Dzięki za ciekawe głosy w dyskusji
sorig pisze: ↑10 paź 2022, 22:52
To jest właśnie rozwiązanie, które warto wspierać w ramach obu tras, a nie bezsensowna obwodnica tramwajowa praktycznie bez żadnych generatorów ruchu po drodze. Taniej i przede wszystkim przydatniej!
Wariant czerwony byłby raczej trudny do realizacji, chociaż z punktu widzenia transportowego przynajmniej równie atrakcyjny co niebieski. Ale w tym drugim można zgrabnie wyskoczyć z Sikornika tunelem od razu na most na Wiśle i to zaraz obok istniejącego drogowego.
IMO niebieski lepszy.
(y)
kot_feliks pisze: ↑10 paź 2022, 23:30
Czas przejazdu w jednym i drugim wariancie zapewne porównywalny.
(...)
Reasumując, za czerwonym byłbym jedynie w sytuacji lokalizacji P+R oraz pętli autobusowej na Salwatorze, na co raczej nie ma szans. Przy lokalizacji P+R oraz pętli w platynowym obecnie miejscu wygrywa imho wariant niebieski, który zdecydowanie lepiej obsługuje przesiadki, przy porównywalnym czasie przejazdu przy podróżach w skali miasta.
Niebieski jest dłuższy o pół kilometra, w obu wariantach chyba by wychodziły trzy przystanki pomiędzy Kapelanką a CK.
Na Salwatorze moim zdaniem nie ma co myśleć nawet o P+R - ani tam miejsca nie ma, ani nie powinno nam zależeć na wciąganiu samochodów w to ciasne miejsce. Jak coś, to przed Mostem Zwierzynieckim.
Kaszmir pisze: ↑11 paź 2022, 8:30
P+R i pętla raczej i tak będą dalej, właśnie przy TP/TZ. W tym znaczeniu nie robi to dużej różnicy czy tramwaj pojechałby niebieską, czy czerwoną trasą - ot kwestia, czy przesiadka będzie przystanek dalej, czy bliżej.
Na plus niebieskiej - obsługa biurowców przy Zielińskiego. I łatwiejsza budowa (zakładam, że w rejonie cm. Salwatorskiego jazda tunelem?)
Na plus czerwonej - więcej przesiadek bo obsłuży pętlę Salwator, która ma być zachowana czyli coś tam może w przyszłości kończyć (stanie się drugim Dworcem Towarowym).
Właśnie, w sumie to Zielińskiego to taki trochę zapomniany fragment, bym powiedział. Właściwie niemal tuż obok Starego Miasta, a tam pustki. Za każdym razem, jak tam przejeżdżam, to czuję się trochę jak w innym mieście (ciut jak w Pradze)
Zarówno ogródki działkowe, jak i kilka pól w okolicy wg MPZP jest przeznaczona na zieleń - jest to chyba jedyny przypadek, gdzie wolałbym chociaż częściową zabudowę - aby wykorzystać ten bardzo dobrze skomunikowany obszar.
Na pewno w takim przypadku trzeba by wydłużyć linię z Salwatora. Minusem niebieskiego jest pominięcie Salwatora i tej okolicy, która jest już praktycznie centrum miasta. Czerwony jednak ma więcej bezpośrednio obsłużonych celów w zasięgu przystanków.
kot_feliks pisze: ↑11 paź 2022, 13:20
Przecież jeśli P+R oraz pętla autobusowa miałyby być dalej (przy TP/TZ), to w przypadku wariantu niebieskiego masz od razu przesiadki zarówno na tramwaj jadący w kierunku Jubilatu, jak również na tramwaje jadące wzdłuż TP/TZ. W wariancie czerwonym musisz wsiąść w pierwszy tramwaj tylko po to, aby podjechać przystanek i tam się ponownie przesiąść
Kaszmir pisze: ↑11 paź 2022, 13:48
Troszkę nie rozumiem co masz na myśli bo TP/TZ przechodzą znacznie dalej, nie biegną przez skrzyżowanie mostu Zwierzynieckiego z księcia Józefa. Wariant niebieski nie ma styku z tymi trasami.
Oprócz tego, dyskusja o tych odcinkach jest jako o zamiennikach dla tramwaju wzdłuż TP/TZ, tak temat rozpoczął kbieniu7:
Tak, rozpoczynając dyskusję miałem na myśli rezygnację z tramwaju bezpośrednio wzdłuż TP/TZ.
Jaky pisze: ↑11 paź 2022, 17:51
Patrząc tylko na linie wydawać by się mogło, że linia czerwona ma "ładniejsze" trasowanie. Natomiast po przeanalizowaniu przez jakie tereny przebiega, według mnie to byłby wariant zupełnie nieakceptowalny społecznie. Więc dyskusja o niej rozumiem, że ma charakter bardziej fantazyjny. Podstawowe wady:
- przebiega przez Park Dębnicki tuż obok zabytkowego Pałacu Lasockich
- potrzeba budowy przeprawy mostowej w miejscu, gdzie pojawiał się problem budowy kładki pieszo-rowerowej z powodu przesłaniania widoku na Wawel
- no i wreszcie wały Rudawy, gdzie był wielki protest z powodu chęci budowy ścieżki rowerowej, więc nagle na tramwaj byłaby zgoda?
Co do wariantu niebieskiego. Wygląda na dość sensowny. Mam tylko pewne wątpliwości, czy rampy zjadowe do tunelu pod cmentarzem zmieściłyby się w tamtym miejscu.
Czerwona na pewno ma psychologiczny plus, że mamy poczucie jazdy najkrótszą drogą do celu. Czy byłoby to szybsze, czy nie - ciężko powiedzieć.
Raczej chyba portal, niż rampy zjazdowe? Na tej "polance" za Mostem Zwierzynieckim mamy wysokość ok. 206 m n.p.m., po ~30m już jest 218 m n.p.m. Wyjazd przy ulicy Królowej Jadwigi i Piastowskiej to poziom mniej więcej 206-214 m n.p.m.
Kacper pisze: ↑11 paź 2022, 22:44
Czy znana jest w końcu planowana lokalizacja nowej pętli tramwajowej?
Bardzo podoba mi się opcja niebieska. Wydaje mi się, że to lepsze rozwiązanie dla pasażerów niż ciągniecie tramwaju wzdłuż przyszłej III obwodnicy.
Wydłużenie linii Salwatorskiej widziałbym do pętli zlokalizowanej w okolicach ul. Malczewskiego przy cmentarzu (o ile teren na to pozwoli). Zlokalizować tam P+R oraz sporą pętlę pod autobusy aglo. Stamtąd szybka przesiadka do centrum tramwajem, bądź autobus (np przetrasowanie obecnego 109) do Podwawelskiego - w przyszłości zastąpione tramwajem z wariantu z mapki wyżej. Pętla w tym miejscu obsługiwałaby także potoki (w tym turystów) do rekreacyjnych miejsc lasku i kopca.
Docelowo można dążyć do obwodnicy tramwajowej Kapelanka - Most Zwierzyniecki - Salwator - Cichy Kącik - Piastowska - Azory - Krowodrza Górka. Myślę, że wygenerowałoby to większe potoki niż TP i TZ.
Tak, taka III obwodnica tramwajowa przez Kapelankę i Piastowską to coś, co mi się marzy. Jeden z gejmczendżerów. Do tego bez dużych tras drogowych zapewniałaby łatwiejsze dojścia do przystanków i łatwiejsze przesiadki (oraz większy ich wybór). TP/TZ można by zostawić faktycznie dla autobusów chyba.