Rozwój sieci tramwajowej

- Drogi, torowiska, chodniki, parkingi, inwestycje
Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Kaszmir » 11 paź 2022, 8:30

kot_feliks pisze: 10 paź 2022, 23:30Na plus niebieskiego świadczy znowuż potencjał ew. P+R i pętli autobusowej, gdzie całość punktu przesiadkowego będzie zlokalizowana właśnie przy TP/Z.
P+R i pętla raczej i tak będą dalej, właśnie przy TP/TZ. W tym znaczeniu nie robi to dużej różnicy czy tramwaj pojechałby niebieską, czy czerwoną trasą - ot kwestia, czy przesiadka będzie przystanek dalej, czy bliżej.

Na plus niebieskiej - obsługa biurowców przy Zielińskiego. I łatwiejsza budowa (zakładam, że w rejonie cm. Salwatorskiego jazda tunelem?)

Na plus czerwonej - więcej przesiadek bo obsłuży pętlę Salwator, która ma być zachowana czyli coś tam może w przyszłości kończyć (stanie się drugim Dworcem Towarowym).

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: sorig » 11 paź 2022, 10:04

Skąd informacja, że Salwator ma zostać? Do tej pory się mówiło o likwidacji.

kot_feliks
Ekspert
Posty: 972
Rejestracja: 18 lut 2020, 13:57

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: kot_feliks » 11 paź 2022, 13:20

Kaszmir pisze: 11 paź 2022, 8:30 P+R i pętla raczej i tak będą dalej, właśnie przy TP/TZ. W tym znaczeniu nie robi to dużej różnicy czy tramwaj pojechałby niebieską, czy czerwoną trasą - ot kwestia, czy przesiadka będzie przystanek dalej, czy bliżej.
No nie właśnie ;)

Przecież jeśli P+R oraz pętla autobusowa miałyby być dalej (przy TP/TZ), to w przypadku wariantu niebieskiego masz od razu przesiadki zarówno na tramwaj jadący w kierunku Jubilatu, jak również na tramwaje jadące wzdłuż TP/TZ. W wariancie czerwonym musisz wsiąść w pierwszy tramwaj tylko po to, aby podjechać przystanek i tam się ponownie przesiąść :)

Wariant czerwony ma imho sens jedynie w przypadku pozostawienia pętli autobusowej w obecnej okolicy. Jeśli 2xx wyleciałyby w okolice TP/TZ, to jest to bezsensowne mnożenie przesiadek :) Z P+R jeszcze to można wybaczyć, bo tutaj po prosu podjedziesz autem do innego... P+R wzdłuż TP/TZ.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Kaszmir » 11 paź 2022, 13:48

kot_feliks pisze: 11 paź 2022, 13:20Przecież jeśli P+R oraz pętla autobusowa miałyby być dalej (przy TP/TZ), to w przypadku wariantu niebieskiego masz od razu przesiadki zarówno na tramwaj jadący w kierunku Jubilatu, jak również na tramwaje jadące wzdłuż TP/TZ. W wariancie czerwonym musisz wsiąść w pierwszy tramwaj tylko po to, aby podjechać przystanek i tam się ponownie przesiąść :)
Troszkę nie rozumiem co masz na myśli bo TP/TZ przechodzą znacznie dalej, nie biegną przez skrzyżowanie mostu Zwierzynieckiego z księcia Józefa. Wariant niebieski nie ma styku z tymi trasami.

Oprócz tego, dyskusja o tych odcinkach jest jako o zamiennikach dla tramwaju wzdłuż TP/TZ, tak temat rozpoczął kbieniu7:
na ile sensowny jest proponowany wzdłuż nich tramwaj i czy może nie lepiej obwodowy tramwaj projektować jako połączenie Kapelanki z Piastowską.

Jaky
Moderator globalny
Posty: 275
Rejestracja: 29 kwie 2021, 23:49

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Jaky » 11 paź 2022, 17:51

Patrząc tylko na linie wydawać by się mogło, że linia czerwona ma "ładniejsze" trasowanie. Natomiast po przeanalizowaniu przez jakie tereny przebiega, według mnie to byłby wariant zupełnie nieakceptowalny społecznie. Więc dyskusja o niej rozumiem, że ma charakter bardziej fantazyjny. Podstawowe wady:
- przebiega przez Park Dębnicki tuż obok zabytkowego Pałacu Lasockich
- potrzeba budowy przeprawy mostowej w miejscu, gdzie pojawiał się problem budowy kładki pieszo-rowerowej z powodu przesłaniania widoku na Wawel
- no i wreszcie wały Rudawy, gdzie był wielki protest z powodu chęci budowy ścieżki rowerowej, więc nagle na tramwaj byłaby zgoda?

Co do wariantu niebieskiego. Wygląda na dość sensowny. Mam tylko pewne wątpliwości, czy rampy zjadowe do tunelu pod cmentarzem zmieściłyby się w tamtym miejscu.

Kacper
Miłośnik
Posty: 64
Rejestracja: 08 paź 2022, 16:35

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Kacper » 11 paź 2022, 22:44

Czy znana jest w końcu planowana lokalizacja nowej pętli tramwajowej?

Bardzo podoba mi się opcja niebieska. Wydaje mi się, że to lepsze rozwiązanie dla pasażerów niż ciągniecie tramwaju wzdłuż przyszłej III obwodnicy.
Wydłużenie linii Salwatorskiej widziałbym do pętli zlokalizowanej w okolicach ul. Malczewskiego przy cmentarzu (o ile teren na to pozwoli). Zlokalizować tam P+R oraz sporą pętlę pod autobusy aglo. Stamtąd szybka przesiadka do centrum tramwajem, bądź autobus (np przetrasowanie obecnego 109) do Podwawelskiego - w przyszłości zastąpione tramwajem z wariantu z mapki wyżej. Pętla w tym miejscu obsługiwałaby także potoki (w tym turystów) do rekreacyjnych miejsc lasku i kopca.

Docelowo można dążyć do obwodnicy tramwajowej Kapelanka - Most Zwierzyniecki - Salwator - Cichy Kącik - Piastowska - Azory - Krowodrza Górka. Myślę, że wygenerowałoby to większe potoki niż TP i TZ.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: kbieniu7 » 12 paź 2022, 20:12

Dzięki za ciekawe głosy w dyskusji :)
sorig pisze: 10 paź 2022, 22:52 To jest właśnie rozwiązanie, które warto wspierać w ramach obu tras, a nie bezsensowna obwodnica tramwajowa praktycznie bez żadnych generatorów ruchu po drodze. Taniej i przede wszystkim przydatniej!

Wariant czerwony byłby raczej trudny do realizacji, chociaż z punktu widzenia transportowego przynajmniej równie atrakcyjny co niebieski. Ale w tym drugim można zgrabnie wyskoczyć z Sikornika tunelem od razu na most na Wiśle i to zaraz obok istniejącego drogowego.

IMO niebieski lepszy.
(y)
kot_feliks pisze: 10 paź 2022, 23:30 Czas przejazdu w jednym i drugim wariancie zapewne porównywalny.

(...)

Reasumując, za czerwonym byłbym jedynie w sytuacji lokalizacji P+R oraz pętli autobusowej na Salwatorze, na co raczej nie ma szans. Przy lokalizacji P+R oraz pętli w platynowym obecnie miejscu wygrywa imho wariant niebieski, który zdecydowanie lepiej obsługuje przesiadki, przy porównywalnym czasie przejazdu przy podróżach w skali miasta.
Niebieski jest dłuższy o pół kilometra, w obu wariantach chyba by wychodziły trzy przystanki pomiędzy Kapelanką a CK.

Na Salwatorze moim zdaniem nie ma co myśleć nawet o P+R - ani tam miejsca nie ma, ani nie powinno nam zależeć na wciąganiu samochodów w to ciasne miejsce. Jak coś, to przed Mostem Zwierzynieckim.
Kaszmir pisze: 11 paź 2022, 8:30 P+R i pętla raczej i tak będą dalej, właśnie przy TP/TZ. W tym znaczeniu nie robi to dużej różnicy czy tramwaj pojechałby niebieską, czy czerwoną trasą - ot kwestia, czy przesiadka będzie przystanek dalej, czy bliżej.

Na plus niebieskiej - obsługa biurowców przy Zielińskiego. I łatwiejsza budowa (zakładam, że w rejonie cm. Salwatorskiego jazda tunelem?)

Na plus czerwonej - więcej przesiadek bo obsłuży pętlę Salwator, która ma być zachowana czyli coś tam może w przyszłości kończyć (stanie się drugim Dworcem Towarowym).
Właśnie, w sumie to Zielińskiego to taki trochę zapomniany fragment, bym powiedział. Właściwie niemal tuż obok Starego Miasta, a tam pustki. Za każdym razem, jak tam przejeżdżam, to czuję się trochę jak w innym mieście (ciut jak w Pradze) ;) Zarówno ogródki działkowe, jak i kilka pól w okolicy wg MPZP jest przeznaczona na zieleń - jest to chyba jedyny przypadek, gdzie wolałbym chociaż częściową zabudowę - aby wykorzystać ten bardzo dobrze skomunikowany obszar.

Na pewno w takim przypadku trzeba by wydłużyć linię z Salwatora. Minusem niebieskiego jest pominięcie Salwatora i tej okolicy, która jest już praktycznie centrum miasta. Czerwony jednak ma więcej bezpośrednio obsłużonych celów w zasięgu przystanków.
kot_feliks pisze: 11 paź 2022, 13:20 Przecież jeśli P+R oraz pętla autobusowa miałyby być dalej (przy TP/TZ), to w przypadku wariantu niebieskiego masz od razu przesiadki zarówno na tramwaj jadący w kierunku Jubilatu, jak również na tramwaje jadące wzdłuż TP/TZ. W wariancie czerwonym musisz wsiąść w pierwszy tramwaj tylko po to, aby podjechać przystanek i tam się ponownie przesiąść :)
Kaszmir pisze: 11 paź 2022, 13:48 Troszkę nie rozumiem co masz na myśli bo TP/TZ przechodzą znacznie dalej, nie biegną przez skrzyżowanie mostu Zwierzynieckiego z księcia Józefa. Wariant niebieski nie ma styku z tymi trasami.

Oprócz tego, dyskusja o tych odcinkach jest jako o zamiennikach dla tramwaju wzdłuż TP/TZ, tak temat rozpoczął kbieniu7:
Tak, rozpoczynając dyskusję miałem na myśli rezygnację z tramwaju bezpośrednio wzdłuż TP/TZ.
Jaky pisze: 11 paź 2022, 17:51 Patrząc tylko na linie wydawać by się mogło, że linia czerwona ma "ładniejsze" trasowanie. Natomiast po przeanalizowaniu przez jakie tereny przebiega, według mnie to byłby wariant zupełnie nieakceptowalny społecznie. Więc dyskusja o niej rozumiem, że ma charakter bardziej fantazyjny. Podstawowe wady:
- przebiega przez Park Dębnicki tuż obok zabytkowego Pałacu Lasockich
- potrzeba budowy przeprawy mostowej w miejscu, gdzie pojawiał się problem budowy kładki pieszo-rowerowej z powodu przesłaniania widoku na Wawel
- no i wreszcie wały Rudawy, gdzie był wielki protest z powodu chęci budowy ścieżki rowerowej, więc nagle na tramwaj byłaby zgoda?

Co do wariantu niebieskiego. Wygląda na dość sensowny. Mam tylko pewne wątpliwości, czy rampy zjadowe do tunelu pod cmentarzem zmieściłyby się w tamtym miejscu.
Czerwona na pewno ma psychologiczny plus, że mamy poczucie jazdy najkrótszą drogą do celu. Czy byłoby to szybsze, czy nie - ciężko powiedzieć.

Raczej chyba portal, niż rampy zjazdowe? Na tej "polance" za Mostem Zwierzynieckim mamy wysokość ok. 206 m n.p.m., po ~30m już jest 218 m n.p.m. Wyjazd przy ulicy Królowej Jadwigi i Piastowskiej to poziom mniej więcej 206-214 m n.p.m.
Obrazek
Kacper pisze: 11 paź 2022, 22:44 Czy znana jest w końcu planowana lokalizacja nowej pętli tramwajowej?

Bardzo podoba mi się opcja niebieska. Wydaje mi się, że to lepsze rozwiązanie dla pasażerów niż ciągniecie tramwaju wzdłuż przyszłej III obwodnicy.
Wydłużenie linii Salwatorskiej widziałbym do pętli zlokalizowanej w okolicach ul. Malczewskiego przy cmentarzu (o ile teren na to pozwoli). Zlokalizować tam P+R oraz sporą pętlę pod autobusy aglo. Stamtąd szybka przesiadka do centrum tramwajem, bądź autobus (np przetrasowanie obecnego 109) do Podwawelskiego - w przyszłości zastąpione tramwajem z wariantu z mapki wyżej. Pętla w tym miejscu obsługiwałaby także potoki (w tym turystów) do rekreacyjnych miejsc lasku i kopca.

Docelowo można dążyć do obwodnicy tramwajowej Kapelanka - Most Zwierzyniecki - Salwator - Cichy Kącik - Piastowska - Azory - Krowodrza Górka. Myślę, że wygenerowałoby to większe potoki niż TP i TZ.
Tak, taka III obwodnica tramwajowa przez Kapelankę i Piastowską to coś, co mi się marzy. Jeden z gejmczendżerów. Do tego bez dużych tras drogowych zapewniałaby łatwiejsze dojścia do przystanków i łatwiejsze przesiadki (oraz większy ich wybór). TP/TZ można by zostawić faktycznie dla autobusów chyba.

Awatar użytkownika
sorig
Specjalista
Posty: 374
Rejestracja: 21 lut 2020, 11:22

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: sorig » 17 paź 2022, 12:31

Kaszmir pisze: 11 paź 2022, 8:30 Na plus czerwonej - więcej przesiadek bo obsłuży pętlę Salwator, która ma być zachowana czyli coś tam może w przyszłości kończyć (stanie się drugim Dworcem Towarowym).
Chyba jednak likwidacja...
lovekrakow pisze:Pętla tramwajowo-autobusowa na Salwatorze przewidziana jest do likwidacji. Wynika to nie tylko z tego, że nieco dalej powstanie nowa, znacznie bardziej rozbudowana, ale też z tego, że przepisy wymuszają przebudowę końcowego odcinka ulic Królowej Jadwigi i św. Bronisławy, co wiąże się z częściowym zajęciem terenu obecnej pętli.
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/jak-m ... 48220.html

tomta1
Ekspert
Posty: 649
Rejestracja: 17 lut 2020, 19:27

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: tomta1 » 17 paź 2022, 19:41

Ciekawi mnie, czy zmiana kategorii ul. Księcia Józefa (degradacja z wojewódzkiej na powiatową), jaka będzie miała miejsce 1 stycznia 2023 r. wpłynie na tę zmianę.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: kbieniu7 » 22 paź 2022, 14:03

Z innych smutków: tak patrząc na mapę i oglądając pierwsze kroki na budowie Trasy Wolbromskiej, nachodzi mnie myśl, że szkoda, że tramwaj wzdłuż niej nie został nigdzie na serio wzięty pod uwagę :( Okolica za torami kolejowymi wg MPZP ma się rozbudować, jak również by to było lepsze miejsce na P+R niż gdzieś w głębi miasta.

Widzę w tym kolejną krakowską krótkowzroczność, gdzie TW nie zakłada chociażby rezerwy pod tramwaj...
Obrazek

Awatar użytkownika
Kaszmir
Administrator
Posty: 5736
Rejestracja: 30 sty 2020, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: Kaszmir » 21 lut 2023, 17:35

Z poniższego cytatu może wynikać, że inwestycje tramwajowe z największą szansą na realizację w bliskiej przyszłości to:
- Azory
- Rybitwy / Złocień
- Rżąka / Wieliczka

Miliardy z Unii Europejskiej dla Małopolski. Kraków planuje parkingi park&ride i linię tramwajową do Wieliczki
https://gazetakrakowska.pl/miliardy-z-u ... 1-17306707
wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig pisze:Wśród inwestycji, dla których będziemy szukać dofinansowania jest również premetro, nowe linie tramwajowe, takie jak na Azory, czy w kierunku obwodnicy autostradowej od strony Rybitw i do osiedla Złocień. Rozmawiamy też z Wieliczką, by wykonać przedłużenie planowanej linii tramwajowej do Rżąki o tory także do Wieliczki. Zależy nam również na dofinansowaniu budowy ścieżek rowerowych i zakupu nowych autobusów oraz tramwajów - dodaje.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: kucyk » 21 lut 2023, 20:47

Kaszmir pisze: 21 lut 2023, 17:35 Z poniższego cytatu może wynikać, że inwestycje tramwajowe z największą szansą na realizację w bliskiej przyszłości to:
- Azory
- Rybitwy / Złocień
- Rżąka / Wieliczka

Miliardy z Unii Europejskiej dla Małopolski. Kraków planuje parkingi park&ride i linię tramwajową do Wieliczki
https://gazetakrakowska.pl/miliardy-z-u ... 1-17306707
Z czasów mojego dzieciństwa słynna była wyliczanka: "Ene due rike ......i morele baks". :D

Tyle z tych planów będzie. :evil:

judash
Ekspert
Posty: 574
Rejestracja: 23 cze 2020, 9:34

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: judash » 22 lut 2023, 9:01

I tak za X lat z tramwajem do Wieliczki stanie się to, co do Ozorkowa czy Lutomierska.

kucyk
Ekspert
Posty: 1820
Rejestracja: 26 sie 2020, 14:39

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: kucyk » 24 mar 2023, 21:30

Sieć tramwajowa ma się rozwijać w najbliższych latach w każdym kierunku miasta:

https://gazetakrakowska.pl/linie-tramwa ... 1-17397319

Awatar użytkownika
kbieniu7
Ekspert
Posty: 524
Rejestracja: 21 kwie 2022, 22:38
Lokalizacja: Kurdwanów

Re: Rozwój sieci tramwajowej

Post autor: kbieniu7 » 11 lis 2023, 14:20

Tak nawiązując do tego, o czym kiedyś pisaliśmy o Nowosądeckiej - a gdyby tak zrobić tor/peron odstawczy w miejscu stacji benzynowej, ew. kawałek obok w rezerwie terenu pod ul. Nową Sławka? ;) Nawet jeśli nie byłoby kontynuacji nigdzie dalej, to byłaby możliwość awaryjnego zawracania tramwajów oraz wydłużenia jakiejś linii z TŁ - bo np. obecnie kończenie "10" na "Kurdwanowie P+R" tak naprawdę powoduje, że mało kto na Kurdwanowie ma ją w zasięgu.

Nawet nie trzeba by było przebudowywać głównego skrzyżowania, a ul. Kordiana i tak ma przymiarki do bycia zaślepioną. Ew. można by zachować jednokierunkowy wyjazd z niej w Łużycką. Szansa też na zrobienie zatoki dla "107" i przysunięcie jej do skrzyżowania.

Obrazek

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 6 gości