Braki kadrowe

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
kot_feliks
Specjalista
Posty: 407
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Braki kadrowe

Post autor: kot_feliks » 02 lip 2022, 14:49

Standard I wiele osób obstawiało, że dokładnie tak to się skończy. Każdy jest "mocny w gębie", ale jak przychodzi co do czego, to przecież "ja to chyba nie, bo mam kredyt", "a po co teraz, jak niedaleko do emerytury" itp. itd.

To nie pierwszy tego typu pomysł, z którego kompletnie nic nie wyszło.

I może trochę szkoda, bo taki chwilowy strajk przyniósłby imho więcej korzyści, niż strat. Nie tylko z punktu widzenia kierujących, ale też MPK i KMK, bo miasto w końcu musiałoby zauważyć, że trzeba na to postawić większy priorytet.
tomta1 pisze: 27 cze 2022, 19:02 Przecież MPK to firma fair play. Bardzo dba o pracowników, w trudnych sytuacjach staje po ich stronie… :twisted:

A tak poza tym, jeden z Radnych Miasta Krakowa otrzymał od Prezydenta (czyli de facto od ZTP) w odpowiedzi na interpelację (nr 4061, jakby ktoś szukał) zestawienie liczby niezrealizowanych kursów przez operatorów za rok 2022:
  • Styczeń: MPK: 322, w tym 92 z winy operatora / Mobilis: 142, w tym 116 z winy operatora
  • Luty: MPK: 351, w tym 43 z winy operatora / Mobilis: 125, w tym 60 z winy operatora
  • Marzec: MPK: 408, w tym 45 z winy operatora / Mobilis: 158, w tym 79 z winy operatora
  • Kwiecień: MPK: 557, w tym 40 z winy operatora / Mobilis: 284, w tym 81 z winy operatora
  • Maj: MPK: 2095, w tym 1154 z winy operatora / Mobilis: 257, w tym 105 z winy operatora
Liczby dotyczące MPK są mało wiarygodne. W stosunku do obydwóch operatorów liczby te pochodzą zarówno z codziennych raportów tych spółek oraz doraźnych kontroli ZTP. Jednak tylko w stosunku do Mobilisu ZTP ma bieżący podgląd do systemu dyspozytorskiego, więc te liczby mogą być uznane praktycznie w 100% za wiarygodne, choćby dlatego, że miasto nie przepuści żadnej okazji, by nałożyć karę, którą faktycznie pokryje operator. W przypadku MPK, ZTP takiego podglądu nie ma. Ponadto, ZTP nie opłaca się naliczanie jakichkolwiek kar na MPK, gdyż w takim wypadku MPK sobie to odbije w cenie wozo- i pociągokilometra, gdyż w taki dysfunkcyjny sposób jest to obliczane. Niska wiarygodność wynika też stąd, iż skąd nagle w maju liczba niezrealizowanych kursów wzrosła ponad pięciokrotnie względem średniej czteromiesięcznej, a z winy operatora aż 21-krotnie? W ciągu miesiąca liczba kursów niezrealizowanych z przyczyn zewnętrznych wzrosła ponad 2,5-krotnie! Cóż się takiego stało, że nagle tak dużo kursów wypadło z przyczyn niezależnych od MPK? W Mobilisie dane za czerwiec są o 25–45% większe. A nie 250–2100%. Zupełnie nie ten rząd wielkości.
Te liczby tylko pokazują, jak miesiącami (i latami) pewna firma robiła w ch... miasto ;) O czym kto wiedział, to wiedział, i dla niektórych to nic nowego ;)

Poza tymi różnicami o których piszesz, ciekawe jest też porównanie mdm % kursów niezrealizowanych z winy operatora do wszystkich przez niego niezrealizowanych:
- 01 -> 29%;
- 02 -> 13%;
- 03 -> 11%;
- 04 -> 7%;
- 05 -> 55% :D

Oraz powyższy udział kursów niezrealizowanych przez operatora we wszystkich kursach które wypadły, w zestawieniu MPK vs. mobilis ;)

NIe bez powodów nie każdy autobus ma komputer, nie bez powodu nie każdy wyświetla się na mapie, nie bez powodu spora część komputerów jest popsuta itd. :)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 3369
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Braki kadrowe

Post autor: Kaszmir » 03 lip 2022, 22:22

Mobilis też szuka pracowników ;) Znalazłem dwa ogłoszenia, wrzucone cztery dni temu:
https://pl.jooble.org/jdp/-468356800279 ... rak%C3%B3w
https://pl.jooble.org/jdp/-408138228188 ... rak%C3%B3w

W drugim podana jest stawka: 4200 - 7500 zł miesięcznie.

Awatar użytkownika
yosujiro
Specjalista
Posty: 473
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Braki kadrowe

Post autor: yosujiro » 03 lip 2022, 22:26

Kierowców nigdy za mało jak to się mówi, a w czerwcu było ich na styk o ile nikt nagle z dnia na dzień nie wypadł

tomek_m
Znawca
Posty: 142
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Braki kadrowe

Post autor: tomek_m » 03 lip 2022, 22:37

Kaszmir pisze: 03 lip 2022, 22:22 Mobilis też szuka pracowników ;) Znalazłem dwa ogłoszenia, wrzucone cztery dni temu:
.....
I tak powinno wyglądać ogłoszenie dla kandydatów na kierowców, a nie wymagania jak w MPK jakby płacili co najmniej 10tys na rękę.

tomta1
Specjalista
Posty: 346
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Braki kadrowe

Post autor: tomta1 » 04 lip 2022, 9:23

Dla osób poszukujących elastycznych form zatrudnienia oferujemy współpracę w ramach umowy zlecenia lub własnej działalności gospodarczej w dowolnym wymiarze godzinowym (również kilka dni pracy w miesiącu)
Nie wiem jak w MPK, ale w Mobilisie można pracować „na zgłoszenie” – ktoś pracuje gdzie indziej, ale jak chce sobie dorobić/chce sobie po prostu pojeździć, to z odpowiednim wyprzedzeniem zgłasza, że np. chce poczuć adrenalinę, więc na 1 października dajcie mi „501”, albo nie chce mi się spędzać wigilii z rodziną, dajcie mi coś wtedy na zmianę B. I IMHO na tym powinna polegać istota B2B, a nie na sprytnym omijaniu przepisów kodeksu pracy czy ustawy o czasie pracy kierowców.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 453
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Braki kadrowe

Post autor: Łukasz » 04 lip 2022, 16:56

Kierowca Paweł Daniec: Odszedłem z MPK z powodu tego, jak mnie tam potraktowali. Przewiozłem uchodźców i oskarżono mnie o samowolkę
https://dziennikpolski24.pl/kierowca-pa ... 1-16463505
Czara goryczy się przelała. Odszedłem z pracy w MPK, tak jak to zrobiło wiele innych osób - mówi Paweł Daniec, krakowski kierowca autobusu, znany z bloga „KMK - zza kółka”.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 3369
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Braki kadrowe

Post autor: Kaszmir » 05 lip 2022, 9:24

W MPK jest dramat więc Rada Miasta skontroluje... ZTP.

Radni skontrolują Zarząd Transportu Publicznego. Poszło o MPK
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/radni ... 46768.html
– MPK jest spółką miejską, więc trzeba opierać się na kodeksie spółek handlowych. Organem kontrolnym w tym przypadku jest rada nadzorcza oraz walne zgromadzenie, czyli prezydent, dlatego chcemy zobaczyć, jak miejscy urzędnicy z ZTP organizują i nadzorują sprawy związane z transportem publicznym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu przestrzegania prawa pracy – wyjaśnia Wojciech Krzyszonek, przewodniczący komisji rewizyjnej.
Proponuję jeszcze stworzyć drugą komisję, która skontroluje jak pierwsza komisja skontrolowała kontrolowanie MPK przez ZTP.

kot_feliks
Specjalista
Posty: 407
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Braki kadrowe

Post autor: kot_feliks » 05 lip 2022, 9:39

tomta1 pisze: 04 lip 2022, 9:23 Nie wiem jak w MPK, ale w Mobilisie można pracować „na zgłoszenie” – ktoś pracuje gdzie indziej, ale jak chce sobie dorobić/chce sobie po prostu pojeździć, to z odpowiednim wyprzedzeniem zgłasza, że np. chce poczuć adrenalinę, więc na 1 października dajcie mi „501”, albo nie chce mi się spędzać wigilii z rodziną, dajcie mi coś wtedy na zmianę B. I IMHO na tym powinna polegać istota B2B, a nie na sprytnym omijaniu przepisów kodeksu pracy czy ustawy o czasie pracy kierowców.
W MPK swego czasu miałeś albo "cały etat" (nieważne, czy um. o prace, czy B2B) albo "spadaj". Więc praktycznie wszystkie tego typu osoby stamtąd uciekły :)

No i powiedzmy sobie szczerze, że też podejście jest zupełnie "normalne". Jak powiesz przykładowo, że chętnie przyjdziesz w sobotę, bo chciałeś sobie pojeździć, ale w przyszły czw miałeś być, tylko chciałbyś jednak z niego zrezygnować, bo coś Ci wypadło, to się pewnie dowiesz, że "z sobotą spoko, a z czwartkiem zobaczymy, co się uda, nie obiecuję, ale może coś znajdziemy". W MPK raczej by na Ciebie nasyczeli, żebyś się pożegnał w zamian z wolnym w święta, czy coś w tym stylu ;)

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 3369
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Braki kadrowe

Post autor: Kaszmir » 05 lip 2022, 21:24

#grzechy_mpk_kraków

Zapewne wiele z Was czytało w mediach o skargach prowadzących na warunki pracy w MPK. Wybadaliśmy temat, pytając osoby z różnych jednostek i sytuacja rzeczywiście nie rysuje się dobrze.

Przede wszystkim, prowadzący byli karani za wszystko co się da, wręcz z automatu, nawet w sytuacjach gdy nie byli niczemu winni. Najpierw z miejsca karano (kary finansowe), a to potem pracownik musiał udowodnić, że może jednak jest niewinny. Zapomniałeś wyjąć słuchawkę z ucha, choć niczego nie słuchałeś? Oddałeś zarysowany pojazd, choć nie wiadomo kto to zrobił, a może nawet w ogóle nie wydarzyło się to na Twojej zmianie? Pasażer uważa, że niemiło mu odpowiedziałeś, choć nie ma dowodów? Ojej, będzie kara, jesteś kilkaset złotych do tyłu.

Sytuacja kadrowa była na tyle zła, że potrafiono w środku dnia wolnego dzwonić do prowadzących i pytać czy dadzą radę jednak przyjść do pracy. Za godzinę.

A jeśli ktoś się poskarżył na warunki pracy? To dostawał tym częściej sankcje finansowe, albo w ogóle był zwalniany.

Osobna kwestia to tzw. dwurazówki, czyli praca na liniach kursujących tylko w szczycie (porannym i popołudniowym). Większość tej pracy wykonują ajenci (współpracownicy na własnej działalności), przypisani do tych dwurazówek wręcz na stałe. To praca od 5 do 9, a potem od 13 do 19. Czyli wstajesz o 4, a wracasz do domu o 20. I tak całe życie, nawet po 230 godzin w miesiącu. Często w najgorszych i najstarszych pojazdach, bez klimatyzacji (np. linia 49).

A przecież to są ludzie, od których zależy nasze bezpieczeństwo! To ludzie, dzięki którym codziennie cało docieramy do pracy, szkoły czy do domu. Tymczasem wielu prowadzących przyznaje, że coraz bardziej żyje w stresie i zamiast skupiać się na bezpieczeństwie jazdy, zastanawiają się za co znów dostaną karę. Nie dziw więc, że coraz więcej prowadzących odchodzi, a MPK zabrakło kierowców do wykonywania kursów. I to w masowej liczbie – z tego co się dowiedzieliśmy, w niektóre dni potrafiło nie wyjechać na miasto nawet kilkadziesiąt (!) pojazdów. Nie dziwcie się zatem, że czekaliście na autobus który nigdy nie przyjechał.

Po fali krytyki, MPK zapowiedziało podwyżki (oraz obniżenie wysokości kar). I bardzo dobrze, bo te podwyżki prowadzącym się zwyczajnie należą. Jednak czy to rozwiąże problemy kadrowe? Wielu pracowników przyznaje, że finanse były jednym z czynników, lecz nie jedynym. Idzie tu też o traktowanie ludzi… po ludzku, po prostu fair. A nie jak podrzędnego sługę na którym można się wyżywać i który nie ma nawet prawa wyrazić swojej opinii gdy coś nie działa. Część kierowców zresztą przyznaje że rozważa przejście do Mobilis (drugiego przewoźnika kursującego w krakowskiej komunikacji miejskiej) bo “nawet jeśli pensja jest trochę niższa, to przynajmniej jest się traktowanym jak człowiek”.

Takich problemów nie naprawi się (tylko) podwyżkami. Oprócz nich, trzeba też zmiany mentalności w kadrze kierowniczej. Albo w ogóle zmiana tejże kadry.

Wiecie co jeszcze jest w tym wszystkim smutne? Że – gdy pojawiły się problemy z kadrą – MPK zamiast uczciwie porozmawiać z Miastem i szukać rozwiązania, próbowało zamieść sprawę pod dywan i okłamywało nawet urzędników nadzorujących krakowski transport. Jak się dowiedzieliśmy, Przewoźnik w raportach zatajał sprawę i zamiast uczciwie powiedzieć że kursy nie są wykonywane z jego winy (brak kierowców, nie wyjeżdżanie pojazdów z zajezdni), to próbował zrzucić całą winę na inne czynniki, np. korki, licząc że urzędnicy się nie zorientują. A oszukując Miasto, oszukiwano też każdego z Was, drodzy Pasażerowie.
https://www.facebook.com/PKKinfo/posts/ ... sVP59B8Hkl

tomek_m
Znawca
Posty: 142
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Braki kadrowe

Post autor: tomek_m » 05 lip 2022, 22:14

Ten przewoźnik po ostatnich rewelacjach jakie o nim można w mediach usłyszeć już ma tak doskonały PR, że teraz będą do niego chętni na kierowców walić drzwiami oknami. :twisted: Chyba tylko najbardziej zdesperowani pójdą tam pracować.

abuk
Miłośnik
Posty: 58
Rejestracja: 30 gru 2020, 14:28

Re: Braki kadrowe

Post autor: abuk » 05 lip 2022, 22:50

tomek_m pisze: 05 lip 2022, 22:14 Ten przewoźnik po ostatnich rewelacjach jakie o nim można w mediach usłyszeć już ma tak doskonały PR, że teraz będą do niego chętni na kierowców walić drzwiami oknami. :twisted: Chyba tylko najbardziej zdesperowani pójdą tam pracować.
Albo też Ci, którzy nie dają sobie wmówić, że sytuacja w MPK jest bardzo zła i w dalszym ciągu uważają, że jest to jedyny prawilny przewoźnik i lepszego nie ma i nie będzie.
Dzięki nowej taryfie, będzie lepsza komunikacja.

kot_feliks
Specjalista
Posty: 407
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Braki kadrowe

Post autor: kot_feliks » 05 lip 2022, 23:58

Może przestaną montować w nowych tramwajach pół kabiny, żeby "pokazać, że może być gorzej, skoro narzekają" itd. :lol: :mrgreen:

abuk
Miłośnik
Posty: 58
Rejestracja: 30 gru 2020, 14:28

Re: Braki kadrowe

Post autor: abuk » 13 lip 2022, 0:16

Mam nadzieję, że do takiego scenariusza nie dojdzie, ale pozwolę sobie zapytać. Załóżmy, że obudzimy się kiedyś pięknego dnia i MPK z powodu niewydolności kadrowej stanie na amen. Nie będzie ludzi do pracy, lub tak jak w Bydgoszczy – dojdzie do strajku.

Jakie mamy ewentualne rozwiązania? Mobilis ma tylko 77 autobusów, z czego 48 to autobusy przegubowe. Wątpię, że taką ilością uda się skonstruować komunikację tak, żeby każdy rejon miasta został obsłużony. Sprowadzenie większej ilości taboru nie jest aż tak łatwą sprawą, więc kolejne moje pytanie jest takie, czy Zarząd Transportu Publicznego bierze pod uwagę taką sytuację?

Mimo wszystko jest to tylko czarny scenariusz i moja czysta ciekawość. Teraz MPK ma czas, żeby naprawiać to co spieprzyło.
Dzięki nowej taryfie, będzie lepsza komunikacja.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 3369
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Braki kadrowe

Post autor: Kaszmir » 13 lip 2022, 21:09

Całkowita niewydolność to pewnie nie (nie licząc strajku), natomiast w przypadku długotrwałych braków pewnie w grę wchodzić będzie ograniczanie częstotliwości i/albo zawieszanie linii, począwszy od tych o mniejszym znaczeniu (szczytówek itp.).

tomek_m
Znawca
Posty: 142
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Braki kadrowe

Post autor: tomek_m » 13 lip 2022, 22:32

Albo zrobią taki patent jak w KRLD, nie ma kierowców to oddelegują wojsko WOT z uprawnieniami D :D

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość