoby to najlepsze rozwiązanie, ponieważ w końcu mielibyśmy przedział numeracji RF301-RF328 bez żadnych zbędnych dziur.
impuls pisze: 23 kwie 2021, 22:09 Czy sprowadzą jeszcze jednego GT8SU z Dusseldorfu i przydzielą mu RF303.
Wątpię - taboru 26m już jest zauważalnie za dużo i mała szansa, że ktokolwiek będzie chciał ilostan tramwajów o tej długości jeszcze bardziej powiększać.
impuls pisze: 23 kwie 2021, 22:09 Tu znów dylemat czy dwa ostatnie człony niskopodłogowe dostaną kursujące RF302 i RF304. Wtedy nie będzie już oryginalnego zabytkowego GT8S.
Pytanie tylko czy pozostawianie zabytkowego GT8S na pewno ma sens? Żadnemu pasażerowi tramwaje te nie kojarzą się raczej dobrze, a po modernizacji stają się one naprawdę całkiem przyjemne. Pytanie też co z takim GT8S miałoby się stać - zostałby od razu tramwajem zabytkowym (zmniejszenie ilostanu), czy może kursowałby na jakiejś linii (która tym sposobem jeszcze przez wiele lat nie stałaby się w 100% niskowejściowa). Obydwie opcje wydają mi się złe i mam nadzieję, że zarówno RF302 jak i RF304 zostaną jednak zmodernizowane.
impuls pisze: 23 kwie 2021, 22:09 Zmieniono też nową czcionkę numerację w RF329, więc raczej ten wagon pozostanie przy swojej numeracji.
Zmiana czcionki jeszcze nic nie znaczy - nie jest to zbyt drogie, więc za pół roku można zmienić jeszcze raz :P.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: prezes » 24 kwie 2021, 0:46

Bayer2003 pisze: 23 kwie 2021, 22:57 Pytanie tylko czy pozostawianie zabytkowego GT8S na pewno ma sens?
Dlaczego ma nie mieć sensu? Może z perspektywy niedzielnego pasażera, któremu wszystko jedno rzeczywiście tak może być, jednak tramwaje GT8S kursują po ulicach Krakowa przeszło 11 lat i tym samym zapisały się w tramwajowej historii naszego miasta. Myślę, że gdyby zdecydowano się zachować jedną sztukę w celach historycznych, w przyszłości mógłby to być cenny okaz Krakowskiej Linii Muzealnej, biorąc pod uwagę, że w Krakowie mamy ostatnie okazy tych wagonów w Polsce.
Bayer2003 pisze: 23 kwie 2021, 22:57 Pytanie też co z takim GT8S miałoby się stać - zostałby od razu tramwajem zabytkowym (zmniejszenie ilostanu), czy może kursowałby na jakiejś linii (która tym sposobem jeszcze przez wiele lat nie stałaby się w 100% niskowejściowa). Obydwie opcje wydają mi się złe i mam nadzieję, że zarówno RF302 jak i RF304 zostaną jednak zmodernizowane.
Wycofanie z ruchu tego wagonu już teraz nie spowodowałoby raczej żadnych braków taborowych biorąc pod uwagę, że wagonów 26-metrowych mamy aż zanadto. Druga opcja też raczej nie robi różnicy biorąc pod uwagę, że i tak jeszcze trochę czasu minie zanim tabor wysokopodłogowy zostanie wycofany z ruchu.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: impuls » 25 kwie 2021, 23:30

W procesie modernizacji GT8S obcinane z blachy są przody i wprawiane są z tworzywa sztucznego mordki wraz z zabezpieczeniem przeciw wypadkowym. Proces bezpowrotny. Czyli jeśli zmodernizują ostatnie dwa GT8S, będzie szalenie trudno kiedyś przywrócić wagon do oryginalnego wyglądu. Są wprawdzie w Dusseldorfie GT8SU ale one są już zdeformowane wskutek modernizacji. Z wielką pasją samego kierownika TR i innych oddanych osób kolejno przywraca się historyczne wagony. Czy Ci ludzie pozwolą, aby tak się stało z ostatnim GT8S?

abuk
Znawca
Posty: 101
Rejestracja: 30 gru 2020, 14:28
Lokalizacja: Kraków

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: abuk » 25 kwie 2021, 23:41

Nie chcę nic mówić, ale właśnie Ci ludzie pozwalają na to, żeby wagony zabytkowe stały "pod chmurką" i niszczały.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: impuls » 26 kwie 2021, 9:12

abuk pisze: 25 kwie 2021, 23:41 Nie chcę nic mówić, ale właśnie Ci ludzie pozwalają na to, żeby wagony zabytkowe stały "pod chmurką" i niszczały.
To jest inny temat. Sami ubolewają nad tym a Muzeum na Wawrzyńca woli stać puste niż z tramwajami. Na szczęście problem zostanie gdzieś za dwa lata rozwiązany, bo budują wiatę dla tramwajów zabytkowych.

https://www.mpk.krakow.pl/pl/przetargi- ... raz-z.html

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Bayer2003 » 26 kwie 2021, 9:54

prezes pisze: 24 kwie 2021, 0:46 Dlaczego ma nie mieć sensu? Może z perspektywy niedzielnego pasażera, któremu wszystko jedno rzeczywiście tak może być, jednak tramwaje GT8S kursują po ulicach Krakowa przeszło 11 lat i tym samym zapisały się w tramwajowej historii naszego miasta.
Przez te 11 lat pasażerowie raczej zdążyli sobie wyrobić o nich dosyć złą opinię. Naprawdę, za oryginalnym GT8S nikt tęsknił nie będzie i chyba nie ma pasażera, który nie wolałby zmodernizowanej, niskowejściowej wersji tego tramwaju.
prezes pisze: 24 kwie 2021, 0:46 Myślę, że gdyby zdecydowano się zachować jedną sztukę w celach historycznych, w przyszłości mógłby to być cenny okaz Krakowskiej Linii Muzealnej, biorąc pod uwagę, że w Krakowie mamy ostatnie okazy tych wagonów w Polsce.
Pytanie tylko czy dla zachowania cennego okazu muzealnego warto przez przynajmniej kilkanaście lat męczyć pasażerów niezmodernizowanym tramwajem GT8S? Moim zdaniem mimo wady takiego rozwiązania zdecydowanie przewyższają zalety.
impuls pisze: 25 kwie 2021, 23:30 W procesie modernizacji GT8S obcinane z blachy są przody i wprawiane są z tworzywa sztucznego mordki wraz z zabezpieczeniem przeciw wypadkowym. Proces bezpowrotny. Czyli jeśli zmodernizują ostatnie dwa GT8S, będzie szalenie trudno kiedyś przywrócić wagon do oryginalnego wyglądu.
Ostatniego GT8S można zmodernizować trochę inaczej - nie wymieniać mordek i ograniczyć się jedynie do wstawienia niskopodłogowego członu (przy jednoczesnym zachowaniu starego, wysokopodłogowego w celu powrotu do niego za kilkanaście lat). Moim zdaniem byłby to idealny kompromis między miłośnikami a dobrem pasażerów, pytanie tylko czy ktokolwiek się na to zdecyduje.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Zieleńczanin » 26 kwie 2021, 14:15

Bayer2003 pisze: 26 kwie 2021, 9:54 Przez te 11 lat pasażerowie raczej zdążyli sobie wyrobić o nich dosyć złą opinię. Naprawdę, za oryginalnym GT8S nikt tęsknił nie będzie i chyba nie ma pasażera, który nie wolałby zmodernizowanej, niskowejściowej wersji tego tramwaju.
A co w nich jest takiego, że nikt ich nie lubi?

Ja proponuję, aby jeden GT8S został bez modernizacji, dodatkowo przeniesiony do Nowej Huty w celu obsługi "16". Raczej żaden z pasażerów tej linii się nie obrazi.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Bayer2003 » 26 kwie 2021, 15:14

Zieleńczanin pisze: 26 kwie 2021, 14:15 A co w nich jest takiego, że nikt ich nie lubi?
Dziwny zapach we wnętrzu, nieprawidłowo działające ogrzewanie (albo nie grzeje w ogóle, albo maksymalnie), wysoka podłoga na całej długości - wymieniać można by długo, jednak nikt chyba nie zaprzeczy, że po modernizacji stają się one o wiele przyjemniejsze :P.
Zieleńczanin pisze: 26 kwie 2021, 14:15 Ja proponuję, aby jeden GT8S został bez modernizacji, dodatkowo przeniesiony do Nowej Huty w celu obsługi "16". Raczej żaden z pasażerów tej linii się nie obrazi.
Obecnie byłoby to nawet akceptowalne rozwiązanie, jednak GT8x będą eksploatowane jeszcze minimum przez kilkanaście lat. Raczej ciężko wyobrazić sobie wysokopodłogowy tramwaj na regularnej linii w 2035 roku, a pozostawienie bez modernizacji jednego GT8S tak właśnie by się zakończyło.

Jakąś opcją jest też przeznaczenie jednego z GT8S od razu na egzemplarz zabytkowy, jednak to raczej też nie jest dobry pomysł, ponieważ w 2025 (?) roku oddana zostanie trasa na Azory, na której kończyć będą mogły wyłącznie tramwaje dwukierunkowe. Zmniejszanie ich ilostanu nie wydaje się więc dobrym pomysłem (zwłaszcza że już teraz mamy ich tylko 34 sztuki).

Naprawdę, dla zdecydowanej większości pasażerów najlepszą opcją będzie zmodernizowanie wszystkich GT8S. Oczywiście w przypadku ostatniego egzemplarza (jak pisałem wcześniej) można pozostawić oryginalne mordki, jednak niska podłoga oraz ogólne odświeżenie wnętrza w tym wagonie również powinny zostać przeprowadzone.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

prezes
Pomiarowiec
Posty: 606
Rejestracja: 25 lut 2020, 17:57

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: prezes » 27 kwie 2021, 14:39

Bayer2003 pisze: 26 kwie 2021, 9:54 Pytanie tylko czy dla zachowania cennego okazu muzealnego warto przez przynajmniej kilkanaście lat męczyć pasażerów niezmodernizowanym tramwajem GT8S? Moim zdaniem mimo wady takiego rozwiązania zdecydowanie przewyższają zalety.
Niekoniecznie musi jeździć, zawsze można go przerobić na okaz muzealny już w najbliższym czasie. Myślę jednak, że gdyby go przenieść do zajezdni w Nowej Hucie już teraz w celu posłania na np. "16", nikt by się nie obraził.
Bayer2003 pisze: 26 kwie 2021, 15:14 Jakąś opcją jest też przeznaczenie jednego z GT8S od razu na egzemplarz zabytkowy, jednak to raczej też nie jest dobry pomysł, ponieważ w 2025 (?) roku oddana zostanie trasa na Azory, na której kończyć będą mogły wyłącznie tramwaje dwukierunkowe. Zmniejszanie ich ilostanu nie wydaje się więc dobrym pomysłem (zwłaszcza że już teraz mamy ich tylko 34 sztuki).
Naprawdę wierzysz, że to krótkie 26-metrowe tramwaje GT8x będą stanowiły podstawę taborową na liniach tramwajowych na Azory? To jest naprawdę duże osiedle, więc tramwaje jeździłyby wówczas przeładowane. Nie wyobrażam sobie takiej "3" obsadzonej w GT8x. Myślę, że przetarg na dłuższe dwukierunkowce przed otwarciem trasy na Azory będzie nieunikniony. Obecnie nikt po zmniejszeniu o jeden liczby 26-metrowych tramwajów płakać nie będzie biorąc pod uwagę, że obecnie trwają dostawy nowych Stadlerów.

Mr. Passenger
Znawca
Posty: 184
Rejestracja: 22 sie 2020, 13:05
Lokalizacja: Ruczaj

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Mr. Passenger » 27 kwie 2021, 15:59

Obawiam się, że gdyby MPK chciało zostawiać każdy wariant eksploatowanego tramwaju jako obiekt muzealny to okazałoby się, że potrzebna do tego jest zupełnie nowa zajezdnia. Sam GT8S też nie wydaje mi się na tyle unikalną konstrukcją by była wyraźna potrzeba pozostawienia go dla przyszłych pokoleń. Z całego "składakowego" parku taborowego jedynymi kandydatami na potencjalne wagony muzealne są dla mnie EU8N, GT8N i 405N. Pozostałych chyba nie będzie mi specjalnie żal.

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Lw25 » 28 kwie 2021, 10:32

GT8 są raczej ciemną kartą w historii komunikacji miejskiej w Krakowie.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Kaszmir » 28 kwie 2021, 10:56

Lw25 pisze: 28 kwie 2021, 10:32GT8 są raczej ciemną kartą w historii komunikacji miejskiej w Krakowie.
Wg mnie ciemną są wiedeńce, których od początku nikt nie lubił. GT8S potrafiły ratować sytuację gdy zamiast pętli była przejazdówka i cały czas nie rozumiem, czemu Kraków tak skrupulatnie pozbywa się ostatnich wagonów dwukierunkowych.

Lw25
Moderator PKK In Memoriam
Posty: 243
Rejestracja: 17 lut 2020, 16:37

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Lw25 » 28 kwie 2021, 16:13

Kaszmir pisze: 28 kwie 2021, 10:56
Lw25 pisze: 28 kwie 2021, 10:32GT8 są raczej ciemną kartą w historii komunikacji miejskiej w Krakowie.
Wg mnie ciemną są wiedeńce, których od początku nikt nie lubił. GT8S potrafiły ratować sytuację gdy zamiast pętli była przejazdówka i cały czas nie rozumiem, czemu Kraków tak skrupulatnie pozbywa się ostatnich wagonów dwukierunkowych.
Ale z drugiej strony, gdyby nie sprowadzono GT8S, to może zrobiliby dwukierunkowe EU8N, które pod każdym względem były lepsze do tego zadania. Polityka MPK względem GT8S jest dla mnie kompletnie niezrozumiała. Wiednie przynajmniej mają porządną długość i pojemność.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: pasazer_mobilisu » 28 kwie 2021, 17:05

Mr. Passenger pisze: 27 kwie 2021, 15:59 Obawiam się, że gdyby MPK chciało zostawiać każdy wariant eksploatowanego tramwaju jako obiekt muzealny to okazałoby się, że potrzebna do tego jest zupełnie nowa zajezdnia.
Prawda. Każdy pojazd ma jakichś "swoich miłośników", którzy uważają go za wyjątkowy i domagają się pozostawienia ale tak się nie da.
Mr. Passenger pisze: 27 kwie 2021, 15:59 Z całego "składakowego" parku taborowego jedynymi kandydatami na potencjalne wagony muzealne są dla mnie EU8N, GT8N i 405N.
Te są faktycznie mega wyjątkowe nie do spotkania w innym mieście.
Kaszmir pisze: 28 kwie 2021, 10:56 Wg mnie ciemną są wiedeńce, których od początku nikt nie lubił.
Wiedeńce mają swój smrodek, ale nie taki jak GT8S. No i pojemnością przez pewien czas przebijały wszystko oprócz Ufoków, od których przez wielu uważane są za wygodniejsze.
Kaszmir pisze: 28 kwie 2021, 10:56 cały czas nie rozumiem, czemu Kraków tak skrupulatnie pozbywa się ostatnich wagonów dwukierunkowych
Jakich się pozbywa? Zmodernizowano trochę N8S ucinając im kabinę i więcej nie kojarzę.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 9 gości