Buspasy

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
pablo
Specjalista
Posty: 420
Rejestracja: 17 paź 2022, 12:11

Re: Buspasy

Post autor: pablo » 23 cze 2023, 11:40

Większość ludzi owszem jest w pracy, ale np osoby starsze w takich godzinach podróżują do lekarza. I bardzo często robią to korzystając z komunikacji zbiorowej. A te godziny 9-14 są orientacyjne.
Osobiście nie potrzebuję szukać nowych argumentów przeciwko niechcianym igrzyskom (taka była wola mieszkańców miasta), bo koronnym argumentem jest to, że mieszkańcy imprezy nie chcieli. Imprezę chciała władza.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 27 cze 2023, 15:50

Jak to jest z tą Obrońców Krzyża? Przed skrzyżowaniem z Kocmyrzowską robią się trzy pasy (zdjęcie) - czy zatem jest miejsce na buspas na dłuższym odcinku? Jeśli tak, to jak długim?

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 27 cze 2023, 16:23

Kaszmir pisze: 27 cze 2023, 15:50 Jak to jest z tą Obrońców Krzyża? Przed skrzyżowaniem z Kocmyrzowską robią się trzy pasy (zdjęcie) - czy zatem jest miejsce na buspas na dłuższym odcinku? Jeśli tak, to jak długim?
Jak mierzyłem po Geoportalu, to jezdnia ma tam chyba 9m szerokości. Można by zrobić tak, jak na Czarnowiejskiej. Trzeba tylko ustalić w którą stronę na którym odcinku.

No i może wylecieć kilka miejsc parkingowych.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 20 lip 2023, 23:05

Na audytach pojawił się projekt budowy rampy pieszej łączącej ul. Kamieńskiego z ul. Łagiewnicką:
https://ztp.krakow.pl/rower/audyty/audy ... a-pieszych

Projekt dotyczy budowy chodnika wraz z murkiem oporowym. I niby nic w tym autobusowego, ale sam fakt konstruowania muru jest na tyle istotną konstrukcją, że to (plus jeden z komentarzy do audytu) skłoniło mnie do przemyślenia.

Na odcinku od Ronda Matecznego do ul. Puszkarskiej popołudniami lubią tworzyć się korki. Nie jakieś wielkie, ale parę minut też idzie stracić w autobusie. Do tego utrudniony wyjazd z zatoki za Rondem lubi powodować konieczność oczekiwania przez autobusy na Rondzie Matecznego, często blokując je częściowo.

No i tak mi chodzi po głowie, że super rozwiązaniem by był buspas w tym kierunku. Najlepiej by było aż do Puszkarskiej, ale to wymagałoby kompletnej przebudowy wiaduktów, na co w najbliższym czasie raczej nie ma co liczyć (pewnie dopiero przy ew. budowie tramwaju do Alej). Niemniej nawet i odcinek ~250m sięgający chociaż do pierwszej łącznicy zjazdowej by potrafił sporo pomóc. Moim zdaniem warto by to było przemyśleć przy okazji tego zadania - nawet jeśli nie teraz, to żeby budowana konstrukcja oporowa nie uniemożliwiała tego.

Obrazek

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 08 sie 2023, 14:04

Ahoj,

Tym razem o ul. Opolskiej na odcinku od ul. Lublańskiej do al. 29 Listopada. Częściowo już pokazywałem pomysły na to, było też o tym co nieco na Kraboku, ale rozszerzyłem zakres i prezentuję w jednym miejscu.

Wielkimi krokami zbliża się otwarcie Północnej Obwodnicy Krakowa, dzięki czemu domknięty zostanie cały ring autostradowy. Pozwoli to na wyrzucenie tranzytu z wnętrza miasta, jak również przeniesienia nań części ruchu lokalnego między odległymi dzielnicami Krakowa, m.in. z ul. Bora-Komorowskiego i Opolskiej. Po jej otwarciu najważniejszym zadaniem powinno być nadanie jak największego priorytetu komunikacji miejskiej: zapewnienia sprawnego przejazdu i wygodnych przesiadek. Obecnie jednak jest z tym problem bo ciąg od Conrada do Bora-Komorowskiego jest podporządkowany tranzytowi. Autobusy utykają w korkach, a wiele rozwiązań infrastrukturalnych jest niewygodnych dla pasażerów, włącznie z węzłami przesiadkowymi wymagającymi długich spacerów.

W przypadku ul. Nowohuckiej pomysł wyznaczenia buspasa po oddaniu mostu w ciągu drogi ekspresowej S7 stanowiącej Wschodnią Obwodnicę Krakowa nie został zrealizowany gdyż finalnie ówczesny Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu stwierdził, że liczby w postaci natężenia ruchu drogowego zestawionego z potokami pasażerskimi nie uzasadniają takiej zmiany. Na północnym ciągu jednak sytuacja jest zupełnie inna: liczba autobusów jest znacznie większa, a pasy są trzy. Tutaj rachunek zysków i strat wypada znacznie lepiej na korzyść buspasa. Ponadto, otwarcie POK to znaczne zwiększenie pojemności i przepustowości systemu drogowego w całym mieście - jeśli nie wykorzystamy tej szansy, to w długiej perspektywie ryzykujemy wzrost liczby samochodów na krakowskich drogach ze względu na wygenerowany nowy ruch.

Do otwarcia POK jeszcze sporo czasu, jednak już teraz powinniśmy się do tego przygotować. Należy przeanalizować każdy element ciągu od Conrada do Bora-Komorowskiego i stworzyć mapę problematycznych odcinków oraz skrzyżowań, tam gdzie autobusy tracą najwięcej czasu, i wyznaczyć w tych miejscach buspasy oraz śluzy autobusowe. Niezależnie od rozwiązania na które się zdecydujemy, projekty nowej organizacji ruchu powinny leżeć gotowe w szufladzie tak, aby niedługo po otwarciu obwodnicy móc je wprowadzić w życie.

Na części tego ciągu buspas został już wprowadzony, ale warto rozważyć pozostałe odcinki, m.in.:
1. Dolny poziom skrzyżowania ul. Opolskiej i al. 29 Listopada w kierunku zachodnim.
2. Odcinek ul. Lublańska - al. 29 Listopada w kierunku zachodnim.
3. Odcinek Trasa Wolbromska - al. 29 Listopada w kierunku wschodnim.

Obrazek
Rys.1. Istniejące (fioletowe) i możliwe do wprowadzenia (czerwone) odcinki buspasa.

W przypadku dolnego poziomu skrzyżowania ul. Opolskiej i al. 29 Listopada w kierunku zachodnim problem jest z samym dojazdem do jezdni głównej, na której znajduje się już buspas. Autobus wjeżdża w zatokę na dolnym poziomie, jednak nie ma możliwości płynnego przejazdu dalej i stoi w tym samym korku co pojazdy na dwóch pozostałych pasach łącznicy.

Obrazek
Rys.2 Korek na dolnym poziomie skrzyżowania ul. Opolskiej i al. 29 Listopada. Kierunek zachodni, przed połączeniem z jezdnią główną. Zdjęcie Google Street View (rok 2021).

Rozwiązaniem może być skrócenie odcinka dwupasowego i zrobienia śluzy autobusowej z przystanku. Jest to rozwiązanie bezinwestycyjne, ale wiąże się z ryzykiem blokowania głównego skrzyżowania. Drugim rozwiązaniem jest przedłużenie zatoki autobusowej tak, aby pas dla autobusów sięgnął za punkt zwężenia dwóch pasów ogólnych do jednego, dzięki czemu autobus mógłby przeskoczyć znaczną część tego korka. Nie powinno to pogorszyć warunków ruchu ogólnego, ale wymagać będzie przebudowy jezdni, chodnika oraz drogi dla rowerów, przy czym warto zaznaczyć, że te dwa ostatnie elementy i tak mogłyby zostać wyprostowane i pozbawione zbędnego slalomu. Wizualizacje przedstawiono na rys. 6.3 i 6.4.

Obrazek
Rys.3. Wizualizacja dolnego poziomu skrzyżowania ul. Opolskiej i al. 29 Listopada (w kierunku zachodnim).
Skrócenie odcinka dwupasowego dla ruchu ogólnego.


Obrazek
Rys.4. Wizualizacja dolnego poziomu skrzyżowania ul. Opolskiej i al. 29 Listopada (w kierunku zachodnim).
Wydłużenie zatoki w buspas.


Rozwiązaniem dodatkowym, ale bardziej ingerującym w główny ciąg ul. Opolskiej, byłoby bezkolizyjne wyprowadzenie buspasa i wprowadzenie sygnalizacji świetlnej na połączeniu pasów dla ruchu ogólnego, podobne do tego na zjeździe z Ronda Grunwaldzkiego w kierunku Mostu Dębnickiego. Wizualizacja jest przedstawiona na rys. 5.

Obrazek
Rys.5. Wizualizacja dolnego poziomu skrzyżowania ul. Opolskiej i al. 29 Listopada (w kierunku zachodnim). Bezkolizyjny buspas z sygnalizacją świetlną dla ruchu ogólnego.

Kolejnym miejscem, które może względnie prosto zostać poprawione, jest dolny poziom skrzyżowania ul. Opolskiej i ul. Lublańskiej. W kierunku zachodnim łącznica jest wyjątkowo szerokim i prostym pasem asfaltu. Istnieje możliwość wyprowadzenia bezkolizyjnego buspasa z dolnego poziomu aż do jezdni głównej - gdzie między estakadami skrajny prawy pas byłby przeznaczony jako stały buspas aż do skrzyżowania z al. 29 Listopada. Jednocześnie istnieje szansa, że pozostawienie dla ruchu na tym odcinku ogólnego tylko dwóch pasów nieco zmniejszy dopływ samochodów do wcześniej rozważanego skrzyżowania i estakady nad al. 29 Listopada, co poprawiłoby tam płynność ruchu i żadnen ingerencje w główny ciąg na zjeździe z estakady nie byłyby konieczne.

Obrazek
Rys.6. Widok 3D na dolny poziom skrzyżowania z ul. Lublańską w kier. zachodnim.

Obrazek
Rys.7. Odcinek ul. Opolskiej pomiędzy estakadami do wprowadzenia buspasa.

Wymogiem zmiany jest drobna przebudowa na połączeniu jezdni zbiorczej (dla pojazdów z dolnego poziomu jadących od ul. Lublańskiej) i jezdni głównej. Obecnie jest tam przebrukowana wyspa (jak na rys. 8.). Po jej usunięciu i utworzeniu tam części jezdni, możliwe jest utworzenie bezkolizyjnego buspasa, gdyż kąt połączenia jezdni jest na tyle mały, a długość odcinka połączenia jezdni jest na tyle duża, że możliwe jest utworzenie tam bezkolizyjnego buspasa na prawym pasie ruchu. Pas środkowy wtedy by był przeznaczony dla ruchu ogólnego, który zamieniałby się w pas włączania w jezdnię główną, tworząc sytuację podobną do ul. Marii Konopnickiej na wysokości Hotelu Forum. Wizualizacja tego rozwiązania jest przedstawiona na rys. 9. W Autocadzie udało mi się wrzucić pas rozbiegowy o długości ~100m (50m prostego odcinka + 50m klina) - podobnej długości, co np. pas rozbiegowy przy Bonarce, Tandecie, za skrzyżowaniem Nowohucka/Kuklińskiego, czy na nawrotkach na Christo Botewa. Można go jednak znacznie wydłużyć, jeśli weszlibyśmy na pusty pas zieleni między łącznicą a jezdnią główną (jest na to dużo miejsca).

Obrazek
Rys.8. Przebrukowanie do usunięcia na połączeniu jezdni zbiorczej i głównej.

Obrazek
Rys.9. Wizualizacja bezkolizyjnego buspasa na prawym pasie na połączeniu jezdni zbiorczej i głównej na
skrzyżowania ul. Opolskiej i ul. Lublańskiej.


Obrazek
Rys.10. Wizualizacja bezkolizyjnego buspasa - widok w mniejszej skali.

Powyższe plansze są dostępne w pdfie w pełnym rozmiarze TUTAJ.

Pozostaje jeszcze odcinek od Trasy Wolbromskiej do al. 29 Listopada w kierunku wschodnim. Prawdopodobnie wymagać to będzie zwyczajnego wytyczenia buspasa na prawym pasie, bez konieczności żadnej przebudowy, ale konkretne rozwiązanie będzie mogło zostać wypracowane dopiero po pełnym oddaniu skrzyżowania z Trasą Wolbromską.

Z chęcią przyjmę komentarze.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 973
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Buspasy

Post autor: kot_feliks » 08 sie 2023, 21:22

Odnośnie przesiadek, to przecież w projekcie koncertowo sp.. punkt, który mógł być głównym punktem przesiadkowym między autobusami jeżdżącymi Conrada - Opolską (wsch - zach), a tramwajami. Mowa oczywiście o węźle TW z Opolską, gdzie przystanków tramwajowych... nie ma :)

I jak oczywiście jestem za każdym razem za upłynnieniem KMK, to niestety nasuwa się pytanie... po co? Dla 2-3 linii jeżdżących 2-3x /godzinę? :(

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 08 sie 2023, 21:43

kot_feliks pisze: 08 sie 2023, 21:22I jak oczywiście jestem za każdym razem za upłynnieniem KMK, to niestety nasuwa się pytanie... po co? Dla 2-3 linii jeżdżących 2-3x /godzinę? :(
Na większości ciągu masz trochę linii. Odcinek gdzie jest tylko "172+572", mające zresztą w szczycie 8 kursów/h, jest stosunkowo krótki. I będzie jeszcze krótszy bo "337" też ma pojechać fragmentem Opolskiej.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 973
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Buspasy

Post autor: kot_feliks » 08 sie 2023, 22:17

Kaszmir pisze: 08 sie 2023, 21:43 Na większości ciągu masz trochę linii. Odcinek gdzie jest tylko "172+572", mające zresztą w szczycie 8 kursów/h, jest stosunkowo krótki. I będzie jeszcze krótszy bo "337" też ma pojechać fragmentem Opolskiej.
Jasne, tylko patrząc po tempie rozkładu KMK tam, gdzie nie dociera tramwaj, za rok zapewne tych kursów będzie nie 8, a 7, za dwa lata 6, a za 3 lata okaże się, że przecież samo 172 z f15 jest wystarczające (4 kursy) ;)

Żeby się cokolwiek zmieniło w KMK niestety potrzeba wyborów i odejścia tego układu, który obecnie rządzi (nie mówię tutaj o ZTP, żebyśmy się dobrze zrozumieli, a o UMK). Inaczej będziemy trwać w tym "g" przez kolejne x lat. Oczywiście pytanie, kto ew. przyjdzie po wyborach, i czy będzie lepiej, czy gorzej. Ale przy obecnym układzie przez kolejne lata będziesz miał pudrowanie autobusowego trupa i cięcia pod pozorem "zachęcania do KMK".

Natomiast odnośnie ZTP... Od x lat mieszkam w mega dobrze skomunikowanym rejonie, niedaleko centrum, z tramwajem co chwilę, gdzie nawet nie musisz patrzyć się na rozkład. Wydawało mi się, że tutaj nie da się zepsuć tego, że po prostu KMK jest, nie potrzeba auta itd. I co pokazał ostatni remont Mogilskiej? Tłumaczenie ZTP do znajomego "a podejdź sobie 700m, przecież to tylko... PÓŁTORA MIESIĄCA" (odnośnie przystanku przy MLP). Szczerze, jak ktoś tak totalnie olewa ludzi, tak totalnie olewa pasażerów, to jak ludzie się mają przekonać do pozostawienia aut i przesiadki na KMK, skoro nawet w jednym z najlepiej skomunikowanych rejonów, możesz zostać z dnia na dzień bez komunikacji...?

A wcześniejsze przykłady z innych rejonów można by niestety mnożyć... :(

Jak dla mnie KMK nie jest w tym momencie żadną pewną alternatywą vs. inne środki transportu. Możesz mieszkać w nawet super skomunikowanym miejscu, ale to może zniknąć z dnia na dzień. Remont z komunikatem o zmianach na 2 dni wcześniej (bo po co kogokolwiek informować z wyprzedzeniem), totalnie olanie pasażerów, nagle może zniknąć Ci praktycznie cała możliwość korzystania z KMK. Nie tak to powinno wyglądać. I to już niestety nie jest wina UMK, tylko ZTP.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 21 sie 2023, 10:41

W sprawie buspasu na Mikołajczyka, z tego co wybadałem temat, decyzja jest zatwierdzona tylko sprawy rozbiły się o koszty - szukają pieniędzy na jego realizację.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1047
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Buspasy

Post autor: yosujiro » 21 sie 2023, 12:54

A na pewno już nie trwają przygotowania? Bo na odcinku od Dunikowskiego do Ronda Hipokratesa trwa budowa zatok parkingowych, ewidentnie po to, żeby uwolnić prawy pas.

Kierman
Specjalista
Posty: 369
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Buspasy

Post autor: Kierman » 21 sie 2023, 13:19

Czyli łączymy 139 i 199 z powrotem po wybudowaniu bus pasa?

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Buspasy

Post autor: Łukasz » 21 sie 2023, 13:50

yosujiro pisze: 21 sie 2023, 12:54 A na pewno już nie trwają przygotowania? Bo na odcinku od Dunikowskiego do Ronda Hipokratesa trwa budowa zatok parkingowych, ewidentnie po to, żeby uwolnić prawy pas.
Tak trwają właśnie, żeby wytyczyć bus pas.

ds89
Pasażer
Posty: 42
Rejestracja: 21 lut 2020, 18:15

Re: Buspasy

Post autor: ds89 » 22 sie 2023, 8:39

Kierman pisze: 21 sie 2023, 13:19 Czyli łączymy 139 i 199 z powrotem po wybudowaniu bus pasa?
Oczywiście, że nie, bo to trzeba usiąść na spokojnie...

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Buspasy

Post autor: kbieniu7 » 23 sie 2023, 10:56

Łukasz pisze: 21 sie 2023, 13:50 Tak trwają właśnie, żeby wytyczyć bus pas.
A tak w ogóle, to było to na audytach czy gdzieś? Nie kojarzę żadnego projektu tego.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Buspasy

Post autor: Kaszmir » 31 sie 2023, 7:56

Kraków. Kamery monitorują buspasy. Sprawdzają, kto jeździ nimi nielegalnie
https://krakow.naszemiasto.pl/krakow-ka ... c1-9434807
Jeśli efekty pilotażu będą zadowalające, Zarząd Transportu Publicznego rozważy montaż kamer na kolejnych buspasach w mieście. Póki co pojawiło się ich 14. Krakowscy urzędnicy nie chcą ujawniać, na których buspasach, żeby kierowcy nie zaczęli jeździć tymi, na których kamery nie zostały zamontowane.
Swoją drogą, mandat 100 zł to nie jest wiele...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 19 gości