[PLANOWANY] 30+30 tramwajów

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: tomek_m » 30 paź 2022, 2:02

impuls pisze: 29 paź 2022, 16:18 ... Nie dopuszcza się zastosowania wiszących członów – zawieszonych pomiędzy sąsiednimi członami bez podparcia na wózkach.
Czyli co, po przygodach z Krakowiakami doszli do wniosku że wiszący człon to jednak nie najlepszy pomysł?

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: impuls » 30 paź 2022, 8:33

Jaky pisze: 29 paź 2022, 23:33


Niemniej jednak powracając do tematu ścisłej specyfikacji tych konsultacji (dialogu technicznego). Jest informacja o tym, że pojazd w Konfiguracji A, 40-43m, ma być konstrukcją 6-wózkową. Ponadto bez możliwości zastosowania członów wiszących (co eliminuje konstrukcje np. 6-wózkowe NGTD12 z Drezna). No i pojawia się pytanie, czy gdzieś w Europie można znaleźć przykłady takich konstrukcji tramwajowych. Ja nie kojarzę, ale może ktoś z Was akurat ma w pamięci coś, co by pasowało do tej specyfikacji.

Combino Supra NF12B w Budapeszcie. Każdy człon jest na wózku ale pojazd ma 54 metry długości.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Jaky » 30 paź 2022, 10:50

impuls pisze: 30 paź 2022, 8:33 Combino Supra NF12B w Budapeszcie. Każdy człon jest na wózku ale pojazd ma 54 metry długości.
No właśnie. A przy skróceniu o 1 człon do wersji 45m mamy 5 członów z 5 wózkami. Czyli odpada...
Może coś z wózkami Jacobsa planują kupić. Konstrukcja 5-członowa z wózkami skrętnymi w pierwszym i ostatnim plus wózki Jacobsa między każdym członem.

DaroKRK
Pasażer
Posty: 24
Rejestracja: 20 lut 2020, 0:32

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: DaroKRK » 30 paź 2022, 11:05

Można by było zduplikować człon środkowy z Lajkonika i powstanie tramwaj, który ma: 4 człony, 6 wózków, 8 drzwi.

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: tomek_m » 30 paź 2022, 11:24

A wyszczególnili ile członów ma mieć ten tramwaj 40m+ czy tylko ile ma być wózków, par drzwi itp?

Parówczak
Specjalista
Posty: 225
Rejestracja: 20 sie 2022, 22:52

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Parówczak » 30 paź 2022, 19:23

suchy pisze: 29 paź 2022, 22:49 Normalnie - zamiast obecnego wejścia do kabiny (jak w NGT6) robisz ogólnodostępne wejście do wagonu jak w Pesie czy Stadlerach.
A dla motorniczego robisz wąskie drzwiczki z kabiny do przedziału, skąd (po wyproszeniu stojących pasażerów) dopiero może wysiąść przez 1 drzwi na zewnątrz np. do zwrotnicy :D
O, to zupełnie jak w autobusach MPK, gdzie kierowcy nigdy nie dostąpią chyba zaszczytu kabin z niezależnym wyjściem. Jak jakiś motorniczy zastanawia się nad prawem jazdy na autobus, to już w Stadlerach ma doskonały przykład w jakich warunkach pracują kierowcy autobusów.
Scania_9640 pisze: 29 paź 2022, 20:56 To taka kabina byłaby bardzo mała. 5 par drzwi w 26metrowym tramwaju spokojnie wystarczy. Więcej par drzwi to też mniejsza pojemność, a w Krakowie powinniśmy mieć tramwaje z dużą ilością miejsc.

Mniejsza niż w GT8 chyba fizycznie nie może być. Kraków przede wszystkim zamawia ciągle tramwaje z układem siedzeń 2+2. Powinno być 2+1 daleko od drzwi, a bliżej drzwi 2+0 albo 1+1. Osoby wchodzące do NGT6 i NGT8 przez dwie pary drzwi dwuskrzydłowych z tyłu od razu napotykają na siedzenia podwójne. W takim miejscu powinno być poszerzenie z pojedynczymi fotelami przy ścianie tylko.

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Tramwajolog14 » 30 paź 2022, 20:29

Jaky pisze: 30 paź 2022, 10:50 Może coś z wózkami Jacobsa planują kupić. Konstrukcja 5-członowa z wózkami skrętnymi w pierwszym i ostatnim plus wózki Jacobsa między każdym członem.
Czyli coś jak Protram. Byłby to pierwszy nowy tramwaj z takimi wózkami w Krakowie.

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: impuls » 30 paź 2022, 22:00

Może pod Skodę jest pisane i coś w stylu ForCity 15T1 z czterema członami z Rygi ma 5 wózków 41 metrów. Ale człony mogą być krótsze i być pięć i wtedy sześć wózków. Natomiast jeśli wózki będą nie na przegubach tylko w środku członów to ciężko będzie zmieścić taką ilość drzwi przy takiej długości i ilości wózków.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Kaszmir » 31 paź 2022, 14:59

Na stronie z ogłoszeniem (link), w pierwszym pliku ("copy-of-ogloszenie-zalp---zp22007550---1---a1---1") znalazłem takie zdanie:
Do roku 2026r. Zamawiający planuje zakup łącznie do 60 sztuk niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych, przy czym w pierwszej kolejności planowany jest zakup 30 sztuk, z których 10 sztuk to wagony dwukierunkowe.
Czyli z 30, faktycznie 10 ma być dwukierunkowych. A czy ktoś znalazł info, jaki ma być podział jednokierunkowych? A jeśli tak, to w którym pliku i która strona? Z góry dzięki ;)

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: kot_feliks » 31 paź 2022, 18:32

Nie do końca jestem przekonany, że to wszystko pyknie przy konfiguracji C, czyli wagonach dwukierowych, gdyż wagon musiałby jednocześnie spełniać poniższe warunki:
- 24 - 27m długości;
- min. 12 drzwi (a więc po 6 na każdą ze stron), w tym min. 8 drzwi dwustrumieniowych o tej samej szerokości w całym wagonie;
- ilość miejsc do siedzenia (z wyłączeniem siedzeń składanych) nie może być mniejsza niż 30% całkowitej ilości miejsc;

Pytanie oczywiście, jak rozumieć zapis:

"Konfiguracja C - min. 12., w tym min. 8 drzwi dwustrumieniowych o tej samej szerokości w całym wagonie - dla pasażerów"

Tj. czy wszystkie drzwi mają być dla pasażerów, czy też wymóg dotyczy tylko tych dwustrumieniowych?

Niemniej o ile 6 drzwi (w tym min. 4 podwójne) w wagonie jednokierunkowym jest ok (i w zależności, czy wszystkie miałyby być dostępne dla pasażerów, czy też nie), można zastosować myk jak w stadlerze, o tyle nie do końca widzę, jak to zmieścić w wagonie dwukierunkowym, gdzie przy takim układzie drzwi w kabinie musiałyby być po obu stronach, przy jednoczesnym wymogu upakowania tysiąca rzeczy (w tym. np. szafy z bezpiecznikami) w kabinie ;)

Przy konstrukcji jak w NGT6 (trzy człony, w tym środkowy krótki, bez drzwi, osadzony na wózku) - jest to raczej niewykonalne przy tj. długości(?).

Bardziej jakiś układ dwuczłonowy ale Skoda 39T, ale: (a) nawet tam jest to średnio wykonalne, (b) kompletnie nie rozumiem, po co zupełnie nowy typ taboru (konstrukcyjnie). Można też iść w układ z wózkiem częściowo pod kabiną, ale... po co wtedy drzwi z kabiny po obu stornach (bo w tym układzie pierwszych drzwi nie zrobi się również dla pasażerów)?

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: suchy » 01 lis 2022, 11:12

kot_feliks pisze: 31 paź 2022, 18:32 Nie do końca jestem przekonany, że to wszystko pyknie przy konfiguracji C, czyli wagonach dwukierunkowych, gdyż wagon musiałby jednocześnie spełniać poniższe warunki:
- 24 - 27m długości;
- min. 12 drzwi (a więc po 6 na każdą ze stron), w tym min. 8 drzwi dwustrumieniowych o tej samej szerokości w całym wagonie;
- ilość miejsc do siedzenia (z wyłączeniem siedzeń składanych) nie może być mniejsza niż 30% całkowitej ilości miejsc;

Pytanie oczywiście, jak rozumieć zapis:

"Konfiguracja C - min. 12., w tym min. 8 drzwi dwustrumieniowych o tej samej szerokości w całym wagonie - dla pasażerów"

Tj. czy wszystkie drzwi mają być dla pasażerów, czy też wymóg dotyczy tylko tych dwustrumieniowych?
No raczej wszystkie - w 26m 1-kierunkowym wagonie masz mieć 6 par drzwi. Jeśli z tego wyłącznie 4 pary drzwi 2-strumieniowych miałyby być dla pasażerów (analogiczny zapis), to dla kogo mają być ostatnie pojedyncze drzwi na końcu wagonu, dla smerfów? :D
Niemniej o ile 6 drzwi (w tym min. 4 podwójne) w wagonie jednokierunkowym jest ok (i w zależności, czy wszystkie miałyby być dostępne dla pasażerów, czy też nie), można zastosować myk jak w stadlerze, o tyle nie do końca widzę, jak to zmieścić w wagonie dwukierunkowym, gdzie przy takim układzie drzwi w kabinie musiałyby być po obu stronach, przy jednoczesnym wymogu upakowania tysiąca rzeczy (w tym. np. szafy z bezpiecznikami) w kabinie ;)

Przy konstrukcji jak w NGT6 (trzy człony, w tym środkowy krótki, bez drzwi, osadzony na wózku) - jest to raczej niewykonalne przy tj. długości(?).
Poznańska Gamma dała radę upchać drzwi z lewej strony za kabiną motorniczego:

https://naszglospoznanski.pl/dwukierunk ... h-targach/

Patrząc na to zdjęcie, za 2 drzwiami umieszczamy jeszcze 3 drzwi, środkowy człon skracamy (i robimy bez drzwi z samymi wózkami tocznymi) - i praktycznie mamy to, co opisane.

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: tomta1 » 01 lis 2022, 17:21

Krakowskie MPK przygotowuje się do zakupu kolejnych nowych tramwajów
PSMKMS & Impuls, sobota, 29, październik 2022 21:00 pisze: Cieszy fakt, że krakowskie MPK chce zakupić nowe wagony tramwajowe, w tym w szczególności kolejne pojazdy o długości 40-43 metrów. Niepokoi natomiast zamiar pozyskania dwukierunkowych tramwajów o długości zaledwie 24-27 metrów. Obecny przykład linii tramwajowej numer 3 aż za dobrze pokazuje, że pojazdy o długości około 26 metrów są za małe i Kraków pilnie potrzebuje dwukierunkowych wozów o większej długości.
Cóż, nie tylko my uważamy, że chęć kupna 26-metrowych dwukierunkowych wagonów to zły pomysł – pracownicy Zarządu Transportu Publicznego (a przynajmniej jeden z nich) uważają tak samo…

tomek_m
Specjalista
Posty: 349
Rejestracja: 18 lut 2020, 15:21
Lokalizacja: Michałowice

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: tomek_m » 01 lis 2022, 17:44

Jedynym zleceniodawcą przewozów dla MPK Kraków jest ZTP, czy w takim razie MPK nie powinno obowiązkowo się z nim porozumieć co do pojemności taboru? To powinno dotyczyć również planowanych zakupów. A co jak np za kilka lat nie będzie pracy przewozowej dla pojazdów 26m?

PKPfan
Miłośnik
Posty: 84
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: PKPfan » 01 lis 2022, 20:08

Ten temat to się chyba nadaje do nagłośnienia w mediach....

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: kot_feliks » 01 lis 2022, 21:34

Media się zaczynają interesować, MPK odpowiada, że... "przecież krótkie wagony też są potrzebne" :lol:
suchy pisze: 01 lis 2022, 11:12 Patrząc na to zdjęcie, za 2 drzwiami umieszczamy jeszcze 3 drzwi, środkowy człon skracamy (i robimy bez drzwi z samymi wózkami tocznymi) - i praktycznie mamy to, co opisane.
Tyle, że to ma 32m, a nie 26m ;) Ja mówię o upchaniu tego wszystkiego na długości 24-27m, w tym o zachowaniu wymogu min. 30% miejsc jako miejsc siedzących (przy wymaganych 12 drzwiach po obu stronach, gdzie przecież miejsc siedzących nie umieścisz) :mrgreen:

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości