Układ linii w rejonie Trasy Łagiewnickiej

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Układ linii w rejonie Trasy Łagiewnickiej

Post autor: Kaszmir » 31 mar 2022, 14:06

Lud chciał, lud dostaje :) Napisałem artykuł z ustaleniami na obecną chwilę. Informacje te podał w Radiu Plus dyr. Franek, dlatego uznaję że mogę je upublicznić. Ustalenia jeszcze trwają i w ciągu paru tygodni wyklaruje się ostateczna wersja układu tras, jednak wstępnie TŁ pojadą prawdopodobnie trzy linie.

Wiemy, które linie pojadą Trasą Łagiewnicką!
https://krabok.wordpress.com/2022/03/31 ... giewnicka/

W dużym skrócie:
"10": Pleszów - ... - Łagiewniki - Trasa Łagiewnicka - Kurdwanów
"50": Krowodrza Górka - ... - Kurdwanów - Trasa Łagiewnicka - Borek Fałęcki (połową kursów, czyli f10/15/20 do Borku, reszta do Kurdwanowa)
Trzecia linia: Nie jest jeszcze pewna, acz prawdopodobna. Ma spiąć południowe dzielnice. Nie zdziwiłbym się, gdyby była to "11" Czerwone Maki - Łagiewniki - Trasa Łagiewnicka - Wielicka - Mały Płaszów, a docelowo Nowy Bieżanów po oddaniu łącznika. To jednak tylko moje domysły.

mikolaj.boron
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 06 lis 2020, 19:24
Lokalizacja: Kraków-Górka Narodowa

Re: Układ linii po otwarciu Trasy Łagiewnickiej

Post autor: mikolaj.boron » 31 mar 2022, 14:45

Kaszmir pisze: 31 mar 2022, 14:06 Lud chciał, lud dostaje :) Napisałem artykuł z ustaleniami na obecną chwilę. Informacje te podał w Radiu Plus dyr. Franek, dlatego uznaję że mogę je upublicznić. Ustalenia jeszcze trwają i w ciągu paru tygodni wyklaruje się ostateczna wersja układu tras, jednak wstępnie TŁ pojadą prawdopodobnie trzy linie.

Wiemy, które linie pojadą Trasą Łagiewnicką!
https://krabok.wordpress.com/2022/03/31 ... giewnicka/

W dużym skrócie:
"10": Pleszów - ... - Łagiewniki - Trasa Łagiewnicka - Kurdwanów
"50": Krowodrza Górka - ... - Kurdwanów - Trasa Łagiewnicka - Borek Fałęcki (połową kursów, czyli f10/15/20 do Borku, reszta do Kurdwanowa)
Trzecia linia: Nie jest jeszcze pewna, acz prawdopodobna. Ma spiąć południowe dzielnice. Nie zdziwiłbym się, gdyby była to "11" Czerwone Maki - Łagiewniki - Trasa Łagiewnicka - Wielicka - Mały Płaszów, a docelowo Nowy Bieżanów po oddaniu łącznika. To jednak tylko moje domysły.
W takim razie co z Wiedeńcami na 10? Po otwarciu TŁ jeszcze przez dobre kilka miesięcy będą na tej linii jeździć, nie ma na tyle taboru nadającego się na wjazd do tunelu. Roszady taborowe między liniami to byłby zły pomysł.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1805
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: Układ linii po otwarciu Trasy Łagiewnickiej

Post autor: Scania_9640 » 31 mar 2022, 14:56

mikolaj.boron pisze: 31 mar 2022, 14:45 W takim razie co z Wiedeńcami na 10? Po otwarciu TŁ jeszcze przez dobre kilka miesięcy będą na tej linii jeździć, nie ma na tyle taboru nadającego się na wjazd do tunelu. Roszady taborowe między liniami to byłby zły pomysł.
Może dostaną pozwolenie warunkowe, jak swego czasu GT8x na wjazd do tunelu pod dworcem. Osobiście też jestem ciekaw jak to zrobią z 10.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Układ linii po otwarciu Trasy Łagiewnickiej

Post autor: Kaszmir » 31 mar 2022, 15:14

A to nie jest tak, że nowy tunel jest budowany w innej technologii i E1+c3 będą mogły nim jeździć?

Awatar użytkownika
pawel200020
Specjalista
Posty: 213
Rejestracja: 26 sie 2020, 0:08

Re: Układ linii po otwarciu Trasy Łagiewnickiej

Post autor: pawel200020 » 31 mar 2022, 15:36

Kaszmir pisze: 31 mar 2022, 15:14 A to nie jest tak, że nowy tunel jest budowany w innej technologii i E1+c3 będą mogły nim jeździć?
Z tego co wiem to tylko tunel pod dworcem jest takim ewenementem że nie mogą stare wagony wjechać, w Poznaniu np. przy budowie trasy na Franowo wybudowano tunele gdzie jeżdżą GT8, 105Na itd, ten nowy tunel pewnie będzie już zrobiony tak żeby wszystko mogło tam jechać. Linia Mały Płaszów - Kurdwanów - Ruczaj/Borek to słaby pomysł co pokazywała linia 76 która jechała na Kurdwanów praktycznie pusta, 11 powinna zostać na obecnej trasie.
Możnaby uruchomić 7 czy 23 która na początku mogłaby jechać na Płaszów a po dobudowaniu łuków na Bieżanów a kończyć na Makach o ile jest tam jeszcze miejsce...

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Układ linii po otwarciu Trasy Łagiewnickiej

Post autor: ant_sm » 31 mar 2022, 15:59

pawel200020 pisze: 31 mar 2022, 15:36 Linia Mały Płaszów - Kurdwanów - Ruczaj/Borek to słaby pomysł co pokazywała linia 76 która jechała na Kurdwanów praktycznie pusta, 11 powinna zostać na obecnej trasie.
Z 76 to prawda, jednak trzeba zaznaczyć wyraźnie, że kończyła tylko na Kurdwanowie, dlatego nie wiem skąd takie pochopne wnioski, że "nowa" trasa 11 się nie sprawdzi. Wydaje mi się, że możliwa trasa 11 zapewni zupełnie inne relacje niż 76 i może zyskać pasażerów, szczególnie dlatego, że w przeciwieństwie do 204/244 będzie dużo pewniejszym połączeniem Kurdwanowa z Ruczajem.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Układ linii po otwarciu Trasy Łagiewnickiej

Post autor: fysztof » 31 mar 2022, 16:46

Co do propozycji w zakresie linii 10 i 50 - tu praktycznie był to pewnik, więc bez uwag.
Natomiast nie podoba mi się propozycja co do linii 11 - i nie dlatego, że nie wróżę potencjału takiej nowej trasie (bo wróżę), tylko dlatego, że odbyłoby się kosztem obecnej linii 11. Przypuszczam też, że i dzielnica powie nie i zacznie protestować. Dlaczego jestem przeciwny:
a. Po pierwsze, przy zmianie trasy 11 będzie to trzecia linia w relacji estakada - Kabel, a nie zostanie żadna w relacji estakada - Dworcowa. Po to przy oddawaniu estakady przetrasowano tak 11, by właśnie ta relacja była. Z resztą się przyjęła.
b. Przeniesienie linii 11 przez Kurdwanów i TŁ pozbawi część dzielnicy (Płaszów, Mały Płaszów) wygodnego dostępu do ważnych punktów (w tym urzędu miasta przy Wielickiej czy centrum dzielnicy oraz Korony). Sądzę, że tu właśnie zaprotestują radni dzielnicy.
Podsumowując, jestem za tym, by linia o trasie Czerwone Maki - TŁ - Wielicka - Mały Płaszów powstała w celu zweryfikowania zapotrzebowania na nią, ale jako nowa linia a nie w miejsce 11. Najchętniej widziałbym uruchomienie linii 23 z f=15 w dni powszednie i co najmniej w soboty f=20. Dzięki temu zapewni grunt pod przyszły powrót 23 na Bieżanów, pozwoli wypełnić lukę po zawieszeniu funkcjonowania linii 6 w weekendy oraz poprawi możliwości przesiadkowe na Małym Płaszowie, gdzie prosi się o wzmocnienie oferty. Oczywiście też da pewniejsze połączenie Kozłówka, Piasków, Kurdwanowa z Ruczajem, bo 204 jest mocno korko-zależne.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Układ linii po otwarciu Trasy Łagiewnickiej

Post autor: kucyk » 31 mar 2022, 17:09

Kaszmir pisze: 31 mar 2022, 14:06 Lud chciał, lud dostaje :) Napisałem artykuł z ustaleniami na obecną chwilę. Informacje te podał w Radiu Plus dyr. Franek, dlatego uznaję że mogę je upublicznić. Ustalenia jeszcze trwają i w ciągu paru tygodni wyklaruje się ostateczna wersja układu tras, jednak wstępnie TŁ pojadą prawdopodobnie trzy linie.

Wiemy, które linie pojadą Trasą Łagiewnicką!
https://krabok.wordpress.com/2022/03/31 ... giewnicka/

W dużym skrócie:
"10": Pleszów - ... - Łagiewniki - Trasa Łagiewnicka - Kurdwanów
"50": Krowodrza Górka - ... - Kurdwanów - Trasa Łagiewnicka - Borek Fałęcki (połową kursów, czyli f10/15/20 do Borku, reszta do Kurdwanowa)
Trzecia linia: Nie jest jeszcze pewna, acz prawdopodobna. Ma spiąć południowe dzielnice. Nie zdziwiłbym się, gdyby była to "11" Czerwone Maki - Łagiewniki - Trasa Łagiewnicka - Wielicka - Mały Płaszów, a docelowo Nowy Bieżanów po oddaniu łącznika. To jednak tylko moje domysły.
Co do przebiegu tras to zapewne będzie tak jak Piszesz. Ale nie wierzę, że "50" pojedzie do Borku co 10 minut i tym samym wróci do f~5 na pozostałym odcinku trasy. ;)
Po pierwsze wątpię aby znalazło się dodatkowe miejsce na tyle brygad w Borku F. przy obecnych ~f linii: "8", "19", "22". :)
Po drugie oddanie TŁ po której ma jechać "50" to połowa tego co tą linię może spotkać za rok (oddanie G. Narodowej). Ile brygad musiała być mieć taka linia tramwajowa przy takiej ~f w dodatku na tak pokręconej trasie? To jest w granicach 32 - 35 brygad. Opóźnienia i zajeżdżanie się jest w takim przypadku murowane. Chyba, że stwierdzą, że skoro wydłużają ją na południu miasta to na północy pozostaje tam gdzie teraz? To jestem w stanie zrozumieć. :P

Po trzecie nie wierzę, że wszystkie zamówione w drugim przetargu Lajkoniki są kupowane właśnie z myślą o "50"? Co z pozostałymi rejonami gdzie nadal kursują stare, zdezelowane gruchoty? Mają patrzeć i się cieszyć w sukces propagandowej (od zawsze) "50"? :evil: Będzie wrzawa i to wielka. :lol:
Myślę, że skoro mówią tak jak dotychczas to mają na myśli utrzymanie linii: "50", "52" z dotychczasową częstotliwością co 7,5 minuty. Wtedy rzeczywiście co 15 minut "50" ląduje w Borku, a na pętli Czerwone Maki przy kursującej co 7,5 minuty "52" jest szansa na całodzienną linię łączącą południowe rejony miasta przy wyrzuceniu "17" na pętlę w Łagiewnikach. Inaczej tego nie widzę. :shock:

mikolaj.boron
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 06 lis 2020, 19:24
Lokalizacja: Kraków-Górka Narodowa

Re: Układ linii po otwarciu Trasy Łagiewnickiej

Post autor: mikolaj.boron » 31 mar 2022, 17:16

kucyk pisze: 31 mar 2022, 17:09 Co do przebiegu tras to zapewne będzie tak jak Piszesz. Ale nie wierzę, że "50" pojedzie do Borku co 10 minut i tym samym wróci do f~5 na pozostałym odcinku trasy. ;)
Po pierwsze wątpię aby znalazło się dodatkowe miejsce na tyle brygad w Borku F. przy obecnych ~f linii: "8", "19", "22". :)
Po drugie oddanie TŁ po której ma jechać "50" to połowa tego co tą linię może spotkać za rok (oddanie G. Narodowej). Ile brygad musiała być mieć taka linia tramwajowa przy takiej ~f w dodatku na tak pokręconej trasie? To jest w granicach 32 - 35 brygad. Opóźnienia i zajeżdżanie się jest w takim przypadku murowane. Chyba, że stwierdzą, że skoro wydłużają ją na południu miasta to na północy pozostaje tam gdzie teraz? To jestem w stanie zrozumieć. :P

Po trzecie nie wierzę, że wszystkie zamówione w drugim przetargu Lajkoniki są kupowane właśnie z myślą o "50"? Co z pozostałymi rejonami gdzie nadal kursują stare, zdezelowane gruchoty? Mają patrzeć i się cieszyć w sukces propagandowej (od zawsze) "50"? :evil: Będzie wrzawa i to wielka. :lol:
Myślę, że skoro mówią tak jak dotychczas to mają na myśli utrzymanie linii: "50", "52" z dotychczasową częstotliwością co 7,5 minuty. Wtedy rzeczywiście co 15 minut "50" ląduje w Borku, a na pętli Czerwone Maki przy kursującej co 7,5 minuty "52" jest szansa na całodzienną linię łączącą południowe rejony miasta przy wyrzuceniu "17" na pętlę w Łagiewnikach. Inaczej tego nie widzę. :shock:
Jeśli 50 ostatecznie wyląduje na trasie Górka Narodowa - Kurdwanów/Borek Fałęcki to trzeba ją będzie w całości obsadzić ponad 40 metrowymi wagonami. Potoki pasażerskie będą większe niź obecne już po samym wydłużeniu do Borku.

PKPfan
Miłośnik
Posty: 84
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: Układ linii po otwarciu Trasy Łagiewnickiej

Post autor: PKPfan » 31 mar 2022, 17:21

kucyk pisze: 31 mar 2022, 17:09 Po trzecie nie wierzę, że wszystkie zamówione w drugim przetargu Lajkoniki są kupowane właśnie z myślą o "50"? Co z pozostałymi rejonami gdzie nadal kursują stare, zdezelowane gruchoty? Mają patrzeć i się cieszyć w sukces propagandowej (od zawsze) "50"? :evil: Będzie wrzawa i to wielka. :lol:
Myślę, że skoro mówią tak jak dotychczas to mają na myśli utrzymanie linii: "50", "52" z dotychczasową częstotliwością co 7,5 minuty. Wtedy rzeczywiście co 15 minut "50" ląduje w BORKU, a na pętli Czerwone Maki przy kursującej co 7,5 minuty "52" jest szansa na całodzienną linię łączącą południowe rejony miasta przy wyrzuceniu "17" na pętlę w Łagiewnikach. Inaczej tego nie widzę. :shock:
50 to już dzisiaj prosi się o f~5min w godzinach szczytu, a po przyszłorocznym otwarciu Górki Narodowej to nie będzie zmiłuj się.. Poza tym z 60 Lajkoników 2, prawdopodobnie przynajmniej ok. 20 sztuk pójdzie na nowe brygady związane z otwarciem tras na wspomnianą wcześniej Górkę Narodową jak i Łagiewnickiej i tylko pozostałe ok. 40 zastąpi dotychczasowy tabor na innych liniach (w pierwszej kolejności pewnie 10 i 22 - które jeszcze to nie podejmuję się obstawiać). A taka trzecia linia spinająca południowe dzielnice to cóż - jadąc z Bieżanowa przez Kurdwanów raczej musiałaby kończyć trasę na Łagiewnikach, bo pętla na Czerwonych Makach zbyt mała. No chyba, żeby przywrócić 12, żeby była tą "trzecią" ;)

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Układ linii po otwarciu Trasy Łagiewnickiej

Post autor: Zieleńczanin » 31 mar 2022, 17:24

kucyk pisze: 31 mar 2022, 17:09 Po pierwsze wątpię aby znalazło się dodatkowe miejsce na tyle brygad w Borku F. przy obecnych ~f linii: "8", "19", "22".
Borek to duża pętla, na spokojnie da radę przy 22 kursach/h, wszak przed 2012 bywało tam nawet 24/h.
kucyk pisze: 31 mar 2022, 17:09 Po drugie oddanie TŁ po której ma jechać "50" to połowa tego co tą linię może spotkać za rok (oddanie G. Narodowej). Ile brygad musiała być mieć taka linia tramwajowa przy takiej ~f w dodatku na tak pokręconej trasie? To jest w granicach 32 - 35 brygad. Opóźnienia i zajeżdżanie się jest w takim przypadku murowane.
Chciałbym się dowiedzieć, skąd Ci się wzięło tyle brygad. Na moje oko wygląda to tak:
- obecnie przy f~5 jest 17 brygad;
- wydłużenie do Borku to pewnie gdzieś +7 minut w jedną stronę - strzelam, że będzie po tym 20-21 - przyjmijmy drugą wersję;
- wydłużenie na Górkę Narodową to będzie gdzieś 15 minut w jedną stronę - czyli mniej więcej +6 brygad, może +7.
Razem 9-11 brygad więcej, czyli przewidywałbym 26-28 tramwajów. No i też oba nowe odcinki będą wydzielone, więc nie podejrzewam dramatu z opóźnieniami.
kucyk pisze: 31 mar 2022, 17:09 Chyba, że stwierdzą, że skoro wydłużają ją na południu miasta to na północy pozostaje tam gdzie teraz? To jestem w stanie zrozumieć.
O ile osobiście jestem zdania, że "50" docelowo powinna pojechać na Chełmońskiego (ale dopiero gdy powstanie tramwaj na Alejach), to nie ma opcji aby obecnie została na Krowodrzy.
kucyk pisze: 31 mar 2022, 17:09 Po trzecie nie wierzę, że wszystkie zamówione w drugim przetargu Lajkoniki są kupowane właśnie z myślą o "50"? Co z pozostałymi rejonami gdzie nadal kursują stare, zdezelowane gruchoty? Mają patrzeć i się cieszyć w sukces propagandowej (od zawsze) "50"? Będzie wrzawa i to wielka.
Zamówione jest 60 Lajkoników. "50" będzie potrzebować maks. 11 kolejnych tramwajów + jakaś rezerwa. Zostanie jeszcze co najmniej 45 sztuk.

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Układ linii po otwarciu Trasy Łagiewnickiej

Post autor: ant_sm » 31 mar 2022, 18:01

fysztof pisze: 31 mar 2022, 16:46 Co do propozycji w zakresie linii 10 i 50 - tu praktycznie był to pewnik, więc bez uwag.
Natomiast nie podoba mi się propozycja co do linii 11 - i nie dlatego, że nie wróżę potencjału takiej nowej trasie (bo wróżę), tylko dlatego, że odbyłoby się kosztem obecnej linii 11. Przypuszczam też, że i dzielnica powie nie i zacznie protestować. Dlaczego jestem przeciwny:
a. Po pierwsze, przy zmianie trasy 11 będzie to trzecia linia w relacji estakada - Kabel, a nie zostanie żadna w relacji estakada - Dworcowa. Po to przy oddawaniu estakady przetrasowano tak 11, by właśnie ta relacja była. Z resztą się przyjęła.
b. Przeniesienie linii 11 przez Kurdwanów i TŁ pozbawi część dzielnicy (Płaszów, Mały Płaszów) wygodnego dostępu do ważnych punktów (w tym urzędu miasta przy Wielickiej czy centrum dzielnicy oraz Korony). Sądzę, że tu właśnie zaprotestują radni dzielnicy.
Podsumowując, jestem za tym, by linia o trasie Czerwone Maki - TŁ - Wielicka - Mały Płaszów powstała w celu zweryfikowania zapotrzebowania na nią, ale jako nowa linia a nie w miejsce 11. Najchętniej widziałbym uruchomienie linii 23 z f=15 w dni powszednie i co najmniej w soboty f=20. Dzięki temu zapewni grunt pod przyszły powrót 23 na Bieżanów, pozwoli wypełnić lukę po zawieszeniu funkcjonowania linii 6 w weekendy oraz poprawi możliwości przesiadkowe na Małym Płaszowie, gdzie prosi się o wzmocnienie oferty. Oczywiście też da pewniejsze połączenie Kozłówka, Piasków, Kurdwanowa z Ruczajem, bo 204 jest mocno korko-zależne.
Zakładam, że przetrasowanie 11 będzie się wiązało jednak z innymi zmianami w siatce tramwajowej, bo sama zmiana trasy bez czegoś w zamian wzbudzi protesty.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: Układ linii po otwarciu Trasy Łagiewnickiej

Post autor: Bayer2003 » 31 mar 2022, 18:42

Kaszmir pisze: 31 mar 2022, 14:06 "10": Pleszów - ... - Łagiewniki - Trasa Łagiewnicka - Kurdwanów
"50": Krowodrza Górka - ... - Kurdwanów - Trasa Łagiewnicka - Borek Fałęcki (połową kursów, czyli f10/15/20 do Borku, reszta do Kurdwanowa)
Trzecia linia: Nie jest jeszcze pewna, acz prawdopodobna. Ma spiąć południowe dzielnice. Nie zdziwiłbym się, gdyby była to "11" Czerwone Maki - Łagiewniki - Trasa Łagiewnicka - Wielicka - Mały Płaszów, a docelowo Nowy Bieżanów po oddaniu łącznika. To jednak tylko moje domysły.
Co do "10" i "50" to chyba większość forumowiczów właśnie tego się spodziewała. Mam wątpliwości jedynie co do wprowadzania do siatki tramwajowej nowej częstotliwości f~10, jednak będzie ona występować na tak krótkim odcinku, że nie powinna nikomu przeszkadzać.

Co do trzeciej linii - jak już pisali niektórzy przedmówcy, przeciwko "11" jest wiele argumentów. Nikt do tej pory jednak nie poruszył jeszcze jednego, a równie ważnego - "11" przez Kabel to dodatkowe 4 p/h na Kablu, co spowoduje dodatkowe opóźnienia na liniach "3", "6", "9", "13", "24", "49" i "50". Linie te obsługują lwią część potoków pasażerskich w całym mieście, więc ich opóźnienia nie są chyba nikomu na rękę. Kabel przy f~5 na "50" już ledwo wyrabiał - nie dociążajmy go jeszcze bardziej.
pawel200020 pisze: 31 mar 2022, 15:36 Możnaby uruchomić 7 czy 23 która na początku mogłaby jechać na Płaszów a po dobudowaniu łuków na Bieżanów a kończyć na Makach o ile jest tam jeszcze miejsce...
fysztof pisze: 31 mar 2022, 16:46 Najchętniej widziałbym uruchomienie linii 23 z f=15 w dni powszednie i co najmniej w soboty f=20. Dzięki temu zapewni grunt pod przyszły powrót 23 na Bieżanów, pozwoli wypełnić lukę po zawieszeniu funkcjonowania linii 6 w weekendy oraz poprawi możliwości przesiadkowe na Małym Płaszowie, gdzie prosi się o wzmocnienie oferty. Oczywiście też da pewniejsze połączenie Kozłówka, Piasków, Kurdwanowa z Ruczajem, bo 204 jest mocno korko-zależne.
Ponownie kłania się przepustowość Kabla, jednak należy też pamiętać, że na Makach 24 p/h to maksymalna wartość, jaka fukncjonuje w miarę dobrze. Przy 28 p/h (dawniej bywało) pojawiają się już opóźnienia na wszystkich liniach i zajechania. Na Bieżanowie obecne 24 p/h to również maksimum, jednak bez łuków Wielicka - Nowosądecka rozmowa na ten temat i tak nie ma sensu. Osobiście sam chciałbym powrotu "23" na proponowanej przez Was trasie, jednak z wielu względów infrastrukturalnych jest to niemożliwe.
kucyk pisze: 31 mar 2022, 17:09 Co do przebiegu tras to zapewne będzie tak jak Piszesz. Ale nie wierzę, że "50" pojedzie do Borku co 10 minut i tym samym wróci do f~5 na pozostałym odcinku trasy. ;)
Jest szansa - na Borek właśnie skończył się remont, a i cała Trasa Łagiewnicka to jednak torowisko wydzielone. Co do f~5 - jesienią 2021 roku w godzinach szczytu na "50" i tak odjazdy realnie nie były równo co 5 minut ;).
kucyk pisze: 31 mar 2022, 17:09 Po pierwsze wątpię aby znalazło się dodatkowe miejsce na tyle brygad w Borku F. przy obecnych ~f linii: "8", "19", "22". :)
Pętla na Borku ma trzy tory. Obecnie każda linia ma własny tor. Po skierowaniu połowy kursów "50" tam, linie "19" i "22" będą musiały trafić na jeden tor. W dalszym ciągu przy trzech torach będziemy jednak mieli 22 p/h. Bieżanów czy Maki to 24 p/h przy dwóch torach - Borek w porównaniu z tymi pętlami i tak będzie luźny, więc byłbym spokojny.
kucyk pisze: 31 mar 2022, 17:09 Po drugie oddanie TŁ po której ma jechać "50" to połowa tego co tą linię może spotkać za rok (oddanie G. Narodowej). Ile brygad musiała być mieć taka linia tramwajowa przy takiej ~f w dodatku na tak pokręconej trasie? To jest w granicach 32 - 35 brygad. Opóźnienia i zajeżdżanie się jest w takim przypadku murowane.
32-35 brygad? Na obecnej trasie przy f~5 "50" ma ich 17. Na takiej trasie może wyszłoby coś w okolicach 25, jednak na pewno liczba ta nie przekroczyłaby 30. "50" to nie "52" - jeździ po wydzielonym torowisku, w związku z czym nawet przy f~5 nie łapie i nie będzie łapać bardzo dużych opóźnień.
kucyk pisze: 31 mar 2022, 17:09 Po trzecie nie wierzę, że wszystkie zamówione w drugim przetargu Lajkoniki są kupowane właśnie z myślą o "50"? Co z pozostałymi rejonami gdzie nadal kursują stare, zdezelowane gruchoty? Mają patrzeć i się cieszyć w sukces propagandowej (od zawsze) "50"? :evil: Będzie wrzawa i to wielka. :lol:
Lajkoników zamówiono aż 60, a E1 do wycofania pozostało zaledwie 45. I tak będziemy 15 egzemplarzy na plusie ;).
mikolaj.boron pisze: 31 mar 2022, 17:16 Jeśli 50 ostatecznie wyląduje na trasie Górka Narodowa - Kurdwanów/Borek Fałęcki to trzeba ją będzie w całości obsadzić ponad 40 metrowymi wagonami. Potoki pasażerskie będą większe niź obecne już po samym wydłużeniu do Borku.
Nie będzie aż tylu 40m+ wagonów, a i w stałe przepełnienia przy takiej długości i f~5 wątpię, jednak w miarę możliwości brygady 40m+ powinno się wtedy ułożyć naprzemiennie z 32m. Obecnie niestety na "50" nie wygląda to tak dobrze.
PKPfan pisze: 31 mar 2022, 17:21 No chyba, żeby przywrócić 12, żeby była tą "trzecią" ;)
Przywrócenie "12" osobiście również popieram, m.in. z powodu linii "179", która w godzinach szczytu łapie na południu ogromne opóźnienia i z Kurdwanowa na Rondo Grunwaldzkie realnie "12" dostać można byłoby się szybciej. Docelowo można byłoby taką "12" przedłużyć na Prokocim, jednak niestety brak łuków Wielicka - Nowosądecka sprawia, że to raczej odległe plany.
ant_sm pisze: 31 mar 2022, 18:01 Zakładam, że przetrasowanie 11 będzie się wiązało jednak z innymi zmianami w siatce tramwajowej, bo sama zmiana trasy bez czegoś w zamian wzbudzi protesty.
Również tak myślę, a rekompensata na odcinkach z których "11" zostałaby zabrana byłaby jednak dosyć kosztowna. Osobiście uważam, że przez Trasę Łagiewnicką na Czerwone Maki powinien pojechać autobus - w przeciwieństwie do tramwaju powinien się on zmieścić na tamtejszej pętli, a Trasa Łagiewnicka to w końcu też inwestycja drogowa (również na odcinku od Zakopiańskiej do Kobierzyńskiej, gdzie tramwaju nie będzie) ;). Szczegóły takiego połączenia musiałaby jednak zostać dobrze przedyskutowane - mogłaby to być typowa linia miejska, ale również np. "coś" we współpracy z Gminą Wieliczka. Do otwarcia Trasy Łagiewnickiej pozostało jeszcze trochę czasu i wierzę, że w tym czasie uda się ustalić jak najlepszą ofertę.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Układ linii po otwarciu Trasy Łagiewnickiej

Post autor: fysztof » 31 mar 2022, 19:39

Bayer2003 pisze: 31 mar 2022, 18:42 Nikt do tej pory jednak nie poruszył jeszcze jednego, a równie ważnego - "11" przez Kabel to dodatkowe 4 p/h na Kablu, co spowoduje dodatkowe opóźnienia na liniach "3", "6", "9", "13", "24", "49" i "50". Linie te obsługują lwią część potoków pasażerskich w całym mieście, więc ich opóźnienia nie są chyba nikomu na rękę. Kabel przy f~5 na "50" już ledwo wyrabiał - nie dociążajmy go jeszcze bardziej.
Na Kablu naprawdę prostymi środkami można zrobić przystanek podwójny. To już dziś wręcz konieczność.
Czasem dziwie się sztucznemu tworzeniu ograniczeń tam, gdzie naprawdę niewiele roboty usprawniłoby coś doskonale.
Kiedyś o tym pisałem tutaj.
ant_sm pisze: 31 mar 2022, 18:01 Zakładam, że przetrasowanie 11 będzie się wiązało jednak z innymi zmianami w siatce tramwajowej, bo sama zmiana trasy bez czegoś w zamian wzbudzi protesty.
Też bym tak zakładał, ale rzeczywistość już nieraz udowodniła, że takie założenie niekoniecznie jest prawdziwe.
Niemniej, podsumowując też pojawiające się propozycje i obawy o pojemność pętli na Makach, być może taki układ jest realny:
- 10 i 50 -> jak w artykule Kaszmira (przy czym też przypuszczam, że wydłużone kursy 50 będą miały f=15)
- 11 -> bez zmian, czyli jak obecnie
- 23 -> nowa linia na trasie Czerwone Maki - TŁ - Wielicka - Mały Płaszów
- 17 -> skrócone do Łagiewnik i dopasowane do odjazdów 23 (czyli 17 od miasta przyjeżdżające do Łagiewnik 2 min przed 23 na Maki, w drugą stronę analogicznie), w jedną stronę da to przesiadkę nawet na tym samym peronie

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Układ linii po otwarciu Trasy Łagiewnickiej

Post autor: ant_sm » 31 mar 2022, 20:47

Ja osobiście myślałem o czymś takim:
- 10 i 50 jak już wyżej padało
- 11 > Mały Płaszów - Kurdwanów - Czerwone Maki
- 6 > Cichy Kącik - Estakada - Mały Płaszów
- 17 > skrócone do Łagiewnik (lub wchłonięte przez 19, potencjał będzie miała po otwarciu GN)
- 23 > Czerwone Maki - Korona - Nowy Bieżanów (lub Prokocim)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości