Kaszmir pisze: ↑17 cze 2022, 22:23Zasięgnąłem info. Z tego co zrozumiałem, pierwszym (zaznaczę - nie wiem czy jedynym) problemem jest brak wozów. Teraz taboru jest na styk, dołożenie brygady w jednym miejscu wymaga zabrania jej w innym. Nie wspominając o problemach z kierowcami. Liczba autobusów ma wzrosnąć o ok. 20, lecz dopiero za rok, po dostawach. Nowa linia autobusowa wzdłuż TŁ odpada na tę chwilę.
Szczerze mówiąc takiej właśnie odpowiedzi się spodziewałem... Ale w takim razie - czy planując zawczasu i z odpowiednim wyprzedzeniem układ linii nie można było ogłosić postępowania na obsługę nowych tras? Jak pokazuje przykład Mobilisa, taka konkurencja nawet na mpkowski beton może mieć wpływ - a poza tym jest tańsza bez straty dla jakości usług. A tu dałaby możliwość uruchomienia ważnego połączenia (bo że należy połączyć południowe dzielnice, zdecydowanie się zgadzamy - rzecz tylko w formie).
Kaszmir pisze: ↑17 cze 2022, 22:23
Podpytywałem kilkukrotnie o skierowanie "204+244" przez TŁ, acz i tu są komplikacje. Raz, że to też wymagałoby dołożenia brygad (wydłużenie "244"), dwa że wozów potrzeba tym więcej bo w zamian coś trzeba dołożyć na Zawiłej i ew. Jugowickiej.
Tu się nie zrozumieliśmy. Proponuję przeniesienie wyłącznie "204" na TŁ. "244" zostawić jak teraz, właśnie dla obsługi Jugowickiej. Jedna linia powinna tam wystarczyć. Tak to kiedyś rozważałem: "
Trasa Łagiewnicka zapewni szybkie połączenie południowych dzielnic z Ruczajem, więc w takiej sytuacji bezzasadne wydaje się robienie takiej trasy jako 204 przez Jugowicką i Zawiłą. Tym samym, 244 od Kurdwanów P+R pozostawiłbym na Jugowickiej do Borku, dla obsługi tamtych okolic - ale 204 proponuję od Kurdwanów P+R przekierować przez Trasę Łagiewnicką, Rostworowskiego i Bobrzyńskiego do Czerwonych Maków. Zapewni to wygodne i sprawne połączenie naprawdę dużych generatorów ruchu. Taka relacja będzie też o ok. 2,8km na kurs krótsza od obecnej, (...)" oraz "
czy to, że Zawiła obecnie ma taką ofertę to jest jej potrzeba czy tylko rykoszet, bo innej trasy między Borkiem a Czerwonymi Makami nie ma? Inaczej rzec ujmując - czy na Zawiłej są takie potrzeby, by 204 lub coś w zamian też tam było? W praktyce mówimy chyba nawet o jednym przystanku "Cmentarz Borek Fałęcki", gdzie pozostałyby tylko linie 121 i 293. Na kolejnym ("Las Borkowski") dochodzi bardzo mocne 151/451 (f=12 w szczycie, f=24 poza), a na następnych jest już 136 i 194, więc w ogóle nie ma o czym rozmawiać. Po przemyśleniu tego co wyżej, ja dochodzę do wniosku, że 204 jest tam właśnie rykoszetem - i jej celem jest połączenie Borku z Makami, a nie obsługa Zawiłej. " Wobec przytoczonych słów, taki układ (244 jak teraz, 204 przez TŁ) jest tańszy - więc na pewno nie wymaga dokładania niczego. Co więcej, da nawet możliwość wzmocnienia relacji. Swoją drogą byłbym za tym, by nawet przy obecnie forsowanym układzie linii tramwajowych zrobić takie przetrasowanie 204. Ciekawe, co cieszyłoby się większym wzięciem: "11" z f=15 czy "204" z f=24.
Kaszmir pisze: ↑17 cze 2022, 22:23 Jeśli chodzi o tramwaje, to nie jest tak że nie rozważano innych układów. (...) Walczymy o wzmocnienie "24".
W to nie wątpię, ale tym razem wyjątkowo marnie oceniam efekt rozważań... Trochę taki błędny ciąg się tworzy:
- zgadzamy się, że musi powstać relacja łącząca południowe dzielnice
- ZTP wybiera, że zrobi to w trakcji tramwajowej za pomocą "11"
- ponieważ "11" znika z połączenia Podgórze - Mały Płaszów, dochodzi do wniosku że musi je jakoś odtworzyć
- o, w pobliżu jest "6", przekieruje ją więc na Mały Płaszów
- no tylko teraz może być problem z Piaskami i Kurdwanowem, bo zabieramy im kursy - pasuje je jakoś odtworzyć - czy to się stanie?
- dobrze by było wzmocnić / uruchomić linię z ciągu kurdwanowskiego do centrum... czyli właściwie odtworzyć to, co kilka kroków wcześniej się psuje;-P
- "walczymy o wzmocnienie" -> ono jest, już dziś - tylko wystarczy nie psuć...
Jak widać, obecny układ jest całkiem optymalny - i pociągnięcie za jeden sznureczek burzy misterną konstrukcję. Czytając to wszystko: dłuższa trasa "11", wzmocnienie "17", wzmocnienie "24" (lub nowa linia "7") -> naprawdę zastanawiam się jak kosztowo wyglądałoby gdyby w obecnym układzie linii po prostu uruchomić "23" po trasie proponowanej nowej "11" - jako linię funkcjonującą w dni robocze. Pomijając, że na pewno o wiele prościej by to było. [Tak, wiem, piąta linia na CM... ale nie takie rzeczy tam widywano. W razie czego "17" mogłoby zostać skrócone do Łagiewnik i w pełni skoordynowane z "23"].
Kaszmir pisze: ↑17 cze 2022, 22:23 Walczymy o wzmocnienie "24", przynajmniej w szczycie. Nie spotkaliśmy się z odmową, acz jestem realistą że kasa itd., zwłaszcza że "6" i "17" zyskają sporo kursów. Podsunąłem tańszy wariant, czyli uruchomienie szczytówki po trasie dawnej "7" (Kurdwanów - Wielicka - Starowiślna - I obwodnica), skoordynowanej z "24". Na pewno łatwiej będzie to zmieścić na Kurdwanowie niż osobną linię "6". Co więcej, ZTP marzy się utrzymanie jakiejś linii na stałe w relacji Cichy Kącik - Filharmonia. Taka "7" dałaby pole do manewru, np.:
- można od Poczty skierować ją przez Filharmonię do CK,
- albo np. jednak wzmocnić "24", z wariantami w szczycie do Bronowic, a w zamian szczytówki "13" przenieść na CK jako osobną linię,
acz to wszystko głośne myślenie - jestem ciekaw Waszych opinii i pomysłów.
Zaczyna to brzmieć jak problem numerka... Linia "6" na Kurdwanowie się nie zmieści, ale nowa linia "7" już się zmieści...
? Będąc jednak realistą i wiedząc, że los obecnego "6" jest przesądzony, zdecydowanie lepszym wariantem wydaje się "7" o trasie Kurdwanów - Wielicka - Starowiślna - Plac WŚ - Filharmonia - Cichy Kącik. W tym drugim zdecydowanie nie podoba mi się rozbijanie linii "13", bo to w Krakowie szybko doprowadzi do ubicia kolejnej linii. Niestety, ale jednak większość osób przyzwyczaja się do stanu obecnego i gwarantuję Wam, że np. gdyby kursy wariantowe "3" miały inny numer, to w świadomości ogółu zwykłego zjadacza KM nie funkcjonowałyby tak samo, jak dziś...
A tak na koniec tego wpisu refleksja - szkoda, że nie ma oporów ruszać linii, z których korzysta więcej osób - a są opory w ZTP by ruszyć tę, gdzie jest garstka stałych bywalców a blokuje inne sensowne zmiany.