Łącznik Wielicka/Nowosądecka

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: Tramwajolog14 » 19 lis 2022, 19:52

fysztof pisze: 19 lis 2022, 18:53 Jak dla mnie lepsze jest pozostawienie aktualnego położenia torowiska i przystanków przy skrzyżowaniu, ale koniecznie ze znacznym złagodzeniem kontra-łuków przejazdowych. I najlepsze wydaje mi się pogodzenie obu wariantów, to znaczy pociągnięcie torów środkiem za skrzyżowanie z ulicą Na Kozłówce (patrząc od strony Piasków) przy zachowaniu przystanków Bieżanowaska w obecnym miejscu. O, czyli zrobienie mniej więcej tak jak na szkicu:
To już chyba lepiej po prostu zlikwidować kontrałuki przenosząc torowisko w całości na południową stronę Nowosądeckiej.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: fysztof » 19 lis 2022, 21:32

Tramwajolog14 pisze: 19 lis 2022, 19:52 To już chyba lepiej po prostu zlikwidować kontrałuki przenosząc torowisko w całości na południową stronę Nowosądeckiej.
Jasne, tak na pewno byłoby lepiej. Ale to wymaga całkowitej przebudowy na dodatkowym dystansie 1,5 km wraz z przesunięciem jezdni. To obawiam się zupełnie nie wchodzi w grę obecnie. Albo będziemy czekać na ten łącznik nie 5 lat, a 15-20 - zanim obecne torowisko 'się wyeksploatuje' i znajdą się na to środki. No i można je jednak lepiej wydać, są bardziej priorytetowe potrzeby w komunikacji. Dlatego podrzucam taki kompromis, jaki przedstawiłem wcześniej:-)

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: tomta1 » 19 lis 2022, 22:17

Jaky pisze: 19 lis 2022, 14:04 W mojej opinii to naturalne, że Miasto chce mieć przeanalizowane różne warianty inwestycji. Nawet mając świadomość, że wariant między jezdniami jest niezgodny z MPZP. Nigdy nie wiadomo, czy za te 5-10 lat podczas realizacji nie zmienią się trendy czy możliwości. Dzięki temu poniekąd uodparniamy inwestycję na czynnik upływu czasu. Trochę jak z wariantem tunelowym linii tramwajowej NK-Plac Inwalidów, gdzie to oczywiste, że żaden konserwator obecnie nie zgodzi się na rampę zjazdową na Karmelickiej, a mimo wszystko zamówiono taki wariant.
Pamiętajmy o tym, że ZRID jest ponad MPZP. Ergo: dzięki wykorzystaniu specustawy zridowskiej można robić projekty drogowe sprzeczne z ustaleniami dokumentów planistycznych. Otwarte pozostaje pytanie, czy ta przebudowa może być podciągnięta pod ZRID, jako że obejmuje on co do zasady rozwiązania drogowe, a nie torowe, pomimo że torowisko tramwajowe (tak jak chodniki czy drogi dla rowerów) są częścią drogi…
fysztof pisze: 19 lis 2022, 18:53 Całkowite przeniesienie torowiska na środek Nowosądeckiej ma ten minus, że wówczas relacja tramwajowa Kabel <-> Nowosądecka będzie kolizyjna z relacją samochodową Nowosądecka -> Wielicka. To spowoduje zapewne ograniczenie w szczelinach dla tramwajów w popularnej relacji, bo będzie potrzebna dodatkowa faza w cyklu sygnalizacji. Prawdopodobnie zniknęłoby więc podwójne otwarcie dla tramwajów w cyklu, a to nie byłoby dobre.
Zgadza się, niemniej będzie możliwość puszczenia bezkolizyjnie innych relacji. Oba rozwiązania mają swoje mocne i słabe strony, także dotyczące lokalizacji przystanków, zwartości węzła itd.. Na szczęście projekt ma obejmować wykonanie analiz ruchu, które wykażą, które rozwiązanie jest lepsze pod kątem ruchowym i zapewne będzie to miało istotny — jeśli nie decydujący, poza aspektem finansowym — wpływ na wybór wariantu.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: fysztof » 19 lis 2022, 22:28

tomta1 pisze: 19 lis 2022, 22:17 Zgadza się, niemniej będzie możliwość puszczenia bezkolizyjnie innych relacji. (...) Na szczęście projekt ma obejmować wykonanie analiz ruchu, które wykażą, które rozwiązanie jest lepsze pod kątem ruchowym i zapewne będzie to miało istotny — jeśli nie decydujący, poza aspektem finansowym — wpływ na wybór wariantu.
Dobrze, że będą analizy. Liczę na merytoryczną ocenę i odpowiednie decyzje na podstawie analiz:-)
A co do innych bezkolizyjnych relacji, to właśnie ja ich za bardzo nie widzę przy przeniesieniu torowiska.
W obecnym układzie (torowisko na Nowosądeckiej z boku):
a. Przy tramwajowej szczelinie w relacji Kabel <-> Nowosądecka może być bezkolizyjnie realizowany ruch samochodowy w obu kierunkach Kamieńskiego <-> Nowosądecka.
b. Przy tramwajowej szczelinie w nowej relacji Nowosądecka <-> Prokocim także będzie mógł być bezkolizyjnie realizowany ruch samochodowy w obu kierunkach Kamieńskiego <-> Nowosądecka.
Natomiast w układzie z torowiskiem przesuniętym na środek Nowosądeckiej, bezkolizyjny pozostanie tylko jeden kierunek, ten Kamieńskiego -> Nowosądecka. Przejazd w drugą stronę będzie już kolizyjny, więc będzie musiał być gdzieś uwzględniony. Dojdzie, owszem, możliwość puszczenia skrętu samochodów z Nowosądeckiej -> Prokocim, ale tylko w tym kierunku. Drugi, od Prokocimia na Nowosądecką, znowu będzie kolidował. I nic innego, co mogłoby się pojawić, nie widzę. Wydaje się więc, że układ sygnalizacji mogłoby to znacznie skomplikować.
No ale to tylko moje gdybanie - poczekajmy na analizy. :-)

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: impuls » 19 lis 2022, 23:11

Tutaj chciałbym przypomnieć o bardzo poważnym w skutkach zdarzeniu najechania od strony Kurdwanowa na stojący tramwaj przed Wielicką. Niewidoczny łuk z zasłaniającymi ekranami, powoduje duże ograniczenie prędkości, po tym nieszczęśliwym zderzeniu Bombardiera ze składem 105Na. Dlatego jeśli w projekcie będzie skierowanie tramwaju na pas dzielący wzdłuż Nowosądeckiej i później przebudowa torowiska aż do Na Kozłówce, będę za. Uniknie się dodatkowego przejazdu przez drogę w poprzek, oraz niebezpiecznego zjazdu w dół dla prowadzącego.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: kucyk » 15 gru 2022, 20:23

Temat łącznika: Wielicka - Nowosądecka się oddala. Oferty jakie wpłynęły (tylko dwie) przekraczają przeznaczony budżet:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowe- ... 49091.html

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: Łukasz » 18 mar 2023, 9:35

Co dalej z budową nowych torów na skrzyżowaniu Wielickiej z Nowosądecką?
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/co-da ... 50225.html

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: kot_feliks » 20 mar 2023, 22:21

W czwartek otwarte zostały oferty w przetargu. ZDMK zamierzał na ten cel przeznaczyć do 700 tysięcy złotych. Tymczasem tańsza z ofert, złożona przez firmę Progreg, opiewa na kwotę prawie 1,1 mln zł, natomiast droższa, firmy Sweco, to prawie 1,8 mln zł. Teraz trzeba poczekać na oficjalną decyzję, co dalej z inwestycją – czy przetarg zostanie unieważniony, a jeśli tak, czy i w jakiej formie zostanie ogłoszony ponownie.
Czyli różnica wynosi 400 tys. vs kosztorys. I jest "problem".

W tym samym momencie, kawałek dalej, za 3,5 mln PLN poszerzono o.... pół metra pas ruchu do prawoskrętu, aby "było wygodniej skręcać w prawo". I tam problemu nie ma...

Serio, zwyczajnie rzygać się chce, jak głęboko w d... można mieć pasażerów i jaka to jest obsługa, kiedy ktoś mówi, żeby się przesiadać z auta na KMK ;)

Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: Kowalik » 07 kwie 2023, 15:34

Temat ruszył, wybrano projektanta.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/laczn ... 50540.html

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: kucyk » 07 kwie 2023, 16:32

Kowalik pisze: 07 kwie 2023, 15:34 Temat ruszył, wybrano projektanta.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/laczn ... 50540.html
Czyli optymistycznie patrząc najwcześniej tramwaje na kierunku Bieżanów i odwrotnie pojadą we wrześniu 2025. :lol:

Oj jeszcze poczekamy. :evil:

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: tomta1 » 07 kwie 2023, 16:49

Dobrze, że wybrano, a nie odrzucono z uwagi o przekroczony o jakąś połowę(!) budżet przewidziany pierwotnie na to zadanie. Teraz nam pozostaje mieć nadzieję, że ten odległy termin realizacji okaże się rzeczywistym, a nie optymistycznym.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: kbieniu7 » 08 kwie 2023, 13:39

W poprzednim artykule można było przeczytać, że rozważane będą dwa warianty: zostawienie torów tak, jak są lub przesunięcie ich na środek ul. Nowosądeckiej - między jezdnie. Szczerze mówiąc, to na ten moment sam nie wiem, który wariant będzie lepszy. I tu i tu są plusy. Przesunięcie na środek: tramwaj nie traci czasu na szykanie wyżej. Zostawienie z boku: taniej i krótsze dojście do przystanków.

Na pewno przydałby się tor do skrętu od strony centrum, aby poprawić przepustowość. Póki co skrzyżowanie jeszcze sobie radzi, ale mamy bardzo mały zapas przepustowości na ew. dodatkowe kursy przez Kabel.

Mam nadzieję, że nie zaprojektują przystanku za skrzyżowaniem w stronę centrum - w tym przypadku to tak naprawdę pogorszy możliwości przesiadek i dostęp do przystanku.

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: WDZ » 08 kwie 2023, 22:44

Przecież między jezdniami Nowosądeckiej ma (miała?) iść estakada "trasy Nowobagrowej"...

Kojak
Znawca
Posty: 116
Rejestracja: 26 lip 2022, 20:49

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: Kojak » 19 kwie 2023, 23:35

A pomysł Nowobagrowej nie został przypadkiem porzucony? Bo w istocie ten pas pomiędzy jezdniami miał być rezerwą pod tą trasę...

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Łącznik Wielicka/Nowosądecka

Post autor: WDZ » 20 kwie 2023, 10:18

Plan miejscowy nadal obowiązuje... Tylko proceduje się projekty ewidentnie z nim sprzeczne (ciekawe, jak pomysłodawcy zamierzają uzyskać właściwe zezwolenia?). III obwodnicę trzeba będzie prędzej czy później domknąć a można to zrobić tylko obchodząc Bagry od północy albo od południa. Wariant południowy odpada - rezerwa terenu została zwolniona i częściowo zabudowana. Zostaje wariant północny i przedłużenie Nowosądeckiej. Skrzyżowanie z Wielicką i torami można rozwiązać tylko estakadą - tunel odpada ze względu na ukształtowanie terenu...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 5 gości