Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

- Linie, trasy, rozkłady
Justforfun
Znawca
Posty: 134
Rejestracja: 29 sie 2022, 18:20

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Justforfun » 01 cze 2023, 20:03

Kaszmir pisze: 01 cze 2023, 11:17
5) Ze "136" mam mieszane uczucia. Po pierwsze, brak linii w weekendy to zepsucie taktu. Obecnie pasażerowie przesiadający się z tramwajów na Grota-Roweckiego, mają f10 w stronę Kobierzyńskiej ("106+136" f20, "194" f20, razem takt 9+11). Po drugie, w dni powszednie, nie jestem pewny czy ta linia odciąży "194". Wszak trasa będzie w pełni się pokrywać z nią (takie "494"), lecz częstotliwość będzie dwukrotnie niższa. To tak, jakby "424" czy "482" jeździły dwukrotnie rzadziej niż ich linie bazowe. Siłą rzeczy, takie "136" odciąży co najwyżej co drugi kurs "194". To samo przerabiano kilkanaście lat temu z ruczajowym "104", też startującym z okolic r. Grunwaldzkiego - w ogóle nie odciążył pozostałych ruczajowych autobusów bo jeździł krótszą trasą i rzadziej niż one. Wg mnie, przy takiej częstotliwości, nowe "136" powinno oferować jakieś połączenie bezpośrednie którego nie zapewnia "194" - wtedy mogłoby przejąć więcej pasażerów. ZTP szuka rozwiązania na Prądnicką - może to jest odpowiedź? Czyli "136" (pewnie pod innym numerem) Pod Fortem - R. Grunwaldzkie - N. Kleparz - Prądnicka - Krowodrza G.?


10) Nie rozumiem rozbijania uzupełniających się linii na dwóch przewoźników. Jeśli "175" idzie do prywatnego, to "475" też powinno. Podobnie "133" i "433", czy "102" i "402" (jeśli powstanie). Daje to lepszą możliwość dostosowania liczby brygad i ich przebieranek - często bywa, że dana brygada na przemian kursuje na linii bazowej i uzupełniającej.
O to to!
Takie 136 jako 494 lub 114 w zastępstwie 164 na Prądnickiej by było idealne. F15 w szczycie mocno odciążyłoby 194. Tylko teraz tak, mamy wtedy dwie linie z takimi samymi końcówkami więc numer 114 mógłby być w porządku.

Co do rozbijania linii na dwóch przewoźników też pełna zgoda.

Dlatego też, domniemane nowe 136 aka 114 aka 494 do MPK, 175 też powinno zostać w MPK. 433 na pewno do prywatnego (raczej Mobilis) i wtedy całe Łagiewniki są obsadzone prywatnym przewoźnikiem. No i oczywiście za to nowe 136 coś na przegubach do prywatnego, np 112. Czyli zamiana 175 za 433 oraz 136 za 112. Kilometrowo pewnie nawet wyszłoby dość podobnie. 136 miało mieć chyba 6 wozów, 112 ma 4, czyli po jednym zwolnionym przegubie na 129 i 159.
Ex kierowca MPK, PW.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kaszmir » 01 cze 2023, 22:08

ant_sm pisze: 01 cze 2023, 19:54Cała dedukcja i krytyka opiera się na dwóch wycinkach, czyli planach przetargowych oraz przeciekach o zmianach na jesień. Wydaje mi się, że może być więcej elementów tej całej układanki, o których opinia publiczna się jeszcze zwyczajnie nie dowiedziała i założenia chociażby te z przetargu mogą być uzupełnione o linie, które bezprzetargowo będą obsługiwane przez MPK.
Punkty 2, 4, 6, 9, 10 oraz część 5, 8 odnoszą się do konkretnych planów i problemów. Np. w przetargu jest tylko "175" czyli realnie "475" zostaje w MPK. Podobnie, w przetargu jest zapisane całodzienne f20 dla "193" więc tego nie ma jak skoordynować np. ze "159" na Piastów.

Może to jeszcze poprawią, kto wie.
Justforfun pisze: 01 cze 2023, 20:03Dlatego też, domniemane nowe 136 aka 114 aka 494 do MPK, 175 też powinno zostać w MPK. 433 na pewno do prywatnego (raczej Mobilis) i wtedy całe Łagiewniki są obsadzone prywatnym przewoźnikiem.
Ja bym zrobił właśnie na odwrót, czyli całe Łagiewniki oddał do MPK. Wszak tuż obok jest siedziba Przewoźnika, nieraz bywało tak że dwurazówki poza szczytem odpoczywały przy Brożka. To jest realna oszczędność na wyjazdach i zjazdach.

I w drugą stronę, tu np. pozytyw że w przetargu uwzględniono też "113" (obecnie w MPK). Dzięki temu cały zestaw linii kończących w rejonie Łęgu i Mogiły będzie prywatny - "103", "113", "193", "413". Oprócz "149", które jednak ma kursy ułożone pod start przy Szpitalu Okulistycznym. Podobnie w przetarg wchodzi "129", więc i obie linie miejskie kończące w rejonie Czyżyn Dworca będą prywatne ("129", "152").

Generalnie czuć tu ukłon w stronę Mobilis, jednak nawet jeśli nie wygrają, to daje to możliwość innemu przewoźnikowi postawić zajezdnię w tym rejonie. Ja bym nawet poszedł dalej w tę stronę i skupił wszystkie prywatne linie w tym obszarze, bez wyjazdów na odległe "109", "120" czy "175".

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Adrian14 » 01 cze 2023, 22:36

Ale chyba Mobilis i tak zmieni siedzibę. Ale uważam że grupowanie linii w jednym rejonie jest bardzo w porządku względem nowego przewoźnika.

Parówczak
Specjalista
Posty: 225
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Parówczak » 02 cze 2023, 10:59

To gdzie jak gdzie, ale w Hucie oraz w rejonie Łagiewnik są zajezdnie MPK. Przewoźnik prywatny powinien obsługiwać rejon północno zachodni i tam mieć zajezdnię. Czyli Azory, Chełmońskiego, Bronowice, Mydlniki, częściowo Krowodrza. A linie z Czyżyn czy Łagiewnik powinny być w MPK.

Mr. Passenger
Znawca
Posty: 184
Rejestracja: 22 sie 2020, 13:05
Lokalizacja: Ruczaj

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Mr. Passenger » 02 cze 2023, 14:30

Kaszmir pisze: 01 cze 2023, 11:17 To samo przerabiano kilkanaście lat temu z ruczajowym "104", też startującym z okolic r. Grunwaldzkiego - w ogóle nie odciążył pozostałych ruczajowych autobusów bo jeździł krótszą trasą i rzadziej niż one. Wg mnie, przy takiej częstotliwości, nowe "136" powinno oferować jakieś połączenie bezpośrednie którego nie zapewnia "194" - wtedy mogłoby przejąć więcej pasażerów. ZTP szuka rozwiązania na Prądnicką - może to jest odpowiedź? Czyli "136" (pewnie pod innym numerem) Pod Fortem - R. Grunwaldzkie - N. Kleparz - Prądnicka - Krowodrza G.?
Przede wszystkim żadna linia z Grunwaldzkiego na Ruczaj czy Kliny się nie przyjmie z prostego powodu - nie obsługuje Alej. Prawdopodobnie taka "136" do Podwawelskiego przystanek na Grunwaldzkim miałaby na Konopnickiej w stronę Matecznego, co oznacza, że przejście stamtąd na dowolny autobus w stronę ATW wymagałoby obejścia całego ronda (5 przejść naziemnych ze światłami lub 2 naziemne i zasuwanie przez tunel pod Mostem). Jeśli już bawimy się w wydłużanie "136" bliżej centrum to warto dołożyć trochę kasy i puścić ją minimum do Cracovii.

Nie ukrywam, że pomysł połączenia "136" z obsługą Prądnickiej brzmi ciekawie, ale osobiście chyba bardziej wolałbym reinkarnację zlikwidowanej niedawno "114". Potoki między akademikami w okolicy Miasteczka a Ruczajem są ogromne, a brak jakiejkolwiek bezpośredniej linii bardzo daje się tu we znaki. "194" już od dawna nie wyrabia, a mam wrażenie, że w ostatnich miesiącach coraz ciaśniej robi się także w "173". Dodatkowy plus jest taki, że taki duet "114+194" pokrywałby się od Klin aż do Kawiorów, a nie tylko do Muzeum Narodowego.

MichalTyniec
Ekspert
Posty: 651
Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: MichalTyniec » 02 cze 2023, 15:09

Dlaczego ma się niby nie przyjąć? Masa ludzi czeka na torowisku na Grunwaldzkim w szczycie na 194 którego wiecznie nie ma albo jadą po 3 naraz, i właśnie dla tych ludzi takie 136 będzie więc nie pisz że ludzie nie będą tym jeździć, sam pisałem że właśnie taka linia jest potrzebna bo na tym ciągu jest największe przepełnienie i akurat do przetargu dodali właśnie na Podwawelskie, i bardzo dobrze.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kaszmir » 02 cze 2023, 22:05

Mr. Passenger pisze: 02 cze 2023, 14:30Nie ukrywam, że pomysł połączenia "136" z obsługą Prądnickiej brzmi ciekawie, ale osobiście chyba bardziej wolałbym reinkarnację zlikwidowanej niedawno "114". Potoki między akademikami w okolicy Miasteczka a Ruczajem są ogromne, a brak jakiejkolwiek bezpośredniej linii bardzo daje się tu we znaki. "194" już od dawna nie wyrabia, a mam wrażenie, że w ostatnich miesiącach coraz ciaśniej robi się także w "173". Dodatkowy plus jest taki, że taki duet "114+194" pokrywałby się od Klin aż do Kawiorów, a nie tylko do Muzeum Narodowego.
Bardzo dobry pomysł! To może wymiana końcówek z planowaną linią od południa do Mydlnik - którą podejrzewamy, że może być "513"? Czyli "114" z Pod Fortem do Mydlnik Wapiennika, a "513" z południa miasta przez N. Kleparz do Krowodrzy Górki? Tu również "513" by się bardziej pokrywało z bazowym "503" :)

Wymiana końcówek jest tak samo możliwa jeśli do Mydlnik planowana jest inna linia, nie "513".

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Ydhflx » 02 cze 2023, 22:31

Mr. Passenger pisze: 02 cze 2023, 14:30 Nie ukrywam, że pomysł połączenia "136" z obsługą Prądnickiej brzmi ciekawie, ale osobiście chyba bardziej wolałbym reinkarnację zlikwidowanej niedawno "114". Potoki między akademikami w okolicy Miasteczka a Ruczajem są ogromne, a brak jakiejkolwiek bezpośredniej linii bardzo daje się tu we znaki. "194" już od dawna nie wyrabia, a mam wrażenie, że w ostatnich miesiącach coraz ciaśniej robi się także w "173". Dodatkowy plus jest taki, że taki duet "114+194" pokrywałby się od Klin aż do Kawiorów, a nie tylko do Muzeum Narodowego.
Pomysł dobry, nawet sam chciałem zaproponować. Obecnie dojazd na trasie Ruczaj - Miasteczko Studenckie wymaga albo czekania na 194 i przesiadkę na Czarnowiejskiej, albo tramwaj i czekanie na 173 (310 akurat na miasteczku nie staje). Podobnie byłoby to wzmocnienie 173 na Armii Krajowej i Nawojki po zabraniu 114, szczególnie dla przystanków pomijanych przez 310.

Z drugiej strony jednak z moich obserwacji to 173 ma na tym odcinku napełnienia przyzwoite, ale przepełniony raczej nie jeździ. Z kolei jadąc częstym 194 mamy przesiadkę na Czarnowiejskiej na 139, 208(rip), 501, 511 i również 173. Problemem jest raczej relacja z części Ruczaju wzdłuż tramwaju, bo wtedy mamy niewygodną przesiadkę na Grunwaldzkim na jedynie 173 (które do tego jest często opóźnione w szczycie). Z drugiej strony, na takie nowe-stare 114 przesiadka na Grunwaldzkim byłaby łatwiejsza, a i razem ze 173 dawałyby już dobre połączenie.

Osobna sprawa, że obecnie nie ma bezpośredniego połączenia między obiema stronami Wisły w tej części Krakowa (nie licząc 101 to najbliżej jest 194 właśnie) - i widać to w tym, że ze 173 sporo osób wysiada na Grunwaldzkim na tramwaj. Także myślę że linia zyskałaby powodzenie i to nie tylko wśród studentów.

poirot
Pasażer
Posty: 22
Rejestracja: 06 cze 2021, 22:24

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: poirot » 04 cze 2023, 2:34

Kaszmir pisze: 01 cze 2023, 11:17 4) "133", "135" mają utrzymane f30 cały dzień. Czyli Swoszowice i Fredry będą wyłączone z unifikacji częstotliwości.
Istnieje jeszcze niebezpieczeństwo że 433 wylatuje i mamy wspólne f15 na Fredry :roll:

Aszaf
Pasażer
Posty: 15
Rejestracja: 17 kwie 2023, 15:48

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Aszaf » 04 cze 2023, 11:21

Pytanie czy w związku ze zmianą linii 136 w stronę Ronda Grunwaldzkiego jednocześnie w tygodniu 194 nie zostanie okrojone do f=15, tak żeby obie linii jeździły zsynchronizowane. W konsekwencji okaże, że się zmiany na plus, mimo przedłużenia linii, praktycznie w ogóle nie będzie.

Faktycznie dobrą myślą jest pociągnięcie 136 nieco dalej, chociażby pod tę Cracovię, tak żeby ułatwić przesiadkę, bo tak naprawdę najistotniejszym jest sensowne osiągnięcie połączenia z Alejami.

Kierman
Specjalista
Posty: 350
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kierman » 04 cze 2023, 14:11

Z doświadczenia na 194 pół autobusu wysiada na Muzeum Narodowym, drugie pół na Czarnowiejskiej

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kaszmir » 04 cze 2023, 14:45

Ja trochę pomysłu ze "136" do Cracovii nie rozumiem. To dalej ten sam problem co z r. Grunwaldzkim - dalej trasa jest krótsza niż "194" i w pełni się pokrywająca, a do tego niższa częstotliwość. Czyli w najlepszym razie linia odciąży co drugi kurs "194" - druga połowa kursów dalej będzie przepełniona.

Jak wspominałem, żeby linia mogła realnie odciążyć inną, wg mnie musi albo mieć przynajmniej tę samą częstotliwość, albo oferować jakieś bezpośrednie połączenie którego główna linia nie zapewnia.
poirot pisze: 04 cze 2023, 2:34Istnieje jeszcze niebezpieczeństwo że 433 wylatuje i mamy wspólne f15 na Fredry :roll:
"433" raczej zostaje, dopiero co wydłużali go do Piasków Wielkich.

Kierman
Specjalista
Posty: 350
Rejestracja: 20 lut 2022, 9:44

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kierman » 04 cze 2023, 15:02

Kaszmir pisze: 04 cze 2023, 14:45 "433" raczej zostaje, dopiero co wydłużali go do Piasków Wielkich.
Jeszcze trochę i zaraz wrócimy do starego 133. Teraz po wydłużeniu go do pętli tramwajowej w Bieżanowie sens istnienia 153 moim zdaniem zniknął. Stwarza tylko upierdliwą przesiadkę dla osób dojeżdżających z rejonów starego Bieżanowa, które chciałyby jechać dalej.

Aszaf
Pasażer
Posty: 15
Rejestracja: 17 kwie 2023, 15:48

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Aszaf » 05 cze 2023, 13:07

Kaszmir pisze: 04 cze 2023, 14:45 Ja trochę pomysłu ze "136" do Cracovii nie rozumiem. To dalej ten sam problem co z r. Grunwaldzkim - dalej trasa jest krótsza niż "194" i w pełni się pokrywająca, a do tego niższa częstotliwość. Czyli w najlepszym razie linia odciąży co drugi kurs "194" - druga połowa kursów dalej będzie przepełniona.

Jak wspominałem, żeby linia mogła realnie odciążyć inną, wg mnie musi albo mieć przynajmniej tę samą częstotliwość, albo oferować jakieś bezpośrednie połączenie którego główna linia nie zapewnia.
Oczywiście jasne, że taka sama częstotliwość lub jakieś alternatywne połączenie dalej byłoby optymalnie, ale tutaj właśnie obawiam się, że po prostu 194 będzie jeździło np. co 15 minut w godzinach szczytu, zmieniona 136 tak samo i będą one w praktyce zsynchronizowane przy czym finalnie oberwie się północnej części trasy i w weekendy, kiedy 136 ma w ogóle nie kursować (przy czym niemniej największe potoki od strony południa mamy faktycznie gdzieś do okolic Muzeum Narodowego).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Przetarg na obsługę linii autobusowych 2024

Post autor: Kaszmir » 05 cze 2023, 13:41

Byłbym zaskoczony pocięciem "194". W rozmowach sami urzędnicy przyznają, że jest to jedna z najbardziej zatłoczonych linii autobusowych i dobrze pracuje (ma wysokie napełnienia) na całej trasie. Kliny i Pod Fortem to problematyczny rejon, autobusy obecnie są przeciążone a bloków przybywa. Tam raczej wszyscy się zgadzają, że potrzeba wzmocnień, a przyszłościowo połączenia z przystankiem SKA i dociągnięcia linii tramwajowej. Tymczasem zmiana na "136" kosztem f15 na "194" oznaczałaby, że kursów byłoby mniej niż obecnie.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości