Gdy @
Kaszmir wspominał o "spięciu komunikacji tramwajowej" poprzez tramwaj pomiędzy Bieżanowem a Złocieniem, do głowy przyszła mi jeszcze jedna trasa, moim zdaniem możliwa do wykonania (choć kosztowna, futurystyczna i być może wymagająca wyburzenia kilku domów).
Na początek chciałbym zaznaczyć, że być może jest to propozycja idiotyczna/zbyt kosztowna/niepotrzebna - proszę, potraktujcie to wówczas z wyrozumiałością
.
Wydaje mi się, że Starej Hucie (rejony PC, Kombinatu) przydałoby się również połączenie do centrum omijające Rondo Czyżyńskie (awaria/brak napięcia tamże = paraliż połowy miasta), które nie byłoby naokoło - nie takie, jakie będzie połączenie przez Rondo Kocmyrzowskie i Mistrzejowice. Myślę, że rolę takiego połączenia mogłaby przejąć trasa łącząca Plac Centralny z ul. Tadeusza Śliwiaka/Christo Botewa.
Dwie moje propozycje prezentują się następująco:
1. Od Placu Centralnego, wschodnią częścią Łąk Nowohuckich (żeby nie naruszać zbytnio tego rejonu, ostatecznie zieleń też jest ważna
), następnie wzdłuż ulicy Opata Salwińskiego, linia przecinałaby ul. Longinusa Podbipięty, Niepokalanej Maryi Panny, nowym mostem na Wiśle (gdzie możnaby również umieścić ścieżkę rowerową i pieszą, bo obok na Moście Wandy miejsca zbyt dużo nie ma), obok stadionu TS Rybitwy Kraków, linia przecięłaby ul. Rybitwy (i tutaj być może trzeba by było wyburzyć kilka domów; jest jednak szansa, że udałoby się jakoś te bloki ominąć
), a następnie linia docierałaby do ul. Christo Botewa - być może tworząc skrzyżowanie w cztery strony przy ul. Półłanki.
2. Gdyby jednak się nie dało wyburzyć tych kilku domów ani poprowadzić trasy obok, można przeprowadzić taką trasę zupełnie naokoło, wzdłuż IV obwodnicy, do ul. Igołomskiej, gdzie trasa ta włączałaby się do ruchu.
Niestety, obie propozycje wymagają stworzenia nowego mostu - mam nadzieję jednak, że w obu przypadkach mógłby on być przydatny dla rowerzystów/pieszych, a może także samochodów. Ponadto myślę, że można liczyć na spore dofinansowanie od UE, więc koszty nie byłyby bardzo duże.
Oczywiście lepsza jest propozycja 1: mniej naokoło, a ponadto daje więcej możliwości.
Taka trasa to tak naprawdę także tramwaj przez wschodnią część Łęgu, a także południowo - zachodnią część Os. Na Skarpie, a więc miejsca, które są dość słabo skomunikowane i wciąż rozbudowujące się. Linia według mojego pierwszego projektu zapewniłaby także połączenie tramwajowe ze Szpitalem Żeromskiego
. Jednak połączenie to należy traktować raczej jako tranzytowe/uzupełniające dzisiejszą siatkę.
Propozycja nr 2 to właściwie tylko połączenie tranzytowe - no, chyba że coś się tam wybuduje
.
Ktoś powie: wszystko fajnie, nawet mi się podoba, ale jakie linie mogłyby taką trasą jeździć?
Oczywiście pomijając fakt, że siatka połączeń zdążyłaby się zmienić kilkukrotnie, myślę, że pierwszym kandydatem jest przedłużenie "11" z Małego Płaszowa do Pleszowa po wspomnianej trasie. W ten sposób rozwiązalibyśmy problem połączenia Podgórza z Hutą, co pozwoliłoby nam na zamianę końcówek "2" i "10", jedną kierując po trasie Łagiewniki - Cmentarz Rakowicki, drugą zaś na trasie Salwator - Pleszów.
Drugim kandydatem byłoby przedłużenie "16" od Placu Centralnego do Złocienia (a może nawet do Bieżanowa albo Rżąki?). Taka linia zapewniłaby część połączeń, które zapewnia dzisiaj "123", "125" i "163" - czyli połączenie Złocienia/Bieżanowa/Płaszowa/Rżąki z Hutą/Mistrzejowicami/R. Hipokratesa - w przypadku projektu 1 również przez Klasztorną. Gdyby linia ta została skierowana do Rżąki, byłby to koniec dzisiejszej "9" - większość jej połączeń zapewniłaby nowa "16".
Trzecia linia, jaka moim zdaniem powinna kursować po trasie wg mojego projektu, to linia Borek Fałęcki - Kurdwanów - Estakada - Christo Botewa - moja trasa - Al. Solidarności - Kombinat - Wzgórza Krzesławickie. Byłaby to idealna trasa, rozwiązująca problem przedłużenia którejś linii z Kurdwanowa do Borku, a także pozwoliłaby skrócić "4" do Kopca Wandy - to zaś pozwoliłoby wzmocnić jej częstotliwość do f~7,5. Ponadto linia taka w pewnym sensie pozwoliłaby zastąpić część "174", a także "22" w Borku - połączenie do Starej Huty zapewniłaby ta nowa linia.
Co sądzicie o takim projekcie?
PS. Nie wiem, czy temat "Rybitwy" to dobre miejsce na mój projekt, jeśli nie, to prosiłbym Adminów o przeniesienie mojego posta w odpowiednie miejsce
.
A, podciągniemy pod temat tramwaju do Rybitw Można w przyszłości ew. przenieść - adm. K