DÜWAG GT8S/C/N

- Tabor, przetargi, rozdysponowanie wozów, dane techniczne
Jamnik
Ekspert
Posty: 1117
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Jamnik » 04 cze 2022, 15:08

Tramwajolog14 pisze: 04 cze 2022, 14:43mają zostać przeznaczone na zakup taboru
A wiadomo czy chodzi o tabor autobusowy czy tramwajowy? Bo jeśli nie to nie zdziwię się, jeśli MPK kupi kolejne elektryczne badziewia.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: tomta1 » 04 cze 2022, 17:46

Jamnik pisze: 04 cze 2022, 15:08 Bo jeśli nie to nie zdziwię się, jeśli MPK kupi kolejne elektryczne badziewia.
Elektryczne badziewia, np. Pesy? :lol:

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Tramwajolog14 » 04 cze 2022, 18:02

Jamnik pisze: 04 cze 2022, 15:08 A wiadomo czy chodzi o tabor autobusowy czy tramwajowy? Bo jeśli nie to nie zdziwię się, jeśli MPK kupi kolejne elektryczne badziewia.
Jest powiedziane:
https://krakow.naszemiasto.pl/krakow-problemy-z-duzymi-inwestycjami-na-polnocy-w/ar/c1-8814955 pisze:Została podjęta decyzja o przekazaniu tych środków na zakup taboru. W tym kierunku idzie zmiana strategii. MPK zobligowało się do tego, by w krótkim czasie zrealizować takie zamówienie
Tak sobie teraz myślę, czy przypadkiem te nowe zamówione elektryki nie są właśnie z tej okazji. Ehh...

Jamnik
Ekspert
Posty: 1117
Rejestracja: 25 sie 2020, 13:50

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Jamnik » 04 cze 2022, 18:44

Tramwajolog14 pisze: 04 cze 2022, 18:02 Tak sobie teraz myślę, czy przypadkiem te nowe zamówione elektryki nie są właśnie z tej okazji. Ehh...
MPK zastrzegło, że ten przetarg może zostać unieważniony, jeśli nie dostaną dofinansowania, więc... sam nie wiem, ale wydaje mi się, że to nie jest z tym powiązane.
tomta1 pisze: 04 cze 2022, 17:46 Elektryczne badziewia, np. Pesy? :lol:
Też :twisted:

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Tramwajolog14 » 04 cze 2022, 20:40


Jamnik pisze: Też :twisted:
Ciekawe swoją drogą jak by wyglądały długie Stadlery. Czy też byłyby czteroczłonowe, jak Krakowiaki?

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Scania_9640 » 04 cze 2022, 21:01

Tramwajolog14 pisze: 04 cze 2022, 20:40 Ciekawe swoją drogą jak by wyglądały długie Stadlery. Czy też byłyby czteroczłonowe, jak Krakowiaki?
45 metrowe tango w Zurychu ma 6 członów

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: suchy » 04 cze 2022, 23:09

Tramwajolog14 pisze: 04 cze 2022, 14:43 Na taką np. "52" myślę, że byłyby uzasadnione, w szczególności, gdy jeździ z f=7,5. A w większości przypadków przystanki dałoby radę przedłużyć bez większych problemów.
Kupować wagony z przeznaczeniem na WYŁĄCZNIE JEDNĄ ściśle określoną trasę (w dodatku z koniecznością wcześniejszego jej dostosowania)...

A co w przypadku objazdu? Mamy np. awarię na Mogilskiej i linie tramwajowe są kierowane przez Aleję Pokoju. Takie ukrotnione 52 ma stać przed Mogilskim albo Czyżyńskim przez kilkadziesiąt minut i czekać na wznowienie ruchu (blokując wszystkie inne wagony z tyłu)? Czy może wysadzić wszystkich pasażerów i jechać na pusto przejazdem technicznym? Bo przecież na Alei Pokoju przystanki byłyby niewydłużone, więc jak je obsługiwać? :roll:

A co w przypadku jakiegoś dłuższego remontu (np. zeszłoroczny remont rozjazdów przy skrzyżowaniu Lubicz/Rakowicka) - wagony nie wyjechałyby wogóle z zajezdni, bo 52 kursowało przez ten czas po zmienionej trasie przez Grzegórzecką? ;)

Ponadto, nie wszystkie przystanki jesteśmy w stanie wydłużyć:
- pierwszy z brzegu - Tauron Wieczysta w kierunku Huty - zaraz za przystankiem jest rozjazd na pętlę, a z tyłu przejście dla pieszych.
- Rondo Mogilskie w kierunku Maków - obecnie tył wagonu znajduje się za zwrotnicą rozjazdową, tak że 9/49 ma możliwość wjazdu na środkowy tor w celu skrętu, podczas gdy 52 obsługuje przystanek. Przy dłuższym składzie 52 blokowałby cały rozjazd i 9/49 musiałyby czekać, aż 52 obsłuży przystanek i odjedzie. A w przypadku awarii 52 na przystanku mielibyśmy nieprzejezdną całą Mogilską i Jana Pawła (obecnie można wagony skierować np. w lewo przez Powst.Warszawskiego i Grzegórzecką).
- Starowiślna/Dietla w kierunku Maków - już teraz Pesa z ledwością mieści się ostatnimi drzwiami, a tuż obok masz jezdnię. Dodatkowo tył drugiego wagonu stałby w łuku i był niewidoczny dla motorniczego.
- Stradom w kierunku Maków - też Pesa mieści się na styk. Z przodu masz rozjazd w prawo pod Wawel, z tyłu jest przejście dla pieszych.

Zaś na ewentualnej trasie objazdowej (np. przez tunel) - Politechnika jest idealnie na długość Pesy. Zamykamy tunel na kilka miesięcy i rozwalamy, żeby wydłużyć peron o kilka metrów? :D W wielu innych miejscach opcja wydłużenia pewnie by istniała, ale wiązała się nie tylko z samym przedłużeniem kostką brukową, ale też np. zmianą geometrii jezdni, przesuwaniem sygnalizatorów, przejść dla pieszych... Koszty idące w dziesiątki, jeśli nie setki milionów złotych.
W pełni się zgadzam. Odwołano budowę parkingu P+R w Bronowicach, a jak mówiono środki z niego (coś koło 50 mln jak dobrze pamiętam) mają zostać przeznaczone na zakup taboru, więc idealnie by było zamówić jakieś ponad 40m tramwaje, żeby dopełnić "50", "52" i na nowe trasy.
Biorąc pod uwagę, że 7 lat temu 36 sztuk Pes kosztowało nas 291mln netto (czyli 8mln netto za wagon), jak również obecne ceny (wzrost kosztów materiałów, wynagrodzeń, itp) - obecnie pewnie trzeba byłoby zapłacić koło 10mln netto/wagon.

Czyli kasy wystarczyłoby ledwo na 4-5 sztuk max. Nie wiem, czy byłby sens robić przetarg na tak małą ilość wagonów, nie wiedząc kto go wygra - jeśli nie Pesa z tym samym Krakowiakiem, to dostajesz wagony zupełnie innego typu, z inną konstrukcją, na które trzeba przeszkolić wszystkich prowadzących, do których trzeba sprowadzać osobno części zamienne, itp. Gdyby zaś okazały się awaryjne, to mogłoby się okazać, że trzeba wyłączyć praktycznie wszystkie wagony z użytku, a nie tylko część.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Tramwajolog14 » 05 cze 2022, 0:15

Scania_9640 pisze: 04 cze 2022, 21:01 45 metrowe tango w Zurychu ma 6 członów
Fajne są, takie by mogły jeździć po Krakowie :D .
suchy pisze: 04 cze 2022, 23:09 Kupować wagony z przeznaczeniem na WYŁĄCZNIE JEDNĄ ściśle określoną trasę (w dodatku z koniecznością wcześniejszego jej dostosowania)...
Podałem przykład, równie dobrze mogłaby to być "4", albo "50", a może i "24".
suchy pisze: 04 cze 2022, 23:09 A co w przypadku objazdu? Mamy np. awarię na Mogilskiej i linie tramwajowe są kierowane przez Aleję Pokoju. Takie ukrotnione 52 ma stać przed Mogilskim albo Czyżyńskim przez kilkadziesiąt minut i czekać na wznowienie ruchu (blokując wszystkie inne wagony z tyłu)? Czy może wysadzić wszystkich pasażerów i jechać na pusto przejazdem technicznym? Bo przecież na Alei Pokoju przystanki byłyby niewydłużone, więc jak je obsługiwać? :roll:

Ponadto, nie wszystkie przystanki jesteśmy w stanie wydłużyć:
(...) Koszty idące w dziesiątki, jeśli nie setki milionów złotych.
Tak, zgadzam się. I uważam, że lepiej jest kupić nowy tabor 40m niż krótkie złomy z możliwością połączenia. Nie zmienia to jednak faktu, że pojemnosć takiego taboru miałaby uzasadnienie na potoki niektórych linii.
suchy pisze: 04 cze 2022, 23:09 Biorąc pod uwagę, że 7 lat temu 36 sztuk Pes kosztowało nas 291mln netto (czyli 8mln netto za wagon), jak również obecne ceny (wzrost kosztów materiałów, wynagrodzeń, itp) - obecnie pewnie trzeba byłoby zapłacić koło 10mln netto/wagon.

Czyli kasy wystarczyłoby ledwo na 4-5 sztuk max. Nie wiem, czy byłby sens robić przetarg na tak małą ilość wagonów, nie wiedząc kto go wygra - jeśli nie Pesa z tym samym Krakowiakiem, to dostajesz wagony zupełnie innego typu...
Faktycznie. Pytanie tylko, czy jest to kwota, do której miasto nie zamierza nic dorzucać, czy może już są w planach jakieś przetargi, a to 50 mln zł pozwoliłoby go powiększyć. Jeśli nie, to może lepiej niech kupują te autobusy, bo ich będzie więcej. Oby tylko nie kupowali kolejnych 33m tramwajów, bo ich jest narazie dość. Lepiej niech zbierają na więcej długich.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: kot_feliks » 05 cze 2022, 18:42

A z tych GT8 nie dałoby się zrobić wagonów 4 członowych, w tym z jednym członem LF?

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Bayer2003 » 05 cze 2022, 20:31

Tramwajolog14 pisze: 04 cze 2022, 14:43 Na taką np. "52" myślę, że byłyby uzasadnione, w szczególności, gdy jeździ z f=7,5. A w większości przypadków przystanki dałoby radę przedłużyć bez większych problemów.
Z tym, że przy ośmiu drzwiach w składzie zwiększanie jego długości powyżej tych 43-45m nie przekłada się na jakikolwiek wzrost pojemności. Przedłużanie przystanków to kosztowna inwestycja, a więcej niż 300 pasażerów realnie do takiego składu 2xGT8SU i tak nie wejdzie, ponieważ będą pustki z tyłu wagonów, gdzie drzwi nie ma.
kot_feliks pisze: 05 cze 2022, 18:42 A z tych GT8 nie dałoby się zrobić wagonów 4 członowych, w tym z jednym członem LF?
Nie da rady, brakuje jednego wózka, który trzeba byłoby pozyskać z drugiego egzemplarza. W takiej sytuacji proponowałbym stworzenie konstrukcji pięcioczłonowej, roboczo nazwijmy to GT12NU. Według strony düsseldorfskiego przewoźnika w mieście tym pozostały jeszcze 33 egzemplarze GT8SU, więc można byłoby z tego zrobić 16 takich tramwajów. Tutaj ponownie opcje są dwie - tańszą jest wstawienie niskopodłogowego członu pośrodku nowego wagonu, co wyglądałoby tak (na podstawie grafik ze strony http://transport131.com.pl/projj207.html):
Obrazek
A to droższa opcja - dwa niskopodłogowe człony (coś w stylu Protrama):
Obrazek
Nawet w droższym wariancie modernizacja taka kosztowałaby około pięć razy mniej niż nowy tramwaj 40m+, a 16 egzemplarzy takich GT12NU pozwoliłoby raczej zastąpić trójskłady oraz "wydłużyć" chociażby resztę brygad linii "50". Co sądzicie o czymś takim? ;)
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Adrian14 » 05 cze 2022, 20:38

Zasadnicze pytanie, jak warunki jezdne takiego wagonu. Na dwóch silnikach to nie ujedzie. Pytanie czy można je zamontować w innych miejscach.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: suchy » 05 cze 2022, 22:21

Adrian14 pisze: 05 cze 2022, 20:38 Zasadnicze pytanie, jak warunki jezdne takiego wagonu. Na dwóch silnikach to nie ujedzie. Pytanie czy można je zamontować w innych miejscach.
Na bank by nie ujechało na dwóch silnikach, już teraz GT8 są dość mułowate przy ruszaniu. Dołożenie dodatkowych 2 członów i 2 wózków tocznych jeszcze bardziej by je zmuliło. Trzeba byłoby dołożyć dodatkowe wózki napędowe.

Jednak nie wiem czy byłoby to wykonalne w środkowych członach. Wszak wózki są zamontowane centralnie pośrodku przegubów, a w niskich członach zaraz za przegubem mamy schody do niskiej części, więc napęd mógłby się nie zmieścić. Trzeba byłoby więc kombinować z przesuwaniem wózków, tak jak to jest w Protramie (nie są centralnie pośrodku przegubu, tylko przesunięte głębiej wysokiego członu):

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... t-86643339

es.em
Znawca
Posty: 124
Rejestracja: 02 cze 2021, 9:43

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: es.em » 06 cze 2022, 10:23

Tak duży procent wysokiej podłogi w 2022 roku chyba jednak nie jest dobrym pomysłem. Chyba lepszym pomysłem jest połączenie reszty 105 w trójskłady (ale MPK nie chce mieć już żadnych składów) albo kupno używanych, długich tramwajów z min 60% udziałem niskiej podłogi, no ale takich składów nie ma.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: Jaky » 06 cze 2022, 12:23

A ja jeszcze przypomnę o jednym bardzo istotnym fakcie, który na pewno będzie miał duży wpływ na dalszą politykę wymiany taboru. Mianowicie planowane premetro (czy jak kto woli szybki tramwaj). A więc szybkie spojrzenie w zapis analizy taboru zawartego w ostatnim studium dla wariantu Tramwaj 6, czyli tego rekomendowanego.
Na podstawie przeprowadzonych analiz do realizacji przewozów na projektowanej
linii szybkiego tramwaju (Tramwaj wariant 6) zaproponowano model, który umożliwia
elastyczne dostosowywanie pojemności pojazdów do zmieniających się warunków
przewozowych. Model ten zakłada:
− wykorzystanie trakcji ukrotnionej (podwójnej) polegającej na eksploatacji dwóch
krótkich tramwajów sterowanych ze stanowiska motorniczego zlokalizowanego w
przednim pojeździe,
− możliwość eksploatacji tramwajów o zróżnicowanych długościach:
* tramwaj dłuższy cechuje się długością około 32 ÷ 37 m oraz pojemnością min
220 pasażerów,
* pojazd krótszy o długości około 23 ÷ 28 m, która jest uzależniona od sumarycznej
długości sprzęgniętych ze sobą dwóch pojazdów – łączna długość sprzęgniętych
tramwajów nie powinna przekroczyć 60 m,
− możliwość pracy w trakcji ukrotnionej w konfiguracji tramwaj krótki – tramwaj krótki,
tramwaj krótki – tramwaj długi oraz tramwaj długi – tramwaj długi.
Zatem jeśli miasto na poważnie planuje budowę szybkiego tramwaju, a patrząc na wypowiedzi różnych polityków, tak właśnie jest, to według mnie w najbliższych latach można się spodziewać zakupów taboru, który jest rekomendowany w studium. Tak, aby po jego budowie od razu posiadać tabor gotowy do jego obsługi.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: DÜWAG GT8S/C/N

Post autor: kot_feliks » 14 cze 2022, 18:03

Bayer2003 pisze: 05 cze 2022, 20:31 Nie da rady, brakuje jednego wózka, który trzeba byłoby pozyskać z drugiego egzemplarza.
Ale chodzi o coś ale EU8N (zbudowane przecież z E6+c6).

Z 3ch wagonów GT8 robisz dwa dłuższe wagony, dodając niskopodłogowy człon i po jednym wózku :) Pytanie o moc silników i czy coś takiego uciągnie.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 5 gości