[PLANOWANY] 30+30 tramwajów

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

[PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: kucyk » 06 paź 2022, 17:33

Krakowskie MPK ma pieniądze na nowe autobusy:

https://lovekrakow.pl/aktualnosci/krako ... 48058.html

W planach dalsza wymiana taboru tramwajowego:
.... dużą nowością jest zapowiedź nowego zamówienia tramwajowego. – W najbliższym czasie ogłosimy dialog techniczny w sprawie dostawy łącznie 60 tramwajów, 30 w wersji podstawowej i 30 w ramach opcji. Czekamy na decyzję Europejskiego Banku Inwestycyjnego w zakresie zapewnienia wkładu własnego i będziemy szukać na te tramwaje pieniędzy z perspektywy unijnej – zapowiada prezes Świerczyński.

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: [Irizar ie bus 12+SU18] 4+18 autobusów elektrycznych 12m+18m z opcją 3+3 - 27.05.2022

Post autor: Bayer2003 » 06 paź 2022, 17:45

kucyk pisze: 06 paź 2022, 17:33 W planach dalsza wymiana taboru tramwajowego:
Oby był to tabor o długości ponad 40m, ponieważ miasto jednak ciągle się rozwija, a zakupione tramwaje będą jeździć przez kilkadziesiąt lat.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

suchy
Ekspert
Posty: 750
Rejestracja: 27 gru 2021, 17:16

Re: [Irizar ie bus 12+SU18] 4+18 autobusów elektrycznych 12m+18m z opcją 3+3 - 27.05.2022

Post autor: suchy » 06 paź 2022, 19:01

Bayer2003 pisze: 06 paź 2022, 17:45 Oby był to tabor o długości ponad 40m, ponieważ miasto jednak ciągle się rozwija, a zakupione tramwaje będą jeździć przez kilkadziesiąt lat.
Oby to był +30m tabor dwukierunkowy z niską podłogą (jak warszawskie Jazzy czy poznańskie Gammy), a nie że pasażerowie muszą się gnieść w 26 metrowych wagonach GT8 z jednym niskim wejściem.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

[Irizar ie bus 12+SU18] 4+18 autobusów elektrycznych 12m+18m z opcją 3+3 - 27.05.2022

Post autor: kucyk » 06 paź 2022, 19:04

suchy pisze: 06 paź 2022, 19:01 Oby to był +30m tabor dwukierunkowy z niską podłogą (jak warszawskie Jazzy czy poznańskie Gammy), a nie że pasażerowie muszą się gnieść w 26 metrowych wagonach GT8 z jednym niskim wejściem.
W dodatku na linii "3" na której normalnie kursują 32 metrowe Bombardiery i Stadlery. ;)

Bayer2003
Pomiarowiec
Posty: 1385
Rejestracja: 21 lut 2020, 13:10
Lokalizacja: Bronowice-Widok

Re: [Irizar ie bus 12+SU18] 4+18 autobusów elektrycznych 12m+18m z opcją 3+3 - 27.05.2022

Post autor: Bayer2003 » 06 paź 2022, 19:13

suchy pisze: 06 paź 2022, 19:01 Oby to był +30m tabor dwukierunkowy z niską podłogą (jak warszawskie Jazzy czy poznańskie Gammy), a nie że pasażerowie muszą się gnieść w 26 metrowych wagonach GT8 z jednym niskim wejściem.
W przypadku remontów dwukierunkowy GT8 i tak powinien zmieścić więcej pasażerów od autobusu. Po dostawach STL2 w krakowskich zajezdniach będzie 135 tramwajów 32m, 130 tramwajów 26m oraz zaledwie 37 tramwajów 40m+ (do tego trochę Konstali, zapewne obydwóch długości). Już dziś wyraźnie widać, że tramwajów 40m+ jest za mało, a potrzeby przewozowe raczej będą coraz większe. Pomyśl inaczej - czy nawet 97 tramwajów o długości ponad 40 metrów to będzie dużo za kilkanaście lat, po oddaniu kilku nowych tras i zapewne rozbudowie kilku dzielnic? Oczywiście tramwaje takie także mogłyby być (przynajmniej w jakiejś części) dwukierunkowe ;).
kucyk pisze: 06 paź 2022, 19:04 W dodatku na linii "3" na której normalnie kursują 32 metrowe Bombardiery i Stadlery. ;)
Na szczęście prawdopodobnie jeszcze w listopadzie wrócą tam NGT8, STL oraz być może 126N.
https://www.petycjeonline.com/niedlakrotkichtramwajow - Nie dla kolejnych krótkich tramwajów w Krakowie

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: [Irizar ie bus 12+SU18] 4+18 autobusów elektrycznych 12m+18m z opcją 3+3 - 27.05.2022

Post autor: Scania_9640 » 06 paź 2022, 19:35

Tylko pytanie z jakiej innej linii wtedy wezmą wagony 32m? Z 10 i na połowie brygad wrócą E1+c3?

Tramwajolog14
Ekspert
Posty: 575
Rejestracja: 22 lis 2020, 23:01
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki

Re: [Irizar ie bus 12+SU18] 4+18 autobusów elektrycznych 12m+18m z opcją 3+3 - 27.05.2022

Post autor: Tramwajolog14 » 06 paź 2022, 20:31

Bayer2003 pisze: 06 paź 2022, 17:45 Oby był to tabor o długości ponad 40m, ponieważ miasto jednak ciągle się rozwija, a zakupione tramwaje będą jeździć przez kilkadziesiąt lat.
suchy pisze: 06 paź 2022, 19:01 Oby to był +30m tabor dwukierunkowy z niską podłogą (jak warszawskie Jazzy czy poznańskie Gammy), a nie że pasażerowie muszą się gnieść w 26 metrowych wagonach GT8 z jednym niskim wejściem.
Obydwa typy taboru są w Krakowie potrzebne. Wielka szkoda, że obecne Lajkoniki nie są dwukierunkowe, bo rozwiązałoby to problem braku dwukierunkowego taboru 33m. Moim zdaniem jednak istotniejszy jest niedobór 40+, bo linii, które będą potrzebowały takiego taboru będzie coraz więcej ("18" i "50" po otwarciu GN, "52" po likwidacji Konstali, dopełnienie "24" - samo to, to jest już jakieś 45-50 brygad). No i też warto zwrócić uwagę na to, że niedobór pojemniejszego dwukierunkowego taboru pojawia się czasami i tylko tymczasowo, w przypadku remontów, objazdów itp. A jednak tramwajów "MEGA", brakuje cały czas i będzie ich brakować coraz bardziej. Marzeniem byłoby, abyśmy mieli 97 najdłuższych tramwajów, jednak można zrobić coś kompromisowego, mianowicie podzielić przetarg na dwa typy tramwajów i zamówić trochę tego i tego.
Scania_9640 pisze: 06 paź 2022, 19:35 Tylko pytanie z jakiej innej linii wtedy wezmą wagony 32m? Z 10 i na połowie brygad wrócą E1+c3?
Jeśli tak to nie na długo, bo przecież będzie więcej Lajkoników.

Zieleńczanin
Ekspert
Posty: 781
Rejestracja: 17 lut 2020, 18:39
Lokalizacja: Zielonki

Re: [Irizar ie bus 12+SU18] 4+18 autobusów elektrycznych 12m+18m z opcją 3+3 - 27.05.2022

Post autor: Zieleńczanin » 06 paź 2022, 23:26

Myślę, że bardzo przesadzacie z zapotrzebowaniem na tabor 40m. W dającej się do przewidzenia przyszłości potrzebować go będą pewnie "4", "50" i "52", ewentualnie "24", jeśli nie zostanie wzmocniona. "18" generalnie przed zamknięciem KG nie była delikatnie mówiąc przetłoczona na północy, raczej wręcz przeciwnie.

PS. Wydzieliłem temat.

Scania_9640
Ekspert
Posty: 1803
Rejestracja: 07 wrz 2020, 13:39
Lokalizacja: Balice

Re: [Irizar ie bus 12+SU18] 4+18 autobusów elektrycznych 12m+18m z opcją 3+3 - 27.05.2022

Post autor: Scania_9640 » 07 paź 2022, 2:14

Zieleńczanin pisze: 06 paź 2022, 23:26 Myślę, że bardzo przesadzacie z zapotrzebowaniem na tabor 40m. W dającej się do przewidzenia przyszłości potrzebować go będą pewnie "4", "50" i "52", ewentualnie "24", jeśli nie zostanie wzmocniona. "18" generalnie przed zamknięciem KG nie była delikatnie mówiąc przetłoczona na północy, raczej wręcz przeciwnie.

PS. Wydzieliłem temat.
Kraków cały czas się rozwija, i ma coraz więcej mieszkańców, tabor 40m z roku na rok będzie potrzebny na coraz to więcej linii, już teraz taki tabor bym widział na 4,8,14,24,50 i 52, a w przyszłości 3 i 18

WDZ
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: WDZ » 07 paź 2022, 9:54

Z ostatniego zdania przytoczonego w założycielskim poście artykułu wynika, że miasto nie ma pieniędzy żeby zapłacić za już zamówione i dostarczane Lajkoniki więc ten teges...

PKPfan
Miłośnik
Posty: 84
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: [Irizar ie bus 12+SU18] 4+18 autobusów elektrycznych 12m+18m z opcją 3+3 - 27.05.2022

Post autor: PKPfan » 07 paź 2022, 11:36

Zieleńczanin pisze: 06 paź 2022, 23:26 Myślę, że bardzo przesadzacie z zapotrzebowaniem na tabor 40m. W dającej się do przewidzenia przyszłości potrzebować go będą pewnie "4", "50" i "52", ewentualnie "24", jeśli nie zostanie wzmocniona. "18" generalnie przed zamknięciem KG nie była delikatnie mówiąc przetłoczona na północy, raczej wręcz przeciwnie.
PS. Wydzieliłem temat.
Nikt nie przesadza z tym zapotrzebowaniem na tabor +40m - na dzień dzisiejszy do samej pełnej nim obsady wspomnianej przez Ciebie "4", "50" (już wydłużonej do GN), "52" i ewentualnie "24" brakuje tak lekko licząc pewnie ze 25-30 sztuk. Poza tym 18tka za chwilę zostanie przedłużona na Górkę Narodową a na przeciwległym krańcu są plany (póki co niestety mgliste) wydłużenia linii z Czerwonych Maków dalej w kierunku Klin czy Skotnik.. W najbliższych latach prawdopodobnie powstanie tramwaj na Azory, więc pewnie i w kontekście "3" można by zacząć rozważać taki tabor.. Co więcej, miasto chciałoby powydłużać także kolejne linie (np. z Płaszowa do Rybitw, z Bieżanowa do Rżąki) a w centrum przepustowość się raczej nie zwiększy, więc trzeba będzie raczej zwiększać długość taboru.
No i należy też pamiętać, że za naszą wschodnią granicą wojna kiedyś się skończy i wielu Ukraińców, którzy pojawili się u nas po 24 lutego, zdecyduje się na stały pobyt w Krakowie, bo po prostu nie będą mieli do czego u siebie wracać. Innymi słowy liczba mieszkańców skokowo wzrosła w tym roku i raczej nie zanosi się na jej spadek. A to wszystko będzie miało przełożenie na zwiększone potrzeby komunikacyjne (w tym na bardziej pojemny tabor), bo najprawdopodobniej z dużą nawiązką zrekompensuje to odpływ pasażerów z komunikacji miejskiej po Covidzie. A dostawy z tego ewentualnego przetargu 30 + 30 to pewnie w wersji optymistycznej lata 2026-7... Ciekawe jak do tego czasu będą wyglądały EU6N z pierwszych modernizacji...

Natomiast co do taboru dwukierunkowego 32m to moim zdaniem jego aż tak dużo raczej nie potrzeba - myślę, że max 25-30 sztuk wystarczyłoby (jego zakup powinien być powiązany z wycofaniem GT6N)

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Jaky » 08 paź 2022, 10:48

A ja dorzucę kolejny argument do dyskusji, który przemawia za tym, że kolejny przetarg to mogą być 32m tramwaje. Skoro większość z nas zgadza się z tym, że ten przetarg to kwestia dostaw w 2026-2027, to chciałbym odesłać Was do studium bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie. Te lata to już realny czas, że kupowane tramwaje będą wybierane pod przyszłe premetro. A w studium jest jasny zapis o tym, że tabor to będą różne konfiguracje tramwajów 26m i 32m. Logiczne jest to, że miasto chciałoby kupować chociaż część tramwajów jeszcze zanim premetro zostanie wybudowane, ponieważ to odciąża budżet i w czasie wydatków na budowę nie trzeba myśleć nad kupnem taboru.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5734
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: Kaszmir » 28 paź 2022, 14:42

Jest potwierdzenie tego, o czym pisał Impuls - część tramwajów w nowym przetargu ma być ponad 40-metrowa:
Chodzi o dostarczenie do 2026 roku w sumie 60 nowoczesnych wagonów, przy czym w pierwszej kolejności planowany jest zakup 30 sztuk. Warto zaznaczyć, że część wagonów będzie miała ponad 40 m długości.
Zanim jednak MPK SA w Krakowie ogłosi postępowanie przetargowe chce przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe. Ich celem jest uzyskanie informacji w zakresie niezbędnym do precyzyjnego przygotowania tego postępowania, w tym w szczególności opisu przedmiotu zamówienia nowych tramwajów.
MPK SA w Krakowie planując zakup nowych tramwajów będzie oczywiście poszukiwać zewnętrznych środków finansowych, które pozwoliłyby na pokrycie części kwoty potrzebnej do ich zamówienia.
Zakup 60 nowych tramwajów pozwali na wycofanie z ruchu wszystkich wysokopodłogowych tramwajów.
https://www.facebook.com/mpkkrakow/post ... 4c6MXGu9ol

impuls
Ekspert
Posty: 1311
Rejestracja: 07 sie 2020, 23:05

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: impuls » 28 paź 2022, 14:52

O ile na gorąco dobrze rozumiem z tej specyfikacji to w pierwszej serii (30 pojazdów) ma być 10 sześciowózkowych od 40-43 metra jednokierunkowych, 10 trzywózkowych od 24-27 metrów jednokierunkowych i 10 trzywózkowych od 24-27 metrów dwukierunkowych. Czy druga seria ma być taka sama tego nie doczytałem, ale tak planowano. Wszystkie bez członów wiszących.

PKPfan
Miłośnik
Posty: 84
Rejestracja: 12 maja 2021, 0:11

Re: [PLANOWANY] 30+30 tramwajów

Post autor: PKPfan » 28 paź 2022, 15:15

24-27m tramwaje... nosz nóż się w kieszeni otwiera... Za mało Kraków ma takiego taboru?? I to jeszcze w wersji dwukierunkowej... Po co takie teraz kupować???? Dopiero co za grubą kasę zmodernizowali GT8S, które dzięki temu pewnie jeszcze pojeżdżą przez 10-15 lat, więc jak mają kupować dwukierunkowce to albo w wersji 32-33m albo wstrzymać się z ich zakupem do momentu wycofywania wspomnianych GT8S...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości