Projekt Bayera - drobne wzmocnienia tramwajowe [T]
: 06 paź 2022, 18:48
Październik 2022 roku przywitał nas powrotem studentów oraz największą ilością osób przebywających w Krakowie w historii. Niestety komunikacja miejska zdecydowanie nie nadąża za wzrostem liczby ludności i po kilku ciągach komunikacyjnych regularnie kursują przepełnione pojazdy, a nawet kursy niezabieralne. O ile w komunikacji autobusowej niewiele można z tym zrobić na chwilę obecną, o tyle w tramwajach sytuacja ta wygląda nieco lepiej (sam w ostatnich dniach kilkukrotnie widziałem w ruchu szkoleniowy tramwaj RF324 jako "Nauka Jazdy"). Jak do tej pory, największe problemy z przepełnieniami występują na ciągach: ruczajskim, bronowickim i kurdwanowskim. Niestety na Ruczaj więcej tramwajów nie pojedzie (przepustowość pętli), jednak ciąg bronowicki oraz kurdwanowski dodatkowe kursy jeszcze przyjąć powinny. Oto moja propozycja, która poza przepełnieniami na tych dwóch ciągach rozwiązuje także kilka innych problemów:
"14": Przedłużenie linii do Bronowic Małych (+1 brygada)
"44": Wycofanie linii z Dworca Towarowego i skierowanie jej od Starego Kleparza do pętli Bronowice (+1 brygada)
"7": Nowa linia szczytowa w relacji Kurdwanów P+R - Dworzec Towarowy, gdzie rozważyć można dwa warianty (obydwa +7 brygad):
Wariant 1: Kurdwanów P+R - Witosa - Nowosądecka - Wielicka - Limanowskiego - Korona - Piłsudskiego - Krakowska - Stradomska - Świętej Gertrudy - Westerplatte - Basztowa - Długa - Kamienna - Dworzec Towarowy
Wariant 2: Kurdwanów P+R - Witosa - Nowosądecka - Wielicka - Limanowskiego - Korona - Piłsudskiego - Krakowska - Dietla - Starowiślna - Westerplatte - Basztowa - Długa - Kamienna - Dworzec Towarowy
Graficzne przedstawienie propozycji:
Zalety:
- Bezpośrednie wzmocnienie linii "4" w godzinach szczytu na odcinku Kombinat - Bronowice, a nie jak do tej pory Kombinat - Stary Kleparz
- Większe możliwości bezpośredniego dojazdu dla mieszkańców okolic odcinka Bronowice Małe - Bronowice
- Dodatkowe kursy na ciągu bronowickim
- Dodatkowe kursy na ciągu kurdwanowskim
- Przywrócenie możliwości bezpośredniego dojazdu z całego ciągu kurdwanowskiego do Korony w godzinach szczytu
- Wsparcie dla linii "24" w godzinach szczytu na odcinku Kurdwanów P+R - Podgórze SKA
Wady:
- Brak możliwości bezpośredniego dojazdu tramwajowego z Nowego Kleparza i Długiej w kierunku Nowej Huty. Nie powinno to jednak stanowić większego problemu przy obecnej ofercie autobusowej na Nowym Kleparzu.
W sprawie utworzenia linii takiej jak "7" (oczywiście proponowany przeze mnie numer dla niej mógłby być całkiem inny) pisałem jakiś czas temu do ZTP, w odpowiedzi otrzymałem informację, że jest to realne (do pętli Dworzec Towarowy), jednak dopiero po zakończeniu remontu torowiska do Krowodrzy Górki, co według planów powinno nastąpić w listopadzie i najwcześniej wtedy moja propozycja mogłaby wejść w życie. Oczywiście dodaje ona aż 9 brygad, jednak aż 8 z nich to brygady szczytowe, a biorąc pod uwagę przepełnienia na ciągu bronowickim i kurdwanowskim, większość kosztów takich wzmocnień powinni pokryć pasażerowie z biletów. Jeżeli chodzi o tabor, na linii "7" widziałbym najchętniej składy 2x105Na, na wydłużonej "14" wyłącznie niskopodłogowce o długości 32m, a na "44" składy E1+c3. Co sądzicie o moim pomyśle i który wariant proponowanej przeze mnie linii "7" byłby według Was lepszą opcją?
Pozdrawiam, Bayer2003
"14": Przedłużenie linii do Bronowic Małych (+1 brygada)
"44": Wycofanie linii z Dworca Towarowego i skierowanie jej od Starego Kleparza do pętli Bronowice (+1 brygada)
"7": Nowa linia szczytowa w relacji Kurdwanów P+R - Dworzec Towarowy, gdzie rozważyć można dwa warianty (obydwa +7 brygad):
Wariant 1: Kurdwanów P+R - Witosa - Nowosądecka - Wielicka - Limanowskiego - Korona - Piłsudskiego - Krakowska - Stradomska - Świętej Gertrudy - Westerplatte - Basztowa - Długa - Kamienna - Dworzec Towarowy
Wariant 2: Kurdwanów P+R - Witosa - Nowosądecka - Wielicka - Limanowskiego - Korona - Piłsudskiego - Krakowska - Dietla - Starowiślna - Westerplatte - Basztowa - Długa - Kamienna - Dworzec Towarowy
Graficzne przedstawienie propozycji:
Zalety:
- Bezpośrednie wzmocnienie linii "4" w godzinach szczytu na odcinku Kombinat - Bronowice, a nie jak do tej pory Kombinat - Stary Kleparz
- Większe możliwości bezpośredniego dojazdu dla mieszkańców okolic odcinka Bronowice Małe - Bronowice
- Dodatkowe kursy na ciągu bronowickim
- Dodatkowe kursy na ciągu kurdwanowskim
- Przywrócenie możliwości bezpośredniego dojazdu z całego ciągu kurdwanowskiego do Korony w godzinach szczytu
- Wsparcie dla linii "24" w godzinach szczytu na odcinku Kurdwanów P+R - Podgórze SKA
Wady:
- Brak możliwości bezpośredniego dojazdu tramwajowego z Nowego Kleparza i Długiej w kierunku Nowej Huty. Nie powinno to jednak stanowić większego problemu przy obecnej ofercie autobusowej na Nowym Kleparzu.
W sprawie utworzenia linii takiej jak "7" (oczywiście proponowany przeze mnie numer dla niej mógłby być całkiem inny) pisałem jakiś czas temu do ZTP, w odpowiedzi otrzymałem informację, że jest to realne (do pętli Dworzec Towarowy), jednak dopiero po zakończeniu remontu torowiska do Krowodrzy Górki, co według planów powinno nastąpić w listopadzie i najwcześniej wtedy moja propozycja mogłaby wejść w życie. Oczywiście dodaje ona aż 9 brygad, jednak aż 8 z nich to brygady szczytowe, a biorąc pod uwagę przepełnienia na ciągu bronowickim i kurdwanowskim, większość kosztów takich wzmocnień powinni pokryć pasażerowie z biletów. Jeżeli chodzi o tabor, na linii "7" widziałbym najchętniej składy 2x105Na, na wydłużonej "14" wyłącznie niskopodłogowce o długości 32m, a na "44" składy E1+c3. Co sądzicie o moim pomyśle i który wariant proponowanej przeze mnie linii "7" byłby według Was lepszą opcją?
Pozdrawiam, Bayer2003