Rozwój sieci tramwajowej

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
mems
Miłośnik
Posty: 84
Rejestracja: 31 sty 2024, 19:50

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: mems » 10 mar 2024, 18:43

kucyk pisze: 10 mar 2024, 18:12 Tramwaj na ATW przez Konopnicką do Ronda Matecznego? Są takie założenia w zaktualizowanej strategii rozwoju dla stolicy Małopolski:

https://gazetakrakowska.pl/krakow-planu ... 1-18295325
Bardzo mi się podoba brak autobusów i buspasa na wizualizacjach. Najwyraźniej te >40 kursów na godzinę na ATW wyparuje wraz z budową tramwaju :lol:.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 382
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: sorig » 10 mar 2024, 19:51

Pomysł rozwoju sieci tramwajowej w Alejach uważam za nieco chybiony. Wyzwanie infrastrukturalne o niebotycznych kosztach, wiążące się z wieloma utrudnieniami w czasie i po budowie a nie dające wcale rewelacyjnych efektów. Próbkę problemów mieliśmy przy okazji projektowania linii Pl. Inwalidów - Nowy Kleparz. Lepiej skupić się na budowie premetra w kierunku Klin spod AGH (częściowa obsługa Alei) lub linii obwodowych takich jak Kapelanka - CK, a Aleje pozostawić z autobusami, tylko z możliwie całkowicie wyseparowanym korytarzem tak aby przemieszczanie odbywało się sprawnie. Zbyt wiele jest relacji, których tramwaj nie zastąpi.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Kaszmir » 10 mar 2024, 20:34

sorig pisze: 10 mar 2024, 19:51Lepiej skupić się na budowie premetra w kierunku Klin spod AGH (częściowa obsługa Alei)
Dokładnie takie głosy można usłyszeć w kuluarach - wobec zamiarów utworzenia linii podziemnej między Alejami a Kapelanką, priorytet tramwaju wzdłuż Konopnickiej maleje. Ta trasa miałaby sens, gdyby pociągnąć ją od razu przez Kamieńskiego do Wielickiej.

Robert
Znawca
Posty: 153
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Robert » 10 mar 2024, 23:00

Aleje to jedyne miejsce gdzie metro w relacji pn - pd miałoby sens (broń boże jakieś premetro - jedynie metro i to automatyczne). Sieć tramwajowa w centrum już ma wystarczające zagęszczenie relacji żeby dołączać kolejne - w naszych warunkach oznaczałoby to tylko mnożenie liczby linii...
Można pomyśleć jedynie o łącznikach o których tu nieraz wspominano. Ale na pewno nie o całym ciągu.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 541
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: kbieniu7 » 11 mar 2024, 11:03

Kaszmir pisze: 10 mar 2024, 20:34 Dokładnie takie głosy można usłyszeć w kuluarach - wobec zamiarów utworzenia linii podziemnej między Alejami a Kapelanką, priorytet tramwaju wzdłuż Konopnickiej maleje. Ta trasa miałaby sens, gdyby pociągnąć ją od razu przez Kamieńskiego do Wielickiej.
No właśnie, niemal zawsze przy wizjach tramwaju w ATW pomija się, skąd ten ruch tam się bierze. Celów podróży jest przy Alejach od groma, ale dowożą do nich autobusy z wielu rozproszonych obszarów: Klinów, Woli Duchackiej, Kurdwanowa, Piasków, Bieżanowa, Rżąki, Wieliczki, Azorów, Prądnika, Olszy... Jak torowisko zakończy się na Wiśle, albo nawet i na Matecznym, to i tak większość autobusów zostanie. No i nigdzie nic nie wspomina się o al. 29 Listopada - przecież nie wepchniemy tych tramwajów więcej w Prądnicką, jednocześnie odcinając tamten obszar...
sorig pisze: 10 mar 2024, 19:51 Pomysł rozwoju sieci tramwajowej w Alejach uważam za nieco chybiony. Wyzwanie infrastrukturalne o niebotycznych kosztach, wiążące się z wieloma utrudnieniami w czasie i po budowie a nie dające wcale rewelacyjnych efektów. Próbkę problemów mieliśmy przy okazji projektowania linii Pl. Inwalidów - Nowy Kleparz. Lepiej skupić się na budowie premetra w kierunku Klin spod AGH (częściowa obsługa Alei) lub linii obwodowych takich jak Kapelanka - CK, a Aleje pozostawić z autobusami, tylko z możliwie całkowicie wyseparowanym korytarzem tak aby przemieszczanie odbywało się sprawnie. Zbyt wiele jest relacji, których tramwaj nie zastąpi.
Dokładnie tak. Ta druga nitka premetra z Klinów i całkiem zgrabnie to może wyglądać. ATW pewnie realnie doczeka się możliwości zmiany po otwarciu Trasy Zwierzynieckiej - czy jakiś pomysł i rozwiązanie z tramwajem się urodzi zobaczymy, ale pierwszym dość prostym krokiem by było uciąglenie buspasa i może wydzielenie prawoskrętów na całej długości ciągu: od Bieżanowskiej aż do Opolskiej.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5815
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Kaszmir » 11 mar 2024, 13:11

kbieniu7 pisze: 11 mar 2024, 11:03No właśnie, niemal zawsze przy wizjach tramwaju w ATW pomija się, skąd ten ruch tam się bierze. Celów podróży jest przy Alejach od groma, ale dowożą do nich autobusy z wielu rozproszonych obszarów: Klinów, Woli Duchackiej, Kurdwanowa, Piasków, Bieżanowa, Rżąki, Wieliczki, Azorów, Prądnika, Olszy... Jak torowisko zakończy się na Wiśle, albo nawet i na Matecznym, to i tak większość autobusów zostanie. No i nigdzie nic nie wspomina się o al. 29 Listopada - przecież nie wepchniemy tych tramwajów więcej w Prądnicką, jednocześnie odcinając tamten obszar...
Ta trasa, jeśli miałaby kończyć na r. Matecznego, miałaby sens przede wszystkim dla tramwajów jadących od strony Zakopianki (Borek Fałęcki, Trasa Łagiewnicka) czy Ruczaju (włączając się na r. Grunwaldzkim). Jednak wszystkie te relacje obsłuży tak samo nitka przez Kapelankę i tunelem pod Wisłą do Alej. Oczywiście każde dodatkowe torowisko jest na plus, jednak w takim układzie zamiast budować dwa równoległe ciągi o podobnych zadaniach, lepiej skupić się na jednym (Kapelanka - Aleje) i w zamian najpierw zbudować inne, potrzebne trasy.

Robert
Znawca
Posty: 153
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Robert » 11 mar 2024, 13:27

Moja czysta fantastyka dot. rozwoju komunikacji szynowej (taki szybki szkic do dyskusji) :D

Obrazek

WDZ
Specjalista
Posty: 299
Rejestracja: 19 lut 2020, 12:10

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: WDZ » 11 mar 2024, 14:14

W kontekście tramwaju w Alejach absolutnie kluczowe jest połączenie nie z południem a z Hutą. Obecnie z Huty do centrum mamy dwie nitki tramwajowe które już ledwo zipią. Skoro miasto odpuściło sobie połączenie Rakowice-Mistrzejowice to trzeba by przebić tunel od wylotu Kamiennej do Meissnera i tym sposobem za nieduże (relatywnie) pieniądze mamy rozwiązanie które ułatwi życie niemałej próbce mieszkańców miasta. I bez fantasmagorii pt "(pre)metro"... :twisted:

obserwator
Pomiarowiec
Posty: 312
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:47

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: obserwator » 12 mar 2024, 15:38

Robert pisze: 11 mar 2024, 13:27 Moja czysta fantastyka dot. rozwoju komunikacji szynowej (taki szybki szkic do dyskusji) :D
Pomysł bardzo ciekawy, jednak linię "M2" zdecydowanie zbyt bardzo oddaliłeś od centrum miasta. Uważam że taka linia powinna prowadzić przez Słomianą, Rondo Grunwaldzkie oraz Stradom/Pocztę w rejon Dworca Głównego lub Ronda Mogilskiego. Dalszy przebieg do dyskusji. Brakuje również linii na Rybitwy i Złocień, gdyż Nowe Miasto w zakresie większym lub mniejszym zapewne kiedyś powstanie.

Robert
Znawca
Posty: 153
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Robert » 12 mar 2024, 19:33

obserwator pisze: 12 mar 2024, 15:38 Pomysł bardzo ciekawy, jednak linię "M2" zdecydowanie zbyt bardzo oddaliłeś od centrum miasta. Uważam że taka linia powinna prowadzić przez Słomianą, Rondo Grunwaldzkie oraz Stradom/Pocztę w rejon Dworca Głównego lub Ronda Mogilskiego. Dalszy przebieg do dyskusji. Brakuje również linii na Rybitwy i Złocień, gdyż Nowe Miasto w zakresie większym lub mniejszym zapewne kiedyś powstanie.

Co do M2 - raz że nie chciałem powielać relacji dostępnych tamwajowo, dwa poprowadzenie przez Stare Podgórze to jednak utzymywanie się w szerokim centrum a trzy żeby szybkie podróżowanie było atrakcyjne również dla podróży międzydzielnicowych te punkty krzyżowania się linii nie zawsze korzystnie wypadają wyłącznie w ścisłym centrum.
Alternatywnie można by przemyśleć przebieg jak poniżej (przerywana zielona linia)

Co do Nowego Miasta - myślałem nad tym ale nie za bardzo jeszcze wiadomo jak to z nim wyjdzie układowo. Poniżej przedstawiłem jakąś taka szybką koncepcję - na południu Nowe Miasto - na północy Al. 29. listopada - M4 (a może zamiast przez Grzegórzeckie i Mogilskie wskoczenie na mała obwodnice na Zabłociu/Płaszowie i z niej potem zjazd na Al. 29.listopada?

Cała reszta relacji do spięcia tramwajami. Nastawienie na mocne zagęszczenie zabudowy we wszystkich okolicach stacji S/M i wszelakich dworców kolejowych.
Jeśli chodzi o dworce kolejowe to na innym forum wspominałem o koncepcji:
Dw. Płaszów ma dobre perspektywy - bo wokół jest mnóstwo terenów dziś ala przemysłowych na których można kiedyś wybudować dosyć wysoką i zagęszczoną tkankę miejską (mieszkania, biura, usługi itp.) Więc docelowo mógłby być rozbudowany do rozmiarów Głównego (nawet combo z jakaś galeria). Ważne żeby to zrobić z głową a nie po "naszemu" tj. pierwsze powstaje projekt urbanistyczny a potem dopiero deweloperka.
Ogólnie w Krakowie to widziałbym takie 3-4 duże dworce (tak powiedzmy po min 4-6 krawędzi peronowych, żeby wszystko się tam zatrzymywało i nie blokowało) - na południu Płaszów, potem Główny, na zachodzie Bronowice a na wchodzie os. Piastów. Przy każdym zagęścić zabudowę ile się da. Powiązanie z KMK dla wybranej części miasta praktycznie już teraz każdy z nich ma/może mieć w miarę szybko.
Obrazek

Castrosua
Miłośnik
Posty: 61
Rejestracja: 08 lut 2024, 20:17

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Castrosua » 13 mar 2024, 9:25

Co myślicie od tym by w jakiś sposób połączyć linię na GN z linią na Mistrzejowice? Widzę na mapce powyżej, że proponuje się włączenie na pętli. Wg mnie lepiej na Bociana, wtedy powstaje w miarę prosta linia wschód-zachód od Ronda Ofiar Katynia do Kombinatu.

Robert
Znawca
Posty: 153
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Robert » 13 mar 2024, 9:51

Castrosua pisze: 13 mar 2024, 9:25 Co myślicie od tym by w jakiś sposób połączyć linię na GN z linią na Mistrzejowice? Widzę na mapce powyżej, że proponuje się włączenie na pętli. Wg mnie lepiej na Bociana, wtedy powstaje w miarę prosta linia wschód-zachód od Ronda Ofiar Katynia do Kombinatu.
Tak zaznaczyłem takie były kiedyś plany miasta, jak będzie to nie wiadomo ale zawsze można coś swojego zaproponować i forsować ale to już bardziej od nowej kadencji jak ta cała klika pójdzie na emeryturę :lol: wcześniej sens niewielki, bo nawet małych rzeczy logicznych rozwiązań teraz nie przyjmują do wiadomości - na 90% odpowiedzą "nie da się" :lol:

Edit - nie wiem czy dobrym wyjściem nie byłoby też spięcie północy jakaś linia SKA z Balic do Nowej Huty tj.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 13 mar 2024, 10:07 przez Robert, łącznie zmieniany 1 raz.

Castrosua
Miłośnik
Posty: 61
Rejestracja: 08 lut 2024, 20:17

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Castrosua » 13 mar 2024, 9:58

Oczywiście po oddaniu północnej obwodnicy ruch na Opolskiej spadnie i są buspasy, ale tramwaj w śladzie 138 i 172 miałby rację bytu.

Bo jak na razie to nowe linie tramwajowe i tak muszą jechać na Rondo Mogilskie.

Robert
Znawca
Posty: 153
Rejestracja: 13 cze 2022, 20:35

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Robert » 13 mar 2024, 14:32

Już nie mogę edytować więc jeszcze raz z naniesionymi zmianami
Wszystko oparte na węzłach kolej/metro/tramwaj. Takie istotniejsze punkty przesiadkowe najblżiej centrum: Dw.Główny, R.Mogilskie, Zabłocie SKA, R. Matecznego (ew R. Grunwaldzkie), AGH

Obrazek

Edit troche jednak spamuje w tym temacie, moze jednak to przenieść do "Metro/Premetro" xD

Awatar użytkownika
sudione
Pasażer
Posty: 37
Rejestracja: 07 sty 2021, 20:52

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: sudione » 14 mar 2024, 0:21

Robert pisze: 13 mar 2024, 14:32 Już nie mogę edytować więc jeszcze raz z naniesionymi zmianami
Wszystko oparte na węzłach kolej/metro/tramwaj. Takie istotniejsze punkty przesiadkowe najblżiej centrum: Dw.Główny, R.Mogilskie, Zabłocie SKA, R. Matecznego (ew R. Grunwaldzkie), AGH
Odniosę się do kilku rzeczy:
1. Nie opłaca się żeby linia (pre)metra M1 kończyła się przy Kombinacie powinna kończyć się na Wzgórzach Krzesławickich (zresztą tam jest planowana zajezdnia).
2. Na dużej obwodnicy (na wschodniej jej części) uwzględniłeś co prawda jeden dodatkowy przystanek ("Wyciąże"), ale zapomniałeś cokolwiek tam puścić. :roll: Większość opracowań sugeruje puszczenie linii dookólnej (rekomendowanej).
3. Zapomniałeś uwzględnić linię Niepołomicką oraz przystanek w Podgrabiu oraz gdyby istniała linia dookólna to powinien być przystanek przy Zakrzowie (zaraz przy skręcie LK91 na LK95).
4. Pomiędzy przystankiem kolejowym "Zastów", a zakończeniem linii M2 na północy powinien być przystanek kolejowy "Zesławice/Raciborowice".
5. Koncepcja linii S4 jest fajna, ale to czyste s-f. Nie stworzy absolutnie żadnych potoków.
6. Szkoda, że nie uwzględniłeś kolejnej łącznicy, czy połączenia LK94 z LK100, żeby zwiększyć sensowność i atrakcyjność puszczenia ruchu na LK100.
7. Linia M4 za bardzo dubluje wszystko, ale jeżeli byśmy się uparli to przystanek powinien być wspólny DOKŁADNIE na połączeniu LK100 z LK8.
8. Pomijając to, że odciąłeś całkowicie Wzgórza Krzesławickie :shock: to warto jeszcze w bardzo daaalekiej przyszłości rozważyć powstanie przystanku kolejowego "Węgrzynowice" w miejscu istniejącego, ale nieczynnego "Kraków Nowa Huta Północ".
9. No i ostatnia rzecz: jeżeli chciałbym szybko się dostać z centrum Nowej Huty do Nowego Miasta na Rybitwach to muszę jechać naokoło przez centrum.

Pozdrawiam i kłaniam się nisko w pas, że Ci się chciało. 8-)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości