Tyle mówi się, iż w Krakowie nie ma na tyle gęstej zabudowy oraz potoki pasażerskie są na tyle rozproszone że w Krakowie metro nie jest potrzebne. Tymczasem planowana jest budowa dzielnicy, która ma mieć jeszcze gęstszą zabudowę niż te miejsca w których w Warszawie metro już dawno jest
Zacznę od rozważenia obsługi tramwajowej wspomnianego obszaru:
1. Trasa przez Mały Płaszów- tutaj jest jeszcze trochę rezerwy na dodatkowe kursy, ale niezbyt dużo. Należy pamiętać że tramwaje będą musiały pojechać w stronę Grzegórzeckiego i Mogilskiego, które już obecnie mają niezbyt dużą rezerwę na dodawanie kursów. Przypomnę też że ewentualne dodatkowe kursy będą musiały w centrum gdzieś pojechać, a niestety Lubicz, PWŚ oraz Tunel są na granicy przepustowości. Jedyny ciąg w centrum który moim zdaniem mógłby przyjąć więcej kursów to Pawia - Westerplatte, ale tutaj znowu robi się problem z przepustowością Prądnickiej i niefortunnym łączeniu się trzech tras tramwajowych w jedną.
2. Trasa przez Nowy Bieżanów- tutaj moim zdaniem jest jeszcze gorzej. Już dzisiaj na Nowy Bieżanów mamy 24 p/h, dodatkowo głośno mówi się o linii "23", co w efekcie da aż 28 p/h. Przypomnę też o planach trasy tramwajowej na Rżąkę, co również dołoży około 8-12 kursów (oby jak najmniej zabrali z Bieżanowa...). Dodatkowo przypomnę że tuż obok mamy Kurdwanów, który musi dorzucać minimum 16 p/h na Kabel, a najlepiej 20 p/h. Jeszcze mało? Mówi się również, iż linia z Rżąki docelowo pojedzie do Wieliczki, lecz tutaj pytanie o wiarygodność tych planów. Uważam zatem, iż ewentualny tramwaj przez Bieżanów może być traktowany wyłącznie jako obsługa wewnętrznych potoków Bieżanów-Nowe Miasto (np. mocna linia "23" łącząca Ruczaj, Łagiewniki, Kurdwanów, Prokocim i Bieżanów z Nowym Miastem).
Oprócz przekroczenia przepustowości, wadą powyższego rozwiązania jest również zbyt wysoki czas dotarcia do centrum. Kto z inwestorów poważnie potraktuje taką propozycje inwestycji, która jest tak oddalona od centrum miasta, a w dodatku czas dotarcia do centrum będzie wyższy niż 40 minut?
Zamykając temat tramwaju, uważam że powinna zostać zrealizowana wersja projektu A, aby obrzeża dzielnicy także miały zapewnioną komunikację szynową, natomiast środek Nowego Miasta powinien być obsługiwany przez metro. Uważam także że jeden z ciągów powinien zapewniać buspasy w celu sprawnej komunikacji z Nową Hutą.
Co do samego metra, tak jak wspomniałem powinno obsługiwać środek Nowego Miasta ze względu na najwyższą zabudowę we wspomnianym miejscu, a dodatkowo łączyć je ze stacją kolejową na Złocieniu, Małym Płaszowem i dalej najlepiej przez Kazimierz i Stare Miasto, tak aby obsłużyć całe centrum miasta.