[PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Adrian14
Ekspert
Posty: 802
Rejestracja: 11 wrz 2020, 11:24

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Adrian14 » 16 sty 2023, 10:43

Może dobrym rozwiązaniem byłoby przerzucenie części NGT6 lub chociaż GT8 na Hutę. Nawet teraz mamy bezsensowne wyjazd z Podgórza na Wańkowicza, a 17 z Huty na Czerwone Mąki Po remoncie NGT6/GT8 mogłyby spokojnie kursować na 16/21.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: suchy » 16 sty 2023, 11:04

kucyk pisze: 16 sty 2023, 9:48 Temat zakupu pochwyciły media. Mamy tłumaczenie MPK dlaczego taki a nie inny zakup:

Do obsługi sporej części linii tramwajowych w Krakowie, w tym m.in. w Nowej Hucie, wystarczają wagony o długości ok. 26 metrów, takie jak eksploatowane od ponad 20 lat wagony typu NGT6 Bombardiera. Brak nowych wagonów o takiej długości spowoduje, że na tych liniach będą musiały być wykorzystywane wagony starszego typu – argumentuje Gancarczyk.
Źródło:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/po-co ... 49447.html
Aha, czyli ogromną tragedią dla pasażerów byłoby, że muszą jechać ok.20-letnim Bombardierem NGT6, albo przerobionym EU czy GT8N, więc trzeba zamówić dokładnie takie same, tyle że pachnące świeżością prosto z fabryki funkiel-nówki wagony. A tam gdzie pasażerowie się cisną np. w NGT6, bo brakuje wagonów 30+, to wyślemy im... NGT6 :lol: :lol:

komunikacjakrk
Miłośnik
Posty: 86
Rejestracja: 19 lut 2020, 16:48

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: komunikacjakrk » 16 sty 2023, 11:05

Adrian14 pisze: 16 sty 2023, 10:43 Może dobrym rozwiązaniem byłoby przerzucenie części NGT6 lub chociaż GT8 na Hutę. Nawet teraz mamy bezsensowne wyjazd z Podgórza na Wańkowicza, a 17 z Huty na Czerwone Mąki Po remoncie NGT6/GT8 mogłyby spokojnie kursować na 16/21.
Weź pod uwagę, że trzeba by wtedy przeszkolić motorniczych z Huty na te wagony, co dla MPK nie jest dobre bo to są koszty, tak jak na Stadlery oszczędzali na szkolenia, aż przyszło że na linie wyjechał wagon, a nie miał go kto odebrać bo nie miał uprawnień. Teraz to poprawili, większość motorniczych (również nowi) dostało szkolenia, no ale przyszłościowo patrząc ile tych wagonów teraz jest to i tak musiało to szkolenie nastąpić w końcu.

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: suchy » 16 sty 2023, 12:06

komunikacjakrk pisze: 16 sty 2023, 11:05 Weź pod uwagę, że trzeba by wtedy przeszkolić motorniczych z Huty na te wagony, co dla MPK nie jest dobre bo to są koszty, tak jak na Stadlery oszczędzali na szkolenia, aż przyszło że na linie wyjechał wagon, a nie miał go kto odebrać bo nie miał uprawnień. Teraz to poprawili, większość motorniczych(również nowi) dostało szkolenia, no ale przyszłościowo patrząc ile tych wagonów teraz jest to i tak musiało to szkolenie nastąpić w końcu.
A takie codzienne wyjazdy przez całe miasto na drugi koniec (z Huty na Maki albo z Podgórza na Wańkowicza) to nie są koszty? Takie szkolenie stanowiskowe to jednorazowy koszt - wysyłasz np. 100 ludzi w ciągu miesiąca na 2-dniowe przeszkolenie z GT8 (teoria i jazda) = i gotowe, ludzie są przeszkoleni i mogą jeździć przez najbliższe kilka-kilkanaście lat ;)

Wg informacji w mediach, prowadzący zarabiają ok 4 - 4,5tys. netto miesięcznie (średnio 20 dni pracujących), czyli za 1 dzień to ok. 200-225zł netto. Więc 2 dni szkolenia dla 100 osób to by było 45tys.zł. Do tego wypłata dla instruktora z teorii (np. 5 dni po 20 osób) oraz praktyki (50 dni po 2 osoby w trakcie jazdy) - załóżmy, że instruktor zarabia ciut więcej niż motorowy np. 250zł = ok. 14tys.zł. Razem ok.60tys za szkolenie 100 osób.

A dwukierunki na Wańkowicza będą jeździły jeszcze co najmniej kilka miesięcy - teraz policz sobie:
- trasa z PT na Wańkowicza wg rozkładowej trasy to jakieś 13km,
- dziennie wyjeżdżają 4 brygady z PT do Huty = 52wzkm dziennie
- przemnóż to sobie teraz * 5 dni w miesiącu (ok 20dni) oraz * 6 mies (do wakacji mniej więcej im zejdzie remont) = 6240wzkm
- i teraz pomnóż przez obecną stawkę za wzkm *26zł = 162 240zł.

Przy czym koszty takich wyjazdów przez całe miasto będą się pojawiać przy każdym remoncie w Hucie - czyli nie skończy się na 162tys. 8-)


Takie same problemy z wyjazdami dwukierunków były, gdy rozpoczął się remont Pleszowa - na początku zamknęli tylko samą pętlę, a tuż przed nią zamontowali przejazdówkę i na 10 oraz 21 jeździły GT8 oraz N8. A ponieważ Huta ma ledwo kilka sztuk N8, to większość brygad, w tym huckich (tzn. z wyjazdami/zjazdami w rejonie Huty) obsługiwało Podgórze wagonami GT8. I na przykład połowa brygad 10tki rano miała wyjazd z zajezdni na Plac Centralny albo Kopiec Wandy i dopiero stamtąd rozpoczynał się 1 kurs. Albo ostatni kurs do Bardosa koło północy i stamtąd był zjazd do PT. Że nie wspomnę już o linii 21, gdzie WSZYSTKIE brygady podgórskie jechały przez całe miasto na/z Piastów / Kopiec / Pleszów, żeby stamtąd zacząć pracę lub ją zakończyć.

Ydhflx
Specjalista
Posty: 292
Rejestracja: 14 gru 2022, 22:17

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Ydhflx » 16 sty 2023, 12:49

Mnie bardziej ciekawi ten fragment:
Rzecznik prasowy przewoźnika Marek Gancarczyk podkreśla, że decyzja dotycząca wyboru zamawianych pojazdów była konsultowana z Zarządem Transportu Publicznego, który wskazał zapotrzebowanie na tej długości nowe tramwaje do obsługi krakowskich linii.
Jeśli to prawda, to jest to kolejny dowód na niekompetencję ZTP w ostatnim czasie.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Bayer2003 » 16 sty 2023, 15:01

Adrian14 pisze: 16 sty 2023, 9:53 Moim zdaniem jeśli faktycznie szukają wagonów do obsługi NH to lepiej zamówić 10szt 20m wagonów. A resztę 32-45m.
Warto zauważyć, że w Krakowie istnieje chociażby linia "2", która od dawna w całości obsługiwana jest przez Nową Hutę, a mogłaby być przez Podgórze. Takich przykładów zapewne znalazłby więcej, a 26m tramwajów niskopodłogowych/niskowejściowych w Krakowie jest aż 130. Więcej naprawdę nie jest potrzebne, a i tą liczbę uważam za dość dużą.
PKPfan pisze: 16 sty 2023, 10:38 Przecież połowa NGT6 marnuje się na liniach, które od dawna powinny być obsługiwane przez dłuższy tabor (8, 13, 20), więc może niech w pierwszej kolejności te przesuną na linie w Nowej Hucie... Poza tym pilniejszą potrzebą jest zakup sporej ilości taboru 40m, o czym jest tu wałkowane od dawna, w dalszej kolejności dwukierunkowego 32-34m i dopiero na końcu możemy się bawić w zakupy taboru krótkiego... Czy te tępe głowy z MPK tego nie rozumieją??
Zakupić należy wyłącznie tabor 40m+ na "18" i "50" (i tak mam wątpliwości, czy 60 egzamplarzy by wystarczyło, ponieważ jeszcze trzeba wycofać 3x105Na). Wtedy zwolnione 33m na "8", "13" i "20", a niskie 26m na "16", "21", itp. To jedyna słuszna opcja, czego MPK zdaje się nie rozumieć.
Ydhflx pisze: 16 sty 2023, 12:49 Jeśli to prawda, to jest to kolejny dowód na niekompetencję ZTP w ostatnim czasie.
Faktem jest, że od października 2020 roku (zawieszenie linii "12") ZTP nie podjęło chyba żadnej mądrej decyzji, jednak pytanie, czy w tym przypadku nie mamy do czynienia z przerzucaniem odpowiedzialności za swój błąd na inną instytucję.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Kaszmir » 16 sty 2023, 21:25

Do obsługi sporej części linii tramwajowych w Krakowie, w tym m.in. w Nowej Hucie, wystarczają wagony o długości ok. 26 metrów, takie jak eksploatowane od ponad 20 lat wagony typu NGT6 Bombardiera. Brak nowych wagonów o takiej długości spowoduje, że na tych liniach będą musiały być wykorzystywane wagony starszego typu – argumentuje Gancarczyk.
Dla mnie to tłumaczenie jest nieakceptowalne. Ile jest tych linii w Hucie gdzie wyrabiają 26-metrowce? "5", "16", "21", może "44"? Toż po to są EU8N by je obsłużyć - w przyszłości zresztą pewnie też GT8S oraz NGT6 bo w Podgórzu będzie coraz mniej linii gdzie będą wyrabiać.

Nawet z "1" nie jestem przekonany, wszak wcześniej jeździły na niej E1+c3. A i z powyższych: "5" prawdopodobnie będzie wydłużona do Azorów, "16" może być wydłużona przez Meissnera (albo połączona z inną linią), "44" też przydałoby się w końcu lepiej scalić z "4". Potoki będą rosnąć.

Czynnik ekonomiczny? Bardzo trafnie podsumował to Adrian14:
Adrian14 pisze: 16 sty 2023, 9:53Moim zdaniem jeśli faktycznie szukają wagonów do obsługi NH to lepiej zamówić 10szt 20m wagonów. A resztę 32-45m.
I to jest złoty środek. A tak dojdzie to do tego, że w jednych liniach ludzie na siłę będą upychani w tłoku do 26-metrowców, a w "16" czy "21" będą z kolei wożeni taborem większym niż potrzeba. Ok, pytanie co z "16" po otwarciu Meissnera, natomiast "21" raczej zostanie jak jest. Linia ma 6 brygad (powołując się na kmk.krakow.pl, po wakacjach 2022), więc zamiast 14x 26m, można by kupić 7-8x 20m (na "21") a pozostałe 6-7 zamienić np. w dwukierunkowe 33m, albo od razu 40m :D

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Bayer2003 » 16 sty 2023, 22:50

Kaszmir pisze: 16 sty 2023, 21:25 I to jest złoty środek. A tak dojdzie to do tego, że w jednych liniach ludzie na siłę będą upychani w tłoku do 26-metrowców, a w "16" czy "21" będą z kolei wożeni taborem większym niż potrzeba. Ok, pytanie co z "16" po otwarciu Meissnera, natomiast "21" raczej zostanie jak jest. Linia ma 6 brygad (powołując się na kmk.krakow.pl, po wakacjach 2022), więc zamiast 14x 26m, można by kupić 7-8x 20m (na "21") a pozostałe 6-7 zamienić np. w dwukierunkowe 33m, albo od razu 40m :D
Nie ma czegoś takiego jak złoty środek. Tramwaje 40m+ muszą zostać zakupione w ilości 60, a wszystko co krótsze jest działaniem przeciwko pasażerom. Oczywiście 20m też można przemyśleć i potem łączyć je podwójnie, jednak pytanie po co - wyjdzie drożej, a krótkiego taboru na obsługę "16" czy "21" wystarczy.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Tramwajolog14 » 17 sty 2023, 21:58

Kaszmir pisze: 16 sty 2023, 21:25 Nawet z "1" nie jestem przekonany, wszak wcześniej jeździły na niej E1+c3. A i z powyższych: "5" prawdopodobnie będzie wydłużona do Azorów, "16" może być wydłużona przez Meissnera (albo połączona z inną linią), "44" też przydałoby się w końcu lepiej scalić z "4". Potoki będą rosnąć.

Czynnik ekonomiczny? Bardzo trafnie podsumował to Adrian14:
[...]
I to jest złoty środek. A tak dojdzie to do tego, że w jednych liniach ludzie na siłę będą upychani w tłoku do 26-metrowców, a w "16" czy "21" będą z kolei wożeni taborem większym niż potrzeba. Ok, pytanie co z "16" po otwarciu Meissnera, natomiast "21" raczej zostanie jak jest. Linia ma 6 brygad, więc zamiast 14x 26m, można by kupić 7-8x 20m (na "21") a pozostałe 6-7 zamienić np. w dwukierunkowe 33m, albo od razu 40m :D
Nawet 7-8 20m to jest moim zdaniem za dużo. Linie, na których tego typu tabor jest w zupełności wystarczający to oprócz "16" i "21" jeszcze "2", "6", "11" i może jeszcze "17+19". Reszta linii potrzebuje lub w niedalekiej przyszłości będzie potrzebować większego taboru. Te 7 linii, które podałem to jakieś ~50 brygad. A my obecnie mamy aż 130 krótkich tramwajów! W tym 50 NGT6, które są w bardzo dobrym stanie.

Jeśli chodzi o czynnik ekonomiczny - naprawdę myślę, że lepiej jest kupić mniej tramwajów, ale potrzebnych, niż więcej, ale niepotrzebnych. Np. 20-40 tramwajów 30-45m, zamiast obecnego przetargu.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Bayer2003 » 17 sty 2023, 22:08

Tramwajolog14 pisze: 17 sty 2023, 21:58 Nawet 7-8 20m to jest moim zdaniem za dużo. Linie, na których tego typu tabor jest w zupełności wystarczający to oprócz "16" i "21" jeszcze "2", "6", "11" i może jeszcze "17+19". Reszta linii potrzebuje lub w niedalekiej przyszłości będzie potrzebować większego taboru. Te 7 linii, które podałem to jakieś ~50 brygad. A my obecnie mamy aż 130 krótkich tramwajów! W tym 50 NGT6, które są w bardzo dobrym stanie.
Łącznie 42 brygady (chociaż co do "17" i "19" mam wątpliwości czy tabor 26m docelowo wyrobi). Wykorzystanie NGT6 na takim poziomie jest spokojnie osiągalne, więc więcej tramwajów 26m jest niepotrzebnych. Tabor 20m ma taką zaletę, że można go ukrotnić i będzie miał normalną długość (40m-45m), jednak pytanie po co? Taniej będzie zamówić zwykły tramwaj 40m+.
Tramwajolog14 pisze: 17 sty 2023, 21:58 Jeśli chodzi o czynnik ekonomiczny - na prawdę myślę, że lepiej jest kupić mniej tramwajów, ale potrzebnych, niż więcej, ale niepotrzebnych. Np. 20-40 tramwajów 30-45m, zamiast obecnego przetargu.
Też się z tym zgodzę, bo przynajmniej wtedy nie zostanie zamówione nic, co spowoduje szkody. Osobiście wolałbym nawet 40 tramwajów wyłącznie 40m+ od tej okropnej mieszanki, proponowanej przez MPK.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: kbieniu7 » 17 sty 2023, 23:47

Tramwajolog14 pisze: 17 sty 2023, 21:58 Jeśli chodzi o czynnik ekonomiczny - naprawdę myślę, że lepiej jest kupić mniej tramwajów, ale potrzebnych, niż więcej, ale niepotrzebnych. Np. 20-40 tramwajów 30-45m, zamiast obecnego przetargu.
Bayer2003 pisze: 17 sty 2023, 22:08 Też się z tym zgodzę, bo przynajmniej wtedy nie zostanie zamówione nic, co spowoduje szkody. Osobiście wolałbym nawet 40 tramwajów wyłącznie 40m+ od tej okropnej mieszanki, proponowanej przez MPK.
Ja również się zgadzam. Krótkich tramwajów mamy dostatecznie, a już teraz brakuje zastępstwa na trójskłady i będzie tylko się to pogłębiać.

Może jakiś artykulik na Kraboku? ;) Ktoś coś, kto umiałby ładnie to opisać?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Kaszmir » 18 sty 2023, 8:55

No ale chłopaki, po co tabor 26m czy dłuższy na "21"? Ta linia przez lata jeździła w E1 i tam nie ma potoków na tramwaje typu NGT6. Jasne, obecnie mamy dużo wagonów 26m, jednak EU8N czy GT8S to jednak przerobione kilkudziesięcioletnie pojazdy i długo nie pojeżdżą. Zostaje 50 NGT6, jednak tu akurat wg mnie będzie parę linii gdzie można je obsadzić.

Dłuższy tabor to większe koszty, nie tylko zakupu lecz przede wszystkim eksploatacji. Czyli - koniec końców - wyższa stawka za pockm. Dlatego uważam, że tabor warto dopasować do potrzeb. Na "21" wg mnie z dużym zapasem starczy 20m.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: kot_feliks » 18 sty 2023, 9:09

Jak podwyższą jeszcze kilka razy ceny biletów, robiąc kolejne kilka razy cięcia, to i na '4', czy '52' za kilka lat wystarczy 26m ;)

Robert
Znawca
Posty: 146
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Robert » 18 sty 2023, 9:09

Kaszmir pisze: 18 sty 2023, 8:55 No ale chłopaki, po co tabor 26m czy dłuższy na "21"? Ta linia przez lata jeździła w E1 i tam nie ma potoków na tramwaje typu NGT6. Jasne, obecnie mamy dużo wagonów 26m, jednak EU8N czy GT8S to jednak przerobione kilkudziesięcioletnie pojazdy i długo nie pojeżdżą. Zostaje 50 NGT6, jednak tu akurat wg mnie będzie parę linii gdzie można je obsadzić.

Dłuższy tabor to większe koszty, nie tylko zakupu lecz przede wszystkim eksploatacji. Czyli - koniec końców - wyższa stawka za pockm. Dlatego uważam, że tabor warto dopasować do potrzeb. Na "21" wg mnie z dużym zapasem starczy 20m.
Pytanie czy jest sens utrzymywać taką linię na której ciężko zapełnić rzadko jeżdżący 26m tramwaj... (zwłaszcza że to nie jedyna linia na trasie).
Zastąpienie jej autobusem może wyjść na dobre - niższe koszty a i trasę można by zmodyfikować tak żeby była bardziej popularna.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Kaszmir » 18 sty 2023, 9:12

Robert pisze: 18 sty 2023, 9:09Pytanie czy jest sens utrzymywać taką linię na której ciężko zapełnić rzadko jeżdżący 26m tramwaj... (zwłaszcza że to nie jedyna linia na trasie).
Zastąpienie jej autobusem może wyjść na dobre - niższe koszty a i trasę można by zmodyfikować tak żeby była bardziej popularna.
Pomysł interesujący, na pewno można by dostosować bardziej trasę, np. z wjazdami w głąb osiedla Piastów (jak "159", "193").

Natomiast autobus jednak utyka w korkach, do tego zatrzymuje się w innych miejscach niż tramwaj więc pasażerowie "21+52" czy "16+21" musieliby biegać między przystankami. Ja bym zostawił "21" jako tramwaj ;)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości