Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

- Linie, trasy, rozkłady
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: Kaszmir » 11 wrz 2022, 15:36

„Skawińska” linia SKA pojedzie dalej. Część pociągów dojedzie do Przeciszowa
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/skawi ... 47656.html
Owocem tych działań jest nowa oferta zakładająca przedłużenie 10 par pociągów relacji Kraków Główny – Podbory Skawińskie do Przeciszowa, która zacznie obowiązywać od 1 października. Pozostałe 9 par, z powodu braku przepustowości, będzie w dalszym ciągu kończyć bieg w Podborach Skawińskich.
Docelowo, po zakończeniu prac, pojadą do Oświęcimia?

naruszewicz
Pasażer
Posty: 27
Rejestracja: 09 wrz 2022, 18:04

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: naruszewicz » 11 wrz 2022, 21:06

Mnie bardziej interesuje, czy będzie w zamian ograniczona lub zlikwidowana linia 223?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: Kaszmir » 14 lut 2023, 9:45

Podpinam pod temat.
PKP PLK zapowiadają, że przystanki Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek powstaną do końca 2024 roku.
Pierwsze miejsce do wymiany pasażerów będzie zlokalizowane w sąsiedztwie skrzyżowania ulic Igołomskiej i Czeczeńskiej.
Trzy kilometry na południe od przystanku Kraków Kościelniki powstanie przystanek Kraków Przylasek. Będą na nim dwa perony w sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego przy ulicy Rzepakowej.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/w-kra ... 49829.html

Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: Kowalik » 14 lut 2023, 10:13

To chyba solówki będą te przystanki obsługiwać.. Skoro powstaną 12m przystanki. Tragedia z tym portalem. A wracając do dyskusji to zaczyna się powoli "ożywianie" Dużej Obwodnicy. Integracja biletowa byłaby idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców wschodnich rubieży miasta, dojazd w 20 minut do Centrum to będzie rewolucja. Pytanie jak będzie wyglądała oferta. Bez 30 minutowego taktu to sukcesu nie wróżę.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: kbieniu7 » 14 lut 2023, 11:32

Kowalik pisze: 14 lut 2023, 10:13 To chyba solówki będą te przystanki obsługiwać.. Skoro powstaną 12m przystanki. Tragedia z tym portalem. A wracając do dyskusji to zaczyna się powoli "ożywianie" Dużej Obwodnicy. Integracja biletowa byłaby idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców wschodnich rubieży miasta, dojazd w 20 minut do Centrum to będzie rewolucja. Pytanie jak będzie wyglądała oferta. Bez 30 minutowego taktu to sukcesu nie wróżę.
Parę miesięcy temu wrzucałem swoją wymarzoną wizję SKA:
- zszycie ze sobą SKA2-SKA2a oraz SKA3-SKA3a tak, aby jechały przez cały Kraków;
- przyjęcie na SKA1, SKA2, SKA3 częstotliwości f=30;
- utworzenie SKA4 Skawina - Nowa Huta, co drugi kurs wydłużony: do Podłęża oraz do Wadowic. Mam wątpliwości, czy "zahucie" wygeneruje ruch na pociąg częściej niż co godzinę, ale chciałbym się mylić.

Mielibyśmy wtedy wypadkowy takt f=15 na odcinkach: Bieżanów-Bronowice* oraz Skawina-os. Piastów. Wraz z budową brakujących przystanków w mieście mielibyśmy opcję na faktyczne wykorzystanie SKA do ruchu wewnątrzmiejskiego, zwłaszcza na dłuższe dystanse: np. Kurdwanów-Mistrzejowice czy Kliny-Prądnik. Warunek? Poprawić fizyczne powiązania między przystankami kolejowymi a tramwajowymi i autobusowymi.

Obawiam się tylko braku przepustowości na liniach kolejowych, a zwłaszcza wylotu na Warszawę: dwa tory obciążone dużym ruchem dalekobieżnym i regionalnym. Póki co nie ma przystanków osobowych między Głównym a Batowicami, więc pociągi osobowe i IC jadą tyle samo, ale przy nowych zatrzymaniach na Prądniku i os. Piastów może być krucho. Drugim dławikiem jest odcinek Skawina-Kalwaria Zebrzydowska. Jednotor skutecznie utrudnia prowadzenie częstego ruchu do Wadowic i Suchej Beskidzkiej, o czym dyskutowaliśmy na SSC.

Obrazek
W szczegółach opisałem ją w tym wątku:
viewtopic.php?t=1464

*Ewentualnie można liczyć Mydlniki oraz Młynówkę, jeśli poprawi się piesze dojścia pomiędzy nimi i do okolicznej zabudowy i przystanków autobusowych.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: kot_feliks » 14 lut 2023, 11:43

Pytanie, czemu czegoś nie puścić przez małą obwodnicę, z docelowymi przystankami: Klimeckiego / Al. Pokoju - Mogilska (pewnie jeden z nich) / Olsza / 29L? :)

Wbrew poziom ta linia (z dobrze dobranymi punktami przesiadkowymi) może mieć nawet większy potencjał niż linia stricte przez Dw. Główny. Do tego jeśli ktoś chciał jechać wprost do centrum, to miałby przesiadki na jednym peronie wcześniej / ew. przesiadkę na KMK schodząc np. z wiaduktu na przystanek zlokalizowany tuż poniżej :)
kbieniu7 pisze: 14 lut 2023, 11:32 - utworzenie SKA4 Skawina - Nowa Huta, co drugi kurs wydłużony: do Podłęża oraz do Wadowic. Mam wątpliwości, czy "zahucie" wygeneruje ruch na pociąg częściej niż co godzinę, ale chciałbym się mylić.
Obecnie nie, ale jeśli powstałaby tam SKA z mocnym i pewnym taktem f30, to nie zdziwiłbym się, gdyby te rejony dosyć szybko zabudowały się nawet... blokami :mrgreen: Nie jest to nic nowego poza PL, a z punktu widzenia Krk i przy obecnych cenach mieszkań wcale nie taka zła lokalizacja, gdyby był tam sensowny i szybki transport do centrum.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: kbieniu7 » 14 lut 2023, 15:38

kot_feliks pisze: 14 lut 2023, 11:43 Pytanie, czemu czegoś nie puścić przez małą obwodnicę, z docelowymi przystankami: Klimeckiego / Al. Pokoju - Mogilska (pewnie jeden z nich) / Olsza / 29L? :)

Wbrew poziom ta linia (z dobrze dobranymi punktami przesiadkowymi) może mieć nawet większy potencjał niż linia stricte przez Dw. Główny. Do tego jeśli ktoś chciał jechać wprost do centrum, to miałby przesiadki na jednym peronie wcześniej / ew. przesiadkę na KMK schodząc np. z wiaduktu na przystanek zlokalizowany tuż poniżej :)
Chętni pewnie by się znaleźli, ale jaka linia by miała po tej małej obwodnicy jechać? Trzeba pamiętać, że mamy ograniczoną przepustowość na prawie wszystkich liniach kolejowych wychodzących z Krakowa (za wyjątkiem może L94 i dużej obwodnicy).
- SKA1a, która zamiast średnicą jechałaby małą obwodnicą, z f=30? Braknie nam przepustowości na jednotorze wielickim.
- SKA3a, podobnie jak wyżej? Braknie nam przepustowości na E30 (do Podłęża trójtor, dalej dwutor).
- SKA3 co któryś kurs przekierować? Zmieścimy, ale rozbijamy silny i pewny takt do Głównego.
- SKA99 startująca z Płaszowa? To pewnie nikt tym nie będzie jeździł.

Obecnie szczerze mówiąc tego nie widzę za bardzo. Moim zdaniem lepiej zbudować silną i pewną ofertę ze średnicy i dworca głównego - który jest też punktem przesiadek na pociągi dalekobieżne. Okolice przystanków na małej obwodnicy będą dostępne również ze średnicy:
- al. Pokoju: przesiadka na tramwaj na Grzegórzkach;
- Mogilska: przesiadka na tramwaj w tunelu pod dworcem Głównym (jeśli wróci "5");
- Olsza: ok, tu jest spora przewaga względem Głównego.
kot_feliks pisze: 14 lut 2023, 11:43 Obecnie nie, ale jeśli powstałaby tam SKA z mocnym i pewnym taktem f30, to nie zdziwiłbym się, gdyby te rejony dosyć szybko zabudowały się nawet... blokami :mrgreen: Nie jest to nic nowego poza PL, a z punktu widzenia Krk i przy obecnych cenach mieszkań wcale nie taka zła lokalizacja, gdyby był tam sensowny i szybki transport do centrum.
A to tak, jeśli miasto by zaplanowało tam zabudowę mieszkaniową, to mogłaby być opcja. Trochę jak na Złocieniu. Przy czym potrzebny byłby sensowny plan zagospodarowania, zaplanowana siatka ulic i wszystkich podstawowych usług - to w sumie bardziej by stało się osobnym miasteczkiem, tylko wirtualnie leżąc w Krakowie.

Kowalik
Specjalista
Posty: 303
Rejestracja: 08 lut 2022, 14:38

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: Kowalik » 14 lut 2023, 18:01

Można by pomyśleć o stworzeniu połączenia z Huty na Lotnisko dużą obwodnicą. Z budową przystanków w okolicy ulic Siewnej, Matki Pauli Zofii Tajber, Władysława Łokietka i Conrada.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: kot_feliks » 14 lut 2023, 20:19

@kbieniu7 - jak dla mnie mała obwodnica pod kątem codziennych dojazdów do pracy itd. to nawet większy gamechanger, niż SKA przez Dw. Główny. Czemu? Bo ona jest potencjalnie powiązana (poprzez KMK) z jeszcze większym obszarem miasta ;)

Co jest lepszego w tym, że dany pociąg jedzie na Dw. Główny, niż małą obwodnicą? że to "centrum"? Ale co tam jest takiego w tym ścisłym "centrum"?

Przecież tam i tak gro ludzi przesiada się dalej. Ok, jest High5, GK, PK i.... co więcej>? Spora część miejsc docelowych (z punktu widzenia aglomeracji) to nie samo centrum, a różne zagłębia biurowe, uczelnie itd. I owszem, w tym momencie sporo osób jedzie przez I obwodnicę, ale taki mamy układ sieci tramwajowej, a niekoniecznie dlatego, że chcą.

Co tam przekierować? Być może... w całości SKA3 (nie bij, nie mam na ot analiz ;) ).

Wtedy:
- w relacji płn - płn mamy SKA2 i SKA4, z odnogami w kierunku Sędziszowa i NH na płn. oraz Oświęcimia i B-B na południu;
- w relacji wsch - zach mamy SKA1, SKA3 oraz R, z czego SKA3 jedzie małą obwodnicą. Tutaj docelowo widziałbym np. większy takt w szczycie na SKA1 i być może zagęszczenie kursów na SKA3 (SKA3a?) jedynie w obrębie Krk, np. Mydlniki/Bronowice - Podłęże / Niepołomice;

Przez samo centrum mielibyśmy SKA1, SKA2 i SKA4 oraz dodatkowo R w relacji de facto SKA3, przez małą obwodnicę SKA3.

Brakuje nam w tej układance odnogi do Niepołomic, być może tutaj właśnie byłoby miejsce na coś w stylu SKA3a (np. w relacji Balice / Bronowice - mała obwodnica - Płaszów - Niepołomice?).

To oczywiście tak na szybko, bardziej luźne przemyślenia, do dyskusji i ew. krytyki ;)

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: kbieniu7 » 14 lut 2023, 22:45

kot_feliks pisze: 14 lut 2023, 20:19 @kbieniu7 - jak dla mnie mała obwodnica pod kątem codziennych dojazdów do pracy itd. to nawet większy gamechanger, niż SKA przez Dw. Główny. Czemu? Bo ona jest potencjalnie powiązana (poprzez KMK) z jeszcze większym obszarem miasta ;)

Co jest lepszego w tym, że dany pociąg jedzie na Dw. Główny, niż małą obwodnicą? że to "centrum"? Ale co tam jest takiego w tym ścisłym "centrum"?
Dworzec Główny i przesiadki na pociągi dalekobieżne. Plus ew. możliwość przesiadki na SKA2 (zapewne w mniejszym stopniu). Plus to, że Dworzec Główny na przestrzeni lat stał się właśnie hubem z dużą możliwością przesiadek na autobusy i tramwaje (np. w kierunku Kleparza i Alej lub al. 29 Listopada). Ponadto nowy przystanek Grzegórzki zapewni lepszy dojazd do okolic ICE, Kapelanki oraz Salwatora, a także i okolic Fabrycznej. Dochodzi jeszcze Zabłocie.
kot_feliks pisze: 14 lut 2023, 20:19 Przecież tam i tak gro ludzi przesiada się dalej. Ok, jest High5, GK, PK i.... co więcej>? Spora część miejsc docelowych (z punktu widzenia aglomeracji) to nie samo centrum, a różne zagłębia biurowe, uczelnie itd. I owszem, w tym momencie sporo osób jedzie przez I obwodnicę, ale taki mamy układ sieci tramwajowej, a niekoniecznie dlatego, że chcą.
Politechnika Krakowska to może być bardzo ważny generator: studenci nie muszą przeprowadzać się do Krakowa, jeśli mogą pojechać pociągiem. Pod względem dojazdu z aglomeracji to najlepsza uczelnia w Krakowie (za wyjątkiem dwóch wydziałów). Wiele biurowców i miejsc pracy powstawało właśnie zorientowanych na bliskość dworca głównego.

Tak, mamy taki wypadkowy układ sieci tramwajowej i autobusowej i wiele osób przesiada się dalej. Ale nie warto w takim razie im dokładać dodatkowej przesiadki np. na Płaszowie w SKA1.
kot_feliks pisze: 14 lut 2023, 20:19 Co tam przekierować? Być może... w całości SKA3 (nie bij, nie mam na ot analiz ;) ).
Moim zdaniem to zły pomysł. Pociągi SKA3 cieszą się dużą popularnością. Moim zdaniem nie powinniśmy odcinać od dworca głównego i Grzegórzek Bochni, Brzeska, Tarnowa i wszystkich pozostałych mieszkających pomiędzy tymi miastami. Oni w dużej mierze już teraz do tych pociągów muszą dojechać. Jak już wspomniałem: lepiej zbudować silną i pewną ofertę na głównym ciągu, a jeśli będzie duży popyt i dostępna przepustowość (!) to spróbować jako dodatek stworzyć linię po małej obwodnicy.
kot_feliks pisze: 14 lut 2023, 20:19 Brakuje nam w tej układance odnogi do Niepołomic, być może tutaj właśnie byłoby miejsce na coś w stylu SKA3a (np. w relacji Balice / Bronowice - mała obwodnica - Płaszów - Niepołomice?).
Jako dodatkowa linia - owszem. Aczkolwiek z Niepłomicami cięzko mi jest się określić.
Kowalik pisze: 14 lut 2023, 18:01 Można by pomyśleć o stworzeniu połączenia z Huty na Lotnisko dużą obwodnicą. Z budową przystanków w okolicy ulic Siewnej, Matki Pauli Zofii Tajber, Władysława Łokietka i Conrada.
Mam pewne obawy, co do frekwencji, czy aby na pewno będzie na tyle, by zapełnić pociąg. Ale jako kolejny etap SKA taki pilotaż... czemu nie?

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: brovar » 24 lut 2023, 8:47

W środę o godz 7:32 na Batowicach w pociągu SKA2 z Sędziszowa ścisk w kier. Głównego, na stacji Kraków Batowice wsiadło blisko 50 osb.
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: Adrian14 » 24 lut 2023, 10:42

Nie dziwię się. Jak ktoś tam mieszka i jedzie do centrum to jest w 10min. Autobusem 250/297 plus potem przesiadka to mordownia.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: kbieniu7 » 24 lut 2023, 13:09

O wow, no to faktycznie dobra wiadomość. Serio trzymam kciuki i mam nadzieję, że po zakończeniu prac na średnicy system rozwinie się i pasażerów jeszcze przybędzie.

brovar
Specjalista
Posty: 462
Rejestracja: 05 sie 2020, 10:05

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: brovar » 07 mar 2023, 19:08

kbieniu7 pisze: 24 lut 2023, 13:09 O wow, no to faktycznie dobra wiadomość. Serio trzymam kciuki i mam nadzieję, że po zakończeniu prac na średnicy system rozwinie się i pasażerów jeszcze przybędzie.
W środę 1 marca po godz 7:30 było mniej, ok 30 osób, część widać na zdjęciu.
Obrazek
Chwilę przed przyjazdem SKA2 z Sędziszowa.
20.11.2023 awarii doznały #RZ213, #RZ237, #RZ255 i #RZ264. Sprawność techniczna stozłomek spadła poniżej 50% :!:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Szybka Kolej Aglomeracyjna (SKA)

Post autor: Kaszmir » 21 mar 2023, 14:41

Dzięki Kolei Plus szybko i wygodnie dojedziemy pociągiem z Niepołomic i Olkusza do Krakowa. Koszt inwestycji to ponad 500 mln zł
https://gazetakrakowska.pl/dzieki-kolei ... 1-17386627

Niepołomice:
W ramach inwestycji, o szacunkowej wartości 324 mln zł, dotyczącej utworzenia połączenia kolejowego Niepołomice - Kraków planowana jest budowa 6 km jednotorowej linii kolejowej na trasie Podgrabie Wisła (linia kolejowa 95 Kraków Mydlniki - Podłęże) – Niepołomice Dworzec Autobusowy. Pociągi pojadą z prędkością do 80 km/h i zatrzymają się na trzech nowych przystankach: Niepołomice MAN, Niepołomice Boryczów, Niepołomice.
Olkusz:
Projekt zakłada budowę 4 km dwutorowej i zelektryfikowanej łącznicy kolejowej Borowa Górka – Pieczyska na terenie Jaworzna, pomiędzy liniami kolejowymi nr 156 (Bukowno - Jaworzno Szczakowa) i 133 (Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Kraków Główny Osobowy).

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 13 gości