Buspasy

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 17 lut 2023, 12:09

fysztof pisze: 17 lut 2023, 11:38 Podoba mi się kierunek zmian. Zastanawiam się czemu to, co było już na audytach nie jest realizowane.
Cieszę się :) Stawiam, że te zmiany mają być realizowane na koszt jakiegoś dewelopera, jak to jest ze śluzą/buspasem na skrzyżowaniu z Kuklińskiego w stronę Podgórza.
fysztof pisze: 17 lut 2023, 11:38 Zgadzam się z Twoim pomysłem i niemal całą propozycją - z wyjątkiem jednego miejsca, to jest przelotu pod wiaduktem linii kolejowej. Obawiam się, że dokładanie tam kolejnego pasa i kopanie kolejnych przepustów dla pieszych (który to już tam byłby... ;-) to i finansowo i czasowo mało realne. Pytanie też do końca o sensowność i brnięcie w nieskończoność z liczbą pasów...

Może wystarczyłoby zrobić coś takiego jak niżej:
Też nad tym myślałem, ale wątpię, żeby to przeszło. To jest póki co jednak funkcjonalnie nasza III obwodnica (i długo jeszcze taką będzie) o dużym natężeniu ruchu. Zapewne większym niż dalej na Nowohuckiej, a gdzie stosunek liczby pasażerów vs ruch ogólny wypadał niekorzystnie i gdzie ZIKiT nie zdecydował się jednak na przeznaczenie prawego pasa na buspas, więc w takim razie tutaj się też nie zgodzą. No i politycznie by to było już nie do zaakceptowania. Osobiście akurat tutaj obawiałbym się też, że czymś takim zdławilibyśmy ruch za bardzo nawet niż trzeba, a wielu kierowców zaczęłoby zjeżdżać na dolny poziom, chcąc tamtędy ominąć zwężkę na estakadzie.

Do tego dochodzi geometria w tamtym miejscu: mamy znaczny łuk pionowy i ograniczona widoczność. Na estakadzie jest ograniczenie do 50 km/h (które mało kto przestrzega). O ile w godzinach szczytu jak jest korek, to nie jest problem, ale przy swobodnym ruchu są tam duże prędkości. Była tam zwężka na czas prac budowlanych, ale to była tymczasowa organizacja ruchu. Obawiałbym się tam wprowadzenia stałej.

Dlatego też nie lubię estakad w mieście - trzeba za nimi wyprowadzać pasy włączania, co przy dwóch pasach na głównym ciągu daje zawsze 4 pasy, jeśli chcemy mieć osobno buspas :/
fysztof pisze: 17 lut 2023, 11:38 Od zatoki przystankowej pod estakadą można pociągnąć buspas. Wlot spod estakady dostaje swoją kontynuację. Natomiast od góry, z estakady, ruch zwężamy z dwóch pasów do jednego. Na pierwszy rzut oka kontrowersyjne, ale w praktyce przeważnie i tak tylko ten lewy "idzie do przodu".
Organizacja ruchu na dole i pociągnięcie buspasa - z tym się zgadzam :)
fysztof pisze: 17 lut 2023, 11:38 Po drugie, podobne zwężenia już w Krakowie są (np. na Kamieńskiego czy na Zakopiańskiej przy włączaniu ruchu z A4).
Tak, tylko Kamieńskiego to jeden z ważniejszych ciągów autobusowych i droga prowadząca do centrum - tam liczby to uzasadniały i można to było wytłumaczyć "politycznie". Zakopiańska to z kolei zabieg, aby usunąć korki z autostrady, co też dało się "politycznie sprzedać" i jak najbardziej miało uzasadnienie w BRD.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Buspasy

Post autor: Ydhflx » 17 lut 2023, 18:16

kbieniu7 pisze: 17 lut 2023, 12:09 Do tego dochodzi geometria w tamtym miejscu: mamy znaczny łuk pionowy i ograniczona widoczność. Na estakadzie jest ograniczenie do 50 km/h (które mało kto przestrzega). O ile w godzinach szczytu jak jest korek, to nie jest problem, ale przy swobodnym ruchu są tam duże prędkości. Była tam zwężka na czas prac budowlanych, ale to była tymczasowa organizacja ruchu. Obawiałbym się tam wprowadzenia stałej.
No to trzeba postawić fotoradar. Zresztą moim zdaniem trzeba by postawić niezależnie od tego czy będzie buspas, bo jak ktoś jedzie 80, to nie wyhamuje, jak za estakadą będzie korek.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Buspasy

Post autor: fysztof » 19 lut 2023, 12:16

kbieniu7 pisze: 17 lut 2023, 12:09 To jest póki co jednak funkcjonalnie nasza III obwodnica (i długo jeszcze taką będzie) o dużym natężeniu ruchu. Zapewne większym niż dalej na Nowohuckiej, a gdzie stosunek liczby pasażerów vs ruch ogólny wypadał niekorzystnie i gdzie ZIKiT nie zdecydował się jednak na przeznaczenie prawego pasa na buspas, więc w takim razie tutaj się też nie zgodzą.
Jest jednak pewna różnica, bo na Nowohuckiej z teraz dwóch ogólnodostępnych pasów ruchu miałby zostać jeden plus buspas. W powyższej propozycji natomiast zostaną dwa dla ruchu ogólnego plus buspas, czyli można odnieść analogię, że to tak jak jest na Wielickiej, na Alejach itd. Według mnie ten aspekt powinien przejść.
kbieniu7 pisze: 17 lut 2023, 12:09 Osobiście akurat tutaj obawiałbym się też, że czymś takim zdławilibyśmy ruch za bardzo nawet niż trzeba, a wielu kierowców zaczęłoby zjeżdżać na dolny poziom, chcąc tamtędy ominąć zwężkę na estakadzie.
Nie sądzę, aby to bardzo zdławiło ruch. W godzinach szczytu i tak ruch stoi, bo samochody jadące z dołu oraz te jadące z estakady się miksują i to powoduje tamowanie ruchu. Dodatkowo spora grupa kierowców elegancko oczekuje na prawym pasie, ale nierzadko znajdują się tacy, co na ostatnią chwilę już przed estakadą przy Klimeckiego muszą się wepchać, więc i środkowy pas stoi. Przejezdny jest tylko jeden skrajny lewy. Osoby wyjeżdżające z dołu muszą więc przebić się przez dwa pasy by jechać w stronę Huty.
04.jpg
04.jpg (240.99 KiB) Przejrzano 1555 razy
W propozycji - jak widać powyżej - dzięki rozszerzeniu za wiaduktem kolejowym, samochody jadące do Huty zmienią tylko o jeden pas, a ci jadący z góry z estakady chcący następnie zjechać w stronę Kluklińskiego - będą mieć fajną "kieszeń", gdzie bez blokowania ruchu będą mogli zmieniać pas na prawy. Paradoksalnie taka organizacja może trochę nawet upłynnić tamto gardło.
Poza szczytem i w weekendy - myślę, że od strony Powstańców Śląskich zwężenia już na estakadzie z dwóch do jednego pasa będzie na tyle płynne, że nie spowoduje zatoru. Nie spodziewam się też, by kierowcy nagle zaczęli omijać estakadę dołem. Bądź co bądź zielone jest tam krótkie i wątpię, by dało szybszy przejazd.
kbieniu7 pisze: 17 lut 2023, 12:09 Do tego dochodzi geometria w tamtym miejscu: mamy znaczny łuk pionowy i ograniczona widoczność. Na estakadzie jest ograniczenie do 50 km/h (które mało kto przestrzega). O ile w godzinach szczytu jak jest korek, to nie jest problem, ale przy swobodnym ruchu są tam duże prędkości. Była tam zwężka na czas prac budowlanych, ale to była tymczasowa organizacja ruchu. Obawiałbym się tam wprowadzenia stałej.
Jak przedmówca wspomniał, są na to sposoby. Po pierwsze, trudno oczekiwać przestrzegania 50 km/h, jeśli jezdnia tam nie różni się kompletnie niczym od jezdni wcześniej, gdzie jest 80 km/h. Nie ma nic 'optycznego', co u kierowcy wywoływałoby refleksję. Wręcz przeciwnie - pasy dalej mają 3,5m szerokości, a ponadto właśnie 'wlatujesz' na bezkolizyjną estakadę.
Odpowiednie oznakowanie o kończącym się pasie, optyczne zwężenie przekroju pasów na estakadzie (nawet takie słupki po bokach, jak przy przejściach się teraz stawia), w ostateczności częste kontrole policyjne (by przyzwyczaić do zwalniania) lub radar.
kbieniu7 pisze: 17 lut 2023, 12:09 Tak, tylko Kamieńskiego to jeden z ważniejszych ciągów autobusowych i droga prowadząca do centrum - tam liczby to uzasadniały i można to było wytłumaczyć "politycznie". Zakopiańska to z kolei zabieg, aby usunąć korki z autostrady, co też dało się "politycznie sprzedać" i jak najbardziej miało uzasadnienie w BRD.
No to idealnie można się powołać, że już taka organizacja istnieje i się sprawdza;-) Więc można ją powielić tu.
Swoją drogą tam też wcale nie jest tak mało kursów, by to nie miało uzasadnienia:
- bardzo mocną relację międzydzielnicową "178"+"578" z f=7,5 w szczycie
- również łączącą wiele dzielnic "174" z f=15 w szczycie
- lokalne "127" i "158" też w sumie dokładające 3/4 kursy/h w szczycie
Więc razem jest to około 15-16 kursów/h w szczycie, a myślę że wprowadzanie buspasów i przyspieszanie transportu zbiorowego będzie sprawiać, że trzeba będzie ich coraz więcej.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Buspasy

Post autor: Tramwajolog14 » 19 lut 2023, 22:12

Ewentualnie można się jeszcze zastanowić nad zrobieniem czegoś podobnego jak na zjeździe z Ronda Grunwaldzkiego w kierunku Jubilatu, czyli samochody z etakady mają dwa pasy, a te z dołu mają jeden pas, który włącza się w dwa ogólne i wszystko sterowane sygnalizacją świetlną. A autobusy buspasem przejeżdżają obok bez zatrzymywania:

Obrazek

Obrazek

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Buspasy

Post autor: fysztof » 20 lut 2023, 8:09

Też jest to opcja!

Zastanawiam się jeszcze czy - na już - na 'zaczęcie' tematu gra jest warta świeczki, by rozpocząć tworzenie buspasa przez poniższe zmiany:
05.jpg
05.jpg (152.56 KiB) Przejrzano 1385 razy
03.jpg
03.jpg (74.2 KiB) Przejrzano 1385 razy
Niby odcinek króciutki, ale w szczycie i tak przytrzymujący... Po drugie zawsze to działa 'psychologicznie': autobus ma priorytet. Włączenie jak na Focha czy Nawojki (czyli buspas ma pierwszeństwo). No i mógłby to być początek procesu zmian - a wydaje się, że akurat ten fragment jest możliwie prosty i tani do zastosowania, bo wymaga tylko zmiany organizacji ruchu za pomocą oznakowania pionowego i poziomego.
Bądźmy szczerzy, te dwa pasy ogólne pod estakadą nic nie zmieniają w kontekście ruchu indywidualnego.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 21 lut 2023, 13:50

Ydhflx pisze: 17 lut 2023, 18:16 No to trzeba postawić fotoradar. Zresztą moim zdaniem trzeba by postawić niezależnie od tego czy będzie buspas, bo jak ktoś jedzie 80, to nie wyhamuje, jak za estakadą będzie korek.
fysztof pisze: 19 lut 2023, 12:16 Jak przedmówca wspomniał, są na to sposoby. Po pierwsze, trudno oczekiwać przestrzegania 50 km/h, jeśli jezdnia tam nie różni się kompletnie niczym od jezdni wcześniej, gdzie jest 80 km/h. Nie ma nic 'optycznego', co u kierowcy wywoływałoby refleksję. Wręcz przeciwnie - pasy dalej mają 3,5m szerokości, a ponadto właśnie 'wlatujesz' na bezkolizyjną estakadę.
A to tak, fotoradary generalnie powinny pojawić się w wielu miejscach w Krakowie.
fysztof pisze: 19 lut 2023, 12:16 Jest jednak pewna różnica, bo na Nowohuckiej z teraz dwóch ogólnodostępnych pasów ruchu miałby zostać jeden plus buspas. W powyższej propozycji natomiast zostaną dwa dla ruchu ogólnego plus buspas, czyli można odnieść analogię, że to tak jak jest na Wielickiej, na Alejach itd. Według mnie ten aspekt powinien przejść.
Niby tak, ale nie do końca - bo dla głównego ciągu pozostaje tylko jeden pas. No chyba, żeby po analizach się broniło, że duży udział ruchu tam, to "dopływ" z Wielickiej. Chociaż mam obawy, bo jednak przy zwężkach z powodu remontu robią się tam korki - jak ostatnio było, gdy pod wiaduktem kolejowym były w stronę Huty tylko dwa pasy - na Powstańców Śląskich utworzony został tymczasowy buspas na skrajnym lewym pasie wtedy.
fysztof pisze: 19 lut 2023, 12:16 Więc razem jest to około 15-16 kursów/h w szczycie, a myślę że wprowadzanie buspasów i przyspieszanie transportu zbiorowego będzie sprawiać, że trzeba będzie ich coraz więcej.
Jak najbardziej się zgadzam.
fysztof pisze: 20 lut 2023, 8:09 Też jest to opcja!

Zastanawiam się jeszcze czy - na już - na 'zaczęcie' tematu gra jest warta świeczki, by rozpocząć tworzenie buspasa przez poniższe zmiany:
05.jpg
03.jpg
Niby odcinek króciutki, ale w szczycie i tak przytrzymujący... Po drugie zawsze to działa 'psychologicznie': autobus ma priorytet. Włączenie jak na Focha czy Nawojki (czyli buspas ma pierwszeństwo). No i mógłby to być początek procesu zmian - a wydaje się, że akurat ten fragment jest możliwie prosty i tani do zastosowania, bo wymaga tylko zmiany organizacji ruchu za pomocą oznakowania pionowego i poziomego.
Bądźmy szczerzy, te dwa pasy ogólne pod estakadą nic nie zmieniają w kontekście ruchu indywidualnego.
A to owszem, to się zgadzam - i sam taki zamysł miałem na taką organizację pod estakadą :) No chyba, że dałoby się tam jeszcze poszerzyć.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 14 kwie 2023, 11:25

To jeszcze dla potwierdzenia: będzie buspas na Mikołajczyka, docelowo ma też być uzupełniony na ciągu Konopnickiej - Kamieńskiego:
Najważniejszym miejscem dla nas jest teraz ulica Mikołajczyka, bo mamy tam istną tragedię komunikacyjną. Na ulicy Konopnickiej nie będziemy jeszcze wyznaczać dodatkowych buspasów, bo za kilka tygodni rozpoczniemy remont mostu Dębnickiego, więc nie będzie fizycznej możliwości, aby coś robić w tym rejonie. Po naprawie przeprawy do tego wrócimy.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/andrz ... 50606.html

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 14 kwie 2023, 12:54

Na Kamieńskiego jest potrzebny, a jeśli chodzi o Konopnickiej - zastanawia mnie, jak dokładnie?

W stronę centrum już był i się nie sprawdził, bo wydłużyło korek, aż wylał się pod Mateczny, bo samochody jadące na górę Ronda Grunwaldzkiego grzęzły z tymi jadącymi w tunel.

W stronę Matecznego by się mocno przydał, przy czym obawiam się podobnego efektu, czyli wylania się korka pod Most Dębnicki?

Tam by przydało się poszerzyć most na Wildze i zrobić śluzę na skrzyżowaniu z Orawską. Wtedy autobusy miałyby Buspas aż do Orawskiej, na którym to skrzyżowaniu światła mogłyby robić za filtr i "dawkować" pojazdy tak, aby na odcinku między Orawską a Matecznym był ruch swobodny. No, ale to jest już konkretna inwestycja.

No i mam nadzieję, że wykorzystają nasz pomysł na Buspas na Nowohuckiej :)

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Buspasy

Post autor: brovar » 19 kwie 2023, 17:34

ZTP pisze: Najważniejszym miejscem dla nas jest teraz ulica Mikołajczyka, bo mamy tam istną tragedię komunikacyjną.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/andrz ... 50606.html

Przecież to przez Was gamonie z ZTP musieliśmy się przesiąść do samochodów.
Skrócenie trasy linii 163 ma natomiast przynieść poprawę punktualności poprzez wyeliminowanie przejazdu przez mocno zakorkowany rejon ul. Piasta Kołodzieja, gdzie równolegle kursują tramwaje.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/ogrom ... 47350.html

Ciekawe czy po buspasie będzie jeździć "163". Jedynie powrót tej linii na os. Piastów, może mnie skusić do pozostawienia auta.

A tak wygląda, to na co dzień...
ObrazekObrazek
Obrazek

Po godz. 16:15 jadąc autem minąłem od Ronda Piastowskiego do Arki stojące w korku: "139", "193", "139", "163", "123", "139", to chyba wszystko.
W samym "193" przy Dunikowskiego -> Prądnik Czerwony maksymalnie z 15 osb. :lol:
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Buspasy

Post autor: kot_feliks » 19 kwie 2023, 18:17

Dalej ludzie mając dwa pasy stoją z uporem maniaka na jednym, wystając na Obrońców Krzyża, czy już się po kilku latach nauczyli, że jest coś takiego, jak jazda na suwak? :mrgreen:

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Buspasy

Post autor: kucyk » 19 kwie 2023, 20:34

kot_feliks pisze: 19 kwie 2023, 18:17 Dalej ludzie mając dwa pasy stoją z uporem maniaka na jednym, wystając na Obrońców Krzyża, czy już się po kilku latach nauczyli, że jest coś takiego, jak jazda na suwak? :mrgreen:
O czym to w ogóle piszesz? Przecież te korki są tylko i wyłącznie przez tych d.bili którzy tak rozplanowali tam ruch. Kierowcy mają do dyspozycji jeden pas (dokładnie nazywając jest to zawijas) a drugi pas to miejsca parkingowe a od czasu do czasu widzimy więcej niewykorzystanego miejsca na pustych pasach do nawrotek.

I tak "mądrzy" inżynierowie ruchu w tym mieście "tworzą z własnej głupoty" mega zatory korkowe w każdym możliwym miejscu Krakowa. :evil:
A później się dziwimy, że w tych korkach stoją dziesiątki autobusów. :lol:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 19 kwie 2023, 20:36

brovar pisze: 19 kwie 2023, 17:34Ciekawe czy po buspasie będzie jeździć "163". Jedynie powrót tej linii na os. Piastów, może mnie skusić do pozostawienia auta.
Nie zdziwiłbym się, gdyby tak się stało. Skoro ma wejść system f7,5/15/30 to spodziewam się powrotu starych rozwiązań, czyli "123" f15 i "1x3" do Piastów też f15.

judash
Ekspert
Posty: 574
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Buspasy

Post autor: judash » 20 kwie 2023, 8:54

To przecież urzędnik Gryga przy akceptacji "góry" przyniósł swoimi pomysłami korki w Nowej Hucie, kiedy ich wcześniej nie było.

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Buspasy

Post autor: ant_sm » 20 kwie 2023, 20:25

judash pisze: 20 kwie 2023, 8:54 To przecież urzędnik Gryga przy akceptacji "góry" przyniósł swoimi pomysłami korki w Nowej Hucie, kiedy ich wcześniej nie było.
Rozumiem masz na myśli lata 90? Blisko dwa lata, jakoś 2017/2018 jeździłem do Nowej Huty do pracy i korki tam już wtedy były. Zmiany spowodowały że są one tylko bardziej widoczne. Mikołajczyka, Rondo Piastowskie, Wiślicka, Andersa, Okulickiego, Piasta Kołodzieja stoją tak jak stały. Według mnie problemem nie są same zmiany w organizacji ruchu, ale zwiększająca się liczba samochodów, w szczególności tych wjeżdżających z północnych wiosek, bo ludzie się wyprowadzili ale potrzeby dostania się do pracy zostały - widać co się dzieje na os. Piastów gdzie jeszcze dodatkowo powstały potężne osiedla. W tej części miasta nie ma żadnych P+R, a rozbudowy dróg wjazdowych są dopiero w trakcie. KMK jest mało atrakcyjna bo trzeba do centrum jechać naokoło. Generalnie ten obszar jest dopiero w trakcie rozbudowy infrastruktury transportowej więc problemy się kumulują. Ale dobrze znaleźć sobie chłopca do bicia w postaci Grygi i zrzucić na niego całą winę (nie bronię go i nie zamierzam tego robić) ignorując to co się dzieje dookoła i jak się zmienia miasto i aglomeracja.

judash
Ekspert
Posty: 574
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Buspasy

Post autor: judash » 20 kwie 2023, 22:54

Ulica Mikołajczyka zanim stała się "pojedyncza" nigdy nie miała korków takich jak teraz. Przynajmniej kierowcy w relacji Hipokrates - Piastowskie - Mistrzejowice mogli jakoś przejechać. Teraz są "ofiarami" wyjazdu w kierunku Piastowa - wszyscy stoją, czasem nawet od Arki. Zwężenie tłumaczono pieszymi, a wystarczyło zastosować patent z Armii Krajowej.
Światła także kretyńskie. Tramwaj jadący na wprost (Solidarności, Rayskiego) dostaje "ekstra" szczelinę. W tym samym czasie auta w tej samej relacji stoją, a na te 4-5 sekund mogłyby się to zielone zaświecić i kilka pojazdów pojechać dalej.
Te zmiany wystąpiły po przyjściu Grygi i jego będę obwiniać, bo za tę kasę co zarabia nic nie zrobił, na pewno dobrego, w tym zakresie. Ja nie jestem od dostrzegania zmian w mieście i aglomeracji, tylko ten urzędnik. A jak sobie nie radzi, to czas spakować manatki.
A to, że liczba aut rośnie, to też wina miasta, która tak "zachęca" do KM.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości