Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

- Linie, trasy, rozkłady
kot_feliks
Ekspert
Posty: 973
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: kot_feliks » 19 paź 2023, 21:26

Obstawiam, że raczej nie pakują się specjalnie w coś, co się nie opłaca, aby zarobić mniej czy wyjść na tym gorzej :mrgreen:
cynamon pisze: 19 paź 2023, 21:13 Nie mogę wyjść z podziwu, że komercyjny przewoźnik na 10 lat pakuje się w CNG na taką skalę. Patrząc na przykład ostatnich lat - sytuację na Ukrainie, obecną w Izraelu, a w perspektywie kilku lat to aż strach myśleć - oby nie wykończyło to Mobilisa i nie zakończyło wcześniej kontraktu. Jak w zeszłym roku CNG wystrzeliło z cenami w górę to takie miasta jak Tychy czy Gdynia - mimo że tam sprawa tyczyła się komunalnych przewoźników - miały niezły orzech do zgryzienia. Masowo odstawiano gazowce i próbowano do ruchu włączać jak największą ilość diesli. W przypadku Mobilisa, nie będzie on miał takiej alternatywy, gdyby coś znów się na światowych rynkach wydarzyło.
Ale o czym strach myśleć, skoro masz do wyboru np.:

- opcja A (ON) - wychodzi w kalkulacji drożej;
- opcja B (CNG) - wychodzi taniej, ale "jeśli się coś stanie, to może wyjdzie chwilowo drożej";

W opcji (a) masz zawsze gorzej, w (b) możesz wyjść na plus. W mocnym skrócie.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1817
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Scania_9640 » 19 paź 2023, 21:36

kucyk pisze: 19 paź 2023, 21:05 Mam rozumieć, że takie gazowe MANY będą np. na takiej linii "163" która ma przejść pod obsługę Mobilisa zarówno w dni powszednie jak i w weekendy? :?
Coś nie bardzo w to wierzę. :D
Dlaczego? Co w tym dziwnego?

Kierman
Specjalista
Posty: 369
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kierman » 20 paź 2023, 6:29

I tak gazowce wychodzą dla nich taniej niż elektryki bateryjne bez infrastruktury ładowania na mieście.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kaszmir » 20 paź 2023, 9:31

Kierman pisze: 20 paź 2023, 6:29I tak gazowce wychodzą dla nich taniej niż elektryki bateryjne bez infrastruktury ładowania na mieście.
Laickie pytanie - czemu w takim układzie zostawią sobie parę elektryków, zamiast wszystko zrobić w CNG?

PSMKMS wrzuciło zdjęcie wizualizacji MANa które pokazano przy podpisywaniu. Kolorystyka pewnie będzie inna (jednolita), jednak sam model w niebieskim wg mnie wygląda świetnie :D
https://psmkms.krakow.pl/16-aktualnosci ... -2024-2034

Obrazek

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1405
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: pasazer_mobilisu » 20 paź 2023, 10:12

Kaszmir pisze: 20 paź 2023, 9:31 Laickie pytanie - czemu w takim układzie zostawią sobie parę elektryków, zamiast wszystko zrobić w CNG?
Elektryczne mają być tylko minibusy i prawdopodobnie trafią one na linie, których brygady nie robią dziennie dużych przebiegów. Nie powinno być problemu z zakupem Sprintera który zrobi te 200km/250km na jednym ładowaniu.

Na normalnych liniach mogliby mieć problem z przejechaniem całego dnia na jednym ładowaniu. Na pewno dałoby się kupić pojazdy, które poradzą sobie na brygadach szczytowych albo na jakichś krótszych jeżdżących 6-20, a nie np. 4-23. Ale ZTP wymagał eko taboru na całych liniach, więc pod względem zasięgu pójście w CNG było bezpieczniejsze. Ceny gazu przez najbliższe 10 lat to jest niestety wielka niewiadoma.

Kaszmir pisze: 20 paź 2023, 9:31 PSMKMS wrzuciło zdjęcie wizualizacji MANa które pokazano przy podpisywaniu. Kolorystyka pewnie będzie inna (jednolita), jednak sam model w niebieskim wg mnie wygląda świetnie :D
https://psmkms.krakow.pl/16-aktualnosci ... -2024-2034
Rzadko mi się to zdarza, ale w tej sprawie w pełni się z Tobą zgadzam. Cieszę się, że tak ladne pojazdy za ~ 12 miesięcy zastąpią nieco jednak już wydłużone Merdedsy.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kaszmir » 20 paź 2023, 11:26

Kaszmir pisze: 20 paź 2023, 9:31czemu w takim układzie zostawią sobie parę elektryków, zamiast wszystko zrobić w CNG?
pasazer_mobilisu pisze: 20 paź 2023, 10:12Elektryczne mają być tylko minibusy i prawdopodobnie trafią one na linie, których brygady nie robią dziennie dużych przebiegów. Nie powinno być problemu z zakupem Sprintera który zrobi te 200km/250km na jednym ładowaniu.

Na normalnych liniach mogliby mieć problem z przejechaniem całego dnia na jednym ładowaniu. Na pewno dałoby się kupić pojazdy, które poradzą sobie na brygadach szczytowych albo na jakichś krótszych jeżdżących 6-20, a nie np. 4-23. Ale ZTP wymagał eko taboru na całych liniach, więc pod względem zasięgu pójście w CNG było bezpieczniejsze.
Przeczytaj proszę moje pytanie ponownie - nie pytałem, czemu nie ma więcej elektryków, tylko czemu właśnie w ogóle jakieś zostawiono. Skoro 140 pojazdów będzie CNG, a pozostałe 11 to elektryki i diesle, to znaczy że tych elektryków będzie jednocyfrowa liczba. A będą one wymagały tworzenia osobnej infrastruktury - stąd zastanawiam się, czy nie taniej byłoby pójść tylko w CNG, istnieją wszak mikrobusy na gaz. Mobilis jako prywatny przewoźnik podejmuje racjonalne decyzje ekonomiczne - i stąd zastanawiam się, jakie tu jest uzasadnienie. Może jednak jest to bardziej ekonomiczne? A może tabor by nie dotarł na czas? Itp.

Kierman
Specjalista
Posty: 369
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kierman » 20 paź 2023, 13:07

Kaszmir pisze: 20 paź 2023, 11:26 Przeczytaj proszę moje pytanie ponownie - nie pytałem, czemu nie ma więcej elektryków, tylko czemu właśnie w ogóle jakieś zostawiono. Skoro 140 pojazdów będzie CNG, a pozostałe 11 to elektryki i diesle, to znaczy że tych elektryków będzie jednocyfrowa liczba. A będą one wymagały tworzenia osobnej infrastruktury - stąd zastanawiam się, czy nie taniej byłoby pójść tylko w CNG, istnieją wszak mikrobusy na gaz. Mobilis jako prywatny przewoźnik podejmuje racjonalne decyzje ekonomiczne - i stąd zastanawiam się, jakie tu jest uzasadnienie. Może jednak jest to bardziej ekonomiczne? A może tabor by nie dotarł na czas? Itp.
A widziałeś kiedyś takiego splintera czy MIDIka w gazie? Bo ja nie.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 307
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Ydhflx » 20 paź 2023, 13:20

Kaszmir pisze: 20 paź 2023, 11:26 Przeczytaj proszę moje pytanie ponownie - nie pytałem, czemu nie ma więcej elektryków, tylko czemu właśnie w ogóle jakieś zostawiono. Skoro 140 pojazdów będzie CNG, a pozostałe 11 to elektryki i diesle, to znaczy że tych elektryków będzie jednocyfrowa liczba. A będą one wymagały tworzenia osobnej infrastruktury - stąd zastanawiam się, czy nie taniej byłoby pójść tylko w CNG, istnieją wszak mikrobusy na gaz. Mobilis jako prywatny przewoźnik podejmuje racjonalne decyzje ekonomiczne - i stąd zastanawiam się, jakie tu jest uzasadnienie. Może jednak jest to bardziej ekonomiczne? A może tabor by nie dotarł na czas? Itp.
Koszt instalacji CNG pewnie skaluje się dużo lepiej niż baterie. 2x więcej baterii kosztuje 2x więcej, a silnik jest stosunkowo tani. Z drugiej strony koszt zabudowania, homologacji instalacji pewnie nie skaluje się liniowo, tylko ma duży koszt wejścia. No i do tego 5 sprinterów na prąd wymaga minimalnej infrastruktury.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1047
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: yosujiro » 20 paź 2023, 13:22

Chyba tylko MMI robi gazowe busiki, ale one są konstrukcji bardziej jak Vero, o jakości nie wspomnę

Sgriffin
Pasażer
Posty: 20
Rejestracja: 18 sie 2022, 8:34

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Sgriffin » 20 paź 2023, 13:50

cynamon pisze: 19 paź 2023, 21:13 Część się uda wyprodukować, a w części właśnie można postawić na pojazdy tymczasowe-zastępcze. Myślę, że to jest do spięcia ze sobą.
Nie mogę wyjść z podziwu, że komercyjny przewoźnik na 10 lat pakuje się w CNG na taką skalę. Patrząc na przykład ostatnich lat - sytuację na Ukrainie, obecną w Izraelu, a w perspektywie kilku lat to aż strach myśleć - oby nie wykończyło to Mobilisa i nie zakończyło wcześniej kontraktu. Jak w zeszłym roku CNG wystrzeliło z cenami w górę to takie miasta jak Tychy czy Gdynia - mimo że tam sprawa tyczyła się komunalnych przewoźników - miały niezły orzech do zgryzienia. Masowo odstawiano gazowce i próbowano do ruchu włączać jak największą ilość diesli. W przypadku Mobilisa, nie będzie on miał takiej alternatywy, gdyby coś znów się na światowych rynkach wydarzyło.
Do wyboru w praktyce jest prąd lub CNG.

Cena jednego i drugiego zbiega się ze sobą w czasie (cena prądu jest zawsze uzależniona od ceny najdroższego nośnika energii, w innym przypadku przecież nie opłacałoby się uruchamiać elektrowni).

Waloryzacja jest natomiast bardzo dobra w przypadku tego kontraktu więc ryzyko jest minimalne.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kaszmir » 20 paź 2023, 14:04

yosujiro pisze: 20 paź 2023, 13:22Chyba tylko MMI robi gazowe busiki, ale one są konstrukcji bardziej jak Vero, o jakości nie wspomnę Obrazek
Czyli kwestia jakości ;) A Iveco Daily Access CNG - to istnieje? Odpada ze względu na tylko jeden drzwi?
https://www.iveco.com/ivecobus/en-us/pr ... ccess.aspx
Ydhflx pisze: 20 paź 2023, 13:20Koszt instalacji CNG pewnie skaluje się dużo lepiej niż baterie. 2x więcej baterii kosztuje 2x więcej, a silnik jest stosunkowo tani. Z drugiej strony koszt zabudowania, homologacji instalacji pewnie nie skaluje się liniowo, tylko ma duży koszt wejścia. No i do tego 5 sprinterów na prąd wymaga minimalnej infrastruktury.
O, dzięki za merytoryczne wyjaśnienie.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1047
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: yosujiro » 20 paź 2023, 15:48

Jak dobrze pamiętam wymagane były drzwi w układzie 0-1-2 lub 0-2-1 więc to Iveco odpada

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1405
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: pasazer_mobilisu » 21 paź 2023, 8:49

Kaszmir pisze: 20 paź 2023, 11:26 Przeczytaj proszę moje pytanie ponownie - nie pytałem, czemu nie ma więcej elektryków, tylko czemu właśnie w ogóle jakieś zostawiono.
Zbieracie w admince jakieś punkty za złośliwe odpowiadanie użytkownikom? Napisałem Ci dlaczego pójście w elektryki przy innym taborze nie miało sensu, a w minibusach mogło mieć. Na prądzie można pojechać taniej (licząc sam koszt energii/paliwa) niż na ropie czy gazie tylko niestety całe oszczędności trafia szlak gdy trzeba zwiększyć ilość brygad czy to na podmiany czy przez dłuższe przerwy. Gdy ten problem zniknie to nawet przy wyższej cenie za elektrobusa niż gazobusa przez 10 lat można wyjść na plus.


Co do taboru:
http://phototrans.pl/15,535305,50.html
czy taki Sprinter by się nie łapał? Nie jest to jednak nowa konstrukcja i nie wiadomo czy producent zabudowy dalej robi coś takiego.

GoMeZz391
Moderator globalny
Posty: 1233
Rejestracja: 17 lut 2020, 22:54
Kontakt:

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: GoMeZz391 » 21 paź 2023, 8:58

Kaszmir pisze: 20 paź 2023, 14:04 Czyli kwestia jakości ;) A Iveco Daily Access CNG - to istnieje? Odpada ze względu na tylko jeden drzwi?
https://www.iveco.com/ivecobus/en-us/pr ... ccess.aspx
Odpada przez drzwi.
Model jaki ewentualnie na CNG by mógł być brany pod uwagę to Iveco Urby od MMI.

Obrazek

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kaszmir » 21 paź 2023, 10:40

pasazer_mobilisu pisze: 20 paź 2023, 10:12Rzadko mi się to zdarza, ale w tej sprawie w pełni się z Tobą zgadzam.
pasazer_mobilisu pisze: 21 paź 2023, 8:49Zbieracie w admince jakieś punkty za złośliwe odpowiadanie użytkownikom?
No tak, to ja jestem złośliwy ;)

Dalsze takie uwagi proszę kierować na priv.
GoMeZz391 pisze: 21 paź 2023, 8:58Odpada przez drzwi.
Model jaki ewentualnie na CNG by mógł być brany pod uwagę to Iveco Urby od MMI.
Dzięki. Czyli chyba układa się to w całość - mini autobusy na CNG są dostępne, jednak wątpliwej jakości. A z drugiej strony sprowadzenie i utrzymywanie paru elektryków nie powinno być aż tak kosztowne.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości