W nocy po torach nie jeździmy - czyli linie nocne tylko autobusowe [A]

Urbino18
Pasażer
Posty: 43
Rejestracja: 21 cze 2020, 0:36

W nocy po torach nie jeździmy - czyli linie nocne tylko autobusowe [A]

Post autor: Urbino18 » 20 maja 2022, 1:57

Witam,
Chciałbym przedstawić swój projekt linii nocnych, zakładający rezygnację z nocnych linii tramwajowych i zwiększenie zasięgu nocnej KM w Krakowie.

Układ linii i częstotliwości, przedstawia się następująco:
  • linie: 62, 64, 69, 611, 642, 662, 664, 669 - likwidacja
  • linie: 903, 910, 915, 917, 918, 920(?), 937, 948 - bez zmian - dostosowanie odjazdów do pozostałych zmian wprowadzanych w siatce linii nocnych
  • 601: CHEŁMOŃSKIEGO PĘTLA - Stawowa, Jasnogórska, Armii Krajowej, Nawojki, Czarnowiejska, Al. Mickiewicza, Piłsudskiego, Dunajewskiego, Basztowa – TEATR SŁOWACKIEGO - Lubicz, Brodowicza, Olszyny, Pilotów, Młyńska, Lublańska, Dobrego Pasterza, Marchołta, Ks. Jancarza, Srebrnych Orłów, Mikołajczyka, Obrońców Krzyża, Żeromskiego, Al. Róż, Al. Przyjaźni - ALEJA PRZYJAŹNI

    Czas przejazdu: 56 minut
    Częstotliwość: co 30 minut w noce cz/pt - sb/nd; co 60 minut w pozostałe noce
  • 602: SWOSZOWICE POCZTA – Szybisko, Myślenicka (powrót: Merkuriusza Polskiego, Chałubińskiego), Jugowicka, Zakopiańska, Wadowicka, Kalwaryjska, Krakowska, Stradomska, Straszewskiego, Podwale, Dunajewskiego, Basztowa – TEATR SŁOWACKIEGO - Lubicz, Rakowicka, Grochowska (powrót: Łukasiewicza), Olszyny, Pilotów, Młyńska, Bora-Komorowskiego, Wiślicka, Srebrnych Orłów, Kruszwicka, Kupały, Okulickiego, Petofiego, Władysława Jagiełły, Poległych w Krzesławicach, Architektów (powrót: Poległych w Krzesławicach), Kocmyrzowska, Łowińskiego, Ujastek – KOMBINAT

    Czas przejazdu: 78 minut
    Częstotliwość: co 60 minut we wszystkie noce
  • 603: NOWY BIEŻANÓW POŁUDNIE – Aleksandry, Mała Góra, Ćwiklińskiej, Teligi, Wielicka, Limanowskiego, Na Zjeździe, Starowiślna, Dominikańska, Franciszkańska, Podwale, Dunajewskiego, Basztowa – TEATR SŁOWACKIEGO - Pawia (powrót: Kalinowskiego, Rakowicka), Al. Słowackiego, Prądnicka, Doktora Twardego, Krowoderskich Zuchów - KROWODRZA GÓRKA

    Czas przejazdu: 47 minut
    Częstotliwość: co 30 minut w noce pt/sb - sb/nd; co 60 minut w pozostałe noce
  • 604: MYDLNIKI WAPIENNIK P+R - Brzezińskiego, Balicka, Bronowicka, Podchorążych, Królewska, Karmelicka, Dunajewskiego, Basztowa – TEATR SŁOWACKIEGO - Lubicz, Mogilska, Al. Jana Pawła II, Dąbrowskiej, Broniewskiego, Mikołajczyka, Piasta Kołodzieja - OS. PIASTÓW

    Czas przejazdu: 61 minut
    Częstotliwość: co 30 minut w noce pt/sb - sb/nd; co 60 minut w pozostałe noce
    UWAGI: W noce pt/sb - sb/nd - co drugi kurs skrócony do trasy: OS. PIASTÓW <> BRONOWICE MAŁE
  • 605: ZŁOCIEŃ - Domagały, Nad Drwiną, Półłanki, Christo Botewa, Rybitwy, Brandla, Obrońców Modlina, Biskupińska, Płk. Dąbka, Mierzeja Wiślana, Lipska, Przewóz, Saska, Kuklińskiego, Klimeckiego, Herlinga-Grudzińskiego, Kotlarska, Grzegórzecka, Wielopole, Dominikańska, Franciszkańska, Podwale, Dunajewskiego, Basztowa (powrót: Westerplatte) - TEATR SŁOWACKIEGO

    Czas przejazdu: 40 minut / powrót 33 minuty
    Częstotliwość: co 60 minut we wszystkie noce
  • 606: SKOTNIKI SZKOŁA - Skotnicka, Babińskiego, Bunscha, Bobrzyńskiego, Grota-Roweckiego, Kapelanka, Monte Cassino, Dietla, Wielopole (powrót: Starowiślna), Westerplatte – TEATR SŁOWACKIEGO - Lubicz, Al. Powstania Warszawskiego, Al. Pokoju, Bieńczycka, Al. Andersa, Boruty-Spiechowicza, Al. Jana Pawła II, Bulwarowa, Orkana, Al. Solidarności - KOMBINAT

    Czas przejazdu: 67 minut
    Częstotliwość: co 30 minut w noce pt/sb - sb/nd; co 60 minut w pozostałe noce
    UWAGI: W noce pt/sb - sb/nd, co drugi kurs, skrócony do trasy: KOMBINAT <> CZERWONE MAKI P+R
  • 607: SWOSZOWICE POCZTA – Szybisko, Myślenicka, Sawiczewskich, Kuryłowicza, Krzemieniecka, Żelazowskiego, Niebieska, Cechowa, Stojałowskiego - OS. KURDWANÓW

    Czas przejazdu: 20 minut
    Częstotliwość: 2 kursy / noc; we wszystkie noce
  • 608: POD FORTEM – Bartla, Krygowskiego, Borkowska, Zawiła, Kobierzyńska, Grota-Roweckiego, Brożka, Wadowicka, Konopnickiej, Al. Krasińskiego, Al. Mickiewicza, Al. Słowackiego, Długa, Basztowa - TEATR SŁOWACKIEGO - Pawia (powrót: Kalinowskiego, Rakowicka), Al. 29 Listopada, Brogi, Wileńska, Miechowity, Młyńska, Bora-Komorowskiego, Al. Andersa, Kocmyrzowska, Nad Dłubnią, Makuszyńskiego - ZAJEZDNIA BIEŃCZYCE

    Czas przejazdu: 71 minut
    Częstotliwość: co 60 minut we wszystkie noce
  • 609: BIELANY - Księcia Józefa, Kościuszki, Zwierzyniecka, Podwale, Dunajewskiego, Basztowa – TEATR SŁOWACKIEGO - Pawia, Kalinowskiego (powrót: Rakowicka) - DWORZEC GŁÓWNY WSCHÓD

    Czas przejazdu: 21 minut
    Częstotliwość: 2 kursy / noc; we wszystkie noce
  • 610: OS. KURDWANÓW - Stojałowskiego, Bojki, Wysłouchów, Halszki, Witosa, Trybuny Ludów, Sławka, Puszkarska, Kamieńskiego, Konopnickiej, Dietla, Wielopole (powrót: Starowiślna), Westerplatte – TEATR SŁOWACKIEGO - Pawia (powrót: Warszawska, plac Matejki), Al. 29 Listopada, Dobrego Pasterza, Sudolska (powrót: Majora), Powstańców, Strzelców - PRĄDNIK CZERWONY

    Czas przejazdu: 49 minut
    Częstotliwość: co 60 minut we wszystkie noce
  • 612: TYNIEC KAMIENIOŁOM - Bogucianka, Bolesława Śmiałego, Tyniecka, Praska, Zielińskiego, Monte Cassino, Konopnickiej, Barska – OS. PODWAWELSKIE

    Czas przejazdu: 24 minuty
    Częstotliwość: 2 kursy / noc; we wszystkie noce
  • 613: CZYŻYNY DWORZEC – Medweckiego, Bieńczycka (powrót: Al. Jana Pawła II, Dąbrowskiej), Al. Pokoju, Sołtysowska, NMP – LESISKO

    Czas przejazdu: 12 minut
    Częstotliwość: 2 kursy / noc; we wszystkie noce
  • 637: KROWODRZA GÓRKA - Fieldorfa-Nila, Prądnicka, Opolska, Mackiewicza, Siewna, Natansona, Kuźnicy Kołłątajowskiej, Al. 29 Listopada, Banacha (powrót: Meiera, Al. 29 Listopada, Bociana) - GÓRKA NARODOWA WSCHÓD

    Czas przejazdu: 13 minut
    Częstotliwość: co 30 minut w noce pt/sb - sb/nd; co 60 minut w pozostałe noce
  • 643: NOWY BIEŻANÓW P+R – Ćwiklińskiej, Teligi, Wielicka, Bieżanowska, Barbary – NOWY BIEŻANÓW P+R

    Czas przejazdu: 16 minut
    Częstotliwość: 2 kursy / noc; we wszystkie noce
    UWAGI: Linia jednokierunkowa
  • 653: NOWY BIEŻANÓW P+R – Ćwiklińskiej, Mała Góra (powrót: Bieżanowska, Barbary), Bieżanowska, Ks. Popiełuszki, Lipowskiego, Drożdżowa, Bogucicka, Stolarza, Potrzask, Sucharskiego (powrót: Sucharskiego, Bieżanowska), Jasieńskiego - JASIEŃSKIEGO

    Czas przejazdu: 16 minut / powrót 9 minut
    Częstotliwość: 2 kursy / noc; we wszystkie noce
  • 675: BOREK FAŁĘCKI - Zakopiańska, Zbrojarzy, Żywiecka, Zawiła, Borkowska, Forteczna, Judyma, Zakopiańska, Taklińskiego, Petrażyckiego, Prażmowskiego, Wrony - WRONY

    Czas przejazdu: 25 minut
    Częstotliwość: 2 kursy / noc; we wszystkie noce
  • 902: KRAKÓW AIRPORT – Balice Medweckiego, Olszanicka, Chełmska, Al. Kasztanowa, Al. Modrzewiowa, Królowej Jadwigi, Al. Focha, Piłsudskiego, Podwale, Dunajewskiego, Basztowa – TEATR SŁOWACKIEGO - Pawia, Kalinowskiego (powrót: Rakowicka, Lubicz) - DWORZEC GŁÓWNY WSCHÓD

    Czas przejazdu: 30 minut
    Częstotliwość: co 60 minut we wszystkie noce
  • 904: PRĄDNIK BIAŁY - Pachońskiego, Wyki, Batalionu “Skała” AK, Makowskiego, Różyckiego, Weissa, Radzikowskiego, Wrocławska, Al. Słowackiego, Pawia, Warszawska, Basztowa – TEATR SŁOWACKIEGO - Westerplatte, Starowiślna (powrót: Wielopole), Dietla, Krakowska, Kalwaryjska, Kamieńskiego, Nowosądecka, Łużycka, Cechowa, Rżącka, Kosocicka, Wielicka, … - WIELICZKA MIASTO

    Czas przejazdu: 71 minut
    Częstotliwość: co 60 minut we wszystkie noce
Budżet:
Wszelkie proponowane zmiany opierają się na funduszach pozyskanych na drodze rezygnacji z funkcjonowania linii nocnych tramwajowych. Oczywiście, mogłyby one być uruchamiane jako linie dodatkowe w noce takie jak: Sylwester, Andrzejki, Juwenalia - lecz tylko w tego typu dni.
Po zsumowaniu kosztów powyższej propozycji, jest on wyższy o ok. 500 zł w skali tygodnia (ok. 26 tys. zł rocznie)

Korzyści płynące z zaproponowanego układu:
-> rejon ul. Chełmońskiego - zyskuje całotygodniowe nocne połączenie z centrum miasta z f~30/60
-> Mydlniki dzięki zamianie 601 na 604 (jadące przez ul. Królewską) zyskują szybsze połączenie z centrum miasta
-> Bielany zyskują całotygodniowe połączenie nocne z centrum miasta z f~ 2 kursy / noc, w miejsce istniejącego weekendowego
-> Tyniec zyskuje całotygodniowe połączenie nocne z f~ 2 kursy / noc, w miejsce istniejącego weekendowego
-> Skotniki zyskują całotygodniowe połączenie nocne do centrum miasta, z f~60
-> Sidzina oraz Opatkowice zyskują nowe całotygodniowe połączenie nocne z f~ 2 kursy / noc
-> Swoszowice zyskują nowe całotygodniowe połączenie nocne do centrum z f~60
-> Dostęp do linii nocnej kursującej z f~60 otrzymują mieszkańcy okolic ul. Zakopiańskiej (likwidacja dziury komunikacyjnej w rejonie, Solvay, SBM)
-> Dostęp do całotygodniowej linii nocnej otrzymuje ul. Żywiecka z f~ 2 kursy / noc
-> Kurdwanów otrzymuje lepszą dostępność do linii nocnej, dzięki jej wjazdowi przez ul. Wysłouchów i Bojki (jak l. 133)
-> Soboniowice oraz Kosocice zyskują całotygodniową linię nocną z f~ 2 kursy / noc, z możliwością przesiadki zarówno z l. 602 jak i 610 lub 904
-> Rejony ul. Bieżanowskiej otrzymują dostęp do całotygodniowej linii nocnej z f~ 2 kursy / noc
-> Stary Bieżanów otrzymuje dostęp do całotygodniowej linii nocnej z f~ 2 kursy / noc
-> Lesisko oraz ul. Sołtysowska otrzymują dostęp do całotygodniowej linii nocnej z f~ 2 kursy / noc
-> Rejon Kombinatu, Wzgórz Krzesławickich oraz Os. Na Stoku - odzyskuje szybsze połączenie bezpośrednio z centrum miasta

Ewentualne niedogodności, mogące wynikać z przedstawionego układu:
-> Nieznaczne wydłużenie czasu jazdy do okolic Os. Kolorowego oraz Placu Centralnego, wynikające ze zmiany trasy linii "606" w stosunku do
obecnie istniejącego "62/662"
-> Utrata bezpośredniego połączenia Mydlnik z rejonami Miasteczka Studenckiego

Są to oczywiście moje przemyślenia dotyczące takiego układu linii, dlatego też zachęcam do dyskusji o proponowanym układzie.

Jako załącznik dorzucam jeszcze poniżej schemat proponowanego układu:
https://drive.google.com/file/d/1IEwGRa ... sp=sharing

I właśnie patrząc na ten schemat obrazujący moją propozycję, zastanawiam się czy naprawdę nie żal jest dawać tyle pieniędzy na tramwaje nocne, podczas gdy nocna KM mogłaby mieć tak dobry zasięg w mieście

Urbino18
Pasażer
Posty: 43
Rejestracja: 21 cze 2020, 0:36

Re: W nocy po torach nie jeździmy - czyli linie nocne tylko autobusowe [A]

Post autor: Urbino18 » 20 maja 2022, 2:39

Prezentując powyższą propozycję chciałbym też podziękować użytkownikom: Zieleńczanin oraz obserwator, za pomoc i konsultacje przy tym projekcie!

es.em
Znawca
Posty: 124
Rejestracja: 02 cze 2021, 9:43

Re: W nocy po torach nie jeździmy - czyli linie nocne tylko autobusowe [A]

Post autor: es.em » 20 maja 2022, 9:33

Aleja Pokoju jak będzie obsługiwana, bo nie widzę? ;)

Urbino18
Pasażer
Posty: 43
Rejestracja: 21 cze 2020, 0:36

Re: W nocy po torach nie jeździmy - czyli linie nocne tylko autobusowe [A]

Post autor: Urbino18 » 20 maja 2022, 9:36

Po Alei Pokoju zaproponowana jest linia "606"

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: W nocy po torach nie jeździmy - czyli linie nocne tylko autobusowe [A]

Post autor: Scania_9640 » 20 maja 2022, 11:53

Pytanie czy każdy ten rejon potrzebuje linii nocnej, żeby nie były pustakami. No i w weekendy tramwaj jest dużo lepszy niż autobus, bo pomieści więcej ludzi, a coraz więcej studentów chodzi na kluby, rynek itp. Same autobusy mogłyby tu nie wystarczyć, a sama podróż byłaby udręką.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: W nocy po torach nie jeździmy - czyli linie nocne tylko autobusowe [A]

Post autor: Kaszmir » 20 maja 2022, 11:56

W weekendy najlepszy byłby autobus przegubowy co 20 minut - częstszy, tańszy i nawet oferujący więcej miejsc niż tramwaj co pół godziny.

Oszczędności można by przeznaczyć na oddanie zabranych kursów nocnych w tygodniu, albo linie do nowych rejonów, albo nawet na f15 przez sporą część nocy.

Dla wszystkich lepiej, jednak ktoś się uparł na nocne tramwaje :(

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: W nocy po torach nie jeździmy - czyli linie nocne tylko autobusowe [A]

Post autor: Zieleńczanin » 20 maja 2022, 12:05

Scania_9640 pisze: 20 maja 2022, 11:53 Pytanie czy każdy ten rejon potrzebuje linii nocnej, żeby nie były pustakami.
Myślę, że każdy większy rejon zasługuje na to, żeby dało się do niego dojechać także nocą.
Kaszmir pisze: 20 maja 2022, 11:56 W weekendy najlepszy byłby autobus przegubowy co 20 minut - częstszy, tańszy i nawet oferujący więcej miejsc niż tramwaj co pół godziny.
Coś za coś. Albo nocne z f~20 w weekendy, albo większy zasięg nocnych - z większą częstotliwością możemy pomarzyć o nocnym na Kosocicach, Sidzinie czy o istnieniu "602".

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: W nocy po torach nie jeździmy - czyli linie nocne tylko autobusowe [A]

Post autor: Kaszmir » 20 maja 2022, 12:26

Zieleńczanin pisze: 20 maja 2022, 12:05Coś za coś. Albo nocne z f~20 w weekendy, albo większy zasięg nocnych - z większą częstotliwością możemy pomarzyć o nocnym na Kosocicach, Sidzinie czy o istnieniu "602".
Jeśli policzyć, to jednak starczy na oba.

Tramwaj kosztuje praktycznie tyle co dwa autobusy. Za 2 kursy/h tramwaju, mamy 4 autobusu. Jednak przy f20 byłyby tylko 3 kursy, czyli oszczędność 1 kursu/h na wszystkich "66x". W zamian trzeba wzmocnić "601/611" oraz "637" o 1 kurs/h, jednak zostałoby sporo środków bo to jedna-półtorej linii przy trzech liniach oszczędności. Wystarczyłoby zatem na weekendowe kursy na jakichś (nie mówię jakich) nowych trasach, ew. inne wzmocnienia.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: W nocy po torach nie jeździmy - czyli linie nocne tylko autobusowe [A]

Post autor: Zieleńczanin » 20 maja 2022, 12:58

Oczywiście nie na wszystko starczy. Możesz zwiększyć zasięg, ale nie aż tak bardzo jak w projekcie, a uważam, że mimo wszystko to ważniejsze, ponieważ tramwaje nocne przepełnione nie jeżdżą.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: W nocy po torach nie jeździmy - czyli linie nocne tylko autobusowe [A]

Post autor: mkm3 » 20 maja 2022, 13:00

Jak mowa o rejonach bez km nocnej to przydałby się też chociaż jeden kurs po północy w takie rejony jak:
Tonie - jeśli nie wróci 920 to jako 620 KG - Tonie
Wadów, Ruszcza, okolice Pleszowa - jako 660 po trasie 160 wydłużone w okolice Igołomskiej.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: W nocy po torach nie jeździmy - czyli linie nocne tylko autobusowe [A]

Post autor: Kaszmir » 20 maja 2022, 13:16

Zieleńczanin pisze: 20 maja 2022, 12:58ponieważ tramwaje nocne przepełnione nie jeżdżą.
Oj nie zgodzę się tu, spotykałem nieraz mocno zapełnione tramwaje, choćby "64". Wg mnie autobusy z f30 nie wyrobią - nie chodzi o to, by ludzie upychali się na glonojada bo wtedy ocenią zmiany na minus. A przecież chodzi o to, by było lepiej.

Urbino18
Pasażer
Posty: 43
Rejestracja: 21 cze 2020, 0:36

Re: W nocy po torach nie jeździmy - czyli linie nocne tylko autobusowe [A]

Post autor: Urbino18 » 20 maja 2022, 15:28

W takim razie propozycja kompromisowa:

1. Wzmacniamy 603, 604 i 606 - do godz. ok. 2:00 (mając na myśli, odjazdy z TS do godz. 2:00 włącznie - co 20 minut - w noce weekendowe) - potrzeba na to 414,4 wzkm
2. Kursy powrotne "675" - kierujemy z pominięciem ulic Judyma, Borkowskiej, Żywieckiej - czyli prosto przez Zakopiańską do Borku - zyskujemy 54,6 wzkm
3. Skracamy 2 z 5 kursów każdej nocy linii 606 ze Skotnik Szkoły do trasy Kombinat <> Czerwone Maki P+R (do Skotnik pozostają 3 kursy w każdą noc) - zyskujemy 84 wzkm
4. Kursy powrotne "604" (w kier. Mydlnik) - kierujemy z pominięciem przystanków Popielidów, Kruszwicka - czyli prosto przez Piasta Kołodzieja - zyskujemy 108 wzkm
5. Kursy powrotne "603" (w kier. KG) - kierujemy bezpośrednio z Nowego Bieżanowa Południe przez ul. Aleksandry (jak "173") - zyskujemy 162 wzkm

BILANS: Trzeba dołożyć 5,8wzkm tygodniowo, czyli 54 zł - niecałe 3 TYS. ZŁ. ROCZNIE i mamy zapewnione zarówno nocny z f~20 do 2 w nocy w weekendy i nie musimy rezygnować z rozszerzenia sieci o rejony wymienione w projekcie.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości