Buspasy

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 21 kwie 2023, 9:09

judash pisze: 20 kwie 2023, 22:54Tramwaj jadący na wprost (Solidarności, Rayskiego) dostaje "ekstra" szczelinę. W tym samym czasie auta w tej samej relacji stoją, a na te 4-5 sekund mogłyby się to zielone zaświecić i kilka pojazdów pojechać dalej.
Na Wieczystej jest to bardzo irytujące dla mnie jako rowerzysty. Stoję na czerwonym już dobrą chwilę. Po czym jedzie tramwaj dokładnie równolegle do mojej relacji - mógłbym pojechać w jego "cieniu" i spokojnie zdążyłbym razem z nim - jednak dalej mam czerwone. Tramwaj przejechał, a ja dalej stoję. I podobnie na wielu innych skrzyżowaniach.

Popieram priorytet dla km, o to w nim chodzi. Jednak zastanawiam się, czy nie dałoby się puścić relacji równoległych do niego nawet na krótkim zielonym. Efekt psychologiczny jest wszak fatalny - wszyscy widzą, że skrzyżowanie stoi puste, że tramwaj jedzie a piesi czy rowerzyści chcący przekroczyć skrzyżowanie razem z nim, stoją.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Buspasy

Post autor: kot_feliks » 21 kwie 2023, 9:36

judash pisze: 20 kwie 2023, 22:54 Ulica Mikołajczyka zanim stała się "pojedyncza" nigdy nie miała korków takich jak teraz. Przynajmniej kierowcy w relacji Hipokrates - Piastowskie - Mistrzejowice mogli jakoś przejechać. Teraz są "ofiarami" wyjazdu w kierunku Piastowa - wszyscy stoją, czasem nawet od Arki. Zwężenie tłumaczono pieszymi, a wystarczyło zastosować patent z Armii Krajowej.
Mylisz imho trochę skutek z przyczyną :)

Mikołajczyka stoi, bo trzyma wjazd w Piasta Kołodzieja. I to tam jest wąskie gardło. Czy gdyby nagle z Mikołajczyka wyjechały w tym kierunku auta z dwóch pasów, a nie z jednego, to nagle więcej wjechałoby w kierunku Piastów i korek by zniknął? :mrgreen:

Na Piasta Kołodzieja problem jest z prostego powodu, o którym było już pisane wcześniej:
- olbrzymich nowych osiedli na Piastów i pierdyliarda nowych domków za linią kolejową;

Kiedyś nie było korków? No nie było. A były kiedyś całe połacie osiedli domków w Batowicach, czy wielkie nowe blokowiska na Piastów?

W godzinach szczytu mnóstwo osób chce tam dojechać, a że KMK w tym rejonie to jazda dookoła, a inne alternatywy miasto tradycyjnie olało, to większość wsiada w auta.

Jeśli na Piasta Kołodzieja nie mieszczą się auta z jednego pasa ruchu na Mikołajczyka, to jakim cudem miałyby się zmieścić, gdyby jechały dwoma? :mrgreen:

I nie, nie jest prawdą, że dwa pasy uratowaliby sytuację, czy też "pozwoliłyby na bezproblemowy skrę† w kierunku Mistrzejowic, a obecnie korek sięga do Arki". Bo przy dwóch pasach mamy w praktyce dwie opcje zachowania się kierowców jadących w kierunku Piastów:

- ustawiają się na dwóch pasach, a kierunek ruchu zmieniają na / przed rondem Piastowskim = (a) czas przejazdu jest dokładnie taki sam, bo i tak limituje wjazd w Piasta Kołodzieja, (b) korek jest optycznie trochę krótszy, bo rozłożony na dwa pasy, ale czas jazdy jest taki sam, (c) kierowcy jadący w kierunku Mistrzejowice stoją dokładnie w tym samym korku;

- ustawiają się grzecznie WSZYSCY na prawym pasie ruchu, zostawiając na całej długości lewy totalnie puściusieńki.... no tyle, że wtedy jak sam napisałeś, ten korek i tak odbija za rondo Hipokratesa "i czasem sięga aż do Arki".

Jak to rozwiązać? No cóż, albo możemy wyburzyć jakieś bloki i poszerzyć ulice :roll: albo zrobić coś bajecznie prostego, co robi cały świat, czyli zwyczajnie zachęcić ludzi do przesiadki na KMK.... A żeby zachęcić ludzi do KMK, potrzebne są w tym rejonie imho co najmniej:

- planowany buspas + zastanowiłbym się mocno nad możliwością wydzielenia (tam, gdzie pozwala szerokość) dodatkowych buspasów na Obrońców Krzyża (może być punktowo);
- linia tramwajowa Mistrzejowice - Prądnik;
- przystanek SKA na Piastów;
- ew. zwiększenie oferty autobusowej w relacjach nie obsługiwanych przez tramwaj;
- sensowne planowanie przestrzenne i dojścia piesze do KMK/SKA;


Sama Mikołajczyka zresztą to imho docelowo mógłby być układ z PAT na środku + dla aut układ jak obecnie (jeden pas + parkowanie + pasy do skrętów).

Poszerzenie dróg, a dodatkowo dobudowa do autostradowych pasów ruchu np. 1m chodniczka nic kompletnie nie da. Tzn. da na pół roku, a potem się zapcha jeszcze bardziej.

judash pisze: 20 kwie 2023, 22:54Światła także kretyńskie. Tramwaj jadący na wprost (Solidarności, Rayskiego) dostaje "ekstra" szczelinę. W tym samym czasie auta w tej samej relacji stoją, a na te 4-5 sekund mogłyby się to zielone zaświecić i kilka pojazdów pojechać dalej.
Te zmiany wystąpiły po przyjściu Grygi i jego będę obwiniać, bo za tę kasę co zarabia nic nie zrobił, na pewno dobrego, w tym zakresie. Ja nie jestem od dostrzegania zmian w mieście i aglomeracji, tylko ten urzędnik. A jak sobie nie radzi, to czas spakować manatki.
Kaszmir pisze: 21 kwie 2023, 9:09 Na Wieczystej jest to bardzo irytujące dla mnie jako rowerzysty. Stoję na czerwonym już dobrą chwilę. Po czym jedzie tramwaj dokładnie równolegle do mojej relacji - mógłbym pojechać w jego "cieniu" i spokojnie zdążyłbym razem z nim - jednak dalej mam czerwone. Tramwaj przejechał, a ja dalej stoję. I podobnie na wielu innych skrzyżowaniach.

Popieram priorytet dla km, o to w nim chodzi. Jednak zastanawiam się, czy nie dałoby się puścić relacji równoległych do niego nawet na krótkim zielonym. Efekt psychologiczny jest wszak fatalny - wszyscy widzą, że skrzyżowanie stoi puste, że tramwaj jedzie a piesi czy rowerzyści chcący przekroczyć skrzyżowanie razem z nim, stoją.
Wraz z "nadejściem Grygi" wprowadzono sporo priorytetów i z punktu widzenia tramwajów w końcu to całkiem sensownie działa. Niemniej priorytet można wprowadzać na wiele sposób, a chyba najprostsze to:
- oddzielna, dodatkowa faza - włączana przez sterownik wtedy, kiedy zbliża się pojazd KMK;
- sterowanie czasem "standardowych" faz (np. wydłużenie zielonego "na wprost", jeśli zbliża się tramwaj" czy też skrócenie fazy dla kierunku poprzecznego, aby główny (z tramwajem) otrzymał zielone szybciej itd.);

To o czym piszecie to dodatkowa faza dla KMK i tutaj zapewne zrobiona najprościej jak się da, czyli zatrzymujemy wszystko i jedzie jedynie tramwaj.

Odpowiedź, czemu inni nie dostają równocześnie zielonego? No pewnie wynika to z dwóch czynników:
- (a) czasów ewakuacji i czasów międzyzielonych;
- (b) bezpieczeństwa;

Ad. (a) z tramwajem zapewne dałoby się puścić na te 4-5s również auta, ale już niekoniecznie pieszych, czy rowerzystów, bo inaczej mocno wydłużyłoby to tę dodatkową fazę, przy mikroskopijnym zysku (pieszy dostałby zielone na np. 4s, ale czas ewakuacji, czasy międzyzielone są zapewne o wiele dłuższe), potem finalnie czekałby na kolejne zielone dłużej itd. Mały zysk, spora strata;

Tak samo auta, o ile tutaj pewnie nie byłoby problemów jw., to ile tych aut przejedzie w ciągu tych np. 4-5s? Ruszy jedno, dwa?

Ad. (b) Mamy już wiele miejsc, gdzie sygnalizacja działa niezależnie na poszczególnych PdP i za co drugim / trzecim razem widzę, jak ktoś przez przypadek próbuje wejść pod tramwaj itd. widzą, że ma zielone dalej :/

Pytanie, czy tutaj nie byłoby podobnie -> auta dostają zielone na te 4-5s, no to piesi też idą (tyle, że mają o wiele mniejszą prędkość)? :)
Ostatnio zmieniony 21 kwie 2023, 9:43 przez kot_feliks, łącznie zmieniany 3 razy.

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Buspasy

Post autor: brovar » 23 kwie 2023, 12:52

kot_feliks pisze: 19 kwie 2023, 18:17 Dalej ludzie mając dwa pasy stoją z uporem maniaka na jednym, wystając na Obrońców Krzyża, czy już się po kilku latach nauczyli, że jest coś takiego, jak jazda na suwak? :mrgreen:
Po tym jak widać na zdjęciu do pierwszego zwężenia korzystają z dwóch pasów, gorzej to wygląda od strony Srebrnych Orłów - tam się jeszcze uczą (może lepiej, autobusy przynajmniej mogą przejechać).
kot_feliks pisze: 21 kwie 2023, 9:36 Na Piasta Kołodzieja problem jest z prostego powodu, o którym było już pisane wcześniej:
- olbrzymich nowych osiedli na Piastów i pierdyliarda nowych domków za linią kolejową;
Zgadza się mnóstwo osób z wiosek przedziera się przez Piastów. Po godz 7 tak wygląda droga z Batowic/ Raciborowic ->> Piasta Kołodzieja/Powstańców.
ObrazekObrazek
kot_feliks pisze: 21 kwie 2023, 9:36 Jak to rozwiązać? No cóż, albo możemy wyburzyć jakieś bloki i poszerzyć ulice :roll: albo zrobić coś bajecznie prostego, co robi cały świat, czyli zwyczajnie zachęcić ludzi do przesiadki na KMK....
Przede wszystkim w mojej ocenie brakuje bezpośredniego dojazdu do Zabłocia, Łagiewnik, Rybitw. Do tego buspasów i Park&Ride.
kot_feliks pisze: 21 kwie 2023, 9:36 W godzinach szczytu mnóstwo osób chce tam dojechać, a że KMK w tym rejonie to jazda dookoła, a inne alternatywy miasto tradycyjnie olało, to większość wsiada w auta.
Brakuje różnorodności w trasach i wskazane byłoby utworzenie lepszych połączeń autobusowych. Niestety urzędnicy ZTP na każdym kroku powtarzają, jak mantrę, że macie tramwaj, możecie się przesiadać i to Wam wystarczy.
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 23 kwie 2023, 13:04

Część postów przeniesiona do tematu o sygnalizacjach świetlnych.

pablo
Specjalista
Posty: 418
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Buspasy

Post autor: pablo » 05 maja 2023, 17:26

Wszystko wskazuje na to, że będziemy mieć nowy, krótki pas dla autobusów. Na razie jeszcze nie jest otwarty, tablice już są, ale przekreślone. Lokalizacja - Aleja Kijowska - fragment mniej-więcej pomiędzy Misjonarską a Nawojki (kierunek Nawojki). Początek w okolicach przejścia dla pieszych (lekko przesuniętego) koło nowej inwestycji mieszkaniowej, a koniec w okolicach przystanku 144 i 194 w kierunku południowym (przystanek zresztą też lekko odsunięty od skrzyżowania).

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 05 maja 2023, 22:52

pablo pisze: 05 maja 2023, 17:26 Wszystko wskazuje na to, że będziemy mieć nowy, krótki pas dla autobusów. Na razie jeszcze nie jest otwarty, tablice już są, ale przekreślone. Lokalizacja - Aleja Kijowska - fragment mniej-więcej pomiędzy Misjonarską a Nawojki (kierunek Nawojki). Początek w okolicach przejścia dla pieszych (lekko przesuniętego) koło nowej inwestycji mieszkaniowej, a koniec w okolicach przystanku 144 i 194 w kierunku południowym (przystanek zresztą też lekko odsunięty od skrzyżowania).
Fajna informacja :) Zastanawiałem się kiedyś nad takim buspasem tam, jezdnia al. Kijowskiej ma prawie na całym ciągu 9m, więc wejdą 3 pasy po 3m, niestety kosztem miejsc postojowych. Być może na innym odcinku jej też można by rozważyć? Na pewno na ul. Obrońców Krzyża takie coś by się też zmieściło.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Buspasy

Post autor: fysztof » 07 maja 2023, 20:52

Co do buspasów, to chyba piekło zamarzło - ale wygląda na to, że szykuje się też kolejny krótki buspas na Kamieńskiego! Na razie nie ma żadnych znaków pionowych, ale przy odnawianiu malowania na jezdni ewidentnie przygotowano linie pod buspas na odcinku od ostatniej łącznicy zjazdowej w Tischnera do łącznicy wyjazdowej od Powstańców Śląskich - o tu. Niby to tylko 200 metrów, ale nawet gdyby miał funkcjonować tylko w godzinach szczytów, to powinien dużo pomóc i znacząco ułatwić dojazd autobusów do Ronda Matecznego.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 08 maja 2023, 13:25

fysztof pisze: 07 maja 2023, 20:52 Co do buspasów, to chyba piekło zamarzło - ale wygląda na to, że szykuje się też kolejny krótki buspas na Kamieńskiego! Na razie nie ma żadnych znaków pionowych, ale przy odnawianiu malowania na jezdni ewidentnie przygotowano linie pod buspas na odcinku od ostatniej łącznicy zjazdowej w Tischnera do łącznicy wyjazdowej od Powstańców Śląskich - o tu. Niby to tylko 200 metrów, ale nawet gdyby miał funkcjonować tylko w godzinach szczytów, to powinien dużo pomóc i znacząco ułatwić dojazd autobusów do Ronda Matecznego.
Świetna wiadomość! :) W ostatnim odcinku podcastu "Międzymiastowo" Klubu Jagiellońskiego gościem był Łukasz Gryga. Temat oscylował wokół wniosków z panelu transportowego, ale wspominał też o tym buspasie - że myślą o nim cały czas i że zastanawiali się, jak rozwiązać oznakowanie od strony "technicznej".

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 10 maja 2023, 16:02

Przejeżdżałem przez Kamieńskiego, potwierdzam nowe oznakowanie poziome - tym razem na jezdni był też napis "BUS" na prawym pasie :) Pojawił się chyba też znak o ograniczeniu tonażowym do 7t w jakichś godzinach (nie dostrzegłem jakich).

Najprawdopodobniejszy zasięg prawdopodobnego buspasa:
Obrazek

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Buspasy

Post autor: Tramwajolog14 » 10 maja 2023, 17:28

Jest i oficjalna informacja:

W planach utworzenie buspasu na ul. Kamieńskiego
https://www.krakow.pl/aktualnosci/27135 ... spasu.html

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 10 maja 2023, 22:30

Tramwajolog14 pisze: 10 maja 2023, 17:28 Jest i oficjalna informacja:

W planach utworzenie buspasu na ul. Kamieńskiego
https://www.krakow.pl/aktualnosci/27135 ... spasu.html
No i super :) To teraz tylko by się chciało zwiększyć częstotliwość "503" do f=7,5min ;)

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 11 maja 2023, 17:58

Przepraszam, za kolejny post pod postem, ale odgrzebałem z dysku "Krakowski Model Ruchu 2014" Politechniki Krakowskiej. Dane stare, ale chyba tylko to mamy jeśli chodzi o jakiekolwiek liczby?

Obrazek

Po lewej ruch indywidualny [1530 poj.], po prawej ruch pasażerów KMK [3520 pas.]. Zakładając po 1,3 os. w samochodzie, dostajemy 1989 os., czyli w autobusach przejeżdżałoby tam ok. 1,77 raza więcej ludzi niż w samochodach osobowych.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 11 maja 2023, 21:16

A przecież na buspasy wjazd mają również autokary, busy, taxi itd. więc zmiana ma tym większe uzasadnienie.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 12 maja 2023, 0:23

Kaszmir pisze: 11 maja 2023, 21:16 A przecież na buspasy wjazd mają również autokary, busy, taxi itd. więc zmiana ma tym większe uzasadnienie.
Busów tam sporo jest na tym kierunku, masz rację. W ogóle, to przydałoby się w ramach tej zmiany wzmocnić tamtejsze linie autobusowe tak, aby był jasny przekaz: wyznaczamy buspas, ale dajemy mieszkańcom silniejsze linie autobusowe. Zwłaszcza "503" i "179". W tym kontekście cięcie tej pierwszej z powodu dojazdu do GN jest słabe...

Wracając do organizacji ruchu: zastanawia mnie, jak dokładnie będzie rozwiązany dojazd do Ronda Matecznego. Czy buspas zakończy się przed skrzyżowaniem z Zamojskiego, czy będzie dociągnięty do samego Ronda? Jeśli ten drugi przypadek, to troszkę się obawiam, czy z Matecznego nie zrobi się zbyt duży dławik, jeśli zmniejszy się liczbę pasów do jazdy na wprost z 2 do 1. Z drugiej strony, zapewniłoby to sprawny dojazd autobusem od razu do świateł.

Tak nad tym myśląc, przyszło mi do głowy, czy może nie spróbować zmienić tam trochę układ pasów na wlocie Ronda? Jest tam pięć pasów:
- 2 lewoskręty w Wadowicką,
- 2 na wprost w Marii Konopnickiej,
- 1 prawoskręt w Kalwaryjską z ruchem autobusów na wprost.

Ten podwójny lewoskręt jest tam od dawien dawna, jeszcze z czasów, gdy nie było ul. Tischnera i Turowicza. Wtedy to była jedyna większa droga od Nowej Huty i Prokocimia do Borku Fałęckiego. To się zmieniło, na dodatek mamy już i TŁ, która tym bardziej powinna wpłynąć na zmniejszenie zapotrzebowania na tę relację. Może by spróbować zmniejszyć lewoskręt do jednego pasa, a zaoszczędzone miejsce przeznaczyć na danie autobusom osobnego pasa dla siebie? W końcu przepustowość lewoskrętu limituje tutaj powierzchnia akumulacji na samej tarczy ronda. Problemem może być to, że skrajny lewy pas jest bardzo krótki, ale to może dopuścić z drugiego od lewej jazdę na wprost i w lewo? Co sądzicie?
Obrazek

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 12 maja 2023, 9:23

kbieniu7 pisze: 12 maja 2023, 0:23Problemem może być to, że skrajny lewy pas jest bardzo krótki, ale to może dopuścić z drugiego od lewej jazdę na wprost i w lewo? Co sądzicie?
Mam trochę obawy, że ten pas drugi od lewej w szczycie się mocno przyblokowuje bo na tarczy ronda mieści się niewiele aut skręcających w lewo. W efekcie mogłoby się okazać, że do jazdy na wprost zostałby w praktyce tylko jeden pas.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości