Nie miałem sposobności wcześniej wrócić do tematu, ale teraz jest chwila. Punkty wyjścia dla moich pomysłów dotyczących zmian układu linii autobusowych po otwarciu TŁ opisałem już
tutaj.
a. Jednym z podstawowych wątków było dokonanie zmian w siatce autobusowej w ramach dotychczasowych środków. Niemniej, dużo osób popiera i widzi sens utworzenia linii przyspieszonej łączącej Wieliczkę z Ruczajem. Stąd pójdę i ja ten krok dalej. Czyli zaproponuję 311:-)
b. Druga zmiana to aktualizacja dokonana na podstawie części opinii dotyczących propozycji zmian dla 107 i 143. W przypadku tej pierwszej linii, cześć osób jest sceptyczna wobec jej skrócenia. W przypadku tej drugiej, mój pomysł zakładał że pojedzie ona do Bonarki, co może być trudne do przeforsowania. Wobec tego przyszedł mi do głowy nowy pomysł i wydaje mi się on najciekawszy! Ich połączenie:-)
c. Trzecia sprawa to uwzględnienie świeżo zaanonsowanego tematu, czyli likwidacji 165. Tutaj trochę się dziwię, bo wydaje się, że śladowe poprawienie częstotliwości w szczycie dla 155 w ogóle nie rekompensuje wycięcia 165. Ot, tradycyjne ztp-owskie wygaszanie popytu? Już nie mówiąc o tym, że względem dawnego 184 to śmiech na sali... Według mnie koniecznością jest wreszcie wzmocnienie 179.
Podsumowując, kompletne zmiany jakie proponuję po otwarciu TŁ to:
- Propozycja_02.jpg (114.28 KiB) Przejrzano 2177 razy
1.
Utworzenie linii 311 w miejsce dotychczasowej 204: Trasa: od Wieliczki do Kurdwanów P+R jak obecnie 204, dalej przez TŁ - Grota-Roweckiego i Bobrzyńskiego do CM. Przystanki: Do Bieżanowskiej jak obecnie 301, potem proponuję "Nowosądecka", "Kurdwanów P+R", "Łagiewniki SKA", "Rostworowskiego" i dalej jak 578. Linia zapewni szybkie połączenie Wieliczki, Bieżanowa, Prokocimia, Piasków, Kurdwanowa, Ruczaju i Czerwonych Maków. Jestem pewien, że potencjał będzie mieć!
2.
Przetrasowanie 224 i 244 przez Malborską: Jak wcześniej pisałem, dystans Bieżanowska - Kurdwanów P+R jest ten sam przez Malborską-Klonowica oraz przez Nowosądecka. Stąd przeniesienie tych linii na Malborską. 244 powinno według mnie zostać, bo Jugowicka nie może z dnia na dzień stracić wszystkich kursów komunikacji miejskiej! 224 natomiast, jeśli już musi jechać do CJPII (ktoś wspominał, że tak życzy sobie Wieliczka) - to warto je puścić na obecnej trasie objazdowej, czyli od Kurdwanów P+R przez Witosa i Herberta do CJPII, a z powrotem przez Bujaka i Halszki (też z tego względu, że lewoskrętu Witosa - Beskidzka nie ma).
3.
Zmiana tras 169/469: Wyprostowanie przez Puszkarską i Sławka. Tutaj nadal uważam, że to ma sens. Obecny zawijas przez Malborską dla obu tych linii jest sporym bagażem kilometrowym, który można według mnie zdecydowanie lepiej wykorzystać! Linie powinny kursować następująco: 169 przez Puszkarską, W. Sławka i dalej do Piasków Wielkich oraz 469 przez Puszkarską do Zajezdni Wola Duchacka. Tu jeszcze jeden istotny punkt - na wysokości wybudowanej kładki przy stacji kolejowej Kraków Bonarka niezbędne jest w mojej opinii utworzenie nowej pary przystanków "Bonarka SKA", na której zatrzymywały by się właśnie 169/469 oraz już kursujące tamtędy 164. Nowy przystanek zapewni dzięki temu wygodną przesiadkę do KM z linii SKA od południa w kierunku Matecznego, Grunwaldzkiego i Alej. W tym momencie ta stacja jest oderwana od KM, a nowy przystanek wraz z liniami 164 i 169/469 dałby naprawdę wygodną relację. Uruchomienie tego przystanku może nawet odbyć się kosztem zatrzymania na "Kamieńskiego Wiadukt", który i tak działa tylko w jedną stronę.
4.
Połączenie linii 107 i 143: Ponownie, 143 toczące się w korkach na Wielickiej do Podgórze SKA to marnowanie wzkm. O ile pierwotne przekierowanie do Bonarki ma nadal rację bytu, o tyle jeszcze ciekawszy pomysł to połączenie 107 i 143. Mam nadzieję, że taborowo to możliwe. Co istotne, z racji znacznego skrócenia trasy takiego "nowego" 143 względem obecnych 107 i 143, posiadane już teraz przez te linie wzkm praktycznie wystarczą na zaproponowanie dla połączenia:
- w dni powszednie przyjęcie f=15/20 z obecnego 143 (co dla pasażerów 107 będzie znaczną poprawą z obecnego f=20/30)
- w weekendy przyjęcie f=30 z obecnego 107 (co znów dla pasażerów 143 będzie poprawą z obecnego f=40 i da możliwość połowicznej synchronizacji z 234 o f=60)
Trasa, aby utrzymać możliwość przesiadki na linie tramwajowe "bieżanowskie" poprowadzona byłaby od Bieżanowskiej jak dla 143 pod skrzyżowanie przy "Kablu", tam skręt Wielicka-Malborska i dalej przez Malborską jak 107. Dzięki temu pasażerowie 143 będą mieć nadal możliwość przesiadki pod Kablem, a odzyskają ją też pasażerowie obecnej linii 107 i mieszkańcy ulicy Malborskiej (o co długo wnioskowali). Dopuszczenie lewoskrętu Wielicka - Malborska dla komunikacji nie powinno być problemem. Myślę, że zorganizowanie przystanków w obrębie skrzyżowania też raczej nie. W kierunku Soboniowic może funkcjonować na chodniku na wysokości centrum ogrodniczego, w stronę Bieżanowa albo przed albo za skrętem (tam gdzie czasowy przystanek często jest organizowany).
5.
Zwiększenie częstotliwości dla 179: Po zapowiedzianym usunięciu linii 165, częściową rekompensatą ma być szczytowe zwiększenie f dla 155. Jednak linia ta z perspektywy Kurdwanowa w zasadzie prowadzi donikąd. Według mnie powinna zostać wzmocniona linia 179 i tu proponuję przejście z obecnego f=12 przez cały dzień powszedni do układu f=7,5/10. Linia i tak jest jedną z bardziej obleganych w mieście, liczba pasażerów rośnie. W okolicy Klonowica czy Sławka powstają kolejne setki mieszkań. Zaraz się zapcha całkowicie. Wspomniane f=7,5/10 da też możliwość połowicznej koordynacji ze 174, które ma f=15/20 oraz poza szczytem ze 164 (wtedy również f=20). Obecnych f=12 z f=15/20 skoordynować nijak się nie da. W weekend również marzę o wzmocnieniu 179 do f=15, według mnie to granica przyzwoitości dla magistralnych linii i do tego należy dążyć. Przy okazji ponownie pozwoli to połowicznie skoordynować linie 179 i 174, bo ta druga ma weekendami f=30. Może też być punktem wyjścia do poprawy kolejnych linii (na przykład wzmocnienia w weekend 164 do f=15) itd i generalnej synchronizacji f w KMK (o czym wspominał Kaszmir).