Tramwaj do Małego Płaszowa / Rybitw / os. Złocień

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj do Małego Płaszowa / Rybitw / os. Złocień

Post autor: Kaszmir » 16 cze 2020, 12:45

lolek-12 pisze: 16 cze 2020, 12:00Skoro teraz to SKA będzie najszybszym sposobem na dotarcie do centrum to ten tramwaj już się wydaje niepotrzebny.
Przy Złocieniu będzie się zatrzymywać tylko SKA3 (Kraków Główny - Tarnów), bo SKA1 do Wieliczki odgałęzia się kilometr wcześniej. Czyli w szczycie prawdopodobnie będzie ~f=30 i... tyle. Doliczywszy ograniczony zasięg linii, raczej ciężko uznać by to miało starczyć.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: Tramwaj do Małego Płaszowa / Rybitw / os. Złocień

Post autor: Zieleńczanin » 16 cze 2020, 13:57

Kaszmir pisze: 16 cze 2020, 12:45
lolek-12 pisze: 16 cze 2020, 12:00Skoro teraz to SKA będzie najszybszym sposobem na dotarcie do centrum to ten tramwaj już się wydaje niepotrzebny.
Przy Złocieniu będzie się zatrzymywać tylko SKA3 (Kraków Główny - Tarnów), bo SKA1 do Wieliczki odgałęzia się kilometr wcześniej. Czyli w szczycie prawdopodobnie będzie ~f=30 i... tyle. Doliczywszy ograniczony zasięg linii, raczej ciężko uznać by to miało starczyć.
Mam osobiście nadzieję, że będą skrócone kursy w szczycie Zabierzów (Krzeszowice?) - Podłęże (Bochnia?).

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Tramwaj do Małego Płaszowa / Rybitw / os. Złocień

Post autor: lolek-12 » 16 cze 2020, 18:55

Zieleńczanin pisze: 16 cze 2020, 13:57 Mam osobiście nadzieję, że będą skrócone kursy w szczycie Zabierzów (Krzeszowice?) - Podłęże (Bochnia?).
Dokładnie. Jakby Koleje nie chciały to sam Kraków powinien naciskać i się dołożyć. My tu marzymy o metrze, a tego co już mamy nie potrafimy wykorzystać - mam na myśli istniejące tory kolejowe.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Tramwaj do Małego Płaszowa

Post autor: tomta1 » 20 cze 2020, 6:57

fysztof pisze: 16 cze 2020, 8:23Czy to wystarczy: "Pętla tramwajowa powinna zawierać dwa perony dla przyjeżdżających, jeden peron dla odjeżdżających oraz miejsce umożliwiające postój minimum trzech składów o długości 45 m poza przystankami"?
Oczywiście że nie wystarczy. Ale artykuł ten nie przedstawia pełnego zapisu przedmiotu zamówienia – a w nim zastosowano mechanizmy, które pozwolą uniknąć casusu Czerwonych Maków czy (nieco słabiej odczuwalnego) Małego Płaszowa. Generalnie wymagania dotyczące części tramwajowej są dosyć ciekawe. Mam nadzieję, że dokumenty te zostaną dosyć szybko opublikowane (chyba że już są? bo ja nie widziałem).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj do Małego Płaszowa

Post autor: Kaszmir » 20 cze 2020, 11:06

tomta1 pisze: 20 cze 2020, 6:57Ale artykuł ten nie przedstawia pełnego zapisu przedmiotu zamówienia – a w nim zastosowano mechanizmy, które pozwolą uniknąć casusu Czerwonych Maków czy (nieco słabiej odczuwalnego) Małego Płaszowa.
O! Mógłbyś rozwinąć, co to za mechanizmy?

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Tramwaj do Małego Płaszowa / Rybitw / os. Złocień

Post autor: tomta1 » 20 cze 2020, 11:28

Tak w skrócie (bo nie wiem jakie zapisy weszły do ostatecznego dokumentu, więc nie traktujcie ich jako pewnik) miało to być wskazanie tej pętli na 2 perony i 3 miejsca odstawcze jako wariantu wstępnego, a docelowa wielkość pętli ma być uzależniona od wyników analizy uwzględniającej nie tylko obecne, ale całe przyszłe zagospodarowanie (tzn. żeby nie powtórzył się casus Maków, że jak projektowano pętlę to Ruczaj był w połowie pusty, a jak zaczęto budować to już do pustych nie należał) – w tym niejako uwzględnienie tego, że tramwaj może wygenerować dodatkowy popyt (budowa tramwaju może znacząco zmienić podział zadań przewozowych). Plus zachowanie ewentualnej rezerwy pod rozbudowę pętli w przyszłości bez orania całości (tzn. takie jej zaprojektowanie, żeby dołożenie dodatkowego peronu ograniczało się do „położenia torów”).

Miasto uczy się na błędach – trochę szkoda, że swoich. Ale lepsze to niż brnięcie w niesprawdzone rozwiązania.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Tramwaj do Małego Płaszowa / Rybitw / os. Złocień

Post autor: kot_feliks » 20 cze 2020, 18:41

Ja się zawsze zastanawiam, czemu nie daje się wymogu, aby (np. wzorem Poznania), dało się objechać pętlę dookoła...

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Tramwaj do Małego Płaszowa / Rybitw / os. Złocień

Post autor: Cukier » 20 cze 2020, 21:57

"Bo dwie zwrotnice wincyj, panie, drogo i tylko z tym problem."

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj do Małego Płaszowa / Rybitw / os. Złocień

Post autor: Kaszmir » 20 cze 2020, 22:24

tomta1 pisze: 20 cze 2020, 11:28Miasto uczy się na błędach – trochę szkoda, że swoich. Ale lepsze to niż brnięcie w niesprawdzone rozwiązania.
Dzięki za wyjaśnienie. No uczy na błędach, swoich-nieswoich. Tak jak pisałem, błędy były poprzedniej ekipy, nowa ma jednak lepsze podejście.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj do Małego Płaszowa / Rybitw / os. Złocień

Post autor: Kaszmir » 22 lip 2020, 11:55

Aż osiem ofert w przetargu na opracowanie tramwaju do Rybitw i ew. Złocienia. Najtańsza 1,086 mln (Sweco Consulting), najdroższa 3,530 mln (Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu) przy planowanym budżecie 1 mln zł.

Kraków z ofertami na analizę przedłużenia tramwaju z Małego Płaszowa
https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 65264.html
O wyborze zdecydują cena (55%) oraz dodatkowe doświadczenie osób wskazanych do realizacji zamówienia (45%). W terminie do 26 lutego 2021 r. wykonawca miałby przedłożyć wariantową koncepcję i studium koncepcyjne wraz z uzyskaniem opinii oraz przeprowadzeniem konsultacji społecznych. Natomiast w terminie do połowy listopada 2021 r. przewidziano czas na uzyskanie ostatecznej decyzji środowiskowej. Zamówienie miałoby zostać wykonane do połowy listopada 2021 r.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Tramwaj do Małego Płaszowa / Rybitw / os. Złocień

Post autor: Kaszmir » 23 lip 2020, 16:51

Tramwaj do Półłanki / Złocienia jest częścią większej rewolucji w rejonie Rybitw. O planach budowy wieżowców tamże mówi się od lat, być może teraz coś rzeczywiście ruszy.

Kraków. Wielka rozbudowa na Rybitwach: nowa linia tramwajowa i dzielnica wieżowców
https://gazetakrakowska.pl/krakow-wielk ... 3-15090301
Miasto właśnie rozstrzyga przetarg na koncepcję linii tramwajowej na Rybitwy i osiedle Złocień. Budowa tej nowej trasy, łączącej Mały Płaszów z węzłem drogowym Kraków Przewóz, to temat ważny z punktu widzenia urzędniczych planów, dotyczących gigantycznego terenu - bo aż 680 hektarów w rejonie ulic Półłanki, Botewa, Śliwiaka oraz drogi ekspresowej S7. To grunty przemysłowe, gdzie znajdują się magazyny, hurtownie, zakłady produkcyjne i siedziby firm, zajmujących się gospodarką odpadami. Pomysł jest taki, by zmienić charakter tych terenów na mieszkaniowo-usługowy. Możliwe, że będą tam mogły powstać nawet 250-metrowe budynki.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Tramwaj do Małego Płaszowa / Rybitw / os. Złocień

Post autor: kucyk » 17 gru 2020, 20:38

Nikt nie pisał ale poprzedni przetarg anulowano po odwołaniu. Teraz mamy kolejny:

https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 66943.html

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: kucyk » 18 mar 2021, 20:42

Taką oto wypowiedź dzisiaj przeczytałem w artykule odnośnie Rybitw i planów dotyczących ulicy Półłanki i budowy linii tramwajowej od Małego Płaszowa do Rybitw i być może Złocienia:
Rozmawiałem z dyrektorem Zarządu Inwestycji Miejskich, że nie powinniśmy mówić tylko o planach na przedłużenie linii tramwajowej od pętli w Małym Płaszowie do S7, ale również o połączeniu tramwajowym, przez Złocień, do pętli w Nowym Bieżanowie.
Osobiście jestem w szoku. :eek: :shock:

Więcej:
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/wysok ... 40295.html

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Kaszmir » 18 mar 2021, 21:10

Kurczę, to ma sens. Jeśli tramwaj byłby pociągnięty do Złocienia, to Nowy Bieżanów znajduje się tylko ciut dalej. A jakie możliwości spięcia sieci by to zapewniło! Tak na co dzień, jak i w przypadku awarii czy objazdów!

Natomiast może to być drugie z racji konieczności budowy wspomnianej estakady. Także wg mnie - zacząć od Złocienia i być otwartym na wariantowe wydłużenie do Nowego Bieżanowa :)

Awatar użytkownika
fistaszek
Pomiarowiec
Posty: 227
Rejestracja: 06 wrz 2020, 20:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Płaszów, Rybitwy oraz Tele-Bus

Post autor: fistaszek » 19 mar 2021, 13:33

Gdy @Kaszmir wspominał o "spięciu komunikacji tramwajowej" poprzez tramwaj pomiędzy Bieżanowem a Złocieniem, do głowy przyszła mi jeszcze jedna trasa, moim zdaniem możliwa do wykonania (choć kosztowna, futurystyczna i być może wymagająca wyburzenia kilku domów).

Na początek chciałbym zaznaczyć, że być może jest to propozycja idiotyczna/zbyt kosztowna/niepotrzebna - proszę, potraktujcie to wówczas z wyrozumiałością ;) .

Wydaje mi się, że Starej Hucie (rejony PC, Kombinatu) przydałoby się również połączenie do centrum omijające Rondo Czyżyńskie (awaria/brak napięcia tamże = paraliż połowy miasta), które nie byłoby naokoło - nie takie, jakie będzie połączenie przez Rondo Kocmyrzowskie i Mistrzejowice. Myślę, że rolę takiego połączenia mogłaby przejąć trasa łącząca Plac Centralny z ul. Tadeusza Śliwiaka/Christo Botewa.

Dwie moje propozycje prezentują się następująco:

1. Od Placu Centralnego, wschodnią częścią Łąk Nowohuckich (żeby nie naruszać zbytnio tego rejonu, ostatecznie zieleń też jest ważna :) ), następnie wzdłuż ulicy Opata Salwińskiego, linia przecinałaby ul. Longinusa Podbipięty, Niepokalanej Maryi Panny, nowym mostem na Wiśle (gdzie możnaby również umieścić ścieżkę rowerową i pieszą, bo obok na Moście Wandy miejsca zbyt dużo nie ma), obok stadionu TS Rybitwy Kraków, linia przecięłaby ul. Rybitwy (i tutaj być może trzeba by było wyburzyć kilka domów; jest jednak szansa, że udałoby się jakoś te bloki ominąć ;) ), a następnie linia docierałaby do ul. Christo Botewa - być może tworząc skrzyżowanie w cztery strony przy ul. Półłanki.

2. Gdyby jednak się nie dało wyburzyć tych kilku domów ani poprowadzić trasy obok, można przeprowadzić taką trasę zupełnie naokoło, wzdłuż IV obwodnicy, do ul. Igołomskiej, gdzie trasa ta włączałaby się do ruchu.

Niestety, obie propozycje wymagają stworzenia nowego mostu - mam nadzieję jednak, że w obu przypadkach mógłby on być przydatny dla rowerzystów/pieszych, a może także samochodów. Ponadto myślę, że można liczyć na spore dofinansowanie od UE, więc koszty nie byłyby bardzo duże.

Oczywiście lepsza jest propozycja 1: mniej naokoło, a ponadto daje więcej możliwości.

Taka trasa to tak naprawdę także tramwaj przez wschodnią część Łęgu, a także południowo - zachodnią część Os. Na Skarpie, a więc miejsca, które są dość słabo skomunikowane i wciąż rozbudowujące się. Linia według mojego pierwszego projektu zapewniłaby także połączenie tramwajowe ze Szpitalem Żeromskiego ;) . Jednak połączenie to należy traktować raczej jako tranzytowe/uzupełniające dzisiejszą siatkę.

Propozycja nr 2 to właściwie tylko połączenie tranzytowe - no, chyba że coś się tam wybuduje ;) .

Ktoś powie: wszystko fajnie, nawet mi się podoba, ale jakie linie mogłyby taką trasą jeździć?

Oczywiście pomijając fakt, że siatka połączeń zdążyłaby się zmienić kilkukrotnie, myślę, że pierwszym kandydatem jest przedłużenie "11" z Małego Płaszowa do Pleszowa po wspomnianej trasie. W ten sposób rozwiązalibyśmy problem połączenia Podgórza z Hutą, co pozwoliłoby nam na zamianę końcówek "2" i "10", jedną kierując po trasie Łagiewniki - Cmentarz Rakowicki, drugą zaś na trasie Salwator - Pleszów.

Drugim kandydatem byłoby przedłużenie "16" od Placu Centralnego do Złocienia (a może nawet do Bieżanowa albo Rżąki?). Taka linia zapewniłaby część połączeń, które zapewnia dzisiaj "123", "125" i "163" - czyli połączenie Złocienia/Bieżanowa/Płaszowa/Rżąki z Hutą/Mistrzejowicami/R. Hipokratesa - w przypadku projektu 1 również przez Klasztorną. Gdyby linia ta została skierowana do Rżąki, byłby to koniec dzisiejszej "9" - większość jej połączeń zapewniłaby nowa "16".

Trzecia linia, jaka moim zdaniem powinna kursować po trasie wg mojego projektu, to linia Borek Fałęcki - Kurdwanów - Estakada - Christo Botewa - moja trasa - Al. Solidarności - Kombinat - Wzgórza Krzesławickie. Byłaby to idealna trasa, rozwiązująca problem przedłużenia którejś linii z Kurdwanowa do Borku, a także pozwoliłaby skrócić "4" do Kopca Wandy - to zaś pozwoliłoby wzmocnić jej częstotliwość do f~7,5. Ponadto linia taka w pewnym sensie pozwoliłaby zastąpić część "174", a także "22" w Borku - połączenie do Starej Huty zapewniłaby ta nowa linia.

Co sądzicie o takim projekcie?

PS. Nie wiem, czy temat "Rybitwy" to dobre miejsce na mój projekt, jeśli nie, to prosiłbym Adminów o przeniesienie mojego posta w odpowiednie miejsce ;) .


A, podciągniemy pod temat tramwaju do Rybitw ;) Można w przyszłości ew. przenieść - adm. K

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości