Rozkłady wakacyjne 2022

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
LLoan
Specjalista
Posty: 278
Rejestracja: 26 maja 2022, 15:55
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: LLoan » 22 cze 2022, 21:55

Przy okazji wakacyjnej aktualizacji rozkładów jazdy, na stronie mpk.krakow dodano linię 15 w ramach KLM. Co ciekawe, linia ta jest oznaczona jako "niskopodłogowa" przy jednoczesnej obsłudze taborem zabytkowym ;)
Przechwytywanie.JPG
Przechwytywanie.JPG (11.16 KiB) Przejrzano 1486 razy

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: Kaszmir » 22 cze 2022, 22:19

simon625 pisze: 22 cze 2022, 20:28Podejrzewam, że te cięcia to bardziej przez kasę bo z motorniczymi jakoś nie ma takich problemów, a i tak tramwaje pocięli.
Nie do końca rozumiem co masz na myśli bo tramwaje pocięto dokładnie tak jak co roku tną. Po prostu zeszli z f7,5/15 na f10/20.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: suchy » 22 cze 2022, 22:27

simon625 pisze: 22 cze 2022, 20:28 Kierowcy wolą iść na turystykę bo tam więcej zarobią i podejrzewam, że są lepiej traktowani. Podejrzewam, że te cięcia to bardziej przez kasę bo z motorniczymi jakoś nie ma takich problemów, a i tak tramwaje pocięli.
Ale sam sobie odpowiedziałeś - kierowcy mogą w każdej chwili przejść do jakiejkolwiek innej firmy przewozowej i dalej jeździć autobusem z pasażerami (tyle, że będzie to np. Flix czy Szwagropol czy cokolwiek innego).

A motorniczy gdzie indziej może pójść? W Krakowie jest tylko jedno MPK, w którym jeżdżą tramwaje - żeby więc dalej być motorniczym, trzeba byłoby rzucić całe życie tutaj, sprzedać mieszkanie, zostawić dalszą rodzinę i znajomych i przeprowadzić się do innego miasta w Polsce, w którym są tramwaje. A to nie takie proste. W dodatku inne miasta nie płacą jakoś znacząco więcej (no może poza Warszawą).

Więc można przypuszczać, że istnieją motorowi, którzy może i chcieliby zmienić miejsce pracy - ale ponieważ nie mają możliwości zrobić tego tak łatwo jak kierowcy, to wolą pozostać w obecnym miejscu.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: kot_feliks » 23 cze 2022, 0:22

Kaszmir pisze: 22 cze 2022, 17:22 Obecny przetarg kończy się za dwa lata, a że trzeba wszystko rozpisać i pozałatwiać z dużym wyprzedzeniem, to pewnie najdalej w ciągu roku poznamy szczegóły.
Ale nie chodzi o obecny pakiet wzkm Mobilisa, tylko o przetarg na kolejne wzkm.

Przy obecnej polityce niebawem będziemy mieli najładniejszy tabor w PL... do oglądania przez płot zajezdni :)

Pytanie, na ile umowa wieloletnia z MPK pozwala na zmniejszenie ilości wzkm, no i co w sytuacji, jeśli nie pozwala, ale przewoźnik nie realizuje kursów :twisted:

Choć w sumie nie dziwię się, że są takie problemy i niekoniecznie może chodzić jedynie o pieniądze. Mobilis (nie wiem, jak teraz, być może coś się zmieniło), ale płacił nieznacznie mniej niż MPK. Tyle, że tam głównym problemem niektórych osób nie było np. zajmowanie się tym, żeby w tramwajach na złość prowadzącym nie było pełnej kabiny, bo trzeba własnemu ego udowodnić, kto jest ważniejszy itd. Oczywiście to jest przykład, który nie dotyczy stricte autobusów, ale pokazuje, że atmosfera w pracy, traktowanie fair drugiej strony itd. też ma znaczenie.

Jeśli to są sprawdzone info, to braki w MPK są takie, że kiedyś w weekend (!) nie byli w stanie obsadzić >50 brygad. Pewnie jakoś to posklejali choć częściowo w ciągu dnia.

I jeszcze jedna uwaga:
- o ile jak najbardziej rozumiem pompowanie $ w miejskiego przewoźnika, jeśli chodzi o transport szynowy - tutaj koszty są zupełnie inne, zupełnie inna perspektywa czasowa użytkowania taboru itd., o tyle:
- zupełnie nie rozumiem tego samego w przypadku autobusów, gdzie umowy są na +/- 8-10 lat, i przy takich warunkach przewoźnicy prywatni są w stanie zaoferować albo taką samą (albo w wybranych aspektach lepszą) jakość za niższą cenę;

Naprawdę, zupełnie nie rozumiem w tym aspekcie utrzymywania na siłę miejskiego przewoźnika, który "musi" mieć zdecydowaną większość wzkm w skali miasta. Ok, miejska spółka - spoko (jako przeciwwaga dla firm prywatnych), ale czemu z przymusem większości wzkm w skali miasta i de facto prawie monopolem. I jeszcze raz -> mowa o autobusach, nie tramwajach.

O wymianie setek autobusów, w części na siłę, żeby się pochwalić normą euro, i to w taki sposób, że po zakupie kilkuset pojazdów pozbyto się z powodów politycznych tylu, że... brakuje pojazdów - chyba nawet nie warto przez grzeczność wspominać.

judash
Ekspert
Posty: 574
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: judash » 23 cze 2022, 8:15

Zwróćcie uwagę na fakt, że w tym roku nie ma żadnej konferencji prasowej prezydenta i urzędników. No tak - nie ma się czym pochwalić, nic pod publiczkę, więc tylko suchy komunikat. Propaganda nie tylko w TV tzw. publicznej panuje.

simon625
Pasażer
Posty: 48
Rejestracja: 03 sty 2022, 13:05

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: simon625 » 23 cze 2022, 8:54

Kaszmir pisze: 22 cze 2022, 22:19 Nie do końca rozumiem co masz na myśli bo tramwaje pocięto dokładnie tak jak co roku tną. Po prostu zeszli z f7,5/15 na f10/20.
Mi się jednak wydaje, że podczas ubiegłorocznych wakacji tramwaje częściej jeździły. O autobusach nie wspominając.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: Kaszmir » 23 cze 2022, 10:12

kot_feliks pisze: 23 cze 2022, 0:22Ale nie chodzi o obecny pakiet wzkm Mobilisa, tylko o przetarg na kolejne wzkm.
Czym to się różni od wpisania większej liczby wzkm do tego planowanego przetargu? Dwa przetargi to więcej biurokracji (i więcej do ogarniania) niż jeden ;)
kot_feliks pisze: 23 cze 2022, 0:22Pytanie, na ile umowa wieloletnia z MPK pozwala na zmniejszenie ilości wzkm, no i co w sytuacji, jeśli nie pozwala, ale przewoźnik nie realizuje kursów :twisted:
Z tego co pamiętam, są widełki o ile max może zmaleć praca. Bodajże 5 albo 10% w skali roku.
kot_feliks pisze: 23 cze 2022, 0:22O wymianie setek autobusów, w części na siłę, żeby się pochwalić normą euro, i to w taki sposób, że po zakupie kilkuset pojazdów pozbyto się z powodów politycznych tylu, że... brakuje pojazdów - chyba nawet nie warto przez grzeczność wspominać.
To nie do końca tak było. Skasowano pojazdy, jednak więcej ich przybyło niż zabrano (podobnie ma być w następnym przetargu). Po prostu Przewoźnik przeszacował swoje możliwości. ZTP pytało czy da radę z obsługą agloekspressów - które wymusiły uruchomienie masy dodatkowych brygad i kierowców, zwłaszcza "301", "307" i "337" - Przewoźnik twierdził, że tak. Teraz wyszło, że jednak nie dają rady.
simon625 pisze: 23 cze 2022, 8:54Mi się jednak wydaje, że podczas ubiegłorocznych wakacji tramwaje częściej jeździły. O autobusach nie wspominając.
Zawsze na wakacje tramwaje są ścinane do f10/20, od wielu lat. Po prostu w zeszłym roku ograniczenia weszły później bo dopiero w połowie lipca. Dla porównania - komunikaty wakacyjne z 2021 oraz z 2020.

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: Adrian14 » 23 cze 2022, 10:16

Tak mówicie o przetargu i kolejnym operatorze. Pytanie czy on też znajdzie odpowiednią ilość kandydatów do pracy.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1014
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: yosujiro » 23 cze 2022, 10:45

Biorąc pod uwagę fale ucieczek z MPK i to, że na pętlach bardzo często się słyszy o planach przejścia do Mobilisa, to jeżeli nowy przewoźnik (o ile nie wygra Mobilis) da ciekawe warunki pracy, to może nie być bardzo dużego problemu. Prywatni przewoźnicy są dużo bardziej elastyczni jak chodzi o zatrudnienie: UoP, B2B, czy chociażby zlecenie na nawet tylko pojedyncze dni w miesiącu, zawsze idzie się dogadać co do grafiku, nie jest narzucany na siłę. W ten sposób dużo łatwiej znaleźć chętnych na stałe i takich, którzy chcą sobie tylko czasem dorobić i mogą połatać dziury w grafiku. Nie mówię, że kierowców na pewno starczy, ale może być jak teraz, że nie będą wyjeżdżać pojedyncze brygady, co już nie jest wielkim kłopotem.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: kot_feliks » 23 cze 2022, 13:20

Kaszmir pisze: 23 cze 2022, 10:12 Czym to się różni od wpisania większej liczby wzkm do tego planowanego przetargu? Dwa przetargi to więcej biurokracji (i więcej do ogarniania) niż jeden ;)
Byłby wcześniej + masz dwóch potencjalnych wykonawców, a więc większą konkurencję :)
Kaszmir pisze: 23 cze 2022, 10:12 To nie do końca tak było. Skasowano pojazdy, jednak więcej ich przybyło niż zabrano (podobnie ma być w następnym przetargu). Po prostu Przewoźnik przeszacował swoje możliwości. ZTP pytało czy da radę z obsługą agloekspressów - które wymusiły uruchomienie masy dodatkowych brygad i kierowców, zwłaszcza "301", "307" i "337" - Przewoźnik twierdził, że tak. Teraz wyszło, że jednak nie dają rady.
No, ale skasowano ich za dużo. Przecież totalnym nieporozumieniem było to, że przy zakupie kilkuset autobusów, po ich dostawie, kasuje się tyle (i to w miarę nowych pojazdów), że brakuje 12m...

Natomiast na agloexpresy spokojnie można by zrobić przetarg z wymogiem autobusów LE. Choć może nie tyle na same aglo, co po prostu zrobić paczkę wzkm w danym rejonie miasta, w ramach której wchodziłyby i linie miejskie i aglo.

Pomijam to, że częścią aglo to w ogóle mogłoby się zająć w końcu województwo i zrobić z tego komunikację na wspólnym bilecie i z KMK, i z SKA.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: Kaszmir » 23 cze 2022, 13:32

kot_feliks pisze: 23 cze 2022, 13:20Byłby wcześniej + masz dwóch potencjalnych wykonawców, a więc większą konkurencję :)
Raczej później ;) Przetargi ogłasza się z dużym wyprzedzeniem. Dla tego na 2024 już w lutym tego roku podano wstępne info - link.

Wojciech
Znawca
Posty: 126
Rejestracja: 18 lut 2020, 21:43

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: Wojciech » 23 cze 2022, 17:08

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz - pojawiły się 40-minutowe dziury w rozkładzie "21" nawet w dni robocze, na pełnej trasie. Ciekawe, jest też to, że oberwały wszystkie linie z wysoką częstotliwością, poza... "130". Ta dalej będzie śmigać co 10 minut cały dzień w dni robocze i co 15 minut w święta.

tomaszep42
Specjalista
Posty: 216
Rejestracja: 19 maja 2020, 9:03

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: tomaszep42 » 23 cze 2022, 17:19

I bardzo dobrze że 130 zostaje z podstawową częstotliwością. O ile jeszcze w dni robocze w godzinach poza szczytem w wakacje f15 by wyrobiła, o tyle nie wyobrażam sobie f30 w soboty i niedziele na tej linii i to w standardowym taborze

Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: Kowalik » 23 cze 2022, 19:42

Czy jest szansa by powalczyć o pozostanie wysokiej podłogi w zajezdni, choćby w wakacyjne weekendy? Sięgając kilka lat wstecz, chyba już miała miejsce taka miła sytuacja.

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Rozkłady wakacyjne 2022

Post autor: Adrian14 » 23 cze 2022, 19:43

Wojciech pisze: 23 cze 2022, 17:08 Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz - pojawiły się 40-minutowe dziury w rozkładzie "21" nawet w dni robocze, na pełnej trasie. Ciekawe, jest też to, że oberwały wszystkie linie z wysoką częstotliwością, poza... "130". Ta dalej będzie śmigać co 10 minut cały dzień w dni robocze i co 15 minut w święta.
Te dziury wynikają z konieczności ustawienia przerw. Niestety przy takcie 20min nie ma możliwości zrobienia inaczej przerwy. Konieczne byłoby puszczenie dodatkowej brygady.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 8 gości