Numeracja linii tramwajowych "8x"
: 11 paź 2022, 22:19
Zastanawiałem się ostatnio nad numeracją linii cmentarnych. Jest w niej wiele reliktów przeszłości nijak mających się do obecnej numeracji stałych linii, np. "81" jako wcielenie dawnej "11", czy "82" - dawna bronowicka "12". Przy okazji otwarcia Trasy Łagiewnickiej i zmian w stałej siatce połączeń stworzyłem projekt tramwajowego układu linii na Wszystkich Świętych. Polega on w dużej mierze na zmianie numerów niektórych linii tak, aby dopasować je do obecnych numeracji, ale wprowadza też niewielkie zmiany w trasach. I tak:
"80": CM. RAKOWICKI - Rondo Mogilskie - Grzegórzecka - Starowiślna - CM. PODGÓRSKI - Nowosądecka - TŁ - BOREK FAŁĘCKI
"81": WZG. KRZESŁAWICKIE - jak dotychczasowa "87" - Os. Piastów
"82": CM. RAKOWICKI - jak "52" - Czerwone Maki P+R
"83": CM. RAKOWICKI - jak dotychczas - Nowy Bieżanów P+R
"84": CM. RAKOWICKI - jak dotychczasowa "82" - Bronowice Małe
"85": CM. RAKOWICKI - jak dotychczas - WZG. KRZESŁAWICKIE
"86": WZG. KRZESŁAWICKIE - jak dotychczas - Mistrzejowice
"87": Czerwone Maki P+R - Wadowicka - Limanowskiego - CM. PODGÓRSKI - Estakada - Mały Płaszów P+R (f=20)
"88": CM. RAKOWICKI - Westerplatte - jak "8" - BOREK FAŁĘCKI
"89": Mistrzejowice - jak dotychczas - Nowy Bieżanów P+R
Wszystkie te linie (bez "87") oraz "1", "2" i "3" miałyby f=10 i tabor możliwie jak największy, reszta f=20.
Do tego zawieszone byłyby "5", "9", "11", "16", "19", "21", "44", "49".
SCHEMAT ZMIAN
Uzasadnienie zmian w trasach względem dotychczasowych rozwiązań:
"80" jest takim jakby połączeniem dotychczasowych "84" i "81", zapewniającym przede wszystkim relację CR - CP oraz CP z Kurdwanowem i Borkiem - nowa relacja możliwa dzięki otwarciu TŁ i spinająca cmentarz w Borku z tym w Podgórzu. Drugim jakby połączeniem dotychczasowych "81" i "84" jest nowa "88", która połączy Borek i rejony południowej części trasy "8" z Rakowicami. Dotychczasowa trasa przez Starowiślną i ronda była dłuższa, lecz była wymuszona przez konieczność zastąpienia "19" tamże. Teraz w jej miejsce nie tylko powstałaby "80", ale również zostałaby "17", jako połączenie Łagiewnik z rejonem rond, czy tunelem.
Linia "87" - jest to w zasadzie "11" przerzucona na dawną trasę koło Cmentarza Podgórskiego. Zapewnia połączenie go z Makami, przy okazji wzmacnia połącznie z Płaszowem.
Reszta linii to zmiany numeracji dotychczasowych linii tak, aby pasowały do swoich regularnych odpowiedników.
Problem Krowodrzy Górki - ta trasa zawsze najbardziej obrywa we Wszystkich Świętych. Do rozważenia jest wydłużenie tam "17", gdyż 12k/h to może być za mało. Zresztą w tym roku trasa na KG i tak będzie zamknięta, więc nie będzie problemu, a za rok już prawdopodobnie GN nam zmieni sytuację.
Co do tego roku jeszcze, to adaptując ten projekt można by po prostu zostawić na Bratysławskiej "3", wywalić na ten dzień "70" i wydłużyć "18" również na Bratysławską (we Wszystkich Świętych GT8N chyba dadzą radę na tej niecmentarnej linii?), a "17" i "20" przywrócić na stałe trasy. Natomiast w Hucie trywialnie ominąć remontowaną Kocmyrzowską i Bieńczycką puszczając "1", "81", "85" i "86" przez Kombinat.
Co sądzicie o takich zmianach? Czy jest wgl sens poprawiania numeracji linii "8x"?
"80": CM. RAKOWICKI - Rondo Mogilskie - Grzegórzecka - Starowiślna - CM. PODGÓRSKI - Nowosądecka - TŁ - BOREK FAŁĘCKI
"81": WZG. KRZESŁAWICKIE - jak dotychczasowa "87" - Os. Piastów
"82": CM. RAKOWICKI - jak "52" - Czerwone Maki P+R
"83": CM. RAKOWICKI - jak dotychczas - Nowy Bieżanów P+R
"84": CM. RAKOWICKI - jak dotychczasowa "82" - Bronowice Małe
"85": CM. RAKOWICKI - jak dotychczas - WZG. KRZESŁAWICKIE
"86": WZG. KRZESŁAWICKIE - jak dotychczas - Mistrzejowice
"87": Czerwone Maki P+R - Wadowicka - Limanowskiego - CM. PODGÓRSKI - Estakada - Mały Płaszów P+R (f=20)
"88": CM. RAKOWICKI - Westerplatte - jak "8" - BOREK FAŁĘCKI
"89": Mistrzejowice - jak dotychczas - Nowy Bieżanów P+R
Wszystkie te linie (bez "87") oraz "1", "2" i "3" miałyby f=10 i tabor możliwie jak największy, reszta f=20.
Do tego zawieszone byłyby "5", "9", "11", "16", "19", "21", "44", "49".
SCHEMAT ZMIAN
Uzasadnienie zmian w trasach względem dotychczasowych rozwiązań:
"80" jest takim jakby połączeniem dotychczasowych "84" i "81", zapewniającym przede wszystkim relację CR - CP oraz CP z Kurdwanowem i Borkiem - nowa relacja możliwa dzięki otwarciu TŁ i spinająca cmentarz w Borku z tym w Podgórzu. Drugim jakby połączeniem dotychczasowych "81" i "84" jest nowa "88", która połączy Borek i rejony południowej części trasy "8" z Rakowicami. Dotychczasowa trasa przez Starowiślną i ronda była dłuższa, lecz była wymuszona przez konieczność zastąpienia "19" tamże. Teraz w jej miejsce nie tylko powstałaby "80", ale również zostałaby "17", jako połączenie Łagiewnik z rejonem rond, czy tunelem.
Linia "87" - jest to w zasadzie "11" przerzucona na dawną trasę koło Cmentarza Podgórskiego. Zapewnia połączenie go z Makami, przy okazji wzmacnia połącznie z Płaszowem.
Reszta linii to zmiany numeracji dotychczasowych linii tak, aby pasowały do swoich regularnych odpowiedników.
Problem Krowodrzy Górki - ta trasa zawsze najbardziej obrywa we Wszystkich Świętych. Do rozważenia jest wydłużenie tam "17", gdyż 12k/h to może być za mało. Zresztą w tym roku trasa na KG i tak będzie zamknięta, więc nie będzie problemu, a za rok już prawdopodobnie GN nam zmieni sytuację.
Co do tego roku jeszcze, to adaptując ten projekt można by po prostu zostawić na Bratysławskiej "3", wywalić na ten dzień "70" i wydłużyć "18" również na Bratysławską (we Wszystkich Świętych GT8N chyba dadzą radę na tej niecmentarnej linii?), a "17" i "20" przywrócić na stałe trasy. Natomiast w Hucie trywialnie ominąć remontowaną Kocmyrzowską i Bieńczycką puszczając "1", "81", "85" i "86" przez Kombinat.
Co sądzicie o takich zmianach? Czy jest wgl sens poprawiania numeracji linii "8x"?