Chciałbym przedstawić swój projekt linii nocnych, zakładający rezygnację z nocnych linii tramwajowych i zwiększenie zasięgu nocnej KM w Krakowie.
Układ linii i częstotliwości, przedstawia się następująco:
- linie: 62, 64, 69, 611, 642, 662, 664, 669 - likwidacja
- linie: 903, 910, 915, 917, 918, 920(?), 937, 948 - bez zmian - dostosowanie odjazdów do pozostałych zmian wprowadzanych w siatce linii nocnych
- 601: CHEŁMOŃSKIEGO PĘTLA - Stawowa, Jasnogórska, Armii Krajowej, Nawojki, Czarnowiejska, Al. Mickiewicza, Piłsudskiego, Dunajewskiego, Basztowa – TEATR SŁOWACKIEGO - Lubicz, Brodowicza, Olszyny, Pilotów, Młyńska, Lublańska, Dobrego Pasterza, Marchołta, Ks. Jancarza, Srebrnych Orłów, Mikołajczyka, Obrońców Krzyża, Żeromskiego, Al. Róż, Al. Przyjaźni - ALEJA PRZYJAŹNI
Czas przejazdu: 56 minut
Częstotliwość: co 30 minut w noce cz/pt - sb/nd; co 60 minut w pozostałe noce
- 602: SWOSZOWICE POCZTA – Szybisko, Myślenicka (powrót: Merkuriusza Polskiego, Chałubińskiego), Jugowicka, Zakopiańska, Wadowicka, Kalwaryjska, Krakowska, Stradomska, Straszewskiego, Podwale, Dunajewskiego, Basztowa – TEATR SŁOWACKIEGO - Lubicz, Rakowicka, Grochowska (powrót: Łukasiewicza), Olszyny, Pilotów, Młyńska, Bora-Komorowskiego, Wiślicka, Srebrnych Orłów, Kruszwicka, Kupały, Okulickiego, Petofiego, Władysława Jagiełły, Poległych w Krzesławicach, Architektów (powrót: Poległych w Krzesławicach), Kocmyrzowska, Łowińskiego, Ujastek – KOMBINAT
Czas przejazdu: 78 minut
Częstotliwość: co 60 minut we wszystkie noce
- 603: NOWY BIEŻANÓW POŁUDNIE – Aleksandry, Mała Góra, Ćwiklińskiej, Teligi, Wielicka, Limanowskiego, Na Zjeździe, Starowiślna, Dominikańska, Franciszkańska, Podwale, Dunajewskiego, Basztowa – TEATR SŁOWACKIEGO - Pawia (powrót: Kalinowskiego, Rakowicka), Al. Słowackiego, Prądnicka, Doktora Twardego, Krowoderskich Zuchów - KROWODRZA GÓRKA
Czas przejazdu: 47 minut
Częstotliwość: co 30 minut w noce pt/sb - sb/nd; co 60 minut w pozostałe noce
- 604: MYDLNIKI WAPIENNIK P+R - Brzezińskiego, Balicka, Bronowicka, Podchorążych, Królewska, Karmelicka, Dunajewskiego, Basztowa – TEATR SŁOWACKIEGO - Lubicz, Mogilska, Al. Jana Pawła II, Dąbrowskiej, Broniewskiego, Mikołajczyka, Piasta Kołodzieja - OS. PIASTÓW
Czas przejazdu: 61 minut
Częstotliwość: co 30 minut w noce pt/sb - sb/nd; co 60 minut w pozostałe noce
UWAGI: W noce pt/sb - sb/nd - co drugi kurs skrócony do trasy: OS. PIASTÓW <> BRONOWICE MAŁE
- 605: ZŁOCIEŃ - Domagały, Nad Drwiną, Półłanki, Christo Botewa, Rybitwy, Brandla, Obrońców Modlina, Biskupińska, Płk. Dąbka, Mierzeja Wiślana, Lipska, Przewóz, Saska, Kuklińskiego, Klimeckiego, Herlinga-Grudzińskiego, Kotlarska, Grzegórzecka, Wielopole, Dominikańska, Franciszkańska, Podwale, Dunajewskiego, Basztowa (powrót: Westerplatte) - TEATR SŁOWACKIEGO
Czas przejazdu: 40 minut / powrót 33 minuty
Częstotliwość: co 60 minut we wszystkie noce
- 606: SKOTNIKI SZKOŁA - Skotnicka, Babińskiego, Bunscha, Bobrzyńskiego, Grota-Roweckiego, Kapelanka, Monte Cassino, Dietla, Wielopole (powrót: Starowiślna), Westerplatte – TEATR SŁOWACKIEGO - Lubicz, Al. Powstania Warszawskiego, Al. Pokoju, Bieńczycka, Al. Andersa, Boruty-Spiechowicza, Al. Jana Pawła II, Bulwarowa, Orkana, Al. Solidarności - KOMBINAT
Czas przejazdu: 67 minut
Częstotliwość: co 30 minut w noce pt/sb - sb/nd; co 60 minut w pozostałe noce
UWAGI: W noce pt/sb - sb/nd, co drugi kurs, skrócony do trasy: KOMBINAT <> CZERWONE MAKI P+R
- 607: SWOSZOWICE POCZTA – Szybisko, Myślenicka, Sawiczewskich, Kuryłowicza, Krzemieniecka, Żelazowskiego, Niebieska, Cechowa, Stojałowskiego - OS. KURDWANÓW
Czas przejazdu: 20 minut
Częstotliwość: 2 kursy / noc; we wszystkie noce
- 608: POD FORTEM – Bartla, Krygowskiego, Borkowska, Zawiła, Kobierzyńska, Grota-Roweckiego, Brożka, Wadowicka, Konopnickiej, Al. Krasińskiego, Al. Mickiewicza, Al. Słowackiego, Długa, Basztowa - TEATR SŁOWACKIEGO - Pawia (powrót: Kalinowskiego, Rakowicka), Al. 29 Listopada, Brogi, Wileńska, Miechowity, Młyńska, Bora-Komorowskiego, Al. Andersa, Kocmyrzowska, Nad Dłubnią, Makuszyńskiego - ZAJEZDNIA BIEŃCZYCE
Czas przejazdu: 71 minut
Częstotliwość: co 60 minut we wszystkie noce
- 609: BIELANY - Księcia Józefa, Kościuszki, Zwierzyniecka, Podwale, Dunajewskiego, Basztowa – TEATR SŁOWACKIEGO - Pawia, Kalinowskiego (powrót: Rakowicka) - DWORZEC GŁÓWNY WSCHÓD
Czas przejazdu: 21 minut
Częstotliwość: 2 kursy / noc; we wszystkie noce
- 610: OS. KURDWANÓW - Stojałowskiego, Bojki, Wysłouchów, Halszki, Witosa, Trybuny Ludów, Sławka, Puszkarska, Kamieńskiego, Konopnickiej, Dietla, Wielopole (powrót: Starowiślna), Westerplatte – TEATR SŁOWACKIEGO - Pawia (powrót: Warszawska, plac Matejki), Al. 29 Listopada, Dobrego Pasterza, Sudolska (powrót: Majora), Powstańców, Strzelców - PRĄDNIK CZERWONY
Czas przejazdu: 49 minut
Częstotliwość: co 60 minut we wszystkie noce
- 612: TYNIEC KAMIENIOŁOM - Bogucianka, Bolesława Śmiałego, Tyniecka, Praska, Zielińskiego, Monte Cassino, Konopnickiej, Barska – OS. PODWAWELSKIE
Czas przejazdu: 24 minuty
Częstotliwość: 2 kursy / noc; we wszystkie noce
- 613: CZYŻYNY DWORZEC – Medweckiego, Bieńczycka (powrót: Al. Jana Pawła II, Dąbrowskiej), Al. Pokoju, Sołtysowska, NMP – LESISKO
Czas przejazdu: 12 minut
Częstotliwość: 2 kursy / noc; we wszystkie noce
- 637: KROWODRZA GÓRKA - Fieldorfa-Nila, Prądnicka, Opolska, Mackiewicza, Siewna, Natansona, Kuźnicy Kołłątajowskiej, Al. 29 Listopada, Banacha (powrót: Meiera, Al. 29 Listopada, Bociana) - GÓRKA NARODOWA WSCHÓD
Czas przejazdu: 13 minut
Częstotliwość: co 30 minut w noce pt/sb - sb/nd; co 60 minut w pozostałe noce
- 643: NOWY BIEŻANÓW P+R – Ćwiklińskiej, Teligi, Wielicka, Bieżanowska, Barbary – NOWY BIEŻANÓW P+R
Czas przejazdu: 16 minut
Częstotliwość: 2 kursy / noc; we wszystkie noce
UWAGI: Linia jednokierunkowa
- 653: NOWY BIEŻANÓW P+R – Ćwiklińskiej, Mała Góra (powrót: Bieżanowska, Barbary), Bieżanowska, Ks. Popiełuszki, Lipowskiego, Drożdżowa, Bogucicka, Stolarza, Potrzask, Sucharskiego (powrót: Sucharskiego, Bieżanowska), Jasieńskiego - JASIEŃSKIEGO
Czas przejazdu: 16 minut / powrót 9 minut
Częstotliwość: 2 kursy / noc; we wszystkie noce
- 675: BOREK FAŁĘCKI - Zakopiańska, Zbrojarzy, Żywiecka, Zawiła, Borkowska, Forteczna, Judyma, Zakopiańska, Taklińskiego, Petrażyckiego, Prażmowskiego, Wrony - WRONY
Czas przejazdu: 25 minut
Częstotliwość: 2 kursy / noc; we wszystkie noce
- 902: KRAKÓW AIRPORT – Balice Medweckiego, Olszanicka, Chełmska, Al. Kasztanowa, Al. Modrzewiowa, Królowej Jadwigi, Al. Focha, Piłsudskiego, Podwale, Dunajewskiego, Basztowa – TEATR SŁOWACKIEGO - Pawia, Kalinowskiego (powrót: Rakowicka, Lubicz) - DWORZEC GŁÓWNY WSCHÓD
Czas przejazdu: 30 minut
Częstotliwość: co 60 minut we wszystkie noce
- 904: PRĄDNIK BIAŁY - Pachońskiego, Wyki, Batalionu “Skała” AK, Makowskiego, Różyckiego, Weissa, Radzikowskiego, Wrocławska, Al. Słowackiego, Pawia, Warszawska, Basztowa – TEATR SŁOWACKIEGO - Westerplatte, Starowiślna (powrót: Wielopole), Dietla, Krakowska, Kalwaryjska, Kamieńskiego, Nowosądecka, Łużycka, Cechowa, Rżącka, Kosocicka, Wielicka, … - WIELICZKA MIASTO
Czas przejazdu: 71 minut
Częstotliwość: co 60 minut we wszystkie noce
Wszelkie proponowane zmiany opierają się na funduszach pozyskanych na drodze rezygnacji z funkcjonowania linii nocnych tramwajowych. Oczywiście, mogłyby one być uruchamiane jako linie dodatkowe w noce takie jak: Sylwester, Andrzejki, Juwenalia - lecz tylko w tego typu dni.
Po zsumowaniu kosztów powyższej propozycji, jest on wyższy o ok. 500 zł w skali tygodnia (ok. 26 tys. zł rocznie)
Korzyści płynące z zaproponowanego układu:
-> rejon ul. Chełmońskiego - zyskuje całotygodniowe nocne połączenie z centrum miasta z f~30/60
-> Mydlniki dzięki zamianie 601 na 604 (jadące przez ul. Królewską) zyskują szybsze połączenie z centrum miasta
-> Bielany zyskują całotygodniowe połączenie nocne z centrum miasta z f~ 2 kursy / noc, w miejsce istniejącego weekendowego
-> Tyniec zyskuje całotygodniowe połączenie nocne z f~ 2 kursy / noc, w miejsce istniejącego weekendowego
-> Skotniki zyskują całotygodniowe połączenie nocne do centrum miasta, z f~60
-> Sidzina oraz Opatkowice zyskują nowe całotygodniowe połączenie nocne z f~ 2 kursy / noc
-> Swoszowice zyskują nowe całotygodniowe połączenie nocne do centrum z f~60
-> Dostęp do linii nocnej kursującej z f~60 otrzymują mieszkańcy okolic ul. Zakopiańskiej (likwidacja dziury komunikacyjnej w rejonie, Solvay, SBM)
-> Dostęp do całotygodniowej linii nocnej otrzymuje ul. Żywiecka z f~ 2 kursy / noc
-> Kurdwanów otrzymuje lepszą dostępność do linii nocnej, dzięki jej wjazdowi przez ul. Wysłouchów i Bojki (jak l. 133)
-> Soboniowice oraz Kosocice zyskują całotygodniową linię nocną z f~ 2 kursy / noc, z możliwością przesiadki zarówno z l. 602 jak i 610 lub 904
-> Rejony ul. Bieżanowskiej otrzymują dostęp do całotygodniowej linii nocnej z f~ 2 kursy / noc
-> Stary Bieżanów otrzymuje dostęp do całotygodniowej linii nocnej z f~ 2 kursy / noc
-> Lesisko oraz ul. Sołtysowska otrzymują dostęp do całotygodniowej linii nocnej z f~ 2 kursy / noc
-> Rejon Kombinatu, Wzgórz Krzesławickich oraz Os. Na Stoku - odzyskuje szybsze połączenie bezpośrednio z centrum miasta
Ewentualne niedogodności, mogące wynikać z przedstawionego układu:
-> Nieznaczne wydłużenie czasu jazdy do okolic Os. Kolorowego oraz Placu Centralnego, wynikające ze zmiany trasy linii "606" w stosunku do
obecnie istniejącego "62/662"
-> Utrata bezpośredniego połączenia Mydlnik z rejonami Miasteczka Studenckiego
Są to oczywiście moje przemyślenia dotyczące takiego układu linii, dlatego też zachęcam do dyskusji o proponowanym układzie.
Jako załącznik dorzucam jeszcze poniżej schemat proponowanego układu:
https://drive.google.com/file/d/1IEwGRa ... sp=sharing
I właśnie patrząc na ten schemat obrazujący moją propozycję, zastanawiam się czy naprawdę nie żal jest dawać tyle pieniędzy na tramwaje nocne, podczas gdy nocna KM mogłaby mieć tak dobry zasięg w mieście