Kryzys kadrowy

- Bilety, działalność Miejskich Jednostek, pozostałe tematy związane z krakowską komunikacją miejską
Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Braki kadrowe

Post autor: Adrian14 » 19 sie 2022, 9:37

judash pisze: 19 sie 2022, 8:33 Niestety, Walcownia jest doskonałym przypadkiem ukazującym, że tylko tramwaj ma się tam możliwość sprawdzić.
To nie chodzi o tramwaj, bo on też jeździł pusty. Moim zdaniem wystarczyłoby puścić co drugi kurs 142, ale na jego normalnej trasie. Tylko oznaczyć jako 442 żeby nie było niejasności w sytuacji opóźnień. Droga się nieznacznie wydłuży, ominie tylko jeden przystanek pod zajezdnią, a nie ma straty na postój autobusu na Kombinacie. Ewentualnie po prostu w ramach przerw na 117/242/211 wykonywać kursy jako 148, tak żeby na tej linii nie było macierzystej brygady. Na Walcownię autobus może jeździć 5x dziennie, tylko w odpowiednio wybranych godzinach. Podobnie jak to było że 138 tylko wtedy ta linia była bardzo narażona na opóźnienia.

panautobus
Pasażer
Posty: 6
Rejestracja: 06 sie 2022, 18:04

Re: Braki kadrowe

Post autor: panautobus » 19 sie 2022, 13:21

Według mnie od około 3 lat MPK zaczęło wpadać w aglopułapkę. I o ile jest to bardzo dochodowy pomysł to pochłania bardzo dużo brygad. MPK chciało zarobić, a w konsekwencji brakuje kierowców na miejskie linie. MPK ulegało pomysłom gmin (lub były to własne warunki MPK by nabijać dobrze płatne wkm, a przy okazji zapewnić przepływy pasażerów miejskich) by agloekspresy przejeżdżały praktycznie całe centrum. 301 od Kleparza, 307 i 310 od Podwawelskiego. Tak nie powinna wyglądać nowoczesna komunikacja miejska. Brakuje węzłów przesiadkowych z prawdziwego zdarzenia w najlepiej skomunikowanych miejscach i to do nich powinny dojeżdżać aglomeracyjne linie, a nie wszystko pchać w zatkane aleje. Kończy się to tak, że przy korkach notorycznie wypadają kursy 301 304 307. Autobusem w szczycie alejami ciągną się węże z autobusów miejskich, miedzymiastowych i busików. Zdarza się, że ponad minutę czekają przed zajętym przystankiem.
Od 5 latach słyszy się o problemach z kierowcami w miastach, a MPK od 2020 roku dokładało linii. I o ile fajnie, że powstają to czy ktoś pomyślał kim je obsłużyć?
Konsekwencja - obrywają linie miejskie a aglomeracyjne pozostają nienaruszone, a chyba priorytet powinien być odwrotny.

fysztof
Ekspert
Posty: 696
Rejestracja: 10 mar 2020, 10:04

Re: Braki kadrowe

Post autor: fysztof » 19 sie 2022, 14:29

Przede wszystkim to nie MPK zorganizowało agloekspresy. Owszem, dla nich to też intratne i miało wpływ, ale tu przede wszystkim na wyższym poziomie decyzyjność zapadała.

Niemniej ja tu akurat podejście miasta w tej kwestii rozumiem. To znaczy w idealnym świecie powinno być tak jak piszesz, czyli dowóz pasażerów spoza miasta następuje na 'obrzeża', gdzie mogą:
(a) WYGODNIE i SPRAWNIE się przesiąść
(b) SZYBKO i PRZEWIDYWALNIE dotrzeć stamtąd do celu
(c) W TEJ SAMEJ TARYFIE mając bilet/kartę itp.
Niestety, poza być może bardzo nielicznymi i szczególnymi przypadkami, na dzień dzisiejszy żaden z punktów (a), (b) i (c) nie jest spełniony łącznie. Ba, nawet dwa z nich razem nie są spełniane praktycznie nigdzie.
(a) nie mamy wygodnych punktów przesiadkowych na obrzeżach miasta, gdzie można się sprawnie przesiadać
(b) poza kilkoma relacjami nie ma takich, z których można szybko i przewidywalnie docierać do celu
(c) wiadomo

Wobec powyższego powstała idea agloekspresów. Właściwie rozwiązała wszystkie powyższe kwestie:
(a) łatwo się przesiąść, bo często na tym samym przystanku
(b) dzięki docieraniu do centrum za zasadzie linii przyspieszonych jest odczucie, że ciut sprawniej - a poza tym praktycznie do celu można w większości dotrzeć bez lub tylko z jedną przesiadką
(c) integracja jest zapewniona

Jak widać, gdybyśmy mieli czekać na spełnienie warunków a,b,c w oparciu na przykład o SKA, to byśmy jeszcze lata sie borykali. Agloekspresy stały się strzałem w 10-tkę - co tylko potwierdza, że idea jest słuszna. Tu ZTP należy pochwalić i przyklasnąć. Niestety delikatnie mówiąc zawaliło MPK, bo nie było gotowe - i wręcz nie tylko nie było gotowe, ale świadomie wprowadziło w błąd organizatora. Więc geneza problemu i podstawowa przyczyna nie leży według mnie w idei, lecz w zbyt optymistycznym podejściu i zbyt daleko idącym zaufaniu do wykonawcy - tudzież brak poszukania innych wykonawców. Zawiodła kontrola. Ale to nie oznacza, że należy pomysł wyrzucić, lecz go naprawić! Tak samo jak z powodu wypadków lotniczych nie przestajemy latać, tak i tu nie przestawajmy rozwijać agloekspresów.

ant_sm
Specjalista
Posty: 379
Rejestracja: 20 lut 2020, 19:45

Re: Braki kadrowe

Post autor: ant_sm » 19 sie 2022, 23:56

yosujiro pisze: 18 sie 2022, 22:27 Powiedzmy, że MPK nadal uważa, że jest tym lepszym i ważniejszym przewoźnikiem, który ma większe prawo głosu, więc najchętniej oddałoby Mobilisowi jakąś linię "zgniłe jajo". A Mobilis wie, że karty są w jego rękach i nie daje się wpuścić w maliny. Udało się na wakacje poniekąd wywalczyć 113 i 129 co było nie w smak MPK i teraz mamy powtórkę sytuacji. Nie zdziwię się jak do września nic się nie zmieni, ale jak Mobilis postawi na swoim, to najdalej w październiku może być ciekawie. No chyba, że do tego czasu w MPK sytuacja cudownie się uzdrowi Obrazek
Nie wiem na podstawie czego stawiasz takie tezy, ale zapewniam Cię, że to ZTP robi roszady operatorów tylko pod kątem zapewnienia odpowiedniej wielkości pracy przewozowej. Jasne dyskusja z operatorami jest, ale nie działa to tak jak piszesz na zasadzie zgniłych jaj, tylko na podstawie pracy przewozowej.
panautobus pisze: 19 sie 2022, 13:21 Niestety delikatnie mówiąc zawaliło MPK, bo nie było gotowe - i wręcz nie tylko nie było gotowe, ale świadomie wprowadziło w błąd organizatora. Więc geneza problemu i podstawowa przyczyna nie leży według mnie w idei, lecz w zbyt optymistycznym podejściu i zbyt daleko idącym zaufaniu do wykonawcy - tudzież brak poszukania innych wykonawców. Zawiodła kontrola. Ale to nie oznacza, że należy pomysł wyrzucić, lecz go naprawić! Tak samo jak z powodu wypadków lotniczych nie przestajemy latać, tak i tu nie przestawajmy rozwijać agloekspresów.
Tym razem stanę częściowo po stronie MPK bo weź pod uwagę, że część dodatkowych wozów na agloekspresy to autobusy ściągnięte żywcem z linii miejskich. Powiedzmy sobie szczerze, ale od czasu pandemii 132 i 429 są cały czas zawieszone, 503 i 502 jeżdżą w szczycie co 10min zamiast co 7.5min, 182 i 482 co 20min zamiast co 15min - to tak na szybko bo może jeszcze są inne przykłady. Jasne były minimalne wzmocnienia czy podziały linii, które wymusiły skierowanie dodatkowych autobusów na linie miejskie, ale szczerze mówiąc te zmiany są niewidoczne. Jestem przekonany, że gdyby teraz chciano przywrócić wszystko co jest zawieszone lub ograniczone to by się okazało, że pomimo zostawienia tych "dodatkowych" autobusów które nie poszły do kasacji po dostawie elektryków brakowałoby kilkanaście wozów. Więc część autobusów MPK wystawiło jako przesunięcia między liniami. A druga rzecz to okres planowania linii 3xx przypadł na moment kiedy sporo kierowców szukało pracy w MPK na przetrzymanie pandemii z racji na brak turystyki, więc wtedy rzeczywiście MPK chyba nie myślało jakoś szczególnie co będzie jak pandemia się skończy.

krawiec
Specjalista
Posty: 320
Rejestracja: 29 sie 2020, 23:23

Re: Braki kadrowe

Post autor: krawiec » 20 sie 2022, 6:10

Podsumowując MPK jest źle zarządzane i zarząd MPK powinien wylecieć z hukiem.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 673
Rejestracja: 30 sty 2020, 22:20
Lokalizacja: Rondo Matecznego

Re: Braki kadrowe

Post autor: Łukasz » 20 sie 2022, 11:16

Po informacjach o cięciach w komunikacji miejskiej Partia Razem żąda dymisji prezesa MPK
https://krknews.pl/partia-razem-zada-dy ... ezesa-mpk/
Partia Razem żąda dymisji prezesa Miejkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Rafała Świerczyńskiego. Lewicowi działacze tak reagują na informacje o cięciach w komunikacji autobusowej z powodu braku kierowców u miejskiego przewoźnika.

Awatar użytkownika
yosujiro
Ekspert
Posty: 1014
Rejestracja: 19 lut 2020, 18:54

Re: Braki kadrowe

Post autor: yosujiro » 20 sie 2022, 14:44

ant_sm: Informacje czerpię z pewnych źródeł I ostatnio działa to na zasadzie wzajemnej współpracy między ZTP i Mobilisem, MPK zawsze wymyśla jakieś kwiatki i robi problemy. Problem w tym, że MPK dalej próbuje rządzić ZTP, np na wakacje chcieli oddać albo 125, albo 163. Mobilis się postawił, że nie ma opcji i poniekąd z ZTP się dogadali, że jak mają pomóc, to na linii gdzie nie będzie problemu z obsługą zgodną z rozkładem. Stąd się wzięło 129, a potem dodatkowo 113, a teraz 160. Oczywiście wszystko musi być w odpowiedniej ilości wzkm, ale jak już się dojdzie do listy pasujących linii, to wtedy zaczynają się negocjacje, bo ZTP nie może nikogo zmusić do zmiany linii lub przejęcia nowych linii.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Braki kadrowe

Post autor: mkm3 » 21 sie 2022, 16:44

W MPK jest potrzebna gruntowna zmiana [Rozmowa]
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/w-mpk ... 47372.html

Kolejny wywiad, jednak zasmuca mnie to, że lokalne media mało zwracają uwagę na kwestię odpowiedzialności zarządzających za ten stan i nie grzeją tematu traktowania pracowników.

edek3253
Specjalista
Posty: 234
Rejestracja: 06 kwie 2021, 14:03

Re: Braki kadrowe

Post autor: edek3253 » 22 sie 2022, 13:15

Jest reklama pojazdowa, jest też i filmik
https://www.youtube.com/watch?v=-k3BAgLbj-E

judash
Ekspert
Posty: 574
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Braki kadrowe

Post autor: judash » 23 sie 2022, 9:59

Kwestia deficytu personalnego w MPK, w końcu uaktywnia naszych nieaktywnych radnych-nieporadnych. Pojawiają się interpelacje, w których wprost sugeruje się rozszerzenie pakietu firm prywatnych, aby na wzór Mobilisa woziły krakowian w ramach KM. Mr. Wantuch domaga się nawet adresów takich podmiotów.
Poseł Aleksander Miszalski - nomen omen najprawdopodobniej kandydat PO na prezydenta miasta - także zajął się tym tematem. Również zwraca uwagę na przewoźników prywatnych.
To dobry kierunek czyli koniec dominacji MPK. W końcu MPK czy UMK - przecież właściwie to samo. Najgorsze jest to, że ogon macha psem i to niedopuszczalne zjawisko.

MichalTyniec
Ekspert
Posty: 651
Rejestracja: 22 sie 2020, 15:20

Re: Braki kadrowe

Post autor: MichalTyniec » 23 sie 2022, 16:01

judash pisze: 23 sie 2022, 9:59 Kwestia deficytu personalnego w MPK, w końcu uaktywnia naszych nieaktywnych radnych-nieporadnych. Pojawiają się interpelacje, w których wprost sugeruje się rozszerzenie pakietu firm prywatnych, aby na wzór Mobilisa woziły krakowian w ramach KM. Mr. Wantuch domaga się nawet adresów takich podmiotów.
Poseł Aleksander Miszalski - nomen omen najprawdopodobniej kandydat PO na prezydenta miasta - także zajął się tym tematem. Również zwraca uwagę na przewoźników prywatnych.
To dobry kierunek czyli koniec dominacji MPK. W końcu MPK czy UMK - przecież właściwie to samo. Najgorsze jest to, że ogon macha psem i to niedopuszczalne zjawisko.
Oni się niczym nie zajmują i nie interweniują tylko wysyłają prostą interpelację na którą odpowiedź jest z góry wiadoma i każdemu po kolei odpiszą to samo, takie zapytanie to ja sam sobie do urzędu mogę wysłać, a tylko po to to robią żeby głośno o nich było no bo przecież wybory za pasem.

Jorg
Miłośnik
Posty: 58
Rejestracja: 03 paź 2021, 19:58

Re: Braki kadrowe

Post autor: Jorg » 23 sie 2022, 17:49

A prywatni przewoźnicy to wam jeszcze bokiem wyjdą :) serio myślicie że wszyscy są jak mobilis?

Sgriffin
Pasażer
Posty: 20
Rejestracja: 18 sie 2022, 8:34

Re: Braki kadrowe

Post autor: Sgriffin » 24 sie 2022, 14:05

Poświęciłem 5 minut, żeby sprawdzić jakie to działania podejmuje MPK żeby sobie poradzić z kryzysem.

No i nawet nie ma ogłoszenia na OLX czyli najpopularniejszym portalu gdzie niskowykwalifikowani pracownicy szukają pracy to o czym my mówimy. No ale reklama na autobusie wyklejona i humor gituwa.

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: Braki kadrowe

Post autor: tomek_m » 24 sie 2022, 16:25

Miejski przewoźnik nie będzie się zniżał do tak niskiego poziomu aby dawać ogłoszenia na portalach typu OLX. Jak dadzą ogłoszenie to pewnie na jakiejś platformie z domeną "gov" lub BIP gdzie mało kto zagląda oprócz instytucji.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Braki kadrowe

Post autor: Kaszmir » 26 sie 2022, 10:39

Prezydent nie przewiduje również zmiany składu osobowego zarządu. Zwolnienia z pracy prezesa Rafała Świerczyńskiego oraz wiceprezesa Grzegorza Dyrkacza chciał wiceprezydent Andrzej Kulig.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/prezy ... 47456.html

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości