Strona 9 z 10

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 18 sty 2023, 9:14
autor: Robert
Kaszmir pisze: 18 sty 2023, 9:12 Pomysł interesujący, na pewno można by dostosować bardziej trasę, np. z wjazdami w głąb osiedla Piastów (jak "159", "193").

Natomiast autobus jednak utyka w korkach, do tego zatrzymuje się w innych miejscach niż tramwaj więc pasażerowie "21+52" czy "16+21" musieliby biegać między przystankami. Ja bym zostawił "21" jako tramwaj ;)
Z 16 i 21 to powinna powstać jedna solidniejsza linia a inne relacje zastąpić autobusem...

PS tak chwilę myśląc to nawet już takie linie autobusowe powielające relacje są... 138, 139, 163, 193... W takim zakresie że ciężko się dziwić że 16 i 21 na wspólnym odcinku mogą być mało zapełnione - lekko poprawić czy wzmocnić linie autobusowe i połączenie zapewnione jest.

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 18 sty 2023, 9:37
autor: Ydhflx
Kaszmir pisze: 18 sty 2023, 8:55 Dłuższy tabor to większe koszty, nie tylko zakupu lecz przede wszystkim eksploatacji. Czyli - koniec końców - wyższa stawka za pockm. Dlatego uważam, że tabor warto dopasować do potrzeb. Na "21" wg mnie z dużym zapasem starczy 20m.
Pozostaje pytanie czy jest sens kupować nowy rodzaj tramwaju dla jednej linii. Pewnie jest on tańszy w eksploatacji, ale raczej nie dużo - wózki też ma raczej 3, tak samo człony. Do tego kupując serię ledwie 10 tramwajów może być problem z ich utrzymaniem - może być trudno dostać części, ale również trzeba będzie szkolić motorniczych osobno. No i jeszcze taki tramwaj będzie praktycznie nieprzydatny na (prawie) żadną inna linię, czyli nie będzie mógł wyjechać jako TR.

Moim zdaniem unifikacja taboru jest stosunkowo ważna. I o ile chwaliliśmy tutaj MPK za kupienie aż 110 Lajkoników, to tu kupienie 10 (czy tam 14, nie pamiętam) tramwajów do obsługi jednej linii jest moim zdaniem bez sensu.

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 18 sty 2023, 9:39
autor: Kacper
Robert pisze: 18 sty 2023, 9:14 Z 16 i 21 to powinna powstać jedna solidniejsza linia a inne relacje zastąpić autobusem...

PS tak chwilę myśląc to nawet już takie linie autobusowe powielające relacje są... 138, 139, 163, 193... W takim zakresie że ciężko się dziwić że 16 i 21 na wspólnym odcinku mogą być mało zapełnione - lekko poprawić czy wzmocnić linie autobusowe i połączenie zapewnione jest.
Osobiście jako mieszkaniec tej części Huty broniłbym obecnego połączenia. To są unikatowe oraz dość ważne relacje. Prawdą jest, że zapełnienia pojazdów nie są zawsze zadowalające, ale to też nie tak że nikt tym nie jeździ. Jeżeli chodzi o wymienione linie autobusowe to ZTP przy ostatnich cięciach dobitnie pokazało stosunek do ich pasażerów skracając obustronnie 163 jak i 193 zabierając mieszkańcom Mistrzejowic dojazd do Szpitala Żeromskiego.
Poza tym przejazd autobusem ul. Mikołajczyka w godzinach szczytu to istny dramat, przez co autobusowe połączenie nie byłoby tak atrakcyjne jak obecne tramwaje.

Jeżeli chodzi jeszcze o przyszłość 21 i 16 to otwarcie nowej trasy na pewno odda im kilku pasażerów, obecnie jeżdżących na krótkich trasach do max. ronda Kocmyrzowskiego, wybierających tramwaj który po prostu pierwszy przyjedzie. Gdy część linii do centrum skierujemy przez Meissnera, to potoki wewnątrzhuckie zaczną bardziej opierać się rzeczywiście na 21 i 16 (mam nadzieję w wydłużonym kształcie).

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 18 sty 2023, 9:58
autor: Robert
Kacper pisze: 18 sty 2023, 9:39 Osobiście jako mieszkaniec tej części Huty broniłbym obecnego połączenia. To są unikatowe oraz dość ważne relacje. Prawdą jest, że zapełnienia pojazdów nie są zawsze zadowalające, ale to też nie tak że nikt tym nie jeździ. Jeżeli chodzi o wymienione linie autobusowe to ZTP przy ostatnich cięciach dobitnie pokazało stosunek do ich pasażerów skracając obustronnie 163 jak i 193 zabierając mieszkańcom Mistrzejowic dojazd do Szpitala Żeromskiego.
Poza tym przejazd autobusem ul. Mikołajczyka w godzinach szczytu to istny dramat, przez co autobusowe połączenie nie byłoby tak atrakcyjne jak obecne tramwaje.

Jeżeli chodzi jeszcze o przyszłość 21 i 16 to otwarcie nowej trasy na pewno odda im kilku pasażerów, obecnie jeżdżących na krótkich trasach do max. ronda Kocmyrzowskiego, wybierających tramwaj który po prostu pierwszy przyjedzie. Gdy część linii do centrum skierujemy przez Meissnera, to potoki wewnątrzhuckie zaczną bardziej opierać się rzeczywiście na 21 i 16 (mam nadzieję w wydłużonym kształcie).
Też mieszkałem na Hucie jakiś czas i mało kiedy korzystałem z 16 i 21 do poruszania po Hucie - autobusy były wygodniejsze i bardziej dostępne (nie mówiąc już że ich stan był nieporównywalnie lepszy od E1...)
Nie mówię że 16 i 21 nie są całkiem niepotrzebne ale w okresie takich problemów z finansami można by było w tych samych pieniądzach zapewnić więcej autobusów dla tych relacji..
Co do Mikołajczyka to tam spokojnie można by wyznaczyć buspasy?

PS znowu odbiegamy od tematu :D sorki

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 18 sty 2023, 17:55
autor: Tramwajolog14
Co do "16" i "21" - jeżeli są tak słabo zapełnione, to faktycznie bez sensu jest je utrzymywać w postaci tramwaju, ale w niedalekiej przyszłości może się to zmienić, dzięki ważnym inwestycjom. Oprócz tramwaju na Meissnera kiedyś doczekamy się w końcu węzła przesiadkowego na SKA w Mistrzejowicach, co na pewno zasili "21" dodatkowymi pasażerami. Z drugiej strony mamy projekt NHP. Także "21" ma szansę na niewyrabianie w 20m wozach.

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 18 sty 2023, 18:34
autor: damian_krk2
Tramwajolog14 pisze: 18 sty 2023, 17:55 Co do "16" i "21" - jeżeli są tak słabo zapełnione, to faktycznie bez sensu jest je utrzymywać w postaci tramwaju, ale w niedalekiej przyszłości może się to zmienić, dzięki ważnym inwestycjom. Oprócz tramwaju na Meissnera kiedyś doczekamy się w końcu węzła przesiadkowego na SKA w Mistrzejowicach, co na pewno zasili "21" dodatkowymi pasażerami. Z drugiej strony mamy projekt NHP. Także "21" ma szansę na niewyrabianie w 20m wozach.
Teraz powiem coś kontrowersyjnego co wielu osobom się nie spodoba. Uważam że 16 powinno się zamienić na autobus po trasie. I mówię to jako mieszkaniec Mistrzejowic.

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 23 sty 2023, 21:25
autor: Łukasz
#ChcemySięMieścićDoTramwajów
MPK ciągle upiera się przy tym, by w kolejnym przetargu niemal połowa (14 na 30) zakupionych tramwajów była krótka (24-27 m). Z naszych wyliczeń wynika, że po zakończeniu obecnie trwających oraz planowanych dostaw, uwzględniając wymianę taboru wysokopodłogowego i otwarcie trasy do Górki Narodowej, "nadmiarowa" ilość tramwajów o długości 32-34 m wystarczy do obsadzenia ledwo jednej linii magistralnej. A już dzisiaj można spokojnie znaleźć kilka linii, gdzie przydałoby się krótkie tramwaje o długości 26 m zastąpić dłuższymi. Zważywszy, że tramwaje kupuje się z myślą o czterdziestu latach eksploatacji - zakup tak krótkich wozów będzie miał negatywne konsekwencje dla krakowskiej komunikacji miejskiej przez najbliższe pół wieku. Trzeba powstrzymać tę wiszącą nad nami katastrofę, póki jeszcze jest czas!
Wejdzmy trochę bardziej w szczegóły...
W poprzednich postach poinformowaliśmy Was o planach MPK co do przetargu na nowe tramwaje. MPK broni swojej decyzji, twierdząc, że przecież w Nowej Hucie wiele linii nie potrzebuje wcale dłuższego taboru niż 24-27 m, zapominając, że świat nie kończy się na Nowej Hucie, że sieć ciągle się rozrasta, że gdzie indziej już obecnie widać przepełnienia. Według obecnych planów w latach 2022-2026 do Krakowa ma przyjechać 66 nowych, 32-metrowych tramwajów - 60 nowych Lajkoników 2 i 6 dwukierunkowych z nowego przetargu. Wydaje się, że to dużo, prawda? Musimy jednak zwrócić uwagę na to, że nie wszystkie wyjadą na miasto równocześnie. Wg danych ze strony kmk.krakow.pl, we wrześniu na ulice wyjeżdżało ok. 39 z 50 Lajkoników, co daje wykorzystanie na poziomie 78%. Jednakże były i momenty, w których codziennie wyjeżdżały ok. 42 tramwaje - co dałoby wykorzystanie na poziomie 84%. Przyjmując tą drugą wersję, z nowych 66 tramwajów na miasto wyjeżdżałoby dziennie 55. Całkiem sporo.
Jednakże zerknijmy na obecną sytuację.
W listopadzie 2021 na ulice dziennie wyjeżdżało 27 32-metrowych składów E1+c3. Zostaną one zastąpione przez nowe tramwaje, zostałoby ich wtedy 28 do rozdysponowania. Od tego czasu otwarto również Trasę Łagiewnicką, a zbliża się otwarcie linii tramwajowej Górki Narodowej. Pierwsze pochłonęło 3 dodatkowe brygady na "50", drugie prawdopodobnie zabierze ok. 10. Zostanie więc ok. 15 nowych tramwajów do rozdysponowania.
Na ile linii wystarczy 15 tramwajów? Na... jedną częstszą. A już teraz kilka linii wymaga lub prawdopodobnie będzie wymagać dłuższego taboru w najbliższej przyszłości, na przykład "8", "13" czy "20". A co się będzie dziać w przyszłości, kiedy powstanie więcej nowych tras tramwajowych? Przecież te tramwaje kupujemy pod eksploatację przez 40 lat! Wracając na koniec do argumentu MPK w sprawie linii nowohuckich - nie zapominajmy, że jeśli zwolni się bombardiery NGT6 z takiej na przykład ósemki (zastępując je dłuższym taborem), nic nie będzie stało na przeszkodzie, by wysłać je na szesnastkę i dwudziestkę jedynkę... Czas zapobiec katastrofie, póki jeszcze można!
https://www.facebook.com/PKKinfo/posts/ ... aJWtHPZhrl

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 23 sty 2023, 22:06
autor: Bayer2003
Sprzeciw wobec zamawiania tramwajów 24-27m jest słuszny, jednak 32-34m wcale nie są tramwajami długimi. Są to tramwaje średniej pojemności - wystarczające na wiele linii, jednak nie na wszystkie. Wobec planów wydłużenia linii "18" i "50" na Górkę Narodową, obsadzanie ich 33m taborem jest nieporozumieniem i może prowadzić do przepełnień już w roku otwarcia, a co dopiero w perspektywie kilkudziesięciu lat. Te dwie linie po przedłużeniu będą miały łącznie prawdopodobnie 45 brygad, do tego trzeba zastąpić ufoki na "52". W związku z tym zamawiać trzeba tramwaje ponad 40-metrowe i nawet 60 egzemplarzy o takiej długości nie byłoby przesytem. Walka o tabor 33m nie ma sensu, być może już za rok tramwajów o tej długości będzie w Krakowie 136 i to wystarczy na długie lata. Niskopodłogowych i niskowejściowych tramwajów o długości 26m jest 130 - to dużo i przy niechęci ZTP do istnienia mniej popularnych linii tramwajowych ("12") absolutnie nie powinno być ich więcej. Niskaczy 40m+ jest zaledwie 37 - wyraźnie widać czego brakuje i co trzeba zamawiać i zdecydowanie nie są to 33m tramwaje (oczywiście ich ewentualne zamówienie mimo wszystko byłoby mniej szkodliwe niż 26m...).

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 24 sty 2023, 18:56
autor: tomek_m
Bayer2003 pisze: 23 sty 2023, 22:06 Niskaczy 40m+ jest zaledwie 37
Chyba 36 i pół, bo Protram więcej stoi niż jeździ.

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 24 sty 2023, 20:37
autor: Mikix
tomek_m pisze: 24 sty 2023, 18:56 Chyba 36 i pół, bo Protram więcej stoi niż jeździ.
Bez przesady, to prawda dużo stoi, ale w ostatnim tygodniu jeździ. Dzisiaj jest na "4".

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 24 sty 2023, 20:52
autor: LLoan
Mikix pisze: 24 sty 2023, 20:37 Bez przesady, to prawda dużo stoi, ale w ostatnim tygodniu jeździ. Dzisiaj jest na "4".
Przesadą to nie jest, chociażby patrząc na ostatni rok - w ubiegłym roku wyjechał na kilka dni w lipcu, by powrócić w listopadzie - no i w zasadzie jeździ do dzisiaj, nie licząc "krótszych przerw". W 2021 również praktycznie nie jeździł. Trzeba pamiętać, że jest to ponad 10-letni prototyp zbudowany ze stopiątek.

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 28 lut 2023, 14:27
autor: Kaszmir
MPK dalej się upiera przy krótkich, 26-metrowych wagonach :D
MPK pisze:Do obsługi sporej części linii tramwajowych w Krakowie, w tym m.in. w Nowej Hucie, wystarczają wagony o długości ok. 26-27 metrów, takie jak eksploatowane od ponad 20 lat wagony typu NGT6 Bombardiera. Brak nowych wagonów o takiej długości spowoduje, że na tych liniach będą musiały być wykorzystywane wagony starszego typu, które obecnie kursują m.in. na liniach w Nowej Hucie. Decyzja o zakupie wagonów o różnej długości jest także podyktowana czynnikami ekonomicznymi – krótszy wagon to nie tylko mniejszy koszt zakupu, ale także niższe koszty eksploatacji i mniejsze zużycie torowiska ze względu na mniejszą liczbę osi i wózków.
https://gazetakrakowska.pl/krakow-kupuj ... 1-17328023

Jasne, na niektóre linie huckie starczą 26-metrowce. Po to właśnie MPK ma NGT6, EU8N, GT8, N8 - łącznie grubo ponad sto wagonów. Nawet jakby część sprowadzanych wagonów miała być skasowana za kilka(naście) lat, to i tak pozostaje 50 NGT6.

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 28 lut 2023, 15:26
autor: kucyk
Czytając ten artykuł mam wrażenie, że Oni tam w MPK są na haju:
Od 2015 roku Krakowiaki (ponad 43 m) to nadal najdłuższe tramwaje w Polsce, bo żadne inne miasto, poza Krakowem, jak dotąd nie zdecydowało się na zakup tramwajów o takich parametrach. Gdy do tych zrealizowanych w ostatnich kilkunastu latach projektów dodamy obecne plany MPK SA to okaże się, że spośród 164 nowych tramwajów w Krakowie, tylko 14 będzie miało długość poniżej 30 metrów.
Czy w MPK nie robią co roku inwentaryzacji i nie wiedzą co posiadają?

Może krótko przypomnę - tabor poniżej 30 metrów: 50 wagonów serii NGT6, 40 sztuk EU8N, około 30 sztuk GT8C i podobnych, 12 sztuk wagonów N8C. Pozostają jeszcze wagonyz serii E1, składy 105Na które w najbliższym czasie mają złomować. :)

Nie zmienia to faktu, że na dzień dzisiejszy mamy ponad 130 wagonów krótszych niż magiczne 30 metrów. :o
Mam wrażenie, że Oni próbują z Nas robić idiotów a wygląda na to, że to Oni sami tymi idiotami pozostaną jak tak nadal będą szli w zaparte. :lol:

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 28 lut 2023, 15:57
autor: PKPfan
Może niech ktoś tym baranom przypomni, że dodatkowo co najmniej połowa NGT6 marnuje się na liniach 8 i 13, które powinny być obsługiwane przez bardziej pojemny tabor...

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

: 28 lut 2023, 18:45
autor: boms
Tylko jaki jest realny powód takich głupich decyzji? Ten argument o zużyciu torowiska, kosztach eksploatacji czy koszcie samego tramwaju są zwyczajnie wzięte z du*y. Potrzeby przewozowe rosną, a taboru 40m+ jak na lekarstwo. Nie zanosi się też na zwiększenie częstotliwości na kluczowych liniach, zresztą nie wiem jak wygląda sytuacja kadrowa wśród motorniczych, ale lepiej w obecnej sytuacji puścić jeden długi tramwaj niż dwa krótkie. Chyba nie ma dnia bez awarii jakiegoś ufoka, a dalej nie ma informacji o przetargu na ich zastąpienie. Delikatnie mówiąc to skrajna niekompetencja i głupota.