Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
Re: Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
Apropo 155/165 jeśli rada dzielnicy jest za likwidacją to niech się dogadają z ztp i puszczą na podobnej lub takiej samej co 165 linię 114, lepsza częstotliwość (w tyg 6 brygad) więc mogła by jeździć np 3 brygady do Borku, pozostałe 3 do Swoszowic (od marca pod stację kolejową) natomiast w weekend (4 brygady) całość do Swoszowic bądź 2 brygady na Borek a pozostałe dwie do Swoszowic, tylko teraz pozostaje pytanie czy zostałyby na niej przeguby w tygodniu (w sumie też nr nie muszą zmieniać na 114 tylko zostawić obecny nr czyli 165).
Re: Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
Dla Swoszowic z tego co kojarzę plan jest by zrezygnować z linii dalekosiężnej ("165") na rzecz mocnej dowozówki do Kurdwanowa. Przy okazji raczej wyleci też "155". Wg mnie pójdzie to w stronę "135" z Golkowic + uzupełniającego "435" ze Swoszowic (SKA?), docelowo po otwarciu TŁ kończących na Kurdwanowie P&R albo na najbliższej dostępnej pętli.
Trzeba jednak uważać z koordynacją. "135" ma takt z "254", a ten z "214". Wszystkie bazują na f40. Zatem rozwiązania są dwa:
1) Zmiana na bazowe f30 na wszystkich liniach, wtedy "435" też f30 co dałoby f15 między Swoszowicami a Kurdwanowem. Tu są dwie komplikacje: Wieliczka musiałaby się zgodzić na dopłacenie do kilku dodatkowych kursów "214", oraz nie jestem pewny czy postoje "214" w Grabówkach / Podstolicach się zepną.
2) Alternatywnie, zostawić f40 i wtedy "435" mogłoby wykonywać dwa kursy między każdym "135", tj. takt "135+435+435". Między Swoszowicami a Kurdwanowem zostałoby f13, tak jak obecnie.
Zastanawiam się tylko, czy poczekają z tym do otwarcia TŁ, czy raczej wprowadzą już przy oddaniu Swoszowice P&R
Trzeba jednak uważać z koordynacją. "135" ma takt z "254", a ten z "214". Wszystkie bazują na f40. Zatem rozwiązania są dwa:
1) Zmiana na bazowe f30 na wszystkich liniach, wtedy "435" też f30 co dałoby f15 między Swoszowicami a Kurdwanowem. Tu są dwie komplikacje: Wieliczka musiałaby się zgodzić na dopłacenie do kilku dodatkowych kursów "214", oraz nie jestem pewny czy postoje "214" w Grabówkach / Podstolicach się zepną.
2) Alternatywnie, zostawić f40 i wtedy "435" mogłoby wykonywać dwa kursy między każdym "135", tj. takt "135+435+435". Między Swoszowicami a Kurdwanowem zostałoby f13, tak jak obecnie.
Zastanawiam się tylko, czy poczekają z tym do otwarcia TŁ, czy raczej wprowadzą już przy oddaniu Swoszowice P&R
Re: Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
Na dzień dzisiejszy nie ma możliwości, żeby jakakolwiek linia autobusowa kończyła na Kurdwanowie P+R chyba, żeby na potrzeby pętli autobusowej wydzielić część parkingu, co jednak raczej nie wchodzi w rachubę.
Re: Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
Wiecie na kiedy obecnie przewidywanie jest otwarcie TŁ?
Re: Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
Nie doprecyzowałem, nie chodziło mi o sam parking a o przystanek, i potem nawrotka gdziekolwiek się da. Tak jak dawniej "135".
Re: Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
Witam wszystkich użytkowników, jestem czytelnikiem forum od dłuższego czasu i w końcu postanowiłem włączyć się do dyskusji. Zważywszy na konieczność zmian tras autobusowych pozwolę sobie przedstawić kilka swoich przemyśleń. W tym roku również mają zostać przedstawione projekty przebudowy kilku ulic i skrzyżowań na osiedlu Piaski Nowe. Mam tu na myśli ulicę Podedworze, oraz Bochenka. W planach jest również poprowadzenie linii autobusowej po tych ulicach. Dlatego może warto by się zastanowić nad przerzuceniem linii 2x4 na Malborską. Można by jedną z tych linii poprowadzić od Podmokłej przez Stojałowskiego, Cechową. Wtedy po dostosowaniu ulic Bochenka i Podedworze linia mogłaby wyjechać na Nowosądecką przy pętli Piaski Nowe. Dodatkowo powstałoby połączenie dwóch Szpitali Uniwersyteckiego i Św Rafała. Ponadto licznie powstałe osiedla i obecnie budowane nowe bloki zyskałyby dostęp do komunikacji miejskiej. Ponadto po przebudowie skrzyżowania Bochenka /Szpakowej wydaje mi się, że jakaś linia mogłaby dotrzeć bezpośrednio do pętli na Piaskach Wielkich.
Re: Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
Po przebudowie Bochenka i Podedworze, raczej skierowałbym przez ten rejon "169/469" albo "164". Tam powstało duże osiedle, zasługuje na linię dalekobieżną.
Skręt Łużycka -> Cechowa jest chyba zbyt ostry dla autobusów. Choć... czy tam nie będzie ronda?
Skręt Łużycka -> Cechowa jest chyba zbyt ostry dla autobusów. Choć... czy tam nie będzie ronda?
Re: Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
Dokładnie tak, ma tam powstać rondo, tak samo jak na skrzyżowaniu Bochenka/Łużycka/Kijanki. Dlatego myślę, że prócz linii dalekobieżnej, któraś z linii mogłaby być przedłużona do pętli w Kurdwanowie, bądź Borku Fałęckiego i obsługując np. Galerię Dekada.
Re: Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
Można by połączyć jedno z drugim i np. skierować "169/469" przez Nowosądecką - Podedworze - Bochenka, a potem jedną z nich zakończyć na Piaskach Wielkich, a drugą na Kurdwanowie
Albo - gdyby były środki i zapotrzebowanie - w ogóle przedłużyć przez Nowosądecką - Podedworze - Bochenka tak "169/469" jak i "164". A potem np. "164" do Kurdwanowa, a "169/469" do Piasków Wielkich
Re: Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
Jeśli tylko znalazłyby się środki to dlaczego nie. Myślę, że powietrza by te linie nie woziły, a z pewnością 169/469 miałaby wyższą frekwencję niż obecnie jadąc tylko Łużycką. Ponadto mieszkańcy Cechowej, oraz uczniowie Szkół Odzieżowych zyskaliby połączenie z Centrum. Obecnie mają marną ofertę w postaci 133, która w tym rejonie bardziej ma charakter dowozówki. Ponadto planowane jest w niedalekiej przyszłości poszerzenie ulicy Obronnej, co z kolei otwiera możliwość przedłużenia którejś z linii pod Szpital Uniwersytecki.Kaszmir pisze: ↑10 lut 2022, 10:52Można by połączyć jedno z drugim i np. skierować "169/469" przez Nowosądecką - Podedworze - Bochenka, a potem jedną z nich zakończyć na Piaskach Wielkich, a drugą na Kurdwanowie
Albo - gdyby były środki i zapotrzebowanie - w ogóle przedłużyć przez Nowosądecką - Podedworze - Bochenka tak "169/469" jak i "164". A potem np. "164" do Kurdwanowa, a "169/469" do Piasków Wielkich
Re: Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
Nie miałem sposobności wcześniej wrócić do tematu, ale teraz jest chwila. Punkty wyjścia dla moich pomysłów dotyczących zmian układu linii autobusowych po otwarciu TŁ opisałem już tutaj.
a. Jednym z podstawowych wątków było dokonanie zmian w siatce autobusowej w ramach dotychczasowych środków. Niemniej, dużo osób popiera i widzi sens utworzenia linii przyspieszonej łączącej Wieliczkę z Ruczajem. Stąd pójdę i ja ten krok dalej. Czyli zaproponuję 311:-)
b. Druga zmiana to aktualizacja dokonana na podstawie części opinii dotyczących propozycji zmian dla 107 i 143. W przypadku tej pierwszej linii, cześć osób jest sceptyczna wobec jej skrócenia. W przypadku tej drugiej, mój pomysł zakładał że pojedzie ona do Bonarki, co może być trudne do przeforsowania. Wobec tego przyszedł mi do głowy nowy pomysł i wydaje mi się on najciekawszy! Ich połączenie:-)
c. Trzecia sprawa to uwzględnienie świeżo zaanonsowanego tematu, czyli likwidacji 165. Tutaj trochę się dziwię, bo wydaje się, że śladowe poprawienie częstotliwości w szczycie dla 155 w ogóle nie rekompensuje wycięcia 165. Ot, tradycyjne ztp-owskie wygaszanie popytu? Już nie mówiąc o tym, że względem dawnego 184 to śmiech na sali... Według mnie koniecznością jest wreszcie wzmocnienie 179.
Podsumowując, kompletne zmiany jakie proponuję po otwarciu TŁ to: 1. Utworzenie linii 311 w miejsce dotychczasowej 204: Trasa: od Wieliczki do Kurdwanów P+R jak obecnie 204, dalej przez TŁ - Grota-Roweckiego i Bobrzyńskiego do CM. Przystanki: Do Bieżanowskiej jak obecnie 301, potem proponuję "Nowosądecka", "Kurdwanów P+R", "Łagiewniki SKA", "Rostworowskiego" i dalej jak 578. Linia zapewni szybkie połączenie Wieliczki, Bieżanowa, Prokocimia, Piasków, Kurdwanowa, Ruczaju i Czerwonych Maków. Jestem pewien, że potencjał będzie mieć!
2. Przetrasowanie 224 i 244 przez Malborską: Jak wcześniej pisałem, dystans Bieżanowska - Kurdwanów P+R jest ten sam przez Malborską-Klonowica oraz przez Nowosądecka. Stąd przeniesienie tych linii na Malborską. 244 powinno według mnie zostać, bo Jugowicka nie może z dnia na dzień stracić wszystkich kursów komunikacji miejskiej! 224 natomiast, jeśli już musi jechać do CJPII (ktoś wspominał, że tak życzy sobie Wieliczka) - to warto je puścić na obecnej trasie objazdowej, czyli od Kurdwanów P+R przez Witosa i Herberta do CJPII, a z powrotem przez Bujaka i Halszki (też z tego względu, że lewoskrętu Witosa - Beskidzka nie ma).
3. Zmiana tras 169/469: Wyprostowanie przez Puszkarską i Sławka. Tutaj nadal uważam, że to ma sens. Obecny zawijas przez Malborską dla obu tych linii jest sporym bagażem kilometrowym, który można według mnie zdecydowanie lepiej wykorzystać! Linie powinny kursować następująco: 169 przez Puszkarską, W. Sławka i dalej do Piasków Wielkich oraz 469 przez Puszkarską do Zajezdni Wola Duchacka. Tu jeszcze jeden istotny punkt - na wysokości wybudowanej kładki przy stacji kolejowej Kraków Bonarka niezbędne jest w mojej opinii utworzenie nowej pary przystanków "Bonarka SKA", na której zatrzymywały by się właśnie 169/469 oraz już kursujące tamtędy 164. Nowy przystanek zapewni dzięki temu wygodną przesiadkę do KM z linii SKA od południa w kierunku Matecznego, Grunwaldzkiego i Alej. W tym momencie ta stacja jest oderwana od KM, a nowy przystanek wraz z liniami 164 i 169/469 dałby naprawdę wygodną relację. Uruchomienie tego przystanku może nawet odbyć się kosztem zatrzymania na "Kamieńskiego Wiadukt", który i tak działa tylko w jedną stronę.
4. Połączenie linii 107 i 143: Ponownie, 143 toczące się w korkach na Wielickiej do Podgórze SKA to marnowanie wzkm. O ile pierwotne przekierowanie do Bonarki ma nadal rację bytu, o tyle jeszcze ciekawszy pomysł to połączenie 107 i 143. Mam nadzieję, że taborowo to możliwe. Co istotne, z racji znacznego skrócenia trasy takiego "nowego" 143 względem obecnych 107 i 143, posiadane już teraz przez te linie wzkm praktycznie wystarczą na zaproponowanie dla połączenia:
- w dni powszednie przyjęcie f=15/20 z obecnego 143 (co dla pasażerów 107 będzie znaczną poprawą z obecnego f=20/30)
- w weekendy przyjęcie f=30 z obecnego 107 (co znów dla pasażerów 143 będzie poprawą z obecnego f=40 i da możliwość połowicznej synchronizacji z 234 o f=60)
Trasa, aby utrzymać możliwość przesiadki na linie tramwajowe "bieżanowskie" poprowadzona byłaby od Bieżanowskiej jak dla 143 pod skrzyżowanie przy "Kablu", tam skręt Wielicka-Malborska i dalej przez Malborską jak 107. Dzięki temu pasażerowie 143 będą mieć nadal możliwość przesiadki pod Kablem, a odzyskają ją też pasażerowie obecnej linii 107 i mieszkańcy ulicy Malborskiej (o co długo wnioskowali). Dopuszczenie lewoskrętu Wielicka - Malborska dla komunikacji nie powinno być problemem. Myślę, że zorganizowanie przystanków w obrębie skrzyżowania też raczej nie. W kierunku Soboniowic może funkcjonować na chodniku na wysokości centrum ogrodniczego, w stronę Bieżanowa albo przed albo za skrętem (tam gdzie czasowy przystanek często jest organizowany).
5. Zwiększenie częstotliwości dla 179: Po zapowiedzianym usunięciu linii 165, częściową rekompensatą ma być szczytowe zwiększenie f dla 155. Jednak linia ta z perspektywy Kurdwanowa w zasadzie prowadzi donikąd. Według mnie powinna zostać wzmocniona linia 179 i tu proponuję przejście z obecnego f=12 przez cały dzień powszedni do układu f=7,5/10. Linia i tak jest jedną z bardziej obleganych w mieście, liczba pasażerów rośnie. W okolicy Klonowica czy Sławka powstają kolejne setki mieszkań. Zaraz się zapcha całkowicie. Wspomniane f=7,5/10 da też możliwość połowicznej koordynacji ze 174, które ma f=15/20 oraz poza szczytem ze 164 (wtedy również f=20). Obecnych f=12 z f=15/20 skoordynować nijak się nie da. W weekend również marzę o wzmocnieniu 179 do f=15, według mnie to granica przyzwoitości dla magistralnych linii i do tego należy dążyć. Przy okazji ponownie pozwoli to połowicznie skoordynować linie 179 i 174, bo ta druga ma weekendami f=30. Może też być punktem wyjścia do poprawy kolejnych linii (na przykład wzmocnienia w weekend 164 do f=15) itd i generalnej synchronizacji f w KMK (o czym wspominał Kaszmir).
a. Jednym z podstawowych wątków było dokonanie zmian w siatce autobusowej w ramach dotychczasowych środków. Niemniej, dużo osób popiera i widzi sens utworzenia linii przyspieszonej łączącej Wieliczkę z Ruczajem. Stąd pójdę i ja ten krok dalej. Czyli zaproponuję 311:-)
b. Druga zmiana to aktualizacja dokonana na podstawie części opinii dotyczących propozycji zmian dla 107 i 143. W przypadku tej pierwszej linii, cześć osób jest sceptyczna wobec jej skrócenia. W przypadku tej drugiej, mój pomysł zakładał że pojedzie ona do Bonarki, co może być trudne do przeforsowania. Wobec tego przyszedł mi do głowy nowy pomysł i wydaje mi się on najciekawszy! Ich połączenie:-)
c. Trzecia sprawa to uwzględnienie świeżo zaanonsowanego tematu, czyli likwidacji 165. Tutaj trochę się dziwię, bo wydaje się, że śladowe poprawienie częstotliwości w szczycie dla 155 w ogóle nie rekompensuje wycięcia 165. Ot, tradycyjne ztp-owskie wygaszanie popytu? Już nie mówiąc o tym, że względem dawnego 184 to śmiech na sali... Według mnie koniecznością jest wreszcie wzmocnienie 179.
Podsumowując, kompletne zmiany jakie proponuję po otwarciu TŁ to: 1. Utworzenie linii 311 w miejsce dotychczasowej 204: Trasa: od Wieliczki do Kurdwanów P+R jak obecnie 204, dalej przez TŁ - Grota-Roweckiego i Bobrzyńskiego do CM. Przystanki: Do Bieżanowskiej jak obecnie 301, potem proponuję "Nowosądecka", "Kurdwanów P+R", "Łagiewniki SKA", "Rostworowskiego" i dalej jak 578. Linia zapewni szybkie połączenie Wieliczki, Bieżanowa, Prokocimia, Piasków, Kurdwanowa, Ruczaju i Czerwonych Maków. Jestem pewien, że potencjał będzie mieć!
2. Przetrasowanie 224 i 244 przez Malborską: Jak wcześniej pisałem, dystans Bieżanowska - Kurdwanów P+R jest ten sam przez Malborską-Klonowica oraz przez Nowosądecka. Stąd przeniesienie tych linii na Malborską. 244 powinno według mnie zostać, bo Jugowicka nie może z dnia na dzień stracić wszystkich kursów komunikacji miejskiej! 224 natomiast, jeśli już musi jechać do CJPII (ktoś wspominał, że tak życzy sobie Wieliczka) - to warto je puścić na obecnej trasie objazdowej, czyli od Kurdwanów P+R przez Witosa i Herberta do CJPII, a z powrotem przez Bujaka i Halszki (też z tego względu, że lewoskrętu Witosa - Beskidzka nie ma).
3. Zmiana tras 169/469: Wyprostowanie przez Puszkarską i Sławka. Tutaj nadal uważam, że to ma sens. Obecny zawijas przez Malborską dla obu tych linii jest sporym bagażem kilometrowym, który można według mnie zdecydowanie lepiej wykorzystać! Linie powinny kursować następująco: 169 przez Puszkarską, W. Sławka i dalej do Piasków Wielkich oraz 469 przez Puszkarską do Zajezdni Wola Duchacka. Tu jeszcze jeden istotny punkt - na wysokości wybudowanej kładki przy stacji kolejowej Kraków Bonarka niezbędne jest w mojej opinii utworzenie nowej pary przystanków "Bonarka SKA", na której zatrzymywały by się właśnie 169/469 oraz już kursujące tamtędy 164. Nowy przystanek zapewni dzięki temu wygodną przesiadkę do KM z linii SKA od południa w kierunku Matecznego, Grunwaldzkiego i Alej. W tym momencie ta stacja jest oderwana od KM, a nowy przystanek wraz z liniami 164 i 169/469 dałby naprawdę wygodną relację. Uruchomienie tego przystanku może nawet odbyć się kosztem zatrzymania na "Kamieńskiego Wiadukt", który i tak działa tylko w jedną stronę.
4. Połączenie linii 107 i 143: Ponownie, 143 toczące się w korkach na Wielickiej do Podgórze SKA to marnowanie wzkm. O ile pierwotne przekierowanie do Bonarki ma nadal rację bytu, o tyle jeszcze ciekawszy pomysł to połączenie 107 i 143. Mam nadzieję, że taborowo to możliwe. Co istotne, z racji znacznego skrócenia trasy takiego "nowego" 143 względem obecnych 107 i 143, posiadane już teraz przez te linie wzkm praktycznie wystarczą na zaproponowanie dla połączenia:
- w dni powszednie przyjęcie f=15/20 z obecnego 143 (co dla pasażerów 107 będzie znaczną poprawą z obecnego f=20/30)
- w weekendy przyjęcie f=30 z obecnego 107 (co znów dla pasażerów 143 będzie poprawą z obecnego f=40 i da możliwość połowicznej synchronizacji z 234 o f=60)
Trasa, aby utrzymać możliwość przesiadki na linie tramwajowe "bieżanowskie" poprowadzona byłaby od Bieżanowskiej jak dla 143 pod skrzyżowanie przy "Kablu", tam skręt Wielicka-Malborska i dalej przez Malborską jak 107. Dzięki temu pasażerowie 143 będą mieć nadal możliwość przesiadki pod Kablem, a odzyskają ją też pasażerowie obecnej linii 107 i mieszkańcy ulicy Malborskiej (o co długo wnioskowali). Dopuszczenie lewoskrętu Wielicka - Malborska dla komunikacji nie powinno być problemem. Myślę, że zorganizowanie przystanków w obrębie skrzyżowania też raczej nie. W kierunku Soboniowic może funkcjonować na chodniku na wysokości centrum ogrodniczego, w stronę Bieżanowa albo przed albo za skrętem (tam gdzie czasowy przystanek często jest organizowany).
5. Zwiększenie częstotliwości dla 179: Po zapowiedzianym usunięciu linii 165, częściową rekompensatą ma być szczytowe zwiększenie f dla 155. Jednak linia ta z perspektywy Kurdwanowa w zasadzie prowadzi donikąd. Według mnie powinna zostać wzmocniona linia 179 i tu proponuję przejście z obecnego f=12 przez cały dzień powszedni do układu f=7,5/10. Linia i tak jest jedną z bardziej obleganych w mieście, liczba pasażerów rośnie. W okolicy Klonowica czy Sławka powstają kolejne setki mieszkań. Zaraz się zapcha całkowicie. Wspomniane f=7,5/10 da też możliwość połowicznej koordynacji ze 174, które ma f=15/20 oraz poza szczytem ze 164 (wtedy również f=20). Obecnych f=12 z f=15/20 skoordynować nijak się nie da. W weekend również marzę o wzmocnieniu 179 do f=15, według mnie to granica przyzwoitości dla magistralnych linii i do tego należy dążyć. Przy okazji ponownie pozwoli to połowicznie skoordynować linie 179 i 174, bo ta druga ma weekendami f=30. Może też być punktem wyjścia do poprawy kolejnych linii (na przykład wzmocnienia w weekend 164 do f=15) itd i generalnej synchronizacji f w KMK (o czym wspominał Kaszmir).
-
- Ekspert
- Posty: 1826
- Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
- Lokalizacja: Balice
Re: Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
Zasadnicze pytanie brzmi: Skąd weźmiesz elektryki na 179, przy F7.5 + nie ma odpowiedniej infrastruktury do tego, 2 ładowarki na dworcu, a często działa tylko 1 to jest stanowczo za mało już przy obecnej częstotliwości. Brakuje ładowarek na Kurdwanowie, powinny być tam co najmniej 2.fysztof pisze: ↑22 mar 2022, 13:41 Nie miałem sposobności wcześniej wrócić do tematu, ale teraz jest chwila. Punkty wyjścia dla moich pomysłów dotyczących zmian układu linii autobusowych po otwarciu TŁ opisałem już tutaj.
a. Jednym z podstawowych wątków było dokonanie zmian w siatce autobusowej w ramach dotychczasowych środków. Niemniej, dużo osób popiera i widzi sens utworzenia linii przyspieszonej łączącej Wieliczkę z Ruczajem. Stąd pójdę i ja ten krok dalej. Czyli zaproponuję 311:-)
b. Druga zmiana to aktualizacja dokonana na podstawie części opinii dotyczących propozycji zmian dla 107 i 143. W przypadku tej pierwszej linii, cześć osób jest sceptyczna wobec jej skrócenia. W przypadku tej drugiej, mój pomysł zakładał że pojedzie ona do Bonarki, co może być trudne do przeforsowania. Wobec tego przyszedł mi do głowy nowy pomysł i wydaje mi się on najciekawszy! Ich połączenie:-)
c. Trzecia sprawa to uwzględnienie świeżo zaanonsowanego tematu, czyli likwidacji 165. Tutaj trochę się dziwię, bo wydaje się, że śladowe poprawienie częstotliwości w szczycie dla 155 w ogóle nie rekompensuje wycięcia 165. Ot, tradycyjne ztp-owskie wygaszanie popytu? Już nie mówiąc o tym, że względem dawnego 184 to śmiech na sali... Według mnie koniecznością jest wreszcie wzmocnienie 179.
Podsumowując, kompletne zmiany jakie proponuję po otwarciu TŁ to:
Propozycja_02.jpg
1. Utworzenie linii 311 w miejsce dotychczasowej 204: Trasa: od Wieliczki do Kurdwanów P+R jak obecnie 204, dalej przez TŁ - Grota-Roweckiego i Bobrzyńskiego do CM. Przystanki: Do Bieżanowskiej jak obecnie 301, potem proponuję "Nowosądecka", "Kurdwanów P+R", "Łagiewniki SKA", "Rostworowskiego" i dalej jak 578. Linia zapewni szybkie połączenie Wieliczki, Bieżanowa, Prokocimia, Piasków, Kurdwanowa, Ruczaju i Czerwonych Maków. Jestem pewien, że potencjał będzie mieć!
2. Przetrasowanie 224 i 244 przez Malborską: Jak wcześniej pisałem, dystans Bieżanowska - Kurdwanów P+R jest ten sam przez Malborską-Klonowica oraz przez Nowosądecka. Stąd przeniesienie tych linii na Malborską. 244 powinno według mnie zostać, bo Jugowicka nie może z dnia na dzień stracić wszystkich kursów komunikacji miejskiej! 224 natomiast, jeśli już musi jechać do CJPII (ktoś wspominał, że tak życzy sobie Wieliczka) - to warto je puścić na obecnej trasie objazdowej, czyli od Kurdwanów P+R przez Witosa i Herberta do CJPII, a z powrotem przez Bujaka i Halszki (też z tego względu, że lewoskrętu Witosa - Beskidzka nie ma).
3. Zmiana tras 169/469: Wyprostowanie przez Puszkarską i Sławka. Tutaj nadal uważam, że to ma sens. Obecny zawijas przez Malborską dla obu tych linii jest sporym bagażem kilometrowym, który można według mnie zdecydowanie lepiej wykorzystać! Linie powinny kursować następująco: 169 przez Puszkarską, W. Sławka i dalej do Piasków Wielkich oraz 469 przez Puszkarską do Zajezdni Wola Duchacka. Tu jeszcze jeden istotny punkt - na wysokości wybudowanej kładki przy stacji kolejowej Kraków Bonarka niezbędne jest w mojej opinii utworzenie nowej pary przystanków "Bonarka SKA", na której zatrzymywały by się właśnie 169/469 oraz już kursujące tamtędy 164. Nowy przystanek zapewni dzięki temu wygodną przesiadkę do KM z linii SKA od południa w kierunku Matecznego, Grunwaldzkiego i Alej. W tym momencie ta stacja jest oderwana od KM, a nowy przystanek wraz z liniami 164 i 169/469 dałby naprawdę wygodną relację. Uruchomienie tego przystanku może nawet odbyć się kosztem zatrzymania na "Kamieńskiego Wiadukt", który i tak działa tylko w jedną stronę.
4. Połączenie linii 107 i 143: Ponownie, 143 toczące się w korkach na Wielickiej do Podgórze SKA to marnowanie wzkm. O ile pierwotne przekierowanie do Bonarki ma nadal rację bytu, o tyle jeszcze ciekawszy pomysł to połączenie 107 i 143. Mam nadzieję, że taborowo to możliwe. Co istotne, z racji znacznego skrócenia trasy takiego "nowego" 143 względem obecnych 107 i 143, posiadane już teraz przez te linie wzkm praktycznie wystarczą na zaproponowanie dla połączenia:
- w dni powszednie przyjęcie f=15/20 z obecnego 143 (co dla pasażerów 107 będzie znaczną poprawą z obecnego f=20/30)
- w weekendy przyjęcie f=30 z obecnego 107 (co znów dla pasażerów 143 będzie poprawą z obecnego f=40 i da możliwość połowicznej synchronizacji z 234 o f=60)
Trasa, aby utrzymać możliwość przesiadki na linie tramwajowe "bieżanowskie" poprowadzona byłaby od Bieżanowskiej jak dla 143 pod skrzyżowanie przy "Kablu", tam skręt Wielicka-Malborska i dalej przez Malborską jak 107. Dzięki temu pasażerowie 143 będą mieć nadal możliwość przesiadki pod Kablem, a odzyskają ją też pasażerowie obecnej linii 107 i mieszkańcy ulicy Malborskiej (o co długo wnioskowali). Dopuszczenie lewoskrętu Wielicka - Malborska dla komunikacji nie powinno być problemem. Myślę, że zorganizowanie przystanków w obrębie skrzyżowania też raczej nie. W kierunku Soboniowic może funkcjonować na chodniku na wysokości centrum ogrodniczego, w stronę Bieżanowa albo przed albo za skrętem (tam gdzie czasowy przystanek często jest organizowany).
5. Zwiększenie częstotliwości dla 179: Po zapowiedzianym usunięciu linii 165, częściową rekompensatą ma być szczytowe zwiększenie f dla 155. Jednak linia ta z perspektywy Kurdwanowa w zasadzie prowadzi donikąd. Według mnie powinna zostać wzmocniona linia 179 i tu proponuję przejście z obecnego f=12 przez cały dzień powszedni do układu f=7,5/10. Linia i tak jest jedną z bardziej obleganych w mieście, liczba pasażerów rośnie. W okolicy Klonowica czy Sławka powstają kolejne setki mieszkań. Zaraz się zapcha całkowicie. Wspomniane f=7,5/10 da też możliwość połowicznej koordynacji ze 174, które ma f=15/20 oraz poza szczytem ze 164 (wtedy również f=20). Obecnych f=12 z f=15/20 skoordynować nijak się nie da. W weekend również marzę o wzmocnieniu 179 do f=15, według mnie to granica przyzwoitości dla magistralnych linii i do tego należy dążyć. Przy okazji ponownie pozwoli to połowicznie skoordynować linie 179 i 174, bo ta druga ma weekendami f=30. Może też być punktem wyjścia do poprawy kolejnych linii (na przykład wzmocnienia w weekend 164 do f=15) itd i generalnej synchronizacji f w KMK (o czym wspominał Kaszmir).
Re: Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
Linia 179 nie musi być 100% elektryczna. Te brygady co są teraz mogą takie zostać, reszta brygad jeśli nie ma elektryków to tradycyjna. Z perspektywy pasażera nie ma to znaczenia.
-
- Ekspert
- Posty: 1826
- Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
- Lokalizacja: Balice
-
- Ekspert
- Posty: 1570
- Rejestracja: 25 wrz 2020, 0:06
Re: Korekty tras linii autobusowych po uruchomieniu TŁ
To co za problem uruchomić 479
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość