Czyli co, po przygodach z Krakowiakami doszli do wniosku że wiszący człon to jednak nie najlepszy pomysł?
[PLANOWANY] 30+30 tramwajów
Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów
Jaky pisze: ↑29 paź 2022, 23:33
Niemniej jednak powracając do tematu ścisłej specyfikacji tych konsultacji (dialogu technicznego). Jest informacja o tym, że pojazd w Konfiguracji A, 40-43m, ma być konstrukcją 6-wózkową. Ponadto bez możliwości zastosowania członów wiszących (co eliminuje konstrukcje np. 6-wózkowe NGTD12 z Drezna). No i pojawia się pytanie, czy gdzieś w Europie można znaleźć przykłady takich konstrukcji tramwajowych. Ja nie kojarzę, ale może ktoś z Was akurat ma w pamięci coś, co by pasowało do tej specyfikacji.
Combino Supra NF12B w Budapeszcie. Każdy człon jest na wózku ale pojazd ma 54 metry długości.
Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów
No właśnie. A przy skróceniu o 1 człon do wersji 45m mamy 5 członów z 5 wózkami. Czyli odpada...
Może coś z wózkami Jacobsa planują kupić. Konstrukcja 5-członowa z wózkami skrętnymi w pierwszym i ostatnim plus wózki Jacobsa między każdym członem.
Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów
Można by było zduplikować człon środkowy z Lajkonika i powstanie tramwaj, który ma: 4 człony, 6 wózków, 8 drzwi.
Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów
A wyszczególnili ile członów ma mieć ten tramwaj 40m+ czy tylko ile ma być wózków, par drzwi itp?
Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów
O, to zupełnie jak w autobusach MPK, gdzie kierowcy nigdy nie dostąpią chyba zaszczytu kabin z niezależnym wyjściem. Jak jakiś motorniczy zastanawia się nad prawem jazdy na autobus, to już w Stadlerach ma doskonały przykład w jakich warunkach pracują kierowcy autobusów.suchy pisze: ↑29 paź 2022, 22:49 Normalnie - zamiast obecnego wejścia do kabiny (jak w NGT6) robisz ogólnodostępne wejście do wagonu jak w Pesie czy Stadlerach.
A dla motorniczego robisz wąskie drzwiczki z kabiny do przedziału, skąd (po wyproszeniu stojących pasażerów) dopiero może wysiąść przez 1 drzwi na zewnątrz np. do zwrotnicy
Scania_9640 pisze: ↑29 paź 2022, 20:56 To taka kabina byłaby bardzo mała. 5 par drzwi w 26metrowym tramwaju spokojnie wystarczy. Więcej par drzwi to też mniejsza pojemność, a w Krakowie powinniśmy mieć tramwaje z dużą ilością miejsc.
Mniejsza niż w GT8 chyba fizycznie nie może być. Kraków przede wszystkim zamawia ciągle tramwaje z układem siedzeń 2+2. Powinno być 2+1 daleko od drzwi, a bliżej drzwi 2+0 albo 1+1. Osoby wchodzące do NGT6 i NGT8 przez dwie pary drzwi dwuskrzydłowych z tyłu od razu napotykają na siedzenia podwójne. W takim miejscu powinno być poszerzenie z pojedynczymi fotelami przy ścianie tylko.
-
- Ekspert
- Posty: 575
- Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
- Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki
Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów
Może pod Skodę jest pisane i coś w stylu ForCity 15T1 z czterema członami z Rygi ma 5 wózków 41 metrów. Ale człony mogą być krótsze i być pięć i wtedy sześć wózków. Natomiast jeśli wózki będą nie na przegubach tylko w środku członów to ciężko będzie zmieścić taką ilość drzwi przy takiej długości i ilości wózków.
Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów
Na stronie z ogłoszeniem (link), w pierwszym pliku ("copy-of-ogloszenie-zalp---zp22007550---1---a1---1") znalazłem takie zdanie:
Czyli z 30, faktycznie 10 ma być dwukierunkowych. A czy ktoś znalazł info, jaki ma być podział jednokierunkowych? A jeśli tak, to w którym pliku i która strona? Z góry dziękiDo roku 2026r. Zamawiający planuje zakup łącznie do 60 sztuk niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych, przy czym w pierwszej kolejności planowany jest zakup 30 sztuk, z których 10 sztuk to wagony dwukierunkowe.
-
- Ekspert
- Posty: 972
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów
Nie do końca jestem przekonany, że to wszystko pyknie przy konfiguracji C, czyli wagonach dwukierowych, gdyż wagon musiałby jednocześnie spełniać poniższe warunki:
- 24 - 27m długości;
- min. 12 drzwi (a więc po 6 na każdą ze stron), w tym min. 8 drzwi dwustrumieniowych o tej samej szerokości w całym wagonie;
- ilość miejsc do siedzenia (z wyłączeniem siedzeń składanych) nie może być mniejsza niż 30% całkowitej ilości miejsc;
Pytanie oczywiście, jak rozumieć zapis:
"Konfiguracja C - min. 12., w tym min. 8 drzwi dwustrumieniowych o tej samej szerokości w całym wagonie - dla pasażerów"
Tj. czy wszystkie drzwi mają być dla pasażerów, czy też wymóg dotyczy tylko tych dwustrumieniowych?
Niemniej o ile 6 drzwi (w tym min. 4 podwójne) w wagonie jednokierunkowym jest ok (i w zależności, czy wszystkie miałyby być dostępne dla pasażerów, czy też nie), można zastosować myk jak w stadlerze, o tyle nie do końca widzę, jak to zmieścić w wagonie dwukierunkowym, gdzie przy takim układzie drzwi w kabinie musiałyby być po obu stronach, przy jednoczesnym wymogu upakowania tysiąca rzeczy (w tym. np. szafy z bezpiecznikami) w kabinie
Przy konstrukcji jak w NGT6 (trzy człony, w tym środkowy krótki, bez drzwi, osadzony na wózku) - jest to raczej niewykonalne przy tj. długości(?).
Bardziej jakiś układ dwuczłonowy ale Skoda 39T, ale: (a) nawet tam jest to średnio wykonalne, (b) kompletnie nie rozumiem, po co zupełnie nowy typ taboru (konstrukcyjnie). Można też iść w układ z wózkiem częściowo pod kabiną, ale... po co wtedy drzwi z kabiny po obu stornach (bo w tym układzie pierwszych drzwi nie zrobi się również dla pasażerów)?
- 24 - 27m długości;
- min. 12 drzwi (a więc po 6 na każdą ze stron), w tym min. 8 drzwi dwustrumieniowych o tej samej szerokości w całym wagonie;
- ilość miejsc do siedzenia (z wyłączeniem siedzeń składanych) nie może być mniejsza niż 30% całkowitej ilości miejsc;
Pytanie oczywiście, jak rozumieć zapis:
"Konfiguracja C - min. 12., w tym min. 8 drzwi dwustrumieniowych o tej samej szerokości w całym wagonie - dla pasażerów"
Tj. czy wszystkie drzwi mają być dla pasażerów, czy też wymóg dotyczy tylko tych dwustrumieniowych?
Niemniej o ile 6 drzwi (w tym min. 4 podwójne) w wagonie jednokierunkowym jest ok (i w zależności, czy wszystkie miałyby być dostępne dla pasażerów, czy też nie), można zastosować myk jak w stadlerze, o tyle nie do końca widzę, jak to zmieścić w wagonie dwukierunkowym, gdzie przy takim układzie drzwi w kabinie musiałyby być po obu stronach, przy jednoczesnym wymogu upakowania tysiąca rzeczy (w tym. np. szafy z bezpiecznikami) w kabinie
Przy konstrukcji jak w NGT6 (trzy człony, w tym środkowy krótki, bez drzwi, osadzony na wózku) - jest to raczej niewykonalne przy tj. długości(?).
Bardziej jakiś układ dwuczłonowy ale Skoda 39T, ale: (a) nawet tam jest to średnio wykonalne, (b) kompletnie nie rozumiem, po co zupełnie nowy typ taboru (konstrukcyjnie). Można też iść w układ z wózkiem częściowo pod kabiną, ale... po co wtedy drzwi z kabiny po obu stornach (bo w tym układzie pierwszych drzwi nie zrobi się również dla pasażerów)?
Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów
No raczej wszystkie - w 26m 1-kierunkowym wagonie masz mieć 6 par drzwi. Jeśli z tego wyłącznie 4 pary drzwi 2-strumieniowych miałyby być dla pasażerów (analogiczny zapis), to dla kogo mają być ostatnie pojedyncze drzwi na końcu wagonu, dla smerfów?kot_feliks pisze: ↑31 paź 2022, 18:32 Nie do końca jestem przekonany, że to wszystko pyknie przy konfiguracji C, czyli wagonach dwukierunkowych, gdyż wagon musiałby jednocześnie spełniać poniższe warunki:
- 24 - 27m długości;
- min. 12 drzwi (a więc po 6 na każdą ze stron), w tym min. 8 drzwi dwustrumieniowych o tej samej szerokości w całym wagonie;
- ilość miejsc do siedzenia (z wyłączeniem siedzeń składanych) nie może być mniejsza niż 30% całkowitej ilości miejsc;
Pytanie oczywiście, jak rozumieć zapis:
"Konfiguracja C - min. 12., w tym min. 8 drzwi dwustrumieniowych o tej samej szerokości w całym wagonie - dla pasażerów"
Tj. czy wszystkie drzwi mają być dla pasażerów, czy też wymóg dotyczy tylko tych dwustrumieniowych?
Poznańska Gamma dała radę upchać drzwi z lewej strony za kabiną motorniczego:Niemniej o ile 6 drzwi (w tym min. 4 podwójne) w wagonie jednokierunkowym jest ok (i w zależności, czy wszystkie miałyby być dostępne dla pasażerów, czy też nie), można zastosować myk jak w stadlerze, o tyle nie do końca widzę, jak to zmieścić w wagonie dwukierunkowym, gdzie przy takim układzie drzwi w kabinie musiałyby być po obu stronach, przy jednoczesnym wymogu upakowania tysiąca rzeczy (w tym. np. szafy z bezpiecznikami) w kabinie
Przy konstrukcji jak w NGT6 (trzy człony, w tym środkowy krótki, bez drzwi, osadzony na wózku) - jest to raczej niewykonalne przy tj. długości(?).
https://naszglospoznanski.pl/dwukierunk ... h-targach/
Patrząc na to zdjęcie, za 2 drzwiami umieszczamy jeszcze 3 drzwi, środkowy człon skracamy (i robimy bez drzwi z samymi wózkami tocznymi) - i praktycznie mamy to, co opisane.
Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów
Krakowskie MPK przygotowuje się do zakupu kolejnych nowych tramwajów
Cóż, nie tylko my uważamy, że chęć kupna 26-metrowych dwukierunkowych wagonów to zły pomysł – pracownicy Zarządu Transportu Publicznego (a przynajmniej jeden z nich) uważają tak samo…PSMKMS & Impuls, sobota, 29, październik 2022 21:00 pisze: Cieszy fakt, że krakowskie MPK chce zakupić nowe wagony tramwajowe, w tym w szczególności kolejne pojazdy o długości 40-43 metrów. Niepokoi natomiast zamiar pozyskania dwukierunkowych tramwajów o długości zaledwie 24-27 metrów. Obecny przykład linii tramwajowej numer 3 aż za dobrze pokazuje, że pojazdy o długości około 26 metrów są za małe i Kraków pilnie potrzebuje dwukierunkowych wozów o większej długości.
Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów
Jedynym zleceniodawcą przewozów dla MPK Kraków jest ZTP, czy w takim razie MPK nie powinno obowiązkowo się z nim porozumieć co do pojemności taboru? To powinno dotyczyć również planowanych zakupów. A co jak np za kilka lat nie będzie pracy przewozowej dla pojazdów 26m?
Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów
Ten temat to się chyba nadaje do nagłośnienia w mediach....
-
- Ekspert
- Posty: 972
- Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57
Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów
Media się zaczynają interesować, MPK odpowiada, że... "przecież krótkie wagony też są potrzebne"
Tyle, że to ma 32m, a nie 26m Ja mówię o upchaniu tego wszystkiego na długości 24-27m, w tym o zachowaniu wymogu min. 30% miejsc jako miejsc siedzących (przy wymaganych 12 drzwiach po obu stronach, gdzie przecież miejsc siedzących nie umieścisz)
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości