kamw89 pisze: ↑14 wrz 2022, 18:47
Kilka pytań/wątpliwości...
1. Dlaczego kierowca/motorniczy na etacie nie może pracować na dwurazówkach? Wewnętrzny przepis MPK? Przecież wtedy dzienny czas pracy z przerwą może wynosić 13 godzin. Przy czym przerwa musi wynosić max 5 godzin, lub 6 godzin przy czasie pracy poniżej 7 godzin.
2. Co do brygad całodziennych kierowcy/motorniczowie na etacie mają jakiś zapis, że nie mogą pracować powyżej 10 godzin dziennie?
Na początku wyjaśnijmy co się zalicza do czasu pracy kierowcy.
Do czasu pracy kierowcy zaliczamy:
-czas prowadzenia pojazdu,
-czas poświęcony na wykonywanie pracy innej,
-okresy przerw
-jak również okresy pozostawania w dyspozycyjności.
Ad.1.
Może, ale nie zawsze, gdyż musi pilnować (pracodawca i kierowca) tygodniowego i dwutygodniowego czasu pracy 60 i 90 godzin prowadzenia pojazdu. (Niżej rozpisane dokładniej).
Ad.2
Odpowiedź na to masz w zapisach ustawy o czasie pracy kierowców (Dz.U.2012.1155 j.t. z późn. zm.).
Ustawa o czasie pracy kierowców w Rozdziale 4a wskazuje okresy prowadzenia pojazdów, obowiązkowe przerwy w prowadzeniu i gwarantowane okresy odpoczynku kierowców wykonujących przewozy regularne, których trasa nie przekracza 50 km.
Linie regularne na trasach do 50 km w skrócie:
Dobowy okres prowadzenia pojazdu – maksymalnie 10 godzin
Dobowy odpoczynek – minimum 11 godzin
Max. Tygodniowy okres prowadzenia – 60 godzin
Max. Dwutygodniowy okres prowadzenia – 90 godzin
Tygodniowy odpoczynek – 35 godzin
W systemie równoważonego czasu pracy (12 godzin), kierowca może maksymalnie 10 godzin spędzić na kierowaniu pojazdem.
Przerwa w czasie pracy:
Jeżeli czas prowadzenia pojazdu 6 – 8 godzin kierowcy przysługuje przerwa 30 min
Jeżeli czas prowadzenia pojazdu powyżej 8 godzin kierowcy przysługuje przerwa 45 min
PRZERWA 30 min lub 45 min przysługuje przed upływem 6 godzin prowadzenia pojazdu, w tym jedna musi wynosić przynajmniej 15 min
Odpoczynek dzienny:
Art. 14. ust o czasie pracy kierowców
1. W każdej dobie kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Dobowy odpoczynek, z wyłączeniem odpoczynku kierowców, o których mowa w rozdziale 4a, może być wykorzystany w pojeździe jeżeli pojazd znajduje się na postoju i jest wyposażony w miejsce do spania.
Kierowca musi odebrać w dobie przynajmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku, z czego wynika jego czas pracy NIE MOŻE przekroczyć 13 godzin w danej dobie.