Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: Kaszmir » 28 lut 2020, 13:50

W wywiadzie prez. Majchrowski wspomina, że jest wreszcie szansa na integrację taryfową komunikacji miejskiej z koleją algomeracyjną :idea: Miałoby to wejść w życie po zakończeniu trwających inwestycji. Pamiętając wszystkie dotychczasowe obietnice ciężko nie traktować tej informacji z rezerwą, jednak... oby, oby.
Od lat przewija się temat pełniej integracji biletowej. Już w 2013 roku w oficjalnym dokumencie miejskim zalecano, aby na bilecie miesięcznym na komunikację miejską można było podróżować również koleją. Kiedyś nastąpi szczęśliwy finał?

Jak będzie gotowa kolej aglomeracyjna, to wtedy taka opcja zostanie wprowadzona. Czekamy na zakończenie inwestycji kolejowych.

Czy jest wola władz Krakowa i Małopolski, żeby dokonać pełnej integracji biletowej?

Tak. Nic nie wskazuje, aby ustalenia z poprzednim zarządem województwa straciły aktualność, a te mówiły o pełnej integracji wraz z zakończeniem inwestycji na węźle krakowskim.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/jacek ... 34429.html

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: lolek-12 » 28 lut 2020, 17:34

Kaszmir pisze: 28 lut 2020, 13:50 Miałoby to wejść w życie po zakończeniu trwających inwestycji. Pamiętając wszystkie dotychczasowe obietnice ciężko nie traktować tej informacji z rezerwą, jednak... oby, oby.
A trwające inwestycje mogą się zakończyć choćby nawet za 5 lat, jeśli będą problemy z wiaduktem na Grzegórzkach. Przecież SKA1 już się prosi o integrację i nie ma co czekać na wielkie otwarcia z fanfarami.

Awatar użytkownika
mkm3
Ekspert
Posty: 995
Rejestracja: 02 mar 2020, 9:47

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: mkm3 » 02 mar 2020, 9:52

lolek-12 pisze: 28 lut 2020, 17:34 Przecież SKA1 już się prosi o integrację i nie ma co czekać na wielkie otwarcia z fanfarami.
Też tak uważam, nie powinno się czekać na specjalne okazje, a stopniowo system zintegrowanych biletów rozszerzać na kolejne linie. Uważam, że powinniśmy zawalczyć już o wspólne bilety KMK i KMŁ przynajmniej na linii SKA1 (na wzór warszawski czy Budapesztu), a dodatkowo:
- publikować rozkłady SKA na stronie z rozkładami komunikacji miejskiej
- wrzucić pociągi SKA do Kraków pod ręką
- na wzór Tarnowa w pobliżu stacji kolejowych publikować planszę z bieżącymi odjazdami/przyjazdami pociągów z pobliskiej stacji

Albo sprawa ruszy z kopyta albo będziemy mieć coraz więcej samochodów. I myślę, że PKK mogłoby pomóc jakoś - dać pozytywnego kopa władzy np. poprzez petycję czy coś? :)

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Ekspert
Posty: 1402
Rejestracja: 18 lut 2020, 6:01

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: pasazer_mobilisu » 02 mar 2020, 10:43

mkm3 pisze: 02 mar 2020, 9:52 - wrzucić pociągi SKA do Kraków pod ręką
Nawet nie wiedziałem że lokalizacja pociągów SKA jest w ogóle dostępna na portalu pasażera (https://portalpasazera.pl/MapaOL) ale okazuje się że jest, pytanie czy te dane są gdzieś dostępne w "surowej" formie ale ogólnie pomysł bardzo dobry.
Ostatnio zmieniony 04 lip 2020, 11:13 przez pasazer_mobilisu, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: Kaszmir » 03 mar 2020, 7:16

Mieszkańcy przygotowali petycję sprawie w sprawie szybszego rozwoju SKA - na tę chwilę podpisało ją blisko 450 osób.

Petycja w sprawie rozwoju kolei miejskiej w Krakowie, w tym uruchomienia od czerwca 2020 linii Skawina – Kraków Główny - Lubocza – Wadów – Kraków Płaszów
https://www.petycjeonline.com/kolej
W szczególności, popieramy postulat władz wojewódzkich, by samorząd Gminy Miejskiej Kraków dokładał się do finansowania przewozów kolejowych w granicach miasta i traktował kolej miejską jako jeden z podstawowych, integralnych elementów publicznego transportu zbiorowego. W zamian oczekujemy zwiększenia częstotliwości kursów w relacjach międzydzielnicowych oraz utworzenia jeszcze w 2020 roku nowej linii SKA z atrakcyjnymi rozkładami jazdy umożliwiającymi dogodny dojazd do pracy i szkoły: Skawina – Kraków Główny – Kraków Batowice – Kraków Lubocza – Kraków Nowa Huta – Kraków Nowa Huta Północ – Kokotów – Kraków Bieżanów – Kraków Prokocim – Kraków Płaszów. Postulowana linia byłaby obsługiwana przez Koleje Małopolskie i finansowana w połowie przez Województwo Małopolskie, a w połowie przez Miasto Kraków. Start połączeń na tej trasie byłby możliwy od czerwca 2020, pod warunkiem zgody miasta Kraków na współfinansowanie tych połączeń.
Obrazek

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: lolek-12 » 03 mar 2020, 12:02

Mimo to, myslę, że na FB pkk warto to promować, ewentualnie jakieś wydarzenie na fb "chcemy kolei miejskiej w Krakowie", bo łatwiej jest kliknąć wezmę udział niż podpisać się pod petycją w tym internetowym świecie niestety..

A gdyby miala ruszyć taka linia SKA4, czy jakby się tam nazywała to może wtedy SKA2 zamiast do Skawiny to do Krakow Airport do taktu co 20min?

Awatar użytkownika
Cukier
Specjalista
Posty: 229
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:13

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: Cukier » 03 mar 2020, 22:46

W sytyacji gdy nie ma infrastruktury jest to bezsens. I nie mówię już o samym przejeździe w Luboczy, który paraliżuje ruch drogowy, ale i o samych przystankach kolei. Właściwie do każdego z istniejących trzech trzeba korzystać z autobusowej dowozówki i tu pomijając już bardzo ważną kwestię integracji taryfowej, nawet Kraków Lubocza (która notabene nawet w Luboczy nie leży) ma dość kiepskie warunki przesiadkowe - tylko "117"/"242" mają przystanek w miarę blisko - do częstszych "110"/"160" jest już zauważalnie dalej. Stacja KNH jest totalnie dla nikogo, jedynie dla pojedynczych śmiałków z Wadowa, skomunikowanie z autobusem też słabe bo przystanek przy tunelu zlikwidowano i do najbliższego jest 400m. Przystanek KNHP już bliskość przystanku autobusowego ma wzorową, lecz zarówno liczba kursów jak i potoki są tam żenujące. W samochodach przejeżdżających tamtędy potoki są dużo większe, ale wszystek ten ruch pochodzi z ul. Barwnej i Górki Kościelnickiej, Wróżenic, Czulic, Kościelnik, Tropiszowa, Czernichowa itd. czego "110" nijak nie pokrywa.

I wreszcie pleszowski pier***nik, gdzie pociąg krzyżuje się z autobusem ale zarówno pociąg nie ma żadnego przystanku jak i autobusy też tak średnio: w Kościelnikach wiadukt kolejowy jest nad kilometrowym odcinkiem bezprzystankowym gdzie miasto od lat pokazuje mieszkańcom faka i nawet przystanku na żądanie na słupie nie jest w stanie zrobić - zresztą Koscielniki mają na tyle blisko torów że przy dobrej lokalizacji przystanku kolejowego wielu nie musiałoby do niego dojeżdżać, tylko chodzić. Dalej jest Igołomska gdzie niby mogłoby być dużo chętnych na przesiadkę również z busów, ale przystanków brak, dalej Wyciąże i Przylasek gdzie pociąg jest tuż pod nosem w zasięgu pieszym ale przystanku brak.

Jeśli tak się mamy za to zabierać to potoki będą oscylować wokół zera i kolejarze oraz miasto będą mieli na tacy argument, że to nie ma sensu i nie warto nic w to inwestować bo nie ma i nie będzie chętnych.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: Kaszmir » 04 mar 2020, 9:44

Poniżej wyniki studium SKA dla Krakowa. Sprawdziłem, trzy trasy które wyszły ekonomicznie opłacalne to:
- Linia SKA nr 7: Kraków Lotnisko – Kraków Nowa Huta Przyszłości
- Linia SKA nr 1a: jednokierunkowa obwodowa zgodnie z wskazówkami zegara (o niej poniżej)
- Linia SKA nr 4: Kraków Płaszów – Kraków Mydlniki

Co do linii SKA nr 1a, jej planowane przystanki to:
Kraków Główny, 29-go listopada, Prądnik Biały, Prądnik Czerwony, Piastów, Kocmyrzowska, Lubocza Budowa w ramach SKA, Nowa Huta, Kościelniki, Wyciąże, Przylasek Rusiecki, Węgrzce Wielkie, Kokotów, Złocień, Bieżanów, Płaszów, Zabłocie, Grzegórzki

Aczkolwiek trudno mi uwierzyć by tak duża linia kursująca tylko w jedną stronę się sprawdziła.
Studium SKA dla Krakowa opracowane
wtorek, 3 marca 2020 r.

Studium wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa jest gotowe. Szczególnej analizie zostały poddane możliwości uruchomienia przewozów pasażerskich na „dużej” i „małej obwodowej”. Przeanalizowano możliwości wykorzystania linii kolejowej do Łęgu jak również połączeń na osi wschód – zachód (m.in. od lotniska do Nowej Huty).

Obrazek Fot. Piotr Hamarnik

Celem opracowania studium wykonalności jest uzyskanie merytorycznej podstawy do weryfikacji ustaleń dotyczących zasadności realizacji oraz przebiegu linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) wzdłuż tzw. Kolejowego Ringu Krakowskiego, zwanego też dużą obwodową – z wykorzystaniem linii kolejowych nr 8, 91 i 95, linii nr 100 – zwanej też małą obwodową oraz połączenia wykorzystującego linię kolejową nr 947. Opracowanie obejmuje swoim zakresem cały obszar aglomeracji krakowskiej, w szczególności skupiając się na obszarze śródmieścia Krakowa oraz jego części wschodniej – w miejscu przebiegu linii kolejowych nr 8, 91, 95, 100 i 947.

Opracowanie obejmowało przeprowadzenie prognoz i analiz ruchu na podstawie aktualnego modelu ruchu dla miasta Krakowa. Prognozy ruchu opracowano dla lat: 2020, 2035 oraz 2050. Analizie poddano uwarunkowania geologiczne, hydrogeologiczne oraz środowiskowe wraz z wpływem inwestycji kolejowej na stan środowiska. Opracowanie zawiera również wyniki przeprowadzonych analiz efektywności ekonomicznej dla inwestycji transportu publicznego.

Przeprowadzona analiza ekonomiczna wykazuje, że jedynie trzy warianty okazują się ekonomicznie opłacalne. Wariantem uzyskującym najwyższą ocenę ekonomiczną jest wariant linii SKA nr 7 Kraków Lotnisko – Kraków Nowa Huta Przyszłości , który obejmuje swym przebiegiem odcinki linii kolejowych nr 118 Kraków Lotnisko – Kraków Mydlniki, linii kolejowej nr 133 przez Łobzów, łącznicę nr 601 Kraków Przedmieście – Kraków Główny, linię kolejową nr 8 na odcinku do stacji Batowice, linii kolejowej nr 95 na odcinku Batowice – Kraków Nowa Huta i nowo projektowaną odnogę linię kolejową w okolice planowanego zagospodarowania Nowej Huty Przyszłości.

Studium wykonalności dla SKA dostępne jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
https://www.krakow.pl/aktualnosci/23773 ... owane.html

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: Kaszmir » 07 mar 2020, 16:43

Jakub Łoginow - Kraków pisze:Bartosz Hołody (...) opracował i podesłał mi bardzo ciekawą mapkę przedstawiającą jego pomysł na przedłużenie linii kolejowej nr 947 do Placu Centralnego i Dużej Obwodnicy. Jest to związane z działaniami w sprawie kolei miejskiej, które wraz z kolegami ciśniemy od 2017 roku - zaczęło się od opracowanej wspólnie z Dariuszem Partyką uchwały RMK w sprawie wykorzystania tymczasowych przystanków kolejowych na Małej i Dużej Obwodnicy i linii do Łęgu, co udało nam się w końcu wywalczyć mimo oporu polityków i urzędników.

Koncepcja Bartosza jest bardzo ciekawa i sensowna. Od ulicy Sołtysowskiej tory musiałyby iść w tunelu, co oczywiście tanie nie jest, ale i tak dużo tańsze niż forsowane przez władze miasta, nierealne metro. Pod Placem Centralnym powstałby spory węzeł komunikacyjny, nowohucki dworzec. (...) W rejonie Bulwarowej linia kolejowa mogłaby wyjść na powierzchnię, dalej byłby przystanek Kraków Kombinat i linia prowadziłaby do stacji Kraków Nowa Huta (niezmiennie proponuję zmianę nazwy na Kraków Wadów) na Dużej Obwodnicy Kolejowej.

Zaletą linii 947 jest możliwość etapowania inwestycji. Właściwie już teraz da się niedrogo zbudować tymczasowy przystanek Kraków Elektrociepłownia oraz nowy peron w Łobzowie i puścić pociągi SKA relacji Kraków Elektrociepłownia - Kraków Olsza - Kraków Łobzów - Kraków Bronowice - Kraków Mydlniki - Kraków Mydlniki Wapiennik - Kraków Business Park - Zabierzów - Rudawa - Krzeszowice. Dalszy etap to budowa przystanków na Małej Obwodnicy (Plaza, Pilotów, Żabiniec) oraz wykup i odbudowa torów do Archiwum UMK przy ulicy Na Załęczu. To już perspektywa przyszłej kadencji czyli 2023-28. Jeżeli zdecyduję się kandydować do Rady Miasta za trzy lata, co wcale nie jest takie oczywiste bo mam coraz większe wątpliwości, to właśnie po to, by dopilnować i zrealizować ten temat.

Natomiast przedłużenie linii w wariancie tunelowym to już perspektywa kolejnej kadencji, a więc 2028-33. Kawał czasu ale taka perspektywa jest konieczna choćby po to, by ubiegać się o dofinansowanie unijne nawet na sam przystanek Kraków Elektrociepłownia i Kraków Na Załęczu. Budując je musimy mieć mocne argumenty, że na tym linia się nie zakończy i kiedyś zostanie przedłużona dalej - ale to już bez mojego udziału, w dalszej przyszłości.

Obrazek
https://www.facebook.com/GlosujNaKube/p ... 579949839/

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: Kaszmir » 18 maja 2020, 8:27

Niezła grafika, podsumowująca dostępność stacji kolejowych na terenie Krakowa:
https://www.facebook.com/bit.of.geo/pho ... =3&theater

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: WDZ » 18 maja 2020, 15:45

Co bardzo ładnie pokazuje, że kolej jeśli chodzi o komunikację wewnątrz miasta jest narzędziem dla bardzo wybranych.

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: lolek-12 » 18 maja 2020, 18:16

WDZ pisze: 18 maja 2020, 15:45 Co bardzo ładnie pokazuje, że kolej jeśli chodzi o komunikację wewnątrz miasta jest narzędziem dla bardzo wybranych.
Gdyby uwzględnić możliwości dojazdu autobusem to już więcej ludzi skorzysta, chociaż miejscami jak np. w Olszanicy nie jest wykorzystany potencjał i wręcz prosiłoby się, żeby tam pociągnąć jakąś dowozówkę, chociaż mikrobusem, skoro są tak wąskie uliczki.

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: lolek-12 » 26 maja 2020, 20:53

Koleje Małopolskie wracają do normalności. Wyjątkiem jest linia Wieliczka – lotnisko
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/kolej ... 35989.html
lovekrakow.pl pisze:(..)Na razie na częstotliwość kursowania nie wpłynie planowane na czerwiec uruchomienie przystanku Kraków Bronowice.
Aha, czyli nieważni już mieszkańcy Olszanicy, Mydlnik, a w szczególności Bronowic i tych co dojeżdzali do przystanków kolejowych, by się przesiadać na pociąg? Nie ma to jak promowanie zbiorkomu.. :D

lolek-12
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 18 lut 2020, 20:55
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: lolek-12 » 27 maja 2020, 15:29

Od poniedziałku 1.06 zmiana nazwy przystanków Bronowice Wiadukt na Bronowice SKA. Info - fb MPK.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: Kaszmir » 10 cze 2020, 15:58

W niedzielę uruchomienie stacji Kraków Bronowice:

W 8 minut z Bronowic do centrum Krakowa, czyli są dobre informacje dla podróżujących koleją
https://gazetakrakowska.pl/w-8-minut-z- ... 1-15016022
Od 14 czerwca pociągi w końcu zaczną zatrzymywać się na nowym, imponującym przystanku PKP Kraków Bronowice (w rejonie ul. Armii Krajowej). Pasażerowie będą mogli bardzo szybko dojechać z niego m.in. do centrum miasta. A podróż potrwa zaledwie kilka minut!

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 11 gości